تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

۱۹۱۷م:از یازدهم تا چهاردهم دسامبر سال ۱۹۱۷ (دهه آخر آذر ۱۲۹۶ هجری خورشیدی) دولت انقلاب بلشویکی (توده ای) روسیه در چند اعلامیه جداگانه قراردادهای تحمیلی دولت تزاری روسیه به ایران و امتیاز های کسب شده از ایران را لغو و از بدهی های پولی ایران به روسیه صرف نظر کرد.

لنین شخصا در اعلامیه ای که در ۱۴ دسامبر ۱۹۱۷ به امضای او صادر شده بود عهدنامه اوت سال۱۹۰۷ انگلستان و روسیه دایر بر تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ و یک منطقه بی طرف فی مابین و ضمائم محرمانه آن را ساقط از درجه اعتباراعلام داشت و تاکید کرد که هرگونه قرادادی که با استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و آزادی ایرانیان مغایرت داشته و آن را محدود کند از این لحظه بی اثر و کان لم یکن است و همه را پاره کرده و دیگر وجود خارجی که بتوان به آنها استناد کرد نخواهند داشت.

۱۷۹۱م:«حقوق انسان» تالیف توماس پین Thomas Paine اندیشمند قرن ۱۸ که درسال ۱۷۹۱ در جریان انقلاب فرانسه انتشار یافت کمک بزرگی کرد تا این موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد و از یاد نرود. نظریه های او که در این کتاب آمده است همان است که در اعلامیه حقوق بشر مصوب مجلس انقلاب فرانسه منعکس است. وی زندگی کردن بدون دغدغه، "آزادی فکر و عمل داشتن" و تملک کردن و انتظار مصون بودن اموال از تعرض را داشتن حقوقی طبیعی برای انسان دانسته که به استدلال او بدون رعایت آن سعادت و پیشرفت و صلح و امنیت میسر نخواهد بود. به نظر او حقوق طبیعی اندکی پس از تولد در یک انسان به وجود می آیند و دولت نباید اجازه دهد که این حقوق به علاوه حیثیت و احترام از انسان گرفته شود.

«پین» به دلیل تکرار تاکید بر حق تملک و بیان این مطلب که دولت یک جامعه مکلف به محافظت از املاک، اموال و بازستانی مطالبات مالی اتباع است از سوی روشنفکران چپ یک متفکر کاپیتالیست تلقی می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

تکفارس آی آر

۲۰۰۲م:دو انتخابات مرحله دوم که در دومین هفته دسامبر سال ۲۰۰۲ میلادی در صربستان و ایالت لوئیزیانای آمریکا برگزار شد، استفاده مردم از بزرگترین اهرم دمکراسی را که «قدرت رای» است به ثبوت رسانید و درعین حال رشد سیاسی توده ها در برخی از نقاط گیتی را نشان داد. دراین دو انتخابات، رای دهندگان خواستند گوشه ای از شمشیر برنده ای را که در اختیار دارند و جز ورقه رای چیز دیگری نیست به نشانه اخطار آشگار سازند.

در صربستان برای دومین بار، بیشتر رای دهندگان ازخانه خارج نشدند تا ثابت کنند که از کل اوضاع ناراضی اند و این بار ۵۵ در صد از آنان رای ندادند و با این عمل خود صربستان را وارد یک بحران سیاسی بزرگتر کردند؛ زیرا که قانون اساسی این کشور اجازه نمی دهد که انتخابات مرحله دوم تکرار شود. در انتخابات لوئیزیانای آمریکا، رای دهندگان در یک ایالت جنوبی و عادتا جمهوریخواه ، بانو ماری لاندریو از حزب دمکرات را به عنوان نماینده خود در سنای فدرال برگزیدند.

این دو رویداد تمرین دمکراسی، این امیدواری را به وجود آورده است که مردم با خواندن گزارشهای مربوط، به اهمیت «رای» خود و این اهرم نیرومند تغییر قدرت پی ببرند و به تدریج، جهان وارد دوران دمکراسی واقعی شود و فرضیه های دمکراسی با توجه به شرایط زمان و روانشناسی مردم و نتایج حاصله از آن در قرون معاصر اصلاح و به عمل نزدیکتر شوند و شعار دمکراسی از صورت حربه برای حمله به دیگران و نیز ابزار بالا رفتن از پلکان قدرت و حفظ آن برای مدتی طولانی خارج شود. از طرفی هم باید دانست که «دمکراسی» برای این نیست که افراد، قدرت را با استفاده از نام آن در خود موروثی و یا مادام العمر کنند. دمکراسی راه را برای کسانی که خواهان خدمت به جامعه هستند و این توانایی را در خود سراغ دارند تسهیل می کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

۱۸۱۵م:مارشال «میشل نی Michel Ney» ترقی خود را در ارتش مدیون انقلاب فرانسه می دانست، زیرا از یک خانواده فقیر بود. در همه جنگهای ناپلئون از جمله لشکر کشی به روسیه شرکت داشت تا به درجه مارشالی رسید. پس از تبعید ناپلئون به جزیره الب (تبعید بار اول) در ارتش فرانسه ماند و حتی با پادشاه تازه فرانسه از در دوستی وارد شد زیرا که به قول خودش سرباز بود و در خدمت میهن. دولتهای اروپایی که ناپلئون را متفقا شکست داده بودند پس از تبعید او به «الب» به افسران فرانسوی اخطار کرده بودند که هر گونه کمک به ناپلئون و حمایت از او را «خیانت» تلقی خواهند کرد. طولی نکشید که ناپلئون به فرانسه بازگشت، پادشاه به خارج از کشور گریخت و افسران و سربازان و مردم به ناپلئون پیوستند. دولتهای متحد عازم جنگ با ناپلئون شدند و در «واتر لو» در بلژیک اورا شکست دادند. مارشال نی در این جنگ یکی از فرماندهان ارتش ناپلئون بود. وی پس از شکست واترلو حاضر به فرار به خارج نشد که هفتم دسامبر سال ۱۸۱۵ اورا به اتهام خیانت محاکمه و به اعدام کردند.

www.takfars.ir

مارشال نی در دفاع از خود تنها یک جمله را بیان داشت که سرباز کاری جز دفاع از وطن ندارد. ازعمل خود عذر خواهی نکرد و هنگامی که اورا در برابرجوخه آتش قرار دادند خودش به سربازان جوخه فرمان شلیک داد و فریازد: هدف؛ قلب مارشال نی، شلیک.

فرانسویان با توجه به رفتار میهندوستانه ب مارشال نی برای وی احترام فراوان قائلند و اورا یک قهرمان فرانسه و «شجاع شجاعان» می خوانند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

۱۸۹۶م:امروز زادروز مارشال گئورگی ژوکف فاتح برلن، نابغه نظامی روسیه و قهرمان شوروی است که ۱۱ دسامبر سال ۱۸۹۶ به دنیا آمد. ژوکف که پدرش یک کشاورز فقیر بود، یک سرباز وظیفه در ارتش تزاری بود که در انقلاب بلشویکی اکتبر ۱۹۱۷ شرکت کرد و وارد حزب کمونیست شد. او سپس به عنوان یک سرباز ارتش سرخ در جنگ با ضد انقلابیون شرکت کرد. ژوکف در سال ۱۹۳۹با واحدهای تحت فرمان خود نیروهای ژاپنی را که پس از اشغال منچوری چین به مغولستان تجاوز کرده بودند از آنجا اخراج کرد.

پس ازرسیدن نیروهای ارتش آلمان به دروازه مسکو، خود فرماندهی دفاع از پایتخت را به دست گرفت و با بکارگرفتن آتش وسیع و بی سابقه توپ، در دسامبر۱۹۴۱ آلمانی ها را با تحمل تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی کرد و با این که رئیس ستاد ارتش شوروی بود و باید در دفتر خود می نشست، به صحنه شتافت و شخصا به آزاد ساختن استالینگراد پرداخت و موفق شد که بهترین افراد و ژنرالهای آلمان را در آنجا به اسارت بگیرد. سپس به یاری مارشال وروشیلوف در شکستن محاصره طولانی لنینگراد (سن پترز بورگ) شتافت و پس از رفع محاصره، از اوکراین حمله همه جانبه خود به نیروهای آلمان را آغاز کرد که به حمله نهایی سال ۱۳۴۵ انجامید و در آوریل همین سال برلن را تصرف کرد و در شرق آلمان مستقر شد.

ژوکف با وجود انعقاد یک پیمان عدم تعرض میان آلمان و شوروی، قبلا تعرض آلمان به شوروی را پیش بینی کرده بود و همراه با دلایل خود، در این زمینه به استالین هشدار داده بود.

ژوکف به تجربه تاریخ عقیده خاص داشت و می گفت که نباید ترتیبات صلح مانع تمهیدات دفاعی یک کشور شود. ژوکف می گفت که نیروهای بالقوه دشمن باید به مسافت بسیار دور از مرزهای اصلی وطن باشند و با این استدلال تا روزی که زنده بود با تخلیه شرق المان و کشورهای حد فاصل اروپای غربی و روسیه مخالف بود. آن چه که از سال ۱۹۸۹در اروپا با موافقت سران مسکو انجام شد درست عکس عقاید ژوکف بوده است.

مطبوعات غرب که روانشناسی استالین را می دانستند در بزرگ کردن ژوکف و این که او برنده جنگ با هیتلر بود تلاش بسیار کردند و به این وسیله اورا از چشم استالین که می خواست پیروزی به نام او در تاریخ ثبت شود انداختند و استالین برای کوچک کردن ژوکف اورا برکنار و به یک کار کوچک در «اودسا» گمارد.

پس از درگذشت استالین، ژوکف به قدرت بازگشت و در سال ۱۹۵۵ وزیر دفاع و در سال ۱۹۵۷ عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست شد. ژوکف که عقیده به نوسازی لاینقطع تسلیحات و باز نایستادن از کار ساختن سلاحهای هرچه پیشرفته تر داشت راه را برای برتری تسلیحاتی روسیه باز کرد. او بود که گفت سلاحهای پیشرفته به خودی خود مانع جنگ می شوند (فرضیه بازدارندگی) زیرا که یک دولت تا مطمئن به پیروزی نشود دست به نعرض نمی زند.

طبق این فرضیه ژوکف که نظرات او در آکادمی های نظامی تدریس می شود اگر همه کشورها بتوانند ازسلاحهای دفاعی لازم برخوردار شوند، دیگر جنگی روی نخواهد داد. «ضعف نظامی» باعث جنگ می شود.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

۱۹۳۶م:کاری که ادوارد هشتم پادشاه وقت انگلستان در یازدهم دسامبر سال ۱۹۳۶ انجام داد شاید در همه تاریخ نظیر نداشته باشد. وی در این روز از سلطنت کنارگیری کرد تا بتواند با زن مورد علاقه اش بانو «والیس سیمسون»که قبلا دو بار ازدواج کرده و طلاق گرفته بود ازدواج کند و برای این اقدام خود در یک نطق رادیویی از مردم انگلستان پوزش طلبید و از آنان خواست که از این ازدواج او (ازدواج با زن مطلقه، از عوام الناس و خارجی) حمایت کنند، و تاج و تخت را به برادر کوچکش سپرد که به نام جورج پنجم (پدر الیزابت دوم) پادشاه شد.

ادوارد هشتم از آن زمان تا پایان عمر به نام«دوک آو ویندسر» در کنار والیس به ادامه حیات پرداخت. والیس یک بانویآمریکایی از شهر بالتیمور ایالت مریلند بود. والیس هم درگذشته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

۱۹۴۱م:۱۱ دسامبر ۱۹۴۱ کنگره آمریکا پیشنهاد روزولت رئیس جمهور وقت این کشور برای دادن اعلان جنگ به آلمان و ایتالیا را تصویب کرد. روزولت در نطقی در کنگره، از آلمان و ایتالیا به عنوان دو امپریالیست و دو دولتی که می خواهند جهان را برده خود کنند نام برده بود.

روزولت با محاسبه دقیق و با هدف ابرقدرت کردن آمریکا و پشت سر گذاردن رکود اقتصادی طولانی اش وارد جنگ جهانی دوم شده بود. وی هنگامی وارد این جنگ شد که هیتلر بیشتر نیروهای خود را در جبهه شوروی بکار انداخته بود و با توجه به اشغال نظامی ایران از سوی روسیه و انگلستان، دیگر امیدی به پیروزی پیشوای آلمان نبود. سقوط ایران صرفا بر اثر خیانت بود، نه شکست در جنگ، زیرا که جنگی صورت نگرفته بود.

روزولت هشتم دسامبر به دولت ژاپن اعلان جنگ داده بود، زیرا که بامداد هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ نیروی دریایی امپراتوری ژاپن به پایگاه ناوگان امریکا در اقیانوس آرام ــ پرل هاربور ــ واقع در مجمع الجزایر هاوایی شبیخون زده بود که ضمن آن ۲ هزار و ۴۰۳ تن آمریکایی کشته، ۱۸۸ هواپیما منهدم و هشت ناو جنگی غرق شده ویا آسیب دیده بود.

برخی از مورخان با اسنادی که به دست آورده اند نوشته اند که سیاست روزولت (نقشه و تعمد او) باعث شده بود که ژاپن به پرل هابور شبیخون بزند تا مردم آمریکا راضی و راغب به ورود به جنگ جهانی دوم شوند. به نوشته این مورخان، جلوگیری از حمل نفت از قاره آمریکا به ژاپن جزیی از این نقشه بود که ژاپنی هارا خشمگین کرده بود. چرچیل از ورود آمریکا به جنگ خرسند شده بود زیرا که پس تسلیم شدن فرانسه، در برابر آلمان و ژاپن تنها مانده بود.

امپراتوری ژاپن با شعار اخراج استعمارگران غرب از آسیا، متصرفات انگلستان، فرانسه، هلند و پرتغال را در جنوب شرقی آسیا مورد حمله قرارداده بود. ازآنجا که ژاپنی ها چین را هم مورد حمله قرار داده و در آنجا کشتار به راه انداخته بودند؛ مورخان در صداقت شعار آنان (اخراج استعمارگران غربی از آسیا) تردید کرده اند.

۱۹۶۷م:یازدهم دسامبر سال ۱۹۶۷ میلادی نخستین جت مسافربر مافوق سرعت صوت به نام کنکورد، ساخت مشترک فرانسه و انگلستان در«تولوز» فرانسه به معرض تماشا گذارده شد. شرکتهای هواپیمایی دولتی فرانسه و انگلستان بعدا از این هواپیما در بعضی خطوط خود از جمله میان امریکا و اروپا استفاده کردند که زمان مسافرت را کاهش داد.

T A K F A R S

پس از مدتی تولید این نوع هواپیما متوقف شد و بعد از منفجر شدن یکی از این هواپیماها پس از برخاستن از فرودگاه پاریس پرواز بقیه انها تا مدتی متوقف گردید و سپس از جریان خارج شدند. بهای بلیت پرواز با این نوع هواپیما نسبتا گران بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

۲۰۰۶م:ژنرال اوگوستو پینوچت (پینوشه) دهم دسامبر ۲۰۰۶ در بیمارستان نظامیان در شهر سانتیاگو (پایتخت کشور شیلی) در ۹۱ سالگی از بیماری قلب درگذشت و به این ترتیب مجازات او به آن دنیا موکول شد. تردید است که وجدان و ضمیر او از آن همه جرم عمومی و نقض حقوق بشر ناراحت شده بود و در دل احساس ندامت کرده بود.

یینوشه در نوامبر ۲۰۰۶ – ماه پیش از مرگ و در مراسم نود و یکمین زادروز خود طبق نوشته ای که زنش برای روزنامه نگاران قرائت کرده بود مسئولیت همه جرائم و تخلفات ۱۷ سال حکومتش را شخصا برعهده گرفته بود. پینوچت ۲۵ نوامبر سال ۱۹۱۵ به دنیا آمده بود. بزرگترین اتهام او نقض حقوق بشر بود. ربودن، شکنجه و قتل دست کم سه هزار و ۱۹۷ مخالف سیاسی را به حساب او نوشته اند. وی درجریان کودتای ۱۹۷۳ خود بر ضد دکتر سالوادور آلنده (اینده) از محبوبترین مردان وقت باعث مرگ او شده بود. پینوچت ۱۷ سال با دیکتاتوری بر شیلی حکومت کرده بود. نوشته اند که او به خواست دولت واشنگتن و کمک سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برضد دکتر آلنده کودتا کرده بود، کودتایی بسیار خشن و خونین.

در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ هزاران شکایت از او تسلیم دستگاه قضایی شیلی شده بود ولی محاکمه او به عذر پیری و بیماری هربار به تعویق می افتاد. وی در خانه اش تحت نظر بود (بازداشت خانگی).

در پی مرگ پینوچت، این سئوال مطرح شده بود که ممکن است، وی از طریق پزشکان متوجه عنقریب بودن مرگ خود شده بود که برای رهانیدن دستیارانش از مجازات، در زادروز خود آن اعلامیه را صادر کرده بود. حکومت شیلی اینک در دست همان کسانی است که وی در دهه ۱۹۷۰ آنان طرد و متواری ساخته بود.

پس از اعلام مرگ پینوچت، بسیاری از مردم شیلی به خیابانها ریختند و به شادی پرداختند. عده ای از آنان هم به سوی بیمارستان نظامیان به راه افتاده بودند تا جنازه اش را قطعه قطعه کنند که پلیس، در خیابانهای منتهی به بیمارستان، مانع قرار داده بود و در همین جا بود که افراد خشمگین حریق در خیابان به راه انداختند (عکس پایین).

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

۲۰۰۶م:در دسامبر ۲۰۰۶ در حراج ساتبی (ویژه اشیاء عتیقه) یک نامه تولستوی نویسنده بزرگ روس به هشت هزار دلار بفروش رفت. باید دانست که هزاران نامه (دستخط) از تولستوی به جای مانده است و نامه ای که به هشت هزار دلار به فروش رفت، یک دستخط کمیاب نبود. تولستوی در سال ۱۸۲۸ به دنیا آمد، ۸۲ سال عمر کرد و در سال ۱۹۱۰ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آذر

تک فارس www.takfars.ir

۱۷۹۲: محاکمه لوئی ۱۶ پادشاه فرانسه به اتهام خیانت در دادگاه انقلاب پاریس آغاز شد که در ماه ژانویه با گیوتین گردن زده شد.

۱۸۱۲: نخستین روزنامه که اعلام کرده بود میزان چاپ اگهی در آن نامحدود است به نام « گازت » در آمریکا انتشار خود را آغاز کرد .

۱۹۳۷: ایتالیا از عضویت جامعه ملل کناره گیری کرد تا دستش برای تصرف کشورهای افریقایی و حوزه مدیترانه که در زمان امپراتوری روم در قلمرو این کشور بودند باز باشد.

۱۹۶۱: آدولف آیشمن از افسران ویژه هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم که پس از جنگ به امریکای لاتین فرار کرده بود و از آنجا به اسراییل ربوده شده بود پس از محاکمه به اتهام کشتن یهودیان اروپا، مجرم شناخته شد و بعدا اعدام گردید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر