تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آبان

یزدگرد یکم، شاه ساسانی ایران که در سال ۳۹۹ میلادی به سلطنت رسیده بود پس از دریافت درخواست دولت روم مبنی بر دادن آزادی انجام آیین های دینی به مسیحیان قلمرو ایران، برغم مخالفت موبدان زرتشتی با این درخواست موافقت کرده بود.

۱۳۱۴ش:دکتر شاخت اقتصاددان و ناسیونالیست بنام آلمانی برای دادن نظر جهت بهبود اوضاع اقتصادی ایران بیستم آبان ۱۳۱۴ (۱۱نوامبر ۱۹۳۵) وارد تهران شد و با مقامات دولتی از جمله رضاشاه پهلوی ملاقات کرد که روزنامه های لندن از آن ابراز ناخرسندی کردند. از زمان دیدار شاخت از ایران بود که انگلیسی ها یقین حاصل کردند که رضاشاه در جستجوی مفرّی است تا نفود و مداخله آنان در امور ایران را به حد اقل برساند. دکتر شاخت پس از جنگ جهانی دوم هم از ایران دیدن کرد. شاخت بعدا طرح «اقتصاد ایران، بدون نفت» را تهیه کرد که دکتر مصدق درصدد پیاده کردنش بود که کودتای ۲۸ امرداد روی داد و ….

«شاخت» در پایان جنگ دوم جهانی به اتهام کمک به ناسیونالیسم افراطی آلمان و تقویت آن و نیز دادن خط به هیتلر دستگیر و محاکمه شد، ولی مجازات نشد. بازپرس انگلیسی ضمن تحقیق و باز جویی از او، درباره دیدارش از تهران و احساس رضاشاه نسبت به دولت نازی آلمان هم از او سئوال کرده بود که پرسش و پاسخ در آرشیو مربوط محفوظ است. «شاخت» گفته بود که همانند سایر ناسیونالیست های آلمانی به ایرانیان علاقه مند بوده است.

۱۳۳۶ش:بیستم آبان سال ۱۳۳۶ خورشیدی (۱۱ نوامبر ۱۹۵۷) شورای وزیران دولت وقت ایران با آوردن شواهد از تاریخ و اسناد دیگر، بحرین را استان ۱۴ ایران اعلام داشت که دولت انگلستان به این اقدام اعتراض کرد. در پی این اقدام، بسیاری از مردم و جمعیتها پیامهای حمایت از دولت فرستادند و در نقاط مختلف کشور چند مدرسه و خیابان به «بحرین» تبدیل نام داده شدند.

اختلاف نظر ایران و انگلستان در این زمینه تا سال ۱۳۴۶ هم ادامه داشت که دو سال بعد از این، شاه در جریان سفر خود به هند در مصاحبه ای به طور غیر مترقبه نسبت به دعاوی ایران بر بحرین عقب نشینی نشان داد و … و در افواه شنیده می شد که شاه به خواست آمریکا (که برای بحرین برنامه دارد) چنین کرده است. این عمل شاه اشتباه دیگری را در تاریخ او برجای گذارده است. بحرین که دهها سال تحت الحمایه انگلستان بود سالهاست که محل توقف و رفت و آمد نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس شده است.

تکفارس آی آر

۱۳۸۷ش:مطلب زیر در صفحه دوم روزنامه کیهان در شماره ۲۱ آبان ۱۳۸۷ (۱۱ نوامبر ۲۰۰۸) این روزنامه تحت عنوان «خبر ویژه (اصطلاحا: اینوستیگیتیو)» منتشر شده بود که نقل می شود تا در تاریخ معاصر وطن بماند. اگر بعدا، این روزنامه درباره این خبر توضیح دیگری منتشر کند، آن را هم اضافه می کنیم:

«… سال ۱۳۸۲مردم شیراز شاهد آن بودند که باغی زیبا به مساحت یک هکتار در خیابان قصرالدشت به مجتمعی مسکونی بدل شد. مردم با شگفتی می پرسیدند که این باغ سرسبز بر چه مبنایی به مجتمع مسکونی تبدیل شده است؟، اما (دیری نپایید که) راز این معما گشوده شد و مقامهایی در آن سکنا گزیدند که خود مسئولان اصلی حفاظت از شهر و نگهداری باغها بودند. بعدا معلوم شد که این باغ متعلق به ستاد اجرائی بوده که سازمان همیاری شهرداری ها آن را به صورت اقساط طویل المدت خریداری و از کمیسیون ماده پنج تقاضای تغییر کاربری می کند. از پنج عضو این کمیسیون حداقل چهار نفر از کسانی بودند که امروزه خود از شرکای این مجتمع هستند!.

این وضعیت مورد اعتراض شهردار وقت منطقه واقع می شود و در نامه ای (در سال ۱۳۸۲) به شهرداری شیراز می نویسد: نظر به اینکه در منطقه یک (یک شیراز) بیشتر املاک دارای ضابطه باغ و فضای سبز هستند (این مجتمع سازی) برای شماری از مالکین اینگونه املاک ایجاد شبهه کرده و متقاضی مجوز مشابه شده اند. لذا، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری جهت رفع هرگونه شبهه تبعیض، مراتب مطرح تا برای سایر املاک دارای شرایط و ضوابط مشابه تعیین تکلیف شود.

در مرداد ۱۳۸۴ و با روی کار آمدن دولت اصولگرا و احساس نگرانی از احتمال تعقیب و رسیدگی و … با عجله هرچه تمام تر این ملک در مدتی بسیار کوتاه از ستاد اجرایی به سازمان همیاری شهرداری ها و از این سازمان به ۵۶ مدیر عالی رتبه استان (فارس) منتقل می شود که البته فرآیند قانونی فروش ملک جای تفحص دارد.

در میان این مدیران؛ یکی از مقامات قضائی و حقوقی، یکی از سران اصلاحات که در رسانه ها هم حضور دارد، ۹ مقام وقت در استانداری و فرمانداری، سه مقام بالا در شهرداری، سی و شش مدیرکل و چند ذی نفوذ دیگر حضور دارند. یکی دو تن از این افراد بعدا با اتهام فساد از مقام خود عزل شدند. برخی نیز داوطلب نمایندگی مجلس بودند که رد صلاحیت شدند و بسیاری از آنها با پایان دوره دولت دوم خرداد مقامات خود را از دست دادند و تنها شماری اندک از آنان همچنان بر مسند خود باقی هستند، و پرسش مردم شیراز از مسئولین این است:

www.takfars.ir

۱- مجوز تبدیل این باغ به مجتمع مسکونی برای این مدیران بر چه مبنائی صورت گرفته و آیا مالکین باغ های مشابه می توانسته اند به تغییر کاربری اقدام کنند؟.

۲- آیا این مدیران هزینه تغییر کاربری را پرداخت کرده اند؟.

۳- شورای شهر (قبلی و فعلی) برای استیفای حقوق مردم شهر، تاکنون چه اقدامی انجام داده اند؟.».

۲۰۰۸م:دهم نوامبر ۲۰۰۸ و در زادروز مجله «رولینگ ستون Rolling Stone» و ۴۱ ساله شدن آن اعلام شد که روزنامه صد ساله و معروف مانیتور (کریسچن ساینس مانیتور) از آوریل ۲۰۰۹ (فروردین ماه ۱۳۸۸) به انتشار چاپی خود پایان خواهد داد و از آن پس به صورت آنلاین و نیز یک مجله هفتگی درخواهد آمد. تا نوامبر ۲۰۰۸ تیراژ صدها هزار نسخه ای مانیتور، درپی قرارگرفتن اخبار خبرگزاری ها در اینترنت و یا ارسال «اخبار شخصی شده» با ای ـ میل به افراد تا یک پنجم سابق پایین آمده بود. این وضعیت، همه روزنامه هایی را که در هماهنگ ساختن خود با پدیده تازه غفلت کرده باشند تهدید می کند. در طول سال ۲۰۰۸ شمار زیادی از روزنامه ها به چاپ خود پایان داده و آنلاین و یا مجله شده اند و یا اینکه از صفحاتشان کاسته و تعدیل نیرو کرده اند از جمله لس آنجلس تایمز. مخاطبان عصر اینترنت از روزنامه انتظار تحلیل، تفسیر، فیچر، مطالب حاشیه ای، کاریکاتور، تصویر و خبر اینوستیگیتیو دارند، نه خبر مطلق و نقل از خبرگزاریها که قبلا در دسترس آنان قرار می گیرد. برغم روزنامه ها، تیراژ مجله ها سه برابر شده است و برای مثال: تیراژ «رولینگ ستون» با اینکه سیاسی نویس است تا نومبر ۲۰۰۸ از دو میلیون به سه میلیون نسخه افزایش یافته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آبان

۱۸۳۱م:«نات ترنر Nut Turner» رهبر نخستین قیام بردگان سیاهپوست آمریکا بر ضد اربابان سفید پوست خود یازدهم نوامبر ۱۸۳۱ در ساوت همتون (ویرجینیا) اعدام شد. وی که یک سیاهپوست باسواد از میان بردگان منطقه ویرجینیا بود دهم آگوست آن سال بر ضد بردگی بپاخاسته بود که در اندک مدتی دهها برده سیاهپوست به وی پیوستند و این گروه ظرف ۱۱ روز (تا ۲۱ آگوست) ۵۶ سپیدپوست و عمدتا ارباب مزرعه و برده داران را کشتند. «ترنر» می گفت که رسالت دارد سیاهپوستان را از زنجیر بردگی رها سازد و برای رسیدن به این هدف هراقدامی مشروع است. سپیدپوستان دو هزار مرد مسلح بسیج کردند و با کمک نیروهای دولتی به جنگ این گروه رفتند و در این میان به هر سیاهپوستی هم که ظنین شدند او را کشتند و سرانجام قیام سیاهپوستان با قتل بسیاری از آنان سرکوب شد، ولی «نات ترنر» در آخرین لحظه موفق به فرار شد و در طول اختفا کتابی تحت عنوان «کارهای ترنر» نوشت و به دست یکی از همرزمانش سپرد که بعدا در مریلند به چاپ رسید و موجود است.

از محتوای کتاب که تا به امروز تازگی خود را همچنان حفظ کرده است چنین بر می آید که اروپائیان به آن سرزمین (آمریکا) آمدند، بومیان (سرخپوستان) را با هدف تملک اراضی پدری شان نابود کردند، برای آباد کردن این اراضی و خشکاندن برکه ها سیاهپوستان را همانند وحوش در آفریقا شکار کردند و به اینجا آوردند و فروختند و به بردگی کشاندند، سپس دسته ـ دسته اروپا را ترک و به اوطان خود و قبور نیاکانشان پشت کردند و به این سوی آبها (آمریکا) آمدند و چون زمین مفت و برده فراوان یافتند؛ بدون شرم از عمل خود با ما چنین رفتاری دارند و …. ارباب من نام مرا «نات» گذارد که مفهومش را می دانید (دیوانه) و اسم خانوادگی من همانند سایر بردگان سیاه از اسم ارباب گرفته شده تا هنگام معامله و فروش من مشکل وجود نداشته باشد. «نات» چندی بعد دستگیر و یازدهم نوامبر ۱۸۳۱ به دار آویخته شد. درست ۱۷۷ سال بعد (دهم نوامبر ۲۰۰۸) باراک اوباما آفریقایی – آمریکایی به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا با زن خود از کاخ سفید واشنگتن که بعدا محل سکونت و دفتر کار او شد دیدن و با جورج بوش رئیس جمهور وقت مذاکره کرد. اوباما از نسل سیاهانی نیست که به صورت برده به خاک آمریکا منتقل شده بودند. پدر وی یک دانشجوی کنیایی در هاوایی بود که با یک زن سپیدپوست آمریکایی ازدواج کرد و اوباما محصول این ازدواج بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آبان

۱۹۱۸م:ساعت یازده بامداد ۱۱ ماه یازدهم میلادی(نوامبر) سال ۱۹۱۸با امضای قرارداد آتش بس و اعتراف به شکست از سوی آلمان، جنگ جهانی اول که بیش از پنج میلیون و پانصد هزار نظامی و شش میلیون غیر نظامی کشته داشت پایان یافت و آتش تفنگها خاموش شد. ولی همه گیری آنفلوآنزای متعاقب آن که سربازان بازگشتی از جبهه ها ویروس آن را باخود به شهرهایشان برده بودند بیش از ۲۰ میلیون انسان را از میان برد. قرارداد آتش بس در یک واگن راه آهن در «کوم پی ان» واقع در شمال فرانسه امضا شد. در فوریه سال ۸۸۸ در همین محل پادشاه فرانکها تاجگذاری کرده بود و در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۰ هیتلر در همین محل دولت فرانسه را مجبور به امضای قرارداد تسلیم کرد تا عمل امضای قرارداد ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ جبران شود.

دلیل کم بودن تلفات جنگ جهانی اول نسبت به جنگ جهانی دوم، پیشرفته نبودن جنگ افزارها و ضعف قدرت تخریبی آنها بود. جنگ جهانی اول را مورخان «جنگ اروپاییان»، «جنگ بزرگ» و … عنوان داده اند. این جنگ نقشه جغرافیایی خاورمیانه و اروپای مرکزی و جنوبی را تغییر و به عمر دو امپراتوری قدیمی اتریش و عثمانی پایان داد (که به صورت جمهوری ترکیه و جمهوری اتریش درآمدند) و امپراتوری روسیه را به صورت کشور شوراها در آورد با نظام مارکسیستی. انگلیسی ها که از چند دهه پیش از جنگ جهانی اول نقشه تصرف جزیره العرب را در سر داشتند و در طول جنگ در بین النهرین (عراق امروز) با عثمانی وارد جنگ شده بودند به هدف خود رسیدند؛ لبنان و سوریه را به فرانسه و قسمت های دیگر جهان عرب را خود تصاحب کردند و در این ناحیه به ایجاد چند کشور تازه دست زدند ازجمله عراق (مرکب از گروههای نژادی و مذهبی گوناگون)، اردن، کویت و امارات دیگر و کمک کردند تا کشور سعودی به وجود آید و فکر ایجاد اسرائیل را در سرزمین فلسطین تایید کردند و …. خطوط مرزی که انگلیسی ها در این منطقه ترسیم کرده اند همانند خطوط مرز غربی و جنوب غربی هندوستان وقت (امروزه؛ پاکستان) با افغانستان و ایران که قبلا تعیین کرده بودند مسئله سازند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آبان

۲۰۰۴م:یازدهم نوامبر ۲۰۰۴ یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی فلسطین (PLO) در ۷۵ سالگی در یک بیمارستان پاریس درگذشت. وی ۱۲ روز پیش از آن با هواپیما و از طریق اردن به پاریس منتقل شده بود تا درمان شود. تا چند ماه درباره علت درگذشت عرفات تردید و شایعه وجود داشت.

محمد عبدالرئوف عرفات الحسینی (یاسر عرفات) در سال ۱۹۲۹ از یک پدر و مادر فلسطینی در قاهره به دنیا آمده بود و از ۱۷ سالگی وارد دنیای مبارزه شده بود. مادرش اورا با کنیه «ابوعمّار» صدا می کرد. وی در دهه ششم قرن ۲۰ سازمان فتح را برای مبارزه مسلحانه تا رسیدن به هدف تاسیس کرد و حدود ۴۰ سال ریاست سازمان آزادی فلسطین را برعهده داشت. با اینکه با میانجیگری آمریکا به توافق هایی با دولت اسرائیل رسیده بود به هدف خود نرسید و مسئله فلسطین لاینحل باقی ماند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آبان

۲۰۰۸م:به گزارش «ریان اونس Ryan Owens» گزارشگر شبکه تلویزیونی «ای. بی. سی» آمریکا که در این روز از ماه نوامبر ۲۰۰۸ پخش شد، درپی اعلام نتایج انتخابات عمومی آمریکا در چهارم نوامبر ۲۰۰۸ توجه مردم این کشور به خرید اسلحه شخصی ناگهان چند برابر شده و مراجعه آنان به فروشگاههای مربوط به صورت «هجوم» درآمده که قبلا سابقه نداشت و این درحالی است که آمریکاییان به سبب بحران مالی و افزایش قیمتها در خریدهای خود امساک می کنند.

«ریان اونس» در گزارش مصوّر خود افزوده است که خرید اسلحه شخصی از پنجم نوامبر به این سوی، رکورد شکسته و برای مثال: «دوین اروین Dewayne Irwin» مدیر یک فروشگاه اسلحه در شهر دالاس گفته است که در این چند روز، هر روز بیش از یکصد هزار دلار اسلحه و مهمات فروخته است ازجمله کالاشنیکوف، اوزی و ام ـ ۱۶. مثل اینکه این انتخابات ناگهان مردم را بیدار کرده است. اروین افزوده است: فروش بقدری زیاد است که کالاشنیکوف نایاب شده و کامپیوتر او نشان می دهد که انبار سایر فروشگاهها هم از این تفنگ مطلوب خالی شده است.

طبق گزارش «ریان اونس»، در ایالت کلرادو در این چند روز هر روز بیش از هزار و پانصد نفر که قبلا اسلحه نداشتند دارای تفنگ شخصی شده اند.

قانون اساسی آمریکا، اتباع این کشور را مجاز به حمل اسلحه کرده است. کشتارهای نژادی از دهه ۱۸۶۰ تا دهه ۱۹۶۰ عمدتا نتیجه همین مسلح بودن مردم خوانده شده است. به موازات افزایش خرید اسلحه شخصی، سفارش برای تجهیز منازل به سیکیوریتی سیستم (در ایران، اصطلاحا دزدگیر) رو به افزایش گذارده است. در آمریکا این دستگاهها به صاحب خانه، موسسه نصب سیستم و پلیس محل همزمان «بیدارباش» می دهند تا اقدام کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۰ آبان

۲۰۰۸م:مجله میلیون تیراژی «Parade» در شماره نهم نوامبر ۲۰۰۸ خود، میزان پولی را که دولت آمریکا تا آن تاریخ با پرداخت بهره از کشورهای دیگر قرض گرفته گزارش کرده و منبع خبر خودرا وزارت خزانه داری و فدرال رزرو آمریکا اعلام داشته بود. طبق این گزارش، پنج منبع ردیف اول قرض از این قرارند: ژاپن ۵۸۶ میلیارد، چین ۵۴۱ میلیارد، بانکهای انگلستان ۳۰۷ میلیارد، کشورهای نفتی (قطعا سعودی، کویت و امارات) ۱۸۰ میلیارد و بانکهای آف شور در کارائیب (پس انداز ثروتمندان جهان) ۱۴۸ میلیارد دلار.

T A K F A R S

دولت آمریکا بعدا از چین تقاضای پانصد میلیارد دلار وام دیگر کرده بود. عملیات نظامی در عراق و افغانستان و خریدهای نظامی دیگر و نیز کاهش مالیات بر کپیتال گین (تفاوت ارزش خرید و فروش مستغلات و سهام = سود سرمایه گذاری)، دولت آمریکا را در هفت سال پس از آغاز عملیات نظامی در افغانستان مقروض ساخته و در دو ماه آخر سال ۲۰۰۸ و نیز در طول سال ۲۰۰۹ کمک های این دولت به بانکها و موسسات مالی و صنایع اتومبیلسازی در حال سقوط و افزایش هزینه های دولتی و خرید اتومبیل قراضه های مردم بر میزان این قروض افزوده و در ماه نوامبر ۲۰۰۹ ارزش برابری دلار را پایین آورده بود.

۱۶۷۴: مهاجران انگلیسی در ماساچوست آمریکا نخستین قانون تعلیمات اجباری رایگان را برای خود وضع کردند. به موجب این قانون که پس از ایحاد ایالات متحده در سراسر این فدراسیون عمومیت یافته است ۵ تا ۱۶ ساله ها زیر پوشش قرار می گیرند. به ابتکار ۴۱ تن از مهاجران کشتی «می فلاور»، مهاجران ماساچوست یک قانون اساسی داخلی هم برای خود تدوین کرده بودند که میان مهاجران آن منطقه عدالت و برابری تامین می کرد.

۱۸۶۴: ژنرال ویلیام شرمن فرمانده بخشی از نیروهای فدراسیون آمریکا (شمالی ها) در جریان جنگ داخلی این کشور (جنگ با کنفدراسیون آمریکا ـ جنوبی ها) دستور آتش زدن شهر اتلانتا (شهر کنفدراسیون واقع در ایالت جورجیا) را صادر کرد و کار سوزانیدن شهر بلافاصله آغاز شد و اتلانتا تقریبا از میان رفت. شرمن که در ۱۸۹۱ درگذشت پس از بازنشسته شدن از ارتش به امور مختلفی از جمله ریاست بانک پرداخته بود.

۱۸۸۵: نخستین موتو سیکلت ساخته شد و به معرض تماشا در امد.

۱۹۱۸: لهستان که قبلا در کنترل روسیه بود درپایان جنگ جهانی اول، کمونیستی شدن روسیه و شکست آلمان و انحلال امپراتوری اتریش ـ مجارستان اعلام استقلال کرد و یازدهم نوامبر روز ملی لهستان (روز استقلال) است.

۱۹۱۹: (۱۲۹۸ خورشیدی) : نایب حسین کاشی که سالها امنیت مناطق مرکزی کشور و اطراف یزد را برهم زده بود و ۱۸ تن همدستانش اعدام شدند.

۱۹۷۵: آنگولا مستعمره قدیمی پرتغال در غرب آفریقا یازدهم نوامبر ۱۹۷۵در پی یک رشته مبارزات مسلحانه خونین استقلال یافت، ولی از روز بعد دچار یک جنگ داخلی خونین تر گردید که تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت. سرزمین نفتخیز آنگولا دارای معادن احجار زینتی است و از نظر کشاورزی مستعدترین سرزمین جهان بشمار می رود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر