تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۴۸۰پیش از میلاد:یازدهم اوت سال ۴۸۰ پیش از میلاد، «اوریبیادسEurybiades» فرمانده اسپارتی بخشی از ناوگان اتحادیه یونانیان که از نتیجه جنگ ترموپیل و کشته شدن لئونیداس پادشاه اسپارت با همه نیروهایش در این تنگه، آگاه نبود تصمیم گرفت که با ۱۲۷ کشتی سه ردیف پاروزن ( تریرمTrireme) به ناوگان ایران که به موازات نیروی زمینی خود در حرکت بود و آذوقه رسانی می کرد شبیخون بزند. هدف از این حمله آسیب رسانی به کشتی های حامل خواربار بود که زیر حمایت کشتی های جنگی قرار داشتند. اوریبیادس گمان کرده بود که با از دست رفتن کشتی های حامل خواربار، ارتش عظیم ایران ناچار به بازگشت خواهد شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۱۳۳۲ش:در این روز (۲۰ مرداد) در سال ۱۳۳۲ (۱۱ اوت ۱۹۵۳) نتایج رفراندوم انحلال دوره ۱۷ مجلس شورای ملی اعلام شد و مردم رای به پیشنهاد انحلال داده بودند. رفراندوم در تهران روز ۱۲ مرداد و در شهرستانها ۱۹مرداد برگزار شده بود. ضمنا روز ۲۰ مرداد دکتر مصدق شش ژنرال و سه سرهنگ را بازنشسته کرد که برای پیشگیری از کودتای ۲۸ مرداد خیلی دیر بود.

۱۳۳۵ش:۲۰ مرداد ۱۳۳۵ (۱۱ اوت ۱۹۶۵) معلوم شد که اقامت دکتر مصدق در روستای احمد آباد کرج، تبعید ـ تبعید غیرقانونی ـ خواهد بود و وی در آنجا تحت نظر ماموران انتظامی خواهد بود و بدون اجازه مقامات دولتی حق خروج از این روستا را نخواهد داشت. دکتر مصدق روز ۱۳ مرداد (۷ روز پیش از این) در آستانه سپری شدن دوران سه ساله محکومیتش به زندان، که وی و سایر روشنفکران و وطندوستان هرگز این ظلم را قانونی تلقی نکرده اند از زندان به روستای احمد آباد منتقل شده بود. دکتر مصدق ۱۶ روز پیش از اتمام سه سال زندان به احمد آیاد منتقل شده بود .وی بدون این که از سوی یک مرجع قضایی محکوم به تبعید شده باشد تا پایان عمر (اسفند ماه ۱۳۴۵) به مدت ده سال و چند ماه در این روستا تبعید غیرقانونی بود که ایرانیان هرگز آن را فراموش نخواهند کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

تکفارس آی آر

۱۱۷م:هادریان (هادریانوس) امپراتور روم یازدهم اوت سال ۱۱۷ میلادی با دولت ایران صلح کرد. وی سه روز پیش از این تاریخ (هشتم اوت) بر جای تراژان نشسته بود که در جریان جنگ با ایران درگذشته بود . برخلاف تراژان که از طریق جنگ امپراتوری روم را حفظ می کرد و وسعت می داد، هادریان با مخالفان حکومت رومیان سازش می کرد و یا به راههای دیگری جز جنگ متوسل می شد . برای مثال: برای احتراز از جنگ با مخالفان سلطه روم بر انگلستان که در شمال این جزیره سکونت داشتند، در آن جزیره دیواری نظیر دیوار چین میان قسمت متصرفی روم و اراضی غیرمتصرفی کشید. هادریان پس از امضای قرارداد صلح با ایران و صرفنظر کردن از دعاوی تراژان، در ۹ ژوئیه سال بعد (۱۱۸ میلادی) از شرق مدیترانه به شهر رم بازگشت و از سنای امپراتوری درخواست رای اعتماد کرد و موفق به دریافت آن شد. وی پیش از دریافت رای اکثریت سنا، امپراتور برگزیده ژنرالهای رومی بود زیرا که تراژان درگذشته بود و طبق قانون روم، حتی برای یک روز هم نمی شد کشور را بدون رئیس گذارد و «سنا» که مقر آن در شهر رم بود در دسترس نبود که در روز درگذشت تراژان، جانشین او را برگزیند. به علاوه، بدون حضور نامزد امپراتوری در جلسه سنا و گفتن برنامه های خود و قانع شدن سناتورها، رای گیری امکان نداشت.

خسرو، شاه اشکانی ایرانیان که در سال ۱۰۷ میلادی از سوی مهستان (سنای ایران) به آن مقام انتخاب شده بود تا لحظه روی کارآمدن هادریان، بیشتر وقت خود را صرف جنگ با تراژان کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۱۳۵۷م:۲۰ مرداد ۱۳۵۷ ( ۱۱ اوت ۱۹۷۸ ) موج اعتراض و تظاهرات ضد حکومت ، ایران را فراگرفت که صحنه های گسترده وخشن آن در اصفهان ، شیراز ، قزوین و تبریز به چشم خورد . متعاقب این تظاهرات ، در اصفهان حکومت نظامی برقرار و فرودگاه این شهر بسته شد و از ساعت هشت شب تا شش بامداد رفت و آمد در معابر عمومی و اجتماع بیش از سه نفر ممنوع گردید. تلفات رویدادهای ۲۰ مرداد اصفهان ۴ کشته و ۶۶ مجروح اعلام و اضافه شد که در تظاهرات اصفهان به هتل شاه عباس ، و ساختمانهای دیگر از جمله چندین بانک آسیب وارد آمده است .

داریوش همایون وزیر و سخنگوی دولت در این زمینه گفته بود که در هر شهری که از این حوادث روی دهد در آنجا حکومت نظامی بر قرار خواهد . وی در عین حال تاکیدکرده بود که سیاست دولت مبنی بر فضای باز سیاسی تغییر نخواهد کرد و ادامه خواهد یافت.

www.takfars.ir

اعتراضات ۲۰ مرداد چند روز پس از اعلام سیاست فضای باز سیاسی و تصمیم دولت مبنی بر انجام انتخابات آزاد با شرکت همه مردم از جمله مخالفان صورت گرفته بود.

روزنامه های تهران صفحات اول و بسیاری از صفحات دیگر خود را به انتشار عکسها و گزارشهای مربوط اختصاص داده بودند که عکس قسمت بالای روزنامه اطلاعات آن روز در زیر آمده است:

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۱۹۲۱م:یازدهم اوت زادروز الکس هیلی alex haley نویسنده سیاه پوست آمریکایی است که بسال ۱۹۲۱ در نیویورک به دنیا آمد. وی عمدتا یک بیوگرافر و نمایشنامه نگار بود که به صف نویسندگان داستان پیوست و داستان بسیار معروف و نافذ « ریشه ها » را نوشت.

در این داستان . وی تا شش نسل خود را که به افریقا و سپس به بردگی گرفته شدن ختم می شد به رشته تحریر کشید و باعث شد که مهاجران آمریکا به ویژه سیاهان در صدد شناختن نیاکان خود بر آیند و به ریشه خود توجه کنند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۲۰۰۵م:پروفسور «تران کواک وونگTran Quoc Vuong» مورخ و صاحبنظر بزرگ ویتنامی ششم اوت ۲۰۰۵ در ۷۱ سالگی از بیماری سرطان مری درگذشت. تران استاد دانشگاه هانوی و صاحب روشهای تازه در پژوهش و نیز تالیفات متعدد بود.

توجه به تاریخچه (سرگذشت) یک فرد معمولی (عمدتا سالخورده) و نتیجه گیری از آن برای انعکاس وضعیت جامعه (کشور) در برهه های مختلف و یافتن ضعف ها و قوت ها در مقاطع زمانی از ابتکارهای پروفسور تران است که جهانی شده است. وی که زمانی رئیس انجمن تاریخ بود درباره روش کار خود نوشته است که سرگذشت هر فرد یک تاریخ است و بررسی و کنکاش در زندگی یک فرد و یا یک جامعه کوچک و محدود؛ تاثیر اقتصاد، روش دولت، رفتار پلیس و … را بر زندگی فرد و جامعه به دست می دهد زیرا که این تاثیرات، رفتار و روحیه فرد و جامعه را تغییر می دهد که فساد، جرم، مهربانی، خشم، تعاون و … نتیجه آن است.

تران در رساله خود «سکوتی که مادر فریادهاست» نوشته است که بی اعتنایی یک مدیر جامعه، از کشور گرفته تا جامعه کوچک خانواده به خواست ها، اعضای جامعه را آماده نشان دادن واکنش ناگهانی و شدید می کند و از هر فرصت برای این واکنش که گاهی انفجار آمیز و مخرب است استفاده خواهند کرد. در این رساله خود، تران نتیجه گیری کرده است که بهتر است مدیریت جامعه ملی در دست حزب باشد زیرا که حزب کمتر از فرد اشتباه می کند.

مطالعات پروفسور تران درباره فرهنگ و رسوم ویتنامی ها کامل و وسیع است که در کتاب او «بهار و رسوم ویتنامی ها» آورده شده است. دو تالیف دیگر از کارهای او «هزار سال Ha _ Noi » و «شخصیت های تاریخی» هستند. تران که مطالعات وسیع باستان شناسی هم داشت در کتابهایش کوشیده است که به ویتنامی ها بفهماند که ملتی بزرگند و باید میراث و فرهنگ خود را دوست بدارند و چون نیاکانشان مشترک و عضو جامعه واحدی بوده اند باید نسبت به یکدیگر علاقه و محبت داشته و خود را از آن هم بدانند و درغم و شادی یکدیگر شریک شوند تا به صورت یک پیکر واحد در آیند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۱۳۳۸ش:احمد خادم المله مدیرعامل ایرنا (خبرگزاری ملی ایران) در روزی چون امروز (بیستم مرداد) در سال ۱۳۳۸ به دنیا آمده و در چهل و ششمین زادروز خود، ربع قرن تجربه روزنامه نگاری و ازجمله شش سال در آمریکا داشته است.

خادم در کار خبر استاد است و خبرگیری، خبرنویسی و ادیت کردن را در مدارس عالی روزنامه نگاری وطن تدریس می کند و از علاقه مندان روزنامه نگاری اینوستیگیتیو است. خادم که در دانشگاه علامه طباطبایی رشته روزنامه نگاری را تحصیل کرده بعدا به تحصیلات خود (ضمن کار خبر) در رشته مدیریت و به ویژه مدیریت رسانه ها ادامه داده و سخنرانی های او درباره مدیریت علمی، اینک راهنمای بسیاری از مدیران کشور است.

«خادم» پیشه روزنامه نگاری را با خبرنگاری آغاز و سپس مراحل ترقی در این کار، یعنی دبیری و سردبیری خبر را با موفقیت طی کرده است. خادم که شاید بیش از هر روزنامه نگار وطن توان تحمل استرس را دارد به عنوان بهترین مدیریت خبر (خبرگیری و خبر نویسی) در لحظات بحرانی (اخبار غیر مترقبه) شناخته شده است که هنر بزرگی است و می تواند تیم های خبری را بمانند و مثابه ژنرال میدان جنگ هدایت، و محصول کار آنان با حوصله تمام تنظیم و منتشر سازد. خادم حتی در زمان ریاست اطاق خبر در خبرگزاری هفتاد و چند ساله (ایرنا)، خود شخصا به تهیه اخبار مهم و حساس می پرداخت که کاری سخت، دقیق و استرس زا است. وی در طول شش سال ریاست دفتر خبر در مقر سازمان ملل موفق شد که یک شبکه خبری در قاره آمریکا از کانادا تا آرژانتین ایجاد کند و گزارش های دست اول این دیار را به رسانه های وطن برساند و آنان را از ترجمه اخبار خبرگزاری های کشورهای بیگانه بی نیاز سازد. خادم که از آغاز کار روزنامه ایران (متعلق به خبرگزاری ملی) با آن همکاری داشت اینک در سمت مدیر عامل خبرگزاری جزئیات کار آن را زیر نظر دارد.

روزنامه نگاران وطن خادم را به دلیل کار خبر در طول ۲۵ سال در داخل و خارج و تدریس حرفه خبر در مدارس عالی از جمله دانشکده خبر، مرد خبر می خوانند. از زمان ریاست او برخبرگزاری ملی، طرز تنظیم اخبار به مراتب بهتر از گذشته شده است و بر اخبار، سابقه نوشته می شود تا از لحاظ اطلاع رسانی کامل باشند و برای مخاطب جای سئوال باقی نگذارند. خادم درعین حال به عنوان مدیر خبرگزاری مادر، به ایجاد خبرگزاری های تازه نیز کمک می کند. وی همچنین از کارشناسان روزنامه نگاری الکترونیک (سایبر) و خبرنویسی پیشرفته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۲۰۰۵م:در پی انتشار مقاله هشدار دهنده نشریه «کریسچن ساینس مانیتور» که در شماره نهم اوت ۲۰۰۵ این نشریه انتشار یافته بود، اصحاب نظر مرکب از جامعه شناس، روانشناس، روزنامه نگار و دست اندر کاران فنون کامپیوتر و اینترنت در باره کاهش فروش رسانه های چاپی به ذکر عوامل و راه حلها پرداختند. مانیتور نوشته بود که ناشران روزنامه ها این روزها سخت نگرانند زیرا که شمار مخاطبان آنها هر روز کم می شود، اعتماد مردم نسبت به مطالب روزنامه ها رو به کاهش است و ناشران نمی دانند که مشکل از عرضه مطالب است که مطابق خواست و سلیقه مخاطب کنونی آگاهتر از گذشته (قرن ۲۱ ) نیست و یا این که عوامل دیگری دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۱۷۹۲م:یازده اوت سال ۱۷۹۲ , پس از اشغال کاخ سلطنتی و زندانی کردن لوئی ۱۶ پادشاه فرانسه، انقلابیون این کشور یک شورای شش نفری برای اداره امور فرانسه به نام «شورای انقلاب فرانسه» ایجاد کردند که در آن ژرژ دانتون و ژان ماری رولن عضویت داشتند. نخستین اقدام این شورا انتخاب «آنتوان سانتر» به ریاست گارد ملی انقلاب فرانسه بود. انقلابیون که از ۲۰ ژوئن (هفت هفته پیش از این) حاضر به ترک خیابانها نشده بودند کاخ سلطنتی فرانسه را که از آن دوهنگ نظامی اجیر شده سویسی محافظت می کردند تصرف کرده بودند. در حمله انقلابیون بیش از یک هزار تن از افراد گارد سویسی شاه فرانسه کشته شدند. لوئی ۱۶ که در اطاق نوکرانش پنهان شده بود دستگیر شد.

انقلابیون فرانسه از ۱۱ اوت که دارای گاردملی انقلاب شدند عنوان خود را هم به «جامعه انقلابی» تغییر دادند و اعلام کردند که گارد انقلاب که رئیس آن آنتوان سانتر خواهد بود وظیفه دارد که از دستاوردهای انقلاب حراست کند و نگذارد که انقلاب فرانسه از مسیر تعیین شده خارج گردد (جزئیات، برحسب روز وقوع، به موقع خود آمده است ).

T A K F A R S

۱۸۹۴:« سعدی کارنو Sadi Carnot » رئیس جمهوری فرانسه که ۲۴ ژوئن سال۱۸۹۴ به دست «سانتو سازیو» آنارشیست ایتالیایی کشته شد یازده اوت ۱۸۳۷ به دنیا آمده بود و نام « سعدی » شاعر و نویسنده بنام ایران بر وی گذارده شده بود. چون کارنو حاضر نشد به خواست آنارشیست ها ، « وایلان » مردی را که به جرم شروع به انفجار پارلمان فرانسه زندانی شده بود عفو کند جان خود را از دست داد. آنارشیستها مخالف هرگونه حکومت بودند و حاکمان را مردمی جاه طلب و خودخواه که در فکر مردم و وطن نیستند می پنداشتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۱۸۹۸م:یازدهم اوت سال ۱۸۹۸، دولت واشنگتن مجمع الجزایر هاوایی را که کشوری مستقل در اقیانوس آرام و دارای یک پادشاه بومی بود ضمیمه قلمرو خود کرد . هاوائی که تا خاک اصلی آمریکا هزاران کیلومتر فاصله دارد اینک یک ایالت این کشور بشمار می رود.

۱۹۱۸م:۱۱ اوت ۱۹۱۸ در میان نیروهای آلمان در نبرد آمینز Amiens آثار شکست آشکار شد و این وضعیت شکست های دیگری را در پی داشت که به عقب نشینی نیروهای آلمانی در همه جبهه ها و ورود نیروهای متحدین به خاک آلمان و تسلیم این کشور ظرف درست ۳ ماه منجر شد و جنگ جهانی اول ساعت ۱۱ روز ۱۱ ماه یازدهم سال میلادی ۱۹۱۸ پایان یافت. دلایل عمده عقب نشینی آلمان در اوت ۱۹۱۸ نداشتن نیروی ذخیره ، تسلیم پی در پی نیروهای خسته و ناامید آلمانی و نیز تظاهرات چپها در برلن بود. ۱۱ اوت ۱۹۱۸، برای آلمان تنها ۶۰۰ هزار نظامی باقی مانده بود. عکس ، گروهی از نظامیان متحدین را در جبهه فرانسه درحال پیشروی به سوی خاک اصلی آلمان نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ مرداد

۱۹۴۵م:۱۱ اوت ۱۹۴۵، یک روز پس از این که ژاپن اعلام داشت که حاضر است تسلیم شود، ژنرال مک آرتور از سوی رئیس جمهوری آمریکا مامور تحویل گرفتن ژاپن و امضای قرارداد تسلیم این کشور شد. با وجود این حملات هوایی آمریکا به خاک ژاپن ادامه داشت.

۱۹۵۳م:۱۱ اوت ۱۹۵۳، شوروی نخستین بمب هیدروژنی را آزمایش کرد و برتری نظامی به دست آورد. شوروی پیش از فروپاشی بیش از کشورهای دیگر سلاح هسته ای داشت، به همینگونه زیردریایی و موشک. طبق عهدنامه ستارت، تعداد سلاحهای اتمی مسکو و واشنگتن باید تقریبا برابر یکدیگر و هریک دارای شش تا هفت هزار بمب و کلاهک باشد. در ۶۳ سالی که از ساخت سلاح اتمی گذشته، این سلاح تنها دو بار و آن هم بر ضد امپراتوری ژاپن بکار رفت ولی بازدارندگی آن از جنگ به ثبوت رسیده و به علاوه، از ابزار قدرت و اقتدار ملی است.

۱۷۹۵: مجلس ملی فرانسه نظام پولی « فرانک » را به وجود آورد که از ۱۵ اوت قدرت اجرایی یافت.

۱۸۱۳: روسیه ، سوئد و پروس ( آلمان) بر ضد ناپلئون متحد شدند که یک اتحادیه تازه تلقی شده است.

۱۸۶۰: نیروهای فرانسه و انگلستان عملیات تازه نظامی خود را در چین آغاز کردند و چهار روز بعد شانگهای و نزدیک به دو ماه پس از آن پکن را تصرف و کاخ سلطنتی چین را غارت کردند.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۰۶: ( ۱۲۸۵ )شش روز پس از صدور فرمان مشروطیت ، دیگر هیچیک از متحصصنین در سفارت انگلستان در تهران باقی نمانده بود. تحصن در سفارت انگلستان بعدا یک امتیاز منفی برای متحصصنین و لکه ننگی بر پیشانی آنان شد.

۱۹۱۶: نیروهای عثمانی که از طریق خاک عراق وارد ایران شده بودند شهر همدان را متصرف شدند و از طریق قزوین عازم تهران گردیدند.

۱۹۲۲: ( ۱۳۰۱ ) : تیپ آذربایجان به فرماندهی سرتیپ امان الله میرزا قلعه چهریق را تصرف و اسماعیل اقا سمیتقو را با تلفات سنگین به ترکیه فراری داد و اسلحه و مهمات فراوان به دست آورد.

۱۹۳۲: هیتلر نپذیرفت که معاون «پاپن» صدر اعظم آلمان شود.

۱۹۹۰: اوضاع پاکستان در سومین روز پس از برکناری بی نظیر بوتو و کابینه او به تصمیم رئیس جمهوری این کشور بحرانی است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر