تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ فروردین

۱۳۳۶م :به نوشته برخی از مورخین، امیرتیمور گورکان که سه بار به ایران حمله نظامی آورد و سرزمین ما را تصرف کرد نهم آوریل ۱۳۳۶ میلادی در شهر سبز (واقع در فرارود) به دنیا آمده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ فروردین

۱۳۲۱ش :دستگیری پزشک احمدی را که پس از وقایع شهریور ۱۳۲۰ فرار کرده بود ۲۰ فروردین ۱۳۲۱ (۹ آوریل ۱۹۴۲) ذکر کرده اند. وی در عراق دستگیر شده بود که به تهران مسترد و محاکمه شد. شهرت داشت که پزشک احمدی تنی چند از زندانیان سیاسی مخالف رضا شاه را در زندان قصر با تزریق «آمپول هوا» کشته بود.

۱۳۵۶ش :دهم اپریل ۱۹۷۷ (۲۱ فروردین ۱۳۵۶)نشست جهانی تکنولوژی اتمی با شرکت پانصد مقام مربوط و کارشناس از سراسر جهان در محل تخت جمشید آغاز بکار کرد و چهار روز طول کشید.

۱۳۵۹ش:در این روز در سال ۱۳۵۹ (۱۴ ماه پس از پیروزی انقلاب) دولت عراق اخراج ایرانیان، ایرانی تبارها و گروهی از شیعیان را به صورت دسته های هزاران نفری از آن کشور آغاز و همزمان، درخطوط مرزی با ایران دست به تمرکز نیرو و تحریک زده بود که روزنامه های تهران نوشته بودند به اشاره آمریکا دست به چنین کاری زده است. این تحریکات مرزی پنج ماه بعد منجر به آغاز جنگ هشت ساله شد.

تکفارس آی آر

۱۹۷۳م :هشتم آوریل سال ۱۹۷۳ «پابلو پیکاسو Pablo Picasso» نقاش بلند آوازه و پرکار قرن ۲۰ در۹۲ سالگی درخانه اش در جنوب فرانسه در گذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ فروردین

۱۸۶۷م:قراردادخرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل ۱۸۶۷ به تصویب سنای آمریکا رسید و قطعی شد.طبق این قرار داد، آلاسکا مهاجرنشین روسیه در قاره آمریکا به مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار خریداری شد .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ فروردین

۱۸۶۵م:نهم آوریل زادروز ژنرال اریک لودن دورف Erich Ludendorff سردار معرف آلمان است که بسال ۱۸۶۵ متولد و در سال ۱۹۳۷ درگذشت. وی بود که در آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ ارتش روسیه را که از نظر نفرات دو برابر ارتش هشتم آلمان بود در «تانن برگ» شکست داد .

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ فروردین

۱۹۹۱م:نهم آوریل سالروز استقلال گرجستان است که در سال ۱۹۹۱ اعلام شد. این کشور چهار میلیون و ششصدهزار نفری و ۶۹ هزار کیلومتری واقع در قفقاز جنوبی از عهد باستان تا زمان امضای قرارداد گلستان در ۲۴ اکتبر ۱۸۱۳ یک منطقه خودمختار وابسته به ایران بود، گرچه چند بار رومیان و مغول ها آن را از ایران جدا کرده بودند.

۲۰۰۳م :نهم آوریل سالروز سقوط حکومت حزب بعث (صدام حسین) بر عراق و اشغال نظامی این کشور توسط آمریکا (باهمدستی انگلستان) است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ فروردین

۳۵۱: آتیلا رهبر هونها شهر « مس » از شهرهای فرانک نشین ( در کشور فرانسه امروز ) را تصرف و ویران ساخت.

۶۸۵: بودائیسم آئین رسمی کشور ژاپن شد.

۱۷۴۷: «سایمون فریسر» امیر انگلیسی به جرم تحریک بر ضد دولت متبوع به حکم مجلس لردان این کشور گردن زده شد. وی آخرین مقام انگلیسی بود که به این صورت اعدام شده است.

۱۸۱۲: میان روسیه و سوئد قراردادی امضاء شد که به موجب آن از آن پس فنلاند متعلق به روسیه و نروژ از آن سوئد باشد.

۱۹۴۹:بیستم فروردین ۱۳۲۸ نماینده وقت دولت ایران در سازمان ملل به عضویت اسرائیل در این سازمان رای منفی داد و در همین روز در تهران اعلام شد که به تصمیم دولت وقت از آن پس لباس ( یونیفورم ) افسران نیروهای مسلح ایران به شکل افسران آمریکا خواهد بود و لباس افسران شهربانی کما کان آبی رنگ باقی خواهد ماند.

۱۹۷۳: (۱۳۵۲ ) : نخستین قرارداد بازرگانی میان ایران و جمهوری خلق چین امضاء شد.

تک فارس

۱۹۷۶: دولت وقت ایران روابط خود را با کوبا قطع کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر