تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

۶۰۵م:۱۲ ژوئیه سال ۶۰۵ میلادی، ارتش ایران به تصمیم خسرو پرویز، شاه وقت، برای جنگ با روم شرقی ا دو سمت – جنوب شرقی و جنوب غربی – به سوی قلمرو این کشور به حرکت درآمد. واحد های این دو ستون پس از تصرف سوریه و ارمنستان، در سال ۶۰۸ (دو سال پیش از بعثت پیامبر اسلام) از کوههای «تاروس» گذشتند تا به سوی قسطنطنیه (استانبول امروز) پیش تازند.

«تاریخ» از این لشکر کشی به عنوان جنگ غیر ضروری که باعث تضعیف هردو امپراتوری و بعدا رفتن هر دو دولت ــ یکی پس از دیگری شد نام برده است.

این تجربه تاریخی در قرون معاصر سبب شد که بسیاری از ملل از جمله ایالات متحده آمریکا در قوانین اساسی خود «جنگ غیر لازم» را منع کنند. بسیاری از اصحاب نظر لشکر کشی آمریکا به عراق و تصرف این کشور در بهار سال ۲۰۰۳ میلادی را یک جنگ غیر ضروری خوانده اند. پس از توپ و تشرهایی که دولت واشنگتن در زمستان ۲۰۰۵ و ژانویه ۲۰۰۶ به ایران زد و اخطارهایی را که در رابطه با فعالیت های هسته ای داد و احتمال حمله نظامی می رفت مفسران آمریکایی در مقالات خود در مارس ۲۰۰۶ ضمن یادآوری لشکرکشی غیرضروری سال ۶۰۵ خسروپرویز به روم، اندرز دادند که سیاست «کابوی بازی» که ممکن است به جنگ غیر ضروری منتهی شود کنار گذارده شود که بعدا انعطاف هایی در این سیاست مشاهده شد.

۱۸۰۰م:دهم ژوئیه ۱۸۰۰ لرد ریچار ولسلی Lord R. C. Welessley صاحب اختیار وقت کمپانی دولتی انگلیسی هند شرقی و فرماندار قسمت هایی از هند که به تصرف آن دولت درآمده بود در محل یک قرارگاه نظامی در بنگال غربی (کلکته) یک موسسه آموزش عالی ویژه شرق شناسی و زبانهای هندی به نام کالج فورت ویلیام Fort William College تاسیس کرد. هدف باطنی وی از این کار، پایان دادن به اقتدار و نفوذ زبان پارسی در شبه قاره و رو به گسترش بودن آن بود. زبان پارسی در تمامی دوران حکومت تیموریان بر هند و مخصوصا از زمان پادشاهی همایون شاه، زبان رسمی دولت هند شده بود و بسیاری از کتاب های منتشره در ایرانزمین (ایران بزرگتر ـ در شرق محدود به سیردریا تا سند) در هند انتشار یافته بود و در این شبه قاره، ملاک داشتن سواد؛ خواندن این کتاب های پارسی و به ویژه دیوان اشعار (حافظ، سعدی، فردوسی و …) بود. پس از قتل نادرشاه در کودتای قوچان، انگلستان که راه را برای خارج ساختن حکومت هند از دست تیموریان و حکام محلی (راجه ها) و قطع نفوذ ایران، پارسیان و زبان پارسی هموار دیده بود؛ برنامه تملک هندوستان و نفوذ فرهنگی خود در این شبه قاره را از حذف زبان پارسی آغاز کرده بود. کار اصلی کالج ویلیام ترجمه کتابهای پارسی به اردو و سایر زبانهای محلی هند و آموزش زبان انگلیسی و بسط این زبان و دوستی کردن با پارسیان هند بود. انگلیسی ها که از قصه سنجان (سنگان) و جریان مهاجرت ایرانیان به هند و استقرار در گجرات و رواج زبان پارسی آگاه بودند و سرسختی و توان ایستادگی آنان را می دانستند درگیری را به مصلحت ندانسته بودند. می دانیم که زبان های پارسی و سانسکریت هند خویشاوند هستند و اردو با اندکی تفاوت در گرامر، همان پارسی جدید و قدیم به علاوه واژه های به عاریت گرفته پارسی از عربی است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

تکفارس آی آر

۱۳۴۳ش:حسین علاء ۲۱ تیرماه ۱۳۴۳ (۱۹۶۴میلادی) در هشتاد سالگی در گذشت. علاء تقریبا هیچگاه بدون مقام نبود. یا سفیر و وزیر بود و یا نخست وزیر و وزیر دربار!. یک بار نیز به قصد کشتن، به او حمله شده بود.

مروری برتاریخ ۱۸۰ ساله اخیر؛ خواننده را در برابر این سئوال قرار می دهد که چرا مقامهای کشوری ما تنها در انحصار افرادی کم و معین بود و در هر تغییری تنها مهره ها جا به جا می شدند، آیا در ایران افراد شایسته دیگری نبودند؟!.

این وضعیت که زمانی اختصاص به کشورهایی همچون ایران داشت در دهه های اخیر به سایر کشورها از جمله ممالک پیشرفته هم سرایت کرده و اصالت دمکراسی را که این همه در باره مزایایش نوشته اند، ولی هنوز از مرحله فرضیه خارج نشده است زیر سئوال قرار داده است، که با ثابت ماندن و یا مختصر جا به جایی مقامهای انتخابی و انتصابی؛ چه فرقی است میان حکومت انتخابی و غیر انتخابی؟!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

*** ضمنا در همین روز در سال ۱۳۴۸ خلیل ملکی، یک چپگرا و ازچهره های سیاسی دهه های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ درگذشت.

www.takfars.ir

۱۸۲۸م:دوازدهم ژوئیه (امروز) زادروز نیکلای چرنی شفسکیNikolai Chernyshevsky فیلسوف روس و صاحب فرضیه نارودیسم (نوعی پاپیولیسم) است که در سال ۱۸۲۸ به دنیا آمد و ۶۱ سال عمر کرد. وی برپایه عقاید لیبرال سوسیالیستی خود یک کتاب مدینه فاضله نوشته که همچنان مورد توجه روشنفکران است. چرنی شفسکی از رهبران انقلاب دمکراتیک روسیه در سال ۱۸۶۰ بود که ضمن آن دستگیر و به سیبری تبعید شده بود. تزار وقت کتاب وی تحت عنوان «آنچه را که باید کرد» را باعث آن انقلاب دانسته بود که در سطحی وسیع توزیع شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

۱۸۱۹م:چارلز کینگزلی نویسنده بزرگ انگلیسی قرن نوزدهم ۱۲ ژوئن ۱۸۱۹ به دنیا آمد، ۵۶ سال عمر کرد و ۳۶ کتاب و عمدتا داستان تاریخی درباره قهرمانان ملی و رویدادهای جالب کشورهای مختلف از یونان تا مصر و حتی آمریکای جنوبی نوشت. کینگزلی رشته تاریخ ملل و تاریخنگاری را در کمبریج تحصیل کرده و حرفه داستان نگاری برپایه رویدادهای جالب و جاذب و قهرمانی تاریخ را پیشه خود ساخته بود زیرا که عقیده داشت از این راه بهتر می تواند به بشر خدمت و احساسات نهفته را بیدار کند. گویا کینگزلی در زمان ناصرالدین شاه با دفتر صدراعظم او؛ میرزا حسین خان قزوینی (سپهسالار) تماس گرفته و خواسته بود که یک مترجم آشنا به تاریخ ایران به او معرفی شود تا دست کم یک داستان تاریخی برپایه رویدادهای ایران باستان بنویسد که دولت تهران اعتنا نکرده بود. تفسیر نگاران ادبی که به این موضوع توجه کرده اند، این بی اعتنایی دولت وقت ایران را حمل بر ناآگاهی و ضعف احساس وطندوستی مقامات تهران آن زمان ذکر کرده اند. به نظر برخی، بی اعتنایی تهران نسبت به درخواست کینگزلی به این علت بود که انگلستان در سال ۱۸۶۲ بیشتر قسمتهای بلوچستان را به هندوستان (در آن زمان هندوستان انگلستان) ضمیمه کرده بود که اینک در قلمرو پاکستان قرار دارند. این عمل باعث خشم دولت تهران شده بود مخصوصا که نیروی نظامی قابل ملاحظه نداشت که مانع از این تقسیمبندی انگلیسی ها و تجزیه ایران زمین شود. بلوچستان (مکران) از آغاز تاسیس ایران واحد به دست کوروش بزرگ، بخشی از ایران بود و آزمایشهای اخیر «دی. ان. ا.» پارسی بودن بلوچها و پشتونها را ثابت کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

۱۹۹۶م:دوازدهم ژوئیه ۱۹۹۶ «سیلویو برلوسکنی» سرمایه دار ایتالیائی و صاحب یک امپراتوری رسانه ای در این کشور تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. وی قبلا نخست وزیر ایتالیا بود و پس از این اتهام! دوباره نخست وزیر شد، و این بار پارلمان ایتالیا رای داد تا زمانی که برلوسکنی نخست وزیر باشد، پرونده های کیفری او مسکوت بماند!!. این وضعیت حکومتی در یک کشور غربی – کشوری که از پیش از میلاد مسیح ، دمکراسی بوده است – تحقق دمکراسی طبق فرضیه های اندیشمندان سه – چهار قرن اخیر اروپا را دور از انتظار نشان می دهد و ثابت می کند که این نوع دمکراسی هنوز در مرحله فرضیه است و همه مردم آماده برای رعایت دقیق آن نشده اند تا هنگام دادن آراء خود احساسات و منافع شخصی و آنی را کنار بگذارند و تنها به جامعه و منافع آن بیاندیشند و عمل کنند. برلوسکنی در سال ۲۰۰۶ سمت نخست وزیری را از دست داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

۱۹۲۰م:دوازدهم ژوئیه زادروز «پیر فرانسیس برتون» روزنامه نگار، تاریخ نگار، مولف و میهندوست بنام کانادایی است که در ۱۹۲۰ به دنیا آمد و ۸۴ سال عمر کرد. وی که بیش از ۵۰ کتاب نوشت «تاریخ» را به صورت داستان می نوشت و در این زمینه یک برنامه منظم تلویزیونی داشت و مخاطبان را در دنیای انگلیسی زبان به زبانی ساده و دلچسب با گذشته آشنا و از تجربه گذشتگان آگاه می ساخت. به باور برتون، آموزش نوجوانان و جوانان و اصلاح پی در پی برنامه های مدارس با هدف نیل به فرهنگی بهتر و جامعه ای شریفتر باید درصدر برنامه های هر دولت باشد و برای این کار از اندیشه و معلومات بهترین کارشناسان استفاده کند. وی بود که واژه «کانادائیانا» را ترویج داد که هدف از آن؛ نامیدن فرهنگ، ادبیات و … کانادایی ها است. وی بخشی از کار رسانه های عمومی را «آموزش مردم» می داند و در ردیف مدارس بشمار می آورد و دادن پاسخ به پرسش های مخاطبان را (که آموزگار در دسترس ندارند) وظیفه روزنامه نگار می داند. بنابراین، می توان گفت که فکر ایجاد چنین ستون هایی در جراید ازوست که اینک به رادیو ـ تلویزیون هم گسترش یافته اند. در ایران، ر. اعتمادی مبتکر صفحات پاسخ به مخاطبان بوده است که از نیمه دوم دهه ۱۳۴۰ در مجله اطلاعات جوانان به چاپ می رسید. روزنامه اطلاعات نیز در نیمه اول سال ۱۳۵۷ چنین ستونی را دایر کرده بود که با کاهش صفحات، بعدا تعطیل شد.

۱۹۸۱م:در ژوئیه ۱۹۸۱(تیرماه ۱۳۶۰) و اندکی پس از پیدایش سیستم تلویزیون کابلی (سیمی و بدون فرستنده بزرگ و آنتن)، یک روزنامه نگار قدیمی آمریکایی که مالک هشت نشریه در این کشور بوده است تصمیم به ایجاد یک شبکه تلویزیونی کابلی تخصصی گرفت که تنها اخبار مربوط به هوا و تغییرات جوّی را پخش کند.

«فرانک باتن» مدیر وقت کمپانی رسانه ای «لندمارک»که زمانی هم از اعضای هیات مدیره اسوشییتدپرس بود با سرمایه ای نه چندان زیاد، شبکه هوا (Weather TV) را در شهر آتلانتا و در ساختمانی اجاره ای تاسیس کرد. کارکنان این شبکه شماری کم و چون مطالب با سیم منتقل می شد؛ ابزار و هزینه چشمگیر هم نداشت. همین شبکه موفق شد سال گذشته (سال ۲۰۰۷) از طریق مشترک (دریافت ماهیانه از کمپانی های صاحب شبکه کابل) و نیز پخش آگهی، بیش از پانصد میلیون دلار درآمد داشته باشد. کمپانی «لندمارک» در آغاز سال ۲۰۰۸ تصمیم به فروش این شبکه گرفت و پنجم ژوئیه ۲۰۰۸ آن را به سه میلیارد و پانصد میلیون دلار (صدها برابر سرمایه اولیه) به کمپانی ژنرال الکتریک و شریک فرانسوی آن کمپانی یونیورسال ستودیو (تولید فیلم و موسیقی) فروخت و قرار است ضمیمه شبکه بزرگ ان.بی.سی شود. به این ترتیب تاسیس رسانه هم کاری پردرآمد است. رسانه ها اخبار مربوط به تغییرات هوا را از موسسات ویژه دولتی (سازمانهای هواشناسی) دریافت می کنند و به علاوه، پوشش اخبار مربوط به توفان، گردباد، گرما ـ سرما، برف و یخبندان دشوار نیست (زیرا که مشهود است) و می شود آنها را از رسانه های محلی و یا روزنامه نگاران مستقل (فری لنس) هم خریداری و پخش کرد.

۱۰۰پیش ازمیلاد:ژولیوس سزار، امپراتور روم که ۱۲ ژوئیه سال ۱۰۰ پیش از میلاد (روزی چون امروز) به دنیا آمد و پانزدهم مارس سال ۴۴ پیش از میلاد در سنای روم ترور شد، در همین روز در سال ۴۷ پیش از میلاد سنای روم را مجبور به قبول این باور خود کرده بود که ایران را به دلیل هوش سرشار و وطندوستی مردمش از برنامه لشکر کشی های آینده او حذف کند. وی در آن جلسه سنا گفته بود که به نظر او ایران ـ با توجه به هوش و استعداد و خصال مردمش ـ قدرتی پایدار و همیشگی است. شرح مکتوب این مذاکرات سنای روم تا به امروز باقی مانده است.

تک فارس

۱۵۴۳م:‏هنری هشتم پادشاه انگلستان ۱۲ ژوئیه در سال ۱۵۴۳ با ششمین زن خود «کاترین پار» ازدواج کرد!. کاترین که امیرزاده انگلیسی بود آخرین همسر هنری هشتم بشمار می رود. این پادشاه انگلستان که به سبب مخالفت پاپ با ازدواجهای پی در پی اش و ابطال این ازدواجها، کلیسای انگلستان را از حیطه قدرت پاپ جدا کرده و خود را رئیس آن اعلام داشته بود در تاریخ، به پادشاه گردن زن هم شهرت یافته است. وی به جای طلاق، دو تن از همسران خود را هریک به بهانه ای متهم کرد و به دست جلاد سپرده بود تا گردن بزند. هنری هشتم بسیاری از مخالفان سیاسی خود را نیز به جلاد سپرده بود تا گردن بزند. مذهب کاتولیک، طلاق همسر و ازدواج مجدد را نهی کرده است.

پاپ کلمنت هفتم در ۱۱ ژوئیه ۱۵۳۳ پس از اطلاع از نخستین طلاق هنری هشتم وی را تهدید کرده بود که اگر به همسر مطلقه خود «کاترین اراگون»بازنگردد اورا تکفیر خواهد کرد. کلیسای انگلستان از زمان هنری هشتم، جدا از دستگاه پاپ عمل می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

۱۹۰۲م:۱۲ژوئیه ۱۹۰۲ حکومت استرالیا که در طول یک قرن پیش از این، از مهاجران انگلیسی و پس از نابودی بسیاری از بومیان به وجود آمده بود مهاجرت به آن سرزمین پهناور را محدود کرد!!. دسته های نخست مهاجران انگلیسی به استرالیا عمدتا از میان زندانیان و محکومان و زنان ولگرد آن کشور انتخاب شده بودند. علت محدود کردن مهاجرت این بود که مردمی از نژادهای منطقه (چینی ها، ژاپنی ها، کره ای ها و اندونزیایی ها) به آنجا نروند و اکثریت نیابند و استرالیا را از دست انگلیسی ها بیرون نیاورند. این بیم هنوز از میان استرالیایی های انگلیسی تبار رخت بر نبسته و ترس آنان عمدتا از قدرت چین است که جوامع چینی آسیای جنوب شرقی به انگلیسی تبارهای استرالیا به چشم خارجی متجاوز نگاه می کنند. به همین لحاظ است که مقامات استرالیا که عموما انگلیسی تبار هستند می کوشند با آمریکا همپیمان باشند و رابطه خود را با سلطنت لندن قطع نکنند.

۱۹۴۱م: ۱۲ژوئیه ۱۹۴۱ زد و خورد نیروهای انگلیسی با نیروهای دولت «ویشی» فرانسه در سوریه پایان یافت. سوریه بعد از جنگ جهانی اول و شکست عثمانی، سهم فرانسه از غنائم شده و تحت الحمایه این دولت بود و چون دولت فرانسه با آلمان سازش کرده بود، انگلستان که نسبت به خاورمیانه حساسیت پایان ناپذیر داشته است به سوریه نیرو فرستاد تا این سرزمین را به این بهانه که دولت فرانسه با آلمان سازش کرده، و دیگر دوست انگلستان به حساب نمی آید تصرف کند!.

۱۹۷۷م:۱۲ ژوئیه ۱۹۷۷ جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا (که اینک پرچم دمکراسی خواهی و انساندوستی بر دوش گرفته است) تمایل خود را به ساخت بمب نوترئن ابراز داشت. وی دلیل این تمایل را چنین بیان کرد که بمب نوترونی به تاسیسات (نه مردم و جانداران) آسیب کمتری وارد می آورد!!. کارتر که مشهور به دفاع از حقوق بشر و استقرار دمکراسی بوده با چنین استدلالی، بسیار از هواداران خود را از دست داد و مفسران وقت نوشتند که کارتر با این گفته خود نشان داد که «تاسیسات و اشیاء» را بر جان انسانها ترجیح می دهد!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

۱۹۷۷م:ساعت ۲۱ و ۳۴ دقیقه ۱۳ ژوئن سال ۱۹۷۷ جریان برق شهر نیویورک قطع شد و بخش بزرگی از این شهر در تاریکی فرو رفت ، غارت شد و… . وسعت غارت به حدی بود که پلیس بیش از سه هزار غارتگر را دستگیر کرد. این رویداد پر معنا مدتها از لحاظ کشف علل و اسباب تحت بررسی جامعه شناسان بود که چرا در نیمه دوم قرن ۲۰ و در شهر نیویورک که مقر سازمان ملل است چنین قانون شکنی روی داده بود. این وضعیت ،تمدن و قانونمندی بشر معاصر را زیر سئوال برد که خود را کاملتر از همنوعنان گذشته می خواند.

۱۹۲۰م:۱۲ ژوئیه سال ۱۹۲۰ آبراه پاناما که میان دو اقیانوس اطلس و آرام حفر شده است، به روی رفت و آمد عادی کشتی ها باز شد. این آبراه که در کنترل دولت آمریکا بود اخیرا به دولت پاناما واگذار شده است، ولی نیروهای نظامی آمریکا هنوز در آنجا هستند. این آبراه قبل از این تاریخ یک بار اسما افتتاح شده بود ، ولی آغاز کار عادی آن از ۱۲ ژوئیه سال ۱۹۲۰ است.

۱۹۹۰م:در این روز در سال ۱۹۹۰ و درجریان کنگره بیست و هشتم حزب کمونیست شوروی، بوریس یلتسین از عضویت این حزب کناره گیری کرد. وی که یک کارگر ساختمانی در سیبری بود و تحصیلات دانشگاهی نداشت با استفاده از پلکان حزب کمونیست که او خود را مومن به آن ایدئولوژی نشان داده بود بالا آمده بود و آخرین سمت حزبی او رئیس حزب کمونیست مسکو و عضو دفتر سیاسی حزب بود!. یلتسین که دیداری از آمریکا بعمل آورده بود از سوی پراودا متهم شده بود که در طول دیدار از آمریکا در نوشیدن ودکا افراط کرده بود و ….

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۱ تیر

۱۹۹۴م:۱۲ ژوئن سال ۱۹۹۴ یاسر عرفات رئیس وقت شورای عالی فلسطین پس از ۲۷ سال دوری از فلسطین به غزه بازگشت و در فلسطین استقرار یافت. عرفات جوانی را در مصر بسر برده و در آنجا تحصیل کرده بود. وی با به امید به اجرای وعده ای که درباره ایجاد یک کشور فلسطینی در جوار اسرائیل به او داده شده بود به فلسطین بازگشته بود، ولی تا پایان عمر نه تنها موفق به تحقق آن نشده بود بلکه تا روزی که برای درمان به فرانسه انتقال یافت و در آنجا درگذشت در اقامتگاهش تحت نظر نیروهای اسرائیلی قرار داشت و تضمینی برای حفظ جان او نیز در کار نبود. هنوز جزئیات علت مرگ عرفات دقیقا اعلام نشده است.

۲۰۰۷م:عصیان مسجد لعل در شهر اسلام آباد پاکستان یازدهم ژوئیه ۲۰۰۷ با حمله همه جانبه و ورود افراد مسلح دولت پاکستان به آن مسجد و کشته شدن «عبدالرشید قاضی» برادر و معاون متصدی مسجد پایان یافته اعلام شد.

در جریان این عصیان که ظاهرا از سوم ژوئیه آغاز شده بود، طبق گزارش مقامات رسمی پاکستان شصت و دو نفر ازجمله ۹ نظامی پاکستانی کشته شدند. منابع دیگر، جمع تلفات را هشتاد تا دویست تن گزارش کرده بودند. مسجد لعل (که خبرگزاری های غرب آن را «مسجد سرخ» نامیده بودند) و مدارس دینی ضمیمه آن در محله ای در اسلام آباد واقع شده است که برخی از سفارتخانه ها هم در آنجا قرارگرفته اند. متصدی این مسجد، مولانا عبدالعزیز بود که در جریان این عصیان هشت روزه دستگیر و بازداشت شده بود. انگیزه ظاهری این عصیان مسلحانه، مخالفت مقامات دولتی پاکستان با ساختن مسجد بدون مجوز سازمانهای اداری مربوط بود، ولی متصدیان مسجد از پیش با عزل بدون دلیل افتخار محمد چودری رئیس دیوان عالی (قاضی القضات) پاکستان از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان(و هوادار آمریکا) مخالفت و به گسترش مراکز لهو و لعب (فاحشه خانه و …) در آن کشوراسلامی و مواردی دیگر از فساد اعتراض کرده بودند. مقامات دولتی، متصدیان مسجد لعل را متهم کرده بودند به تلاش برای گسترش مقرراتی مشابه آنچه را که طالبان در افغانستان به اجرا درآورده بودند و نیز یک انقلاب اسلامی. به اظهار مقامات پاکستانی، عبدالرشید قاضی در داخل مسجد یک دادگاه اسلامی (شرع) برای مجازات متخلفان از قوانین اسلام تشکیل داده بود. عصیان از سوم ژوئیه با درگیری دختران مدرسه دینی مسجد لعل با مامورین پلیس و متخلفان از شریعت در خیابانها آغاز شده بود که بعدا متصدیان و مراجعان و محصلان مدارس مسجد در داخل ساختمان متحصن و سنگرگیری کرده بودند.

۱۷۹۹: تاسیس انجمن های سیاسی در انگلستان ممنوع شد.

۱۸۰۶: ناپلئون بناپارت تحت حمایت فرانسه از ۱۲امیر نشین آلمانی منطقه« راین» از جمله باواریا ، ماینز و بادن یک کنفدراسیون به وجود آورد.

۱۹۶۰: دولت فرانسه پذیرفت که به مستعمرات آفریقایی خود نیژر ،چاد ، ساحل عاج ، ولتای علیا ، کنگو (برازاویل ) ، افریقای مرکزی و داهومی استقلال دهد.

۱۹۹۳: یک زمین لرزه شدید صدها تن را در شمال ژاپن کشت . امواج دریا ناشی از این زلزله به شهرهای ساحلی آسیب فراوان رساند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر