تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

۴۹۲پیش ازمیلاد:۱۲ سپتامبر سال ۴۹۲ پیش از میلاد «مردونیا ــ مردونیه» ژنرال ایرانی که از سوی داریوش بزرگ مامور حل مسئله منطقه ایونی (یونانی نژاد های آناتولی و جزایر دریای اژه) شده بود تراکیه را تصرف کرد (تراکیا، منطقه وسیعی در اروپای جنوبی است که غرب و شرق و جنوب آن را سه دریای سیاه، اژه و مرمره محدود می کنند و اینک در سه کشور ترکیه، بلغارستان و یونان قرار گرفته است (استانبول اروپا در تراکیه قرار دارد). مردونیا که داماد داریوش و شوهر آرتوزوسترا (تلفظ، یونانی است) بود پس از عبور از هلس پونت (داردانل) تراکیه را متصرف شده بود. تراکیه تا زمان فیلیپ دوم (پدر اسکندر) به مدت دهها سال جزیی از قلمرو ایران بود. مردونیه، در اصل از جانب داریوش مامور شده بود که مسئله ایونی را که مردمش برضد فرمانداران منصوب از جانب ایران شورش کرده و این شورش متناوبا پنج سال طول کشیده بود برای همیشه حل کند. مردونیه در جریان حقیقت یابی خود در محل، متوجه شد که ایونی ها خواهان فرماندار انتخابی هستند. بنابراین، با دمکراتیک شدن این منطقه موافقت کرد و شخصا بر انتخابات شهرها و جزایر ایونی نظارت کرد. وی همچنین متوجه شد که قسمتی از شورش، نتیجه تحریک ایونی ها از جانب آتنی ها است و برای حل این مسئله، از هلس پونیت گذشت و تراکیه را تصرف کرد. در ایران باستان و تا پایان دوران ساسانیان حاکم ایالت را ساتراپ (نگهبان و حافظ ایالت ـ شهربان و شهریار) می خواندند و واژه فرماندار (کسی که دارای فرمان شاه برای اداره شهر است) مربوط به دوران معاصر است. واژه استاندار، از لحاظ دمکراسی می تواند قابل قبول باشد، ولی فرماندار، مگر این که انتخابی باشد و اکثریت مردم با آراء خود به او «فرمان» اداره شهرستان را داده باشند، کمی نامانوس و غیر دمکراتیک به نظر می رسد. می دانیم که الیور کرمول انگلیسی هم که کتاب های هردوت را خوانده بود پس از برکنار کردن پادشاه انگلستان خود را «محافظ ـ نگهبان» کشور لقب داد.

۷۸پیش ازمیلاد:برپایه گزارش سفیر چین در ایران باستان به امپراتور وقت این کشور که در دفتر «وقایع و عملکرد» دودمان «چه این = شین = کین» درج شده است؛ این سفیر، متعه (ازدواج موقت ـ صیغه) را که از قرنها پیش از آن در چین رواج داشته به ایرانیان آموخته و این نوع ازدواج (از ۲۱ قرن پیش) در ایران رایج شده است. مورخان فرنگی که وقایع دوران امپراتوری دودمان «چه این = چین» را ترجمه و تفسیر کرده اند، با محاسبات تقویمی و تبدیل سال قمری چینی به میلادی، تاریخ درج گزارش مورد بحث را سپتامبر سال ۷۸ پیش از میلاد تعیین کرده و نوشته اند که سفیر مورد بحث به امپراتور گزارش کرده بود که ازدواج متعه (موقت) را که طبق فرهنگ مان (فرهنگ کنفوسیوسی) با هدف حفظ سلامت جامعه رواج دارد؛ به ایرانیان آموزش دادم و در آنجا رایج شده است. ایرانیان طبق آیین خود (آموزش های زرتشت) از داشتن زن دوم اکراه داشتند که راه حل خودمان را برایشان تشریح کردم، پذیرفتند، مسئله حل شد و پسر شاه اسبق نخستین ایرانی بود که به سبک ما برای خود متعه (کانکوباین) انتخاب کرد.

۱۳۳۹م:شهریور سال ۱۳۳۹ خورشیدی (سپتامبر ۱۹۹۰) بحث و اعتراض و جنجال درباره انتخابات پارلمانی که در ۲۶ مرداد برگزار شده بود موضوع روز در ایران شده بود. تعجب در این بود که اعتراض به این انتخابات از سوی بخشی از دولت بر ضد بخش دیگر صورت می گرفت.

نخست ایراد گرفته شد که حزب حاکم ملیون در انتخابات سوء استفاده کرده است. با این ایراد نامزدهای منفرد جرات یافتند تا دست به اعتراض بزنند و این اعتراضها منجر به کناره گیری دکتر نصرت الله کاسمی از دبیر کلی حزب ملیون شد. دو حزب ملیون و مردم که توسط دکتر اقبال و امیراسدالله علم تاسیس شده بودند احزاب واقعی نبودند و جنبه صوری داشتند تا بازی دمکراسی درآورند. پس از کناره گیری دکتر کاسمی، سوم شهریور دادستان تهران دستور توقیف پنج صندوق اخذ رای و تعقیب قضایی اعضای انجمن های آنها را صادر کرد. حزب مردم – به احتمال زیاد با ساخت و پاخت قبلی و به منظور ساختن خبر و تسهیل کار دستگاه های روابط عمومی – خواستار ابطال انتخابات شد. پنجم شهریور شاه – احتمالا با نقشه قبلی و … – عدم رضایت خود را از انتخابات اعلام کرد و چند روزنامه که آمادگی قبلی داشتند دست به انتقاد شدید از انتخابات زدند و حتی خواستار برکناری دولت دکتر اقبال شدند!!. عده ای هم به دادستان تهران علیه متصدیان انتخابات اعلام جرم کردند حال آن که انتخابات قبلی و بعدی و بعدی ها بهتر از آن نبود. دکتر علی امینی انتخابات مرداد را ننگین خواند!. پنجم شهریور دکتر اقبال که ظاهرا تاریخ مصرف او تمام شده بود کناره گیری کرد و شاه، جعفر شریف امامی وزیر صنایع و معادن کابینه او را مامور تشکیل کابینه کرد. مردم که این بازیها را جدی گرفته بودند. به علاوه پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای نخستین بار امکان و فرصت اعتراض یافته بودند خواستار ابطال انتخابات شدند و شاه نهم شهریور از انتخاب شدگان که عموما از نامزدهای حزب ملیون بودند خواست که کناره گیری کنند و روز دهم شهریور انتخاب شدگان به صورت گروهی استعفاء کردند!.

در این میان پاره ای از مخالفان واقعی هم درصدد برآمدند از این فرصت که استفاده کنند و ضمن نشان دادن خودشان حرفهایشان را بزنند که با هر نقشه ای پیش آمده بود خیلی زود ورق برگشت و روال سابق از سرگرفته شد. انتخابات چند ماه بعد تجدید شد، ولی زیاد بهتر از سابق نبود. تنها چند نفر از جمله اللهیار صالح از همکاران دکتر مصدق با آراء واقعی برگزیده شدند و دوره تازه مجلس شورای ملی اسفند ماه کار خود را آغاز کرد. درباره این وقایع هنوز بررسی دقیق نشده است، ولی آن چه که مسلم است هدف، برکناری دکتر منوچهر اقبال از نخست وزیری بود. با وجود این، وی مورد بی مهری قرار نگرفته بود و بعدا دارای مقامهای مهمی شد.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

۱۹۶۰م:۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهای صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود با تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده می شود و هنوز باقی است. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد. در دهه های اخیر افزایش کشورهای صادر کننده نفت که خارج از این سازمان قرار گرفته اند رو به افزایش بوده و اوپک مجبور است که برای حفظ بهای نفت خام با آنها که در صدرشان روسیه قرار گرفته است کنار آید. با وجود این، دولتهای عضو اوپک که سران برخی از آنها وابستگی های خارجی دارند با سایر اعضای این سازمان هماهنگی کامل ندارند.

۱۸۹۸م:۱۲ سپتامبر زادروز« ژیوزپ ساراگات» بنیادگذار حزب سوسیالیست کارگران ایتالیا است که در سال ۱۸۹۸ به دنیا آمد و ۹۰ سال عمر کرد. وی در جوانی از فعالان حزب سوسیالیست ( متمایل به کمونیست ) ایتالیا بود که از سوی موسولینی تبعید شد. موسو لینی عنوان تبعید مخالفان سیاسی و ناراضیان را « مرحصی فرستادن » گذارده بود. در سال ۱۹۴۶ پس از الغای سلطنت، ساراگات به ریاست مجلس موسسان ایتالیا انتخاب شد که این مجلس قانون اساسی تازه ایتالیا را تدوین کرد.

او سال بعد ( ۱۹۴۷ ) از حزب سوسیالیست جدا شد و یک حزب سوسیالیست غیر کمونیست تحت نام حزب سوسیالیست کارگران ایتالیا تاسیس کرد که هنوز باقی است و چند بار حکومت را به دست گرفته است.

ساراگات بارها نماینده مجلس ، وزیر و از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ رئیس جمهوری ایتالیا بود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

‍۱۹۱۹م:اندکی پس از تعیین مرزهای یوگوسلاوی در دریای آدریاتیک از سوی فاتحان جنگ جهانی اول، گابریل دانونزیو Gabriel DAnnunzio شاعر، نویسنده و میهندوست پرآوازه ایتالیا در ۱۲ سپتامبر ۱۹۱۹ با گروهی داوطلب به منطقه «فیوم» که قرار بود بعدا به یوگوسلاوی داده شود حمله مسلحانه برد و آنجا را تصرف کرد تا به خاک ایتالیا بازگرداند. در این عملیات عده ای از نظامیان ایتالیایی هم با او همراه شدند که در تاریخ از آن به عنوان «لشکرکشی خصوصی اتباع» نام برده شده است. شمار نیروهای گابریل حدود ۲۶۰۰ تن بود. او چون با اعتراض رو به رو شد، فیوم را یک شهر آزاد ایتالیائی اعلام داشت. ایتالیا که قرادادهای پایان جنگ را پذیرفته بود برای پایان دادن به این غائله به فیوم نیرو فرستاد، ولی کاری از پیش نبرد و سرانجام یوگوسلاوی از الحاق فیوم به خاک خود صرفنظر کرد و در سال ۱۹۲۴، موسولینی «دانونزیو» را به آرزوی خود رساند و فیوم و مناطق اطراف آن را به ایتالیا ضمیمه کرد و «دانونزیو» یک قهرمان ملی اعلام شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

۱۹۳۸م:۱۲ سپتامبر ۱۹۳۸ هیتلر خواستار خود مختاری آلمانی نژادهای ساکن سودتنلند (جمهوری چک اسلواکی آن زمان) شد و گفت که این آلمانی ها برخلاف میل و اراده خود و یا در جریان جنگهای سابق اروپا، توسط فاتحان از کشور مادر (آلمان) جدا شده اند. هیتلر بعدا این منطقه و مناطقی را که قبلا قدرتهای اروپایی از آلمان جدا کرده و به لهستان داده بودند تصرف کرد که بهانه جنگ جهانی دوم قرار گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

۱۹۷۷م:پلیس دولت اقلیت سفیدپوستان فدراسیون آفریقای جنوبی ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۷۷ اعلام کرد که «استیون بیکو» رهبر جنبش دانشجویان سیاه پوست بر اثر اعتصاب غذا در زندان درگذشته است. وی یک هفته پیش از آن بازداشت شده بود. در آن زمان کمتر کسی بود که ادعای پلیس سفید پوستان را باور کند و مرگ استیو خشم مردم را برانگیخت و منجر به تظاهرات متعدد و چند شورش شد. در دهه ۱۹۹۰ پس از سقوط حکومت سفیدپوستان مهاجر (هلندی ها)، در جریان برنامه «اعتراف کن، عفو بخواه و بخشوده شو»، پلیس اعتراف به قتل «استیو» کرد و قاتل او را که یک سرپاسبان بود به دست داد.

استیو همانند دکتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا از تظاهرات و اعتراض مسالمت آمیز جانبداری می کرد و نباید بازداشت و مقتول می شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

۱۹۹۰م: ۱۳سپتامبر ۱۹۹۰ چهار فاتح جنگ جهانی دوم (روسیه، آمریکا، انگلستان و فرانسه) در نشستی در مسکو که نمایندگان دو آلمان هم در آن حضور داشتند، پس از ۴۵ سال با الحاق دو آلمان به یکدیگر و ایجاد مجدد «آلمان واحد که تا سال ۱۸۷۱ و پیش از سه جنگ اصطلاحا محدود بیسمارک هم وحدت نداشت» موافقت کردند و این کشور به مرزهای میان دو جنگ جهانی قرن بیستم (مرزهای بعد از جنگ جهانی اول و پیش از جنگ جهانی دوم) بازگشت که اینک بزرگترین کشور اتحادیه اروپا شده است. تنها بازنده در نشست ۱۳ سپتامبر مسکو، روسیه بود که اینک متوجه شده است که جبران آن باخت اگر محال نباشد آسان نیست و بدون جبران آن باخت، حتی نفس کشیدن هم برایش دشوار خواهم بود. نظم جهانی تا دهه ۱۹۹۰ نتیجه دو ـ سه قرن جنگ و انقلاب و بحران بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

تک فارس

۱۹۹۲م:۱۲سپتامبر ۱۹۹۲ ابیمائل گوزمن Abimael Guzman بنیادگذار سازمان چریکی «راه درخشان» در پرو که یک جنبش کمونیستی است در پناهگاهش در یک محله فقیر نشین شهر لیما دستگیر شد. کسی باور نمی کرد که وی در شهر باشد زیرا که اعضای این سازمان که همچنان فعال است در کوهها و جنگلهای انبوه مستقر بوده و مورد حمایت بومیان (سرخپوستان) پرو قرار داردند.

ابیمائل که یک متفکر معروف و مردی در ردیف «چه گوارا» است عقیده دارد که از طرق دمکراتیک و انتخابات نمی توان به تامین عدالت

عمومی برای همگان اطمینان داشت. تجربه نشان داده است که بیشتر منتخبین (نمایندگان پارلمانها و شوراها) پس از رسیدن به قدرت به خود می پردازند، خودخواه و آزمند می شوند و به تعهدی که نسبت به خلق سپرده اند بی اعتنا می گردند و جزیی از طبقه حاکمه می شوند.

ابیمائل که به دلیل زندگی در مخفیگاه، به ندرت در دسترس روزنامه نگاران قرار می گرفت ، پس از فروپاشی شوروی در یک مصاحبه نادر گفته بود که مدیران بنیادها و سازمانهای شوروی به ویژه مدیران میانی با سوء استفاده از بیماری و ضعف مزاج برژنف به فساد کامل گرائیده بودند و کمونیسم را یک سپر برای چاپیدن و تن پروری و جداکردن خود از خلق قرار داده بودند و محکوم به اضمحلال بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

۲۰۰۳م:بانو «آنا لیندAnna Lindh» از سوسیال دمکرات های اروپا و وزیر امور خارجه سوئد دهم سپتامبر ۲۰۰۳ در یک فروشگاه در شهر استکهلم در کنار پلکان برقی با چند ضربه چاقو مجروح و روز بعد بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.

«آنا لیند» بود که بدون ملاحظات دیپلماتیک، هنگام حمله نظامی آمریکا به عراق «جورج بوش» را ششلول بند خوانده بود. «لیند»، یک بانوی حقوقدان، از حامیان دو آتشه وحدت اروپا بود که چهار روز پیش از انجام رفراندم «پذیرش و یا رد یورو به جای کرونا» کشته شد. وی در هفته های پیش از مرگ تبلیغ وسیعی برای پذیرش پول واحد اروپایی در سوئد کرده بود.

انگیزه قتل او روشن نشده است. «لیند» همانند سایر مقامات کشورهای اروپای شمالی گارد محافظ نداشت و شحصا خرید های خانه را انجام می داد. سالها پیش از بانو «لیند»، الاف پالمه نخست وزیر وقت سوئد که با همسرش به تماشای فیلم رفته بود و گارد محافظ نداشت پس از خروج از سینما کشته شد و قاتل فرار کرد.

بانو «لیند» ۴۶ ساله، مادر دوپسر، در ۲۵ سالگی به عضویت پارلمان انتخاب شده بود. وی رهبری سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات سوئد را برعهده داشت و پیش از این که وزیر امور خارجه شود، وزیر حفظ محیط زیست در کابینه سوئد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

T A K F A R S

۲۰۰۳م:به مناسبت سالروز قتل سوء قصد منجر به مرگ احمد شاه مسعود رهبر اصلی تاجیکها در مبارزه با دولت طالبان درافغانستان که در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت در چهار روز منتهی به ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۳ تفسیرهای متعدد انتشار یافت و از جمله این که او در اندیشه احیاء امپراتوری پارسها بود و چون یک تاجیک (آرین) اصیل بود این کار را رسالت خود می دانست. او بارها از این که شوروی بدون در نظر گرفتن تبار و فرهنگ مردم و سوابق تاریخی، مناطق مرو و بخارا و فرغانه را ضمیمه تاجیکستان نکرده بود و چند منطقه تاجیکی را به قرقیزستان داده بود از آن دولت ابراز تنفر کرده بود. آرین ها در جریان مهاجرت به ایران زمین (۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ) نخست وارد تاجکستان و افغانستان امروز شده بودند و مراکند (سمرقند حکومت نشین سغدیا) قدیمی ترین شهری است که آنان در این منطقه ساخته اند. تاجیک و پشتون هر دو پارسی هستند و مسعود انگلیسی ها را از آغاز مسئول ایجاد اختلاف میان آنان می دانست که به این وسیله می خواستند بر افغانستان آقایی کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ شهریور

۲۰۰۵م: ۹کشور منطقه کارائیب از جمله ونزوئلا و کوبا ۱۱سپتامبر ۲۰۰۵ یک پیمان معاملات نفت امضاء کردند که به موجب آن، ونزوئلا به این ممالک نفت با قیمت ثابت تحویل می دهد که نوسانات بازار بین المللی تاثیری در تغییر بها نخواهد داشت.

مفسران، هدف هوگو چاوز رهبر ونزوئلا را از این کار، کاهش دادن نفوذ آمریکا در منطقه کائیب تلقی کرده اند.

۲۰۰۵م:۱۱ سپتامبر ۲۰۰۵ «هین واگنر» تبعه ۳۳ ساله و نابینای جمهوری آفریقای جنوبی در سطح یک فرودگاه با سرعت ۲۶۹ کیلومتر در ساعت اتومبیل راند و رکورد جهانی را شکست و نام خود را در کتاب رکوردها (گینس) ثبت کرد.

وی یک نابینای مادرزاد است.

۱۸۴۷: درجریان جنگ ایالات متحده و مکزیک (نبرد چاپالتپک)، ژنرال اسکات فرمانده نیروهای ایالات متحده ایرلندی هایی را که در کنار مکزیکی ها می جنگیدند و نام گردان «سن پاتریک» بر خود نهاده بودند پس از دستگیری، به جرم خیانت اعدام کرد!.

۱۸۷۰: «هنری لوئیس منکن» روزنامه نگار، کتاب نگار و آزاد اندیش بنام آمریکایی که به «نیچه آمریکا» معروف است به دنیا آمد و ۷۶ سال عمر کرد. از وی به عنوان نافذترین نویسنده آمریکا در قرن بیستم یاد کرده اند.

۱۸۹۰: شهر سالزبوی در زیمباوه (رودزیای شمالی سابق انگلستان) که اخیرا به «حراره» تغییر نام داده شده است تاسیس شد.

۱۹۴۰: در فرانسه غاری کشف شد که آثار هنر انسان هزاران سال پیش و نقاشی های او بر دیوار غار به دست آمد که زیبایی و دقت در کشیدن تصاویر، در انسان معاصر ایجاد شگفتی کرد.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۴۳: گروهی از سربازان نیروی ویژه آلمان با یک رشته عملیات شگفت انگیز که تاکنون سوژه دهها فیلم سینمایی شده است موسولینی را که به اسارت متفقین درآمده بودند از زندان آنها ربودند.

۱۹۷۴: یک کودتای نظامیان چپگرا حکومت هایله سلاسی را در اتیوپی(حبشه) سرنگون ساخت و به عمر نظام سلطنتی هزاران ساله این کشور پایان داد.

۱۹۶۰: جان اف. کندی سناتور در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا در نطقی گفت: با این که یک کاتولیک است، به اصل جدایی دین از سیاست وفادار است و اگر انتخاب شود در دوران حکومت خود از کلیسای کاتولیک کوچکترین حمایتی نخواهد کرد و نمی خواهد که این کلیسا هم از او حمایت کند.

۱۹۹۴: وب براوزر «نت سکیپ» وارد بازار شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر