تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۲۲۶م:پاره ای از مورخان، یازدهم سپتامبر سال ۲۲۶ میلادی (شهریور ماه) را سالروز جنگ هرمزدگان (نزدیکان بهبهان) ذکر کرده اند و از آن به نام جنگ داخلی ایرانیان نام برده اند. در این جنگ اردشیر پاپکان حاکم پارس بر اردوان پنجم شاه اشکانی غلبه کرد که با کشته شدن وی حکومت ۴۷۶ ساله اشکانیان پایان یافت. اردشیر برغم علاقه ای که به کرمان داشت و پیش بینی می شد که این شهر را مرکز حکومت خود قرار دهد، پایتخت را از تیسفون (کنار دجله و ۳۵ کیلومتری جنوب بغداد امروز) منتقل نکرد. ساسانیان در طول حکومت چهار قرنی خود مانع از ورود نژاد نیمه زرد از آسیای مرکزی به قلمرو ایران در "فرارود" شدند؛ آنان کوشش داشتند که اختلاط نژاد در ایران صورت نگیرد. به علاوه، امکان ندادند که حکومت روم در آسیا پیشروی کند. آئین زرتشت را دین رسمی ایرانیان قرار دادند و رومیان را وادار کردند که پیروان آن را در قلمرو خود مخصوصا در بالکان تحمل کنند. ساسانیان که اردشیر سر سلسله آنانست پایه گذار یک ناسیونالیسم افراطی در ایران بوده اند.

۱۹۵۴م:یازدهم سپتامبر سال ۱۹۵۴ (۲۰ شهریور ۱۳۳۳) فرمانداری نظامی تهران اعلام کرد که سازمان نظامی حزب توده ایران را کشف کرده، اعضای آن در ارتش، ژاندارمری و شهربانی شناخته شده اند و دستگیال ری آنان ادامه دارد. فرمانداری نظامی به دلیل ادامه بازپرسی از دستگیر شدگان که اشاره کرده بود دهها نفرند توضیح بیشتری در این باره نداده بود. کشف این سازمان یک سو چند روز پس از کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ صورت گرفت و هنوز این معما لاینحل باقی مانده است که چرا حزب کمونیست توده با این سازمان نیرومند نظامی و تشکیلات وسیع خود نتوانسته بود کودتای ۲۸ امرداد را درهم شکند.

شمار افسران دستگیر شده بعدا از یکصد تن هم تجاوز کرد که عده ای از آنان اعدام و بقیه به زندان طولانی محکوم شدند و گروهی هم که به صورت هوادار بودند اخراج و در اختیار وزارت کار گذارده شدند. از همین زمان حزب توده بیش از گذشته زیرزمینی شد.

سه دهه بعد (اوایل دهه ۱۹۸۰) هم "مک فارلین" مشاور ویژه ریگن رئیس جمهوری وقت آمریکا در امور امنیت ملی با دادن اطلاعات نادرست به جمهوری اسلامی که شوروی نیروی عظیمی را در قفقاز برای تصرف ایران و سپردن حکومت آن به حزب توده مستقر ساخته و سازمان نظامی این حزب باردیگر فعال شده و به شوروی اطلاعات محرمانه می دهد باعث شد که حزب توده توسط مقامات تهران قلع و قمع شود.

۱۸۲۳م:یازدهم سپتامبر سالگشت درگذشت «دیوید ریکاردوDavid Ricardo» اقتصاددان انگلیسی است که در سال ۱۸۲۳ فوت شد. وی که یک اقتصاددان کاپیتالیست بود اصول متعدد به دست داده است از جمله رابطه پول و جمعیت را. طبق این اصل، هرچه دستمزدها بالا برود و پول در دسترس عوام الناس زیادتر باشد، جمعیت بیشتر می شود زیرا که این قشر (طبقه مزد بگیر) وقتی که خود را در رفاه ببیند نگران تعدد فرزندانش نخواهد بود و در نتیجه، جمعیت بدون توجه به ظرفیت منابع کشور افزایش می یابد و پس از رسیدن این جمعیت به سن کار، بیکاری و متعاقب آن فقر ظاهر می شود که عصیان و شورش و انواع جرائم را به دنبال خواهد داشت.

تکفارس آی آر

توصیه دیگر ریکاردو این است که هر ملت توجه خود را معطوف به محصولاتی کند که امکان تولید آنها را دارد و در طول تاریخ به این تولیدات شهرت یافته است. با پیروی از این روش، تولیدات ملل مرغوبتر شده و تجارت رونق خواهد یافت و سهلتر خواهد شد. به همین دلیل ریکاردو برضد «پروتکشنیسم» و حمایت «به هر قیمت» از صنایع داخلی است، و می گوید که چنین حمایتی باعث نامرغوب و گران بودن تولید می شود. ریکاردو که حامی رقابت آزاد کالا در بازار است، پروتکشنیسم را عامل جلوگیری از پیشرفت تولیدات یک ملت، و نیز به زیان مصرف کننده می داند. عقاید ریکاردو کمکی بزرگ به لغو پروتکشنیسم (سیاست حمایت از صنایع داخلی، حتی اگر کالای نامرغوب و گران تولید کنند) در انگلستان قرن ۱۹ و پیشرفت تولیدات صنعتی این کشور شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۲۰۰۵م:دهم و یازدهم سپتامبر ۲۰۰۵ تفسیر رسانه ها عمدتا درباره انتخابات مصر بود که حسنی مبارک ژنرال هوایی سابق بار دیگر برنده آن اعلام شده بود. تفسیر نگاران پیروزی مبارک را، شکست دمکراسی خوانده بودند. یک مفسر سویسی نوشته بود: تعریف دمکراسی که از سال ۵۰۸ پیش از میلاد مطرح است بر این مدار قراردارد که همه افراد جامعه متساوی الحقوقند و باید یکسان به قدرت دسترسی داشته و در مدیریت عمومی جامعه سهیم باشند. همچنین رضایت اکثریت ملت شرط مشروعیت دولت است که در انتخابات مصر، تنها ۲۳ درصد شرکت کرده بودند، یعنی ۷۷ درصد با عدم مشارکت، به روش انتخابات «نه» گفته بودند و تازه، مبارک با ۸۸ درصد همین اقلیت مردم می خواهد شش سال دیگر حکومت کند و طول ریاست خود بر مصر را به ۳۰ سال برساند (مساوی با یک پادشاه). قانون اساسی سال ۱۹۷۱ مصر، نظام این کشور را سوسیال دمکراسی اعلام کرده که بنظر می رسد دقیقا رعایت نمی شود و از سوسیال دمکراسی واقعی خبری نیست. در انتخابات دهه اول سپتامبر ۲۰۰۵ مصر به نامزدهای بیشتری اجازه شرکت داده شده بود، ولی این کار در نتیجه انتخابات تغییری نداد!.

۱۶۸۳م:یازدهم سپتامبر۱۶۸۳ ارتشهای متحد اروپای مرکزی مرکب از ۱۳۰ هزار نظامی ارتش ۱۴۰ هزار نفری عثمانی به فرماندهی قره مصطفی را در نزدیکی شهر وین شکست دادند. این آخرین تعرض عثمانی ها به شهر وین بود. در سال ۱۵۲۹ نخستین تجاوز عثمانی به وین و محاصره طولانی این شهر نیز شکست خورده بود.

۱۸۸۸م:امروز در کشورهای آمریکای لاتین روز معلم و ابراز قدردانی از «سارمینتوDomingo F. Sarmiento Albarracin» است که۱۱ سپتامبر ۱۸۸۸ درگذشت. رسانه هایی که به این مناسبت، مطلب نوشته اند تاکید براین دارند که اگر هر ملتی از «خدمتگزاران بدون چشمداشت» خود چنین قدرشناسی هایی بعمل آورد، جهان پر از افراد فداکار خواهد شد که برای بهبود و پیشرفت جامعه خود تلاش بدون مزد خواهند کرد. سارمینتو یک معلم آرژانتینی بود که در کلاس درس و در نوشته هایش در مطبوعات از اشتباهات دولت علنا انتقاد می کرد و به همین سبب برای ده سال از کشور تبعید شد. وی در این ده سال به کشورهای اروپایی، ایالات متحده و کانادا سفر کرد و درباره سیستم آموزش و پرورش عمومی این ممالک و پیروزی های آنها به مطالعه پرداخت و در این زمینه چند کتاب نوشت. در بازگشت به کشور، آرژانتینی ها که متوجه دلسوزی و زحمات و نیات خوب او شده بودند، با التماس و درخواست وی را راضی به ورود به سیاست کردند، نخست او را به شورای شهر و مجلس فرستادند و سپس رئیس جمهوری کردند. سارمینتو در این مقام افکار خود را در زمینه آموزش و پرورش درست، رایگان و یکنواخت در آرژانتین پیاده کرد و چون نتایج خوب بود، همه کشورهای آمریکای لاتین آن را اقتباس کردند و نمایندگان آنها در یک اجتماع بزرگ در پاناما به منظور قدرشناسی، سالروز درگذشت سارمینتو را روز معلم در سراسر آمریکای لاتین اعلام کردند که دهها سال است رعایت می شود.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۱۹۴۱م:۱۱سپتامبر سال۱۹۴۱ چارلز لیندبرگ Lindbergh هوانورد پرآوازه آمریکایی و نخستین انسانی که بدون توقف، با یک هواپیمای یک موتوره عرض اقیانوس اطلس را پیمود و از آمریکا به پرواز درآمد و در اروپا بر زمین نشست در نطق شدیداللحنی تاکید کرد که دولت انگلستان، یهودیان، روزولت و اطرافیان او توطئه کرده اند که پای آمریکا را به جنگ اروپائیان (جنگ دوم جهانی) بکشانند. لیندبرگ در این زمینه مبارزه کوتاه مدتی را آغاز کرد که نتیجه بخش نبود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۱۹۴۸م:۱۱ سپتامبر سال ۱۹۴۸ نخستین جنگ میان هند و پاکستان بر سر کشمیر آغاز شد. در همین روز محمدعلی جناح بنیادگذار کشور پاکستان نیز درگذشت. از آن زمان تاکنون (سال ۲۰۰۸) دو جنگ دیگر بر سر همان مسئله میان هند و پاکستان که پیش از سال ۱۹۴۷ یک کشور را تشکیل می دادند روی داده است و راه حلی هم برای مسئله کشمیر به دست نیامده است.

۱۹۵۶م:یازدهم سپتامبر سال ۱۹۵۶ دولت شوروی فاش کرد که در چهارم سپتامبر (یک هفته پیش از آن) کمکهای نظامی و تسلیحاتی قابل ملاحظه ای در اختیار افغانستان گذارده است تا بتواند با تکیه بر آنها از بی طرفی خود دفاع کند که بی طرفی و ثبات افغانستان تضمینی برای حفظ صلح و پیشرفت اقتصادی تمامی منطقه مربوط است. در اعلامیه دولت مسکو تاکید شده بود که این دولت به هیچ قیمت اجازه نخواهد داد که افغانستان از جاده بیطرفی و عدم تعهد خارج شود، و ناآرامی در مرزهای جنوب شرقی خود را هرگز تحمل نخواهد کرد. حفظ بی طرفی افغانستان اساس سیاست خارجی شوروی در قبال منطقه و آسیای جنوبی خواهد بود و خرسند است که هند نیز چنین سیاستی را دنبال می کند.

"تاریخ" نشان داده است که مسکو از سال ۲۰۰۱ عملا ناآرامی در افغانستان را تحمل کرده است. استقرار نظامی "ناتو" که اتحادیه ای ویژه منطقه اتلانتیک شمالی (آمریکای شمالی و اروپای غربی) است در افغانستان هنوز صدای اعتراض مسکو را بلند نکرده است!.

۱۹۷۱م:در همین روز در سال ۱۹۷۱ نیکیتا خروشچف رهبر پیشین شوروی که تلاش کرد چهره دیگری از سوسیالیسم ترسیم کند در ۷۷ سالگی درگذشت. در وفاداری خروشچف به سوسیالیسم (تحقق عدالت در جامعه و تامین برابری اجتماعی ـ اقتصادی مردم) تردید نبود و اگر برکنار نشده بود، شاید که سوسیالیسم در شوروی شکست نمی خورد. خروشچف با انتقاد علنی از استالین خواست که خودرا از گذشته کرملین جدا کند، ولی با همین عمل سکه ای را شکست که دیگر مرمت نشد. او در سفر به آمریکا با حرفهای طنزگونه و رفتار توام با شوخی خود خواست با مهارت تمام از نظام موجود غرب و راه و روش آمریکایی انتقاد کند. وی در جلسه ۱۲ اکتبر ۱۹۶۰ مجمع عمومی سازمان ملل دو بار کفش خود را به علامت اعتراض به نطق دو ناطق ضدشوروی از پایش درآورد و بر میزی که نشسته بود کوبید و با این عمل نیز نشان داد که نزاکت های دیپلماتیک غرب را به هیچ می شمارد و سازمان ملل هم مرجعی چندان جدی نیست.

برخی از خاطره نگاران (بدون ارائه سند) نوشته اند که خروشچف در محافل غیر رسمی چند بار گفته بود که ایکاش حزب سوسیال دمکرات روسیه (در سال ۱۹۱۲) تجزیه نشده بود و یا اینکه بلشویکها پس از انقلاب، تا دهها سال و دست کم یک نسل راه منشویکها (سوسیالیستهای ملایم – سوسیال دمکراتها) را در پیش گرفته بودند و همچنین؛ ای کاش که لنین دست کم ده سال دیگر زنده می ماند و کارها به دست استالین نمی افتاد. تردید دارم که بشود یک ایدئولوژی را با زور و خشونت پیاده کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۱۹۷۳م:۱۱سپتامبر سال ۱۹۷۳ سالروز پایان حکومت سالوادور آلنده رئیس جمهور سوسیالیست کشور شیلی است. در این روز جمعی از نظامیان شیلی به ریاست ژنرال اوگوستو پینوچت (پینوشه) کاخ ریاست جمهوری شیلی را محاصره کردند. آلنده با تفنگی که قبلا فیدل کاسترو به او هدیه کرده بود به میان مدافعان کاخ رفت و ضمن مبادله گلوله کشته شد. همسر او همان روز اعلام کرد که کودتای نظامیان با کمک و نقشه واشنگتن و به دست CIA انجام شده است. آلنده که در سال ۱۹۷۰ به ریاست جمهوری شیلی انتخاب شده بود بسیاری از شرکتهای آمریکایی فعال در شیلی را ملی کرده بود. کمپانی آمریکایی «آی تی تی» در ساقط کردن آلنده نقش موثر داشته است. آلنده که افکار مارکسیستی داشت پس از روی کارآمدن، تلاش کرد که سوسیالیسم را در شیلی در چارچوب دمکراسی و با تعاونی کردن موسسات پیاده کند که توام با خشونت نباشد ـ همین روشی که کمونیستها پس از فروپاشی شوروی در پیش گرفته اند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۲۰۰۱م:۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱ که در آمریکا به روز ناین ایلون (۹ ـ ۱۱) معروف شده است، جهان با عملیات بی سابقه ای که انتظار آن نمی رفت رو به رو شد. تنی چند و عمدتا از اتباع دولت سعودی با نقشه قبلی، در آسمان ایالات متحده چند هواپیمای مسافربر را ربودند و آنها را بر برجهای دوقلوی شهر نیویورک (World Trade Center) و نیز بر ساختمان وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) کوبیدند که ضمن آن جمعا

۲ هزار و ۹۷۴ تن کشته شدند و جهان با نوع تازه ای از جنگ و مبارزه رو به رو شد که «گرهارد شرودر» صدراعظم وقت آلمان آن را "جنگ غیردولتی" نام نهاد. یکی از هواپیماهای ربوده شده بر اثر مقاومت مسافران که با سلفون از برخورد دو هواپیما با برجهای نیویورک آگاه شده بودند برفراز پنسیلوانیا سرنگون شد و در ناحیه شنکسویل (Shanksville) بر زمین افتاد و همه سرنشینانش کشته شدند. ظاهرا ربایندگان این هواپیما در نظر داشتند که آن را بر کاخ سفید و یا ساختمان کنگره آمریکا بکوبند، زیرا که هواپیما را از مسیر اصلی به سوی شهر واشنگتن تغییر جهت داده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۲۰۰۱م:با این همه دقتی که پس از رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در فرودگاههای آمریکا صورت می گیرد نهم سپتامبر ۲۰۰۳ یک مرد جوان بدون این که کسی متوجه شود خود را در صندوق چوبی قرار داد و با هوپیما از نیویورک به دالاس تکزاس منتقل شد. وی که خودرا «چارلز مکینلی» معرفی کرده بود در یک انبار کالا در نیویورک کار می کرد که طبق اظهار خود او ، ضمن کار ناگهان به کله اش زد که خود را در صندوق چوبی ویژه حمل کامپپوتر به ابعاد یک متر و پنج سانتیمتر در ۹۰ سانتیمتر قرار دهد و قبلا نشانی خانه والدینش در شهر دالاس را روی صندوق بچسباند و به صورت بار به دالاس برود و بدون این که پولی داده باشد از والدینش دیدن کند!.

صندوق حاوی چارلز در میان صندوقهای دیگر به فرودگاه منتقل و به هواپیمای شرکت «کیتی هاک کارگو» بارگیری و هواپیما پس از دو توقف بین راه در فرودگاه دالاس برزمین نشست و صندوق حاوی چارلز که ۱۶۵ سانت قد و ۱۳۷ کیلو گرم وزن داشت با "لیفت تراک" به کامیون حمل و به خانه والدینش انتقال یافت. مادر چارلز در قبول صندوق که سفارش آن را نداده بود تردید داشت و با راننده وارد بحث شد. چارلز که جر و بحث آنها را می شنید در صدد بر آمد از فرصت استفاده کند صندوق را باز و فرار کند زیرا اگر به انبار بازگشت داده می شد مرگ او از گرسنگی و تشنگی قطعی بود. ولی هنگام بازکردن صندوق، راننده متوجه او شد و جریان را به پلیس اطلاع داد و چارلز به زندان منتقل شد تا دادگاه به کار او رسیدگی کند. چون پرونده دارای زندانی بود (زندانیدار رقم خورده بود) قاضی مربوط دو روز بعد (یازده سپتامبر ۲۰۰۳) به آن رسیدگی کرد. قاضی پس از شنیدن اظهارات نماینده دادستان شهر، اعلام کرد که نمی تواند چارلز را در زندان نگهدارد زیرا که در قانون چنین عملی جرم شناخته نشده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۲۰۰۳م:یازدهم سپتامبر ۲۰۰۳ اعلام شد که بانو «لنی ریفنستال» نابغه آلمانی فیلمبرداری مستند که فیلمبردار ویژه هیتلر بود دو روز پیش از این در ۱۰۱ سالگی در گذشته است. در سال ۱۹۴۵ ، پس از شکست رایش سوم، فاتحان جنگ این زن را هنرمندی که مهارتش را در خدمت نازیسم و وسیله تبلیغ افکار و اعمال هیتلر قرار داده بود اعلام کردند و با این که حکمی بر محکومیت او صادر نشد تا دهه های اخیر در آپارتمانی در مونیخ خود را منزوی کرده بود. وی سرانجام در سنین پیری و پس از اینکه احساس کرد که دیگر کسی او را نمی شناسد و انگشت نما نخواهد بود بار دیگر دست به دوربین برد و چند فیلم مستند از جمله فیلمی از جزایر مرجانی اعماق دریای «مالدیو» تهیه کرد. تکنیکی را که بانو «لنی» در سال ۱۹۳۴ برای فیلمبرداری ابداع کرد مورد استفاده فیلمبرداران نسل امروز است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۲۰۰۳م:هنری کیسینجر وزیر امور خارجه آمریکا در دوران حکومت های نیکسون و فورد به مناسبت انتشار کتاب تازه اش «بحران» ، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۳ در مصاحبه ای طولانی که با شبکه تلویزیون عمومی آمریکا ـ پی بی اس ـ انجام داد گفت که در دوران وزارت او، آمریکا با دو بحران حساس رو به رو بود: یکی جنک ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل و دیگری جنگ ویتنام. ما در جنگ اعراب و اسرائیل برنده و در جنگ ویتنام بازنده شدیم. پیروزی ما در جنگ اعراب و اسرائیل این بود که با تلاش و بازی های فراوان مانع از ورود شوروی به کمک سوریه به صحنه جنگ شدیم و با تشدید درگیری کردها با دولت وقت عراق، این کشور امکان نیافت به کمک سوریه بشتابد. کیسینجر متولد آلمان وضعیت عراق (سال ۲۰۰۳) با ویتنام آن روز را مقایسه کرد و گفت: تردید نیست که آمریکا در عراق با یک جنگ خاص چریکی رو به روست، همانند جنگ ویتنام. با این تفاوت که در ویتنام، شوروی و چین به کمونیست ها وسیعا کمک می کردند و اسلحه و کمک می رساندند. در عراق چنین کمکی مشاهده نمی شود. در ویتنام انفجار انتحاری هم کمتر دیده می شد.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ شهریور

۲۰۰۳م:نهم سپتامبر ۲۰۰۳ (سه شنبه شب )، شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا با خانواده های آن دسته از نظامیان آمریکایی مستقر در عراق که از میان ذخیره ها انتخاب شده بودند مصاحبه کرد. مصاحبه شوندگان از شنیدن این خبر که ماموریت آنان تمدید شده نگران و پاره ای از آنان گریان بودند. آنان که طرف مصاحبه قرار گرفته بودند گفتند که افراد ذخیره عمدتا دارای همسر و فرزند و کسب و کار هستند که اگر بمدت طولانی ازخانه و شهر خود دور باشند کسب و کار را ازدست می دهند و بچه هایشان نیز بی تابی خواهند کرد. نزدیک به ۲۰ در صد ۱۸۱ هزار نظامی آمریکایی مستقر در سال ۲۰۰۳ در عراق و کویت از افراد ذخیره و احتیاط بودند.

۱۵۴۱: بومیان شیلی (اصطلاحا سرخپوست ها) شهر سانتیاگو (پایتخت فعلی شیلی) را توسط مهاجران اسپانیایی ساخته شده بود ویران ساختند، زیرا این مهاجران را مهاجم به سرزمین های خود می دانستند.

۱۸۵۵: در جریان جنگ کریمه، روسیه پس از یک سال جنگ بندر سباستوپلSebastopol را تسلیم انگلستان، فرانسه و سایر نیروهای مخالف خود کرد.

۱۸۸۵:دیوید هربرت لارنس نویسنده جنجالی انگلستان به دنیا آمد و ۴۵ سال عمر کرد.

۱۹۱۹: سپاه تفنگداران ایالات متحده کشور هندوراس را تصرف کرد.

۱۹۲۲: فلسطین تحت الحمایه انگلستان قرار گرفت.

۲۰۰۳: بانو «آنا لیند» وزیر امور خارجه سوئد که روز پیش از این در یک فروشگاه چاقو خورده بود در بیمارستان درگذشت. با این که ضارب دستگیر شده است و دو سال از این ماجرا می گذرد هنوز انگیزه قتل به درستی روشن نشده است. این رویداد در آستانه یک رفراندم در سوئد انجام گرفت که در آن نظر مردم درباره تبدیل پول ملی به «یورو» خواسته شد و بانو لیند از موافقان بود که اکثریت مردم مخالفت کردند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر