تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۲۲۶م:۲۳ ژوئن سال۲۲۶ میلادی (دوم تیرماه) اردشیر پاپکان در معبد آناهید تاجگذاری کرد و شاه ایران شد و ناسیونالیسم ایرانی را بر محور ملت گرایی و آموزشهای زرتشت احیاء کرد. با پیروی از روش اردشیر، قرنها بعد دیلمیان، صفویان و … ناسیونالیسم ایرانی را بر محور ایراندوستی و شیعه اثنی عشری زنده کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۴۲۹م: ۲۲ژوئن سال ۱۴۲۹ میلادی جمشید کاشانی (غیاث الدین) ریاضیدان و فضاشناس ایرانی در سمرقند درگذشت. وی به دعوت الغ بیگ حکمران تیموری وقت و پسر شاهرخ میرزا به سمرقند رفته بود تا در مدرسه عالی علوم این شهر تدریس و در رصدخانه آنجا (که الغ بیگ، خود آن را تاسیس کرده بود) به اکتشافات فضایی تازه دست بزند. جمشید کاشانی به خاطر کشف قضایای کسینوس در مثلثات، تهیه جدول ستارگان، تکمیل علم حساب و رصد یک خورشید گرفتگی از نامداران تاریخ علوم است. در فرانسه هنوز یک قضیه کسینوس را «تئورم کاشی» می خوانند. جمشید کاشانی که در سال ۱۳۸۰ میلادی در کاشان به دنیا آمده بود، در زمان خود همچنین بعد (فاصله) بسیاری از ستارگان از زمین و از خورشید و نیز حجم آنها را اندازه گیری کرده بود. وی در زمینه علوم فضایی دنباله کار خواجه نصیرالدین طوسی را گرفته بود.جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال ۱۳۵۸هجری خورشیدی به منظور بزرگداشت جمشید کاشانی یک تمبر پستی منتشر کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۲۸۷ش:دوم تیر ماه ۱۲۸۷ هجری خورشیدی (۲۳ ژوئن ۱۹۰۸) سرهنگ لیاخوف فرمانده روس واحد مرکزی قزاق دستور داد که ساختمان مجلس در میدان تاریخی بهارستان را با توپ گلوله باران کنند.

تکفارس آی آر

محمدعلی شاه قاجار روز پیش از این، ضمن صدور اعلامیه ای که برای مقامات دولتی در تهران و شهرهای دیگر ارسال شد چگونگی انتخاب نمایندگان مجلس و رفتار این نمایندگان را مغایر اصول دمکراسی خوانده و دستور داده بود که مجلس تا اصلاح این نقائص به مدت سه ماه تعطیل شود. چون بسیاری از نمایندگان حاضر به ترک ساختمان مجلس نشده بودند؛ در اجرای دستور محمدعلی شاه، یک واحد قزاق به بهارستان فرستاده شد تا مجلس را محاصره و نمایندگان را از آنجا بیرون کند که این نیرو با مقاومت هواداران مسلح مجلس که از پیش در آنجا سنگربندی کرده بودند رو به رو شد و عقب نشینی کرد. لیاخوف پس از اطلاع از این مقاومت مسلحانه بود که تصمیم گرفت ساختمان مجلس را با توپ گلوله باران کنند. در پشت پرده، دست انگلستان و روسیه که با هم رقابت استعماری داشتند ــ هرکدام به حمایت از یک طرف ــ درکار بود!. در جریان تیراندازی با توپ به عمارت بهارستان، بسیاری از مدافعان مجلس کشته و یا مجروح شدند و نمایندگان متحصّن، از آنجا به پارک امین الدوله که در همان نزدیکی واقع بود گریختند و در آنجا پنهان شدند.

قزاقها پس از تصرف مجلس به پارک امین الدوله حمله بردند و نمایندگان را مضروب و دستگیر کردند و به باغ شاه منتقل ساختند. چون جماعتی از مجلسیان و هواداران آنان از جمله تنی چند از اصحاب جراید عازم سفارت انگلستان شده بودند تا در آنجا متحصن شوند، قزاقها باغ سفارت (واقع در محل فعلی ــ خیابان فردوسی) را محاصره کردند و راه آن عده را که هنوز پای به سفارت نگذارده بودند بستند و آنان را دستگیر کردند که این عمل باعث اعتراض شدید نماینده سیاسی انگلستان شد. گروهی از دست اندرکاران نشریات نیز که جداگانه دستگیر شده بودند به زندان باغ شاه (پادگان حرّ) منتقل شدند و از همین روز در تهران حکومت نظامی برقرار شد و … . روز بعد (سوم تیرماه) خبر مربوط به اعدام میرزا جهانگیرخان شیرازی ناشر صور اسرافیل، و ملک المتکلمین و سلطان العلمای خراسانی از دست اندرکاران نشریات دیگر به گوش رسید که در میان بازداشت شدگان بودند و در باغ شاه اعدام شده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۲۹۲ش:ماموران پلیس نوین ایران (سبک فرنگ) با لباس ویژه (یونیفورم اروپایی) از دوم تیر ماه ۱۲۹۲ هجری در خیابانهای تهران به پاسبانی سرگرم شدند. تغییر لباس و روش کار پلیس ایران که «نظمیه» خوانده می شد روز قبل از آن (یکم تیرماه و ۲۲ ژوئن ۱۹۱۳) اعلام شده بود. پلیس تازه ایران توسط چند افسر سوئدی به ریاست سرهنگ وستداهل سازمان یافته بود و وظیفه اش برقراری نظم و حفظ آن بود که در عین حال باید به صورت ضابط دادگستری هم عمل می کرد که چون هنوز دادگستری وجود نداشت بعدا در مرکز پلیس، دفتری نیز برای مجازات مجرمان عمومی تاسیس شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

www.takfars.ir

۱۹۵۱م: ۲۳ژوئن سال ۱۹۵۱ (تیرماه ۱۳۳۰) علی محمدخان وزیر امور خارجه وقت افغانستان در کابل اعلام کرد که ماموریت دارد تصمیم دولت افغانستان به حمایت کامل از ایران را اعلام دارد و بگوید که افغانستان تا به آخر در کنار دولت کشور برادر، ایران، که در تلاش برای گرفتن حق خود از انگلستان است خواهد ایستاد. دولت افغانستان ملی کردن نفت را حق بی چون و چرای ملت ایران می داند و از مبارزه ضد استعماری دولت ایران پشتیبانی کامل می کند.

۱۹۵۱م:۲۳ ژوئن سال ۱۹۵۱ (دوم تیرماه ۱۳۳۰و سه ماه و شش روز پس از تصویب قانون ملی شدن نفت ایران) دکتر مصدق نخست وزیر وقت به دولت عراق که اجازه داده بود یک ناو نظامی انگلیسی وارد شط العرب (اروندرود) شود و عناصر لشکر ۱۵ انگلستان در اطراف بصره موضع بگیرند شدیدا اعتراض، و اشاره کرد که با این عمل، اگر میان ایران و انگلستان درگیری نظامی رخ دهد عراق هم آسیب خواهد دید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۳۳۱ش:در این روز در سال ۱۳۳۱ هیات منصفه یک دادگاه جنایی تهران با اکثریت هشت رای در برابر ۴ رای، رحیم نامور ناشر روزنامه شهباز را از اتهام اهانت به شاه تبرئه کرد. محاکمه نامور دو روز طول کشیده بود. وکیل مدافع او در دادگاه گفته بود که در مقاله مورد نظر در روزنامه شهباز از دربار انتقاد شده، نه از شخص شاه و جو سیاسی کشور هنگام انشاء مقاله به گونه ای بود که بکار بردن چنین لحنی را اقتضا می کرد.

۱۳۵۹ش:دوم تیر ۱۳۵۹ هجری خورشیدی (۲۳ ژوئن سال ۱۹۸۰ میلادی) وزارت ارشاد وقت پروانه انتشار روزنامه «سپیده دم» به نام نوشیروان کیهانی زاده (مولف این سایت و سایت های دیگر از جمله روزنامک) که در آن زمان (تابستان ۱۹۸۰) بیست و چهار سال تجربه روزنامه نگاری داشت به شماره ۳۲۹۰ صادر و برای او ارسال داشت ـ روزنامه ای که تا این لحظه (تابستان ۲۰۰۸) هنوز به صورت چاپی انتشار نیافته است!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۲۰۰۴م:نیروی دریایی ایران۲۲ ژوئن ۲۰۰۴ سه قایق نظامی انگلیسی را در آبهای ایران در اروند رود توقیف و هشت ملوان آنها را به اتهام تجاوز به آبهای ایران دستگیر کرد که اقدامی چشمگیر بود. این هشت ملوان پس از چهار روز آزاد شدند. نیروهای مسلح ایران ۲۳ مارس ۲۰۰۷ نیز ۱۵ تن از تفنگداران و ملوانان نیروی دریایی انگلستان را در آبهای ایران و در نزدیکی همان محل دستگیر کردند و آنان را ۱۲ روز در بازداشت خود داشتند. این گروه به دستور احمدی نژاد رئیس جمهور و پس از ملاقات با او، با تغییر لباس به کشورشان بازگردانده شدند. در میان گروه دوم یک ملوان زن دیده می شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۸۴۴م:فردریک فروبلF.Frobel بیست و سوم ژوئن سال ۱۸۴۴ میلادی رساله ای درباره «آموزش دبستانی» در ایران باستان منتشر ساخت و در آن نوشت: کودکستانهای «ایران باستان» تنها پسران خردسال را می پذیرفتند و هزینه آنها را دولت تامین می کرد تا همه کودکان به یک چشم نگریسته شوند، و از آموزش و پرورش یکسان (بدون تبعیض) برخوردار باشند و تنها در سایه آموزش و پرورش برابر و یکنواخت است که می توان استعداد نوجوان را منصفانه سنجید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

تک فارس

۱۹۰۴م:۲۳ ژوئن زادروز پرفسور Carleton Coon است که در سال ۱۹۰۴ به دنیا آمد و بزرگترین آنتروپولوژیست ( انسانشناس ) قرن ۲۰ شناخته شده است.

وی ریشه نژادها را به دست داده و کتابها متعدد در این زمینه نوشته از جمله کتابهای «سرگذشت انسان»، «نژادهای اروپایی»، «ریشه های نژادی»، «تحول نژادی»، «انسان شکارگر»، «پژوهشهای نژادی در خاورمیانه»، «مهاجرت آرین ها»، «هفت غار»، «رابطه نژاد و فرهنگ»، «تاثیر آئین های زرتشت و بودا بر اخلاقیات»، «اهمیت کاروان و راههای کاروانی (داد و ستد و مسافرت) در یکنواخت شدن فرهنگ و عادات» و…. کارلتون ششم ژوئن سال ۱۹۸۱ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۸۶۵م:«جورج تاکر» مورخ در روزنامه «ویرجینیان پایلوپ» چاپ شهر نورفک ایالت ویرجینیای آمریکا در مقاله ای که در این روزنامه منتشر ساخته «۹ آوریل سال ۱۸۶۵» را به عنوان روزی که جنگ داخلی آمریکائیان پایان یافت رد کرده و نوشته است: تاریخ درست پایان جنگ داخلی آمریکا ۲۳ ژوئن (روزی چون امروز ) در سال ۱۸۶۵ است؛ زیرا که در این روز «ستاند واتی» تنها ژنرال سرخپوست آمریکا اسلحه بر زمین گذاشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۳۴۱م:دوم تیرماه زادروز امیر محبیان روزنامه نگار شناخته شده ایران است که درسال ۱۳۴۱ به دنیا آمده است. وی برای تامین خبر و نظر برای رسانه های وطن خبرگزاری آریا را تاسیس کرده است.

امیر که دارای دکترای فلسفه است همچنین یک مرکز مطالعات استراتژیک به نام "مرکز مطالعات استراتژیک آریا (در چند صد قدمی میدان فردوسی تهران، خیابان پارس، کوچه جهانگیر)" دایرکرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۲۰۰۴م:بانو « اوفرا بیکل » به خاطر کمک به انسانها در ژوئن ۲۰۰۴ مدال دیگری کسب کرد. وی در جهان به عنوان روزنامه نگاری که در تلاش برای نجات بی گناهان از اتهامات وارده است شناخته شده است. « اوفرا» تاکنون با تعقیب پروندهای قضایی و تهیه گزارش ، نوشته و یا مصور ، برای رسانه ها باعث بازبینی بسیاری از پرونده ها و نجات ۱۱ بی گناه از زندان شده است. او می گوید که روزنامه نگاری یعنی « همین ».

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

T A K F A R S

۴۹۴پیش ازمیلاد:روز ۲۳ ژوئن و طبق بعضی نوشته ها, ۲۲ ژوئن سال ۴۹۴ پیش از میلاد طبقه عوام جامعه روم معروف به «پله بین ها Plebeians یا اختصارا Plebs» که ۹۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دادند, ولی حق دادن رای برای برگزیدن اعضای سنای روم (پارلمان) و شوراهای شهر را ندشتند با قرار قبلی از شهر رم خارج شدند و در دامنه تپه «آون تین Aventine» دست به تظاهرات زدند. سربازان رومی آماده بودند تا اگر تظاهر کنندگان بی نظمی, و یا به اعضای سنا و ژنرالهای ارتش اهانت کنند آنها را سرکوب کنند. «اگریپا Agrippa» خطیب رومی که متوجه قضیه شده بود, رهبری اجتماع را به دست گرفت و آنها را به جای عوام (Plebs) طبقه کارگر و مولد (Working Class) خواند و دعوت به حفظ آرامش کرد. واژه «طبقه مولد» از همین زمان ا ست. «اگریپا» سپس طی یک سخنرانی تاریخی, طبقه عوام را به در پیش گرفتن «راه میان» تشویق کرد و پس از این که خشم اجتماع, با نفوذ کلام او فرونشست, جمهوری روم راه پیشنهادی «اگریپا» را مبنی بر این که طبقه عوام از خود مجامع و تریبونهایی (Tribunes of Plebs) داشته باشند و درباره تصمیمات دولتی اظهارنظر کنند, پذیرفت و مساله حل شد.

۲۰۰۴م:بیست و هفت مقام و دیپلمات سابق آمریکایی اعلامیه مشترکی را امضاء و منتشر کرده بودند که در آن حکومت جورج دبلیو بوش ( رئیس جمهور سابق) در مورد اشغال نظامی عراق متهم شده است. این گروه در اعلامیه خود که در نیمه دوم ژوئن ۲۰۰۴ انتشار یا فت نوشته بودند که جنگ عراق امنیت امریکا را ضعیفتر ساخته، و جورج بوش و وزیر دفاع کابینه اورا متهم کرده بودند که بدون برنامه روشن و آمادگی کامل، آمریکا را در خاورمیانه به جنگی پیچیده کشانده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۲۰۰۴م:در پی مرگ یک پرستار بیمارستان به نام «دبرا بردDeborah Byrd» از بیماری سل در آمریکا در ژوئن ۲۰۰۴ و بزرگ شدن قضیه در رسانه ها و ایجاد نگرانی از این بابت، همه کسانی که با این پرستار در تماس بودند جهت آزمایش به بیمارستان احضار شدند. دبرا در بیمارستان شهر چساپیک ایالت ویرجینیا کار می کرد و هنوز معلوم نیست که چرا درمان نشده است. قبلا گمان می رفت در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، بیماری سل ناپدید شده باشد. میکرب سل ( باسیل کخ ) که از طریق تنفس منتقل می شود ممکن است در بدن بسیاری از افراد باشد، ولی تا بدن فرد بر اثر عواملی دیگر به ویژه نارسایی تغذیه و نبود استراحت و ابتلاء به بیماری های دیگر تضعیف نشده باشد امکان فعالیت به دست نمی آورد. واکسن پیشگیری از آن دهها سال است که در دسترس و در برخی کشورها تزریق آن به کودکان اجباری است. با آزمایش پوستی وجود این میکرب در بدن قابل کشف است. علائم آن تب خفیف دائمی ، بی اشتهایی ، سرفه ، از دست دادن وزن و عرق کردن مخصوصا در ناحیه سر و گردن در خواب است. بیش از نیم قرن است که داروی این بیماری که قبلا میکرب آن در برابر داروها مقاومت می کرد کشف شده و در دسترس است و مداوا باید با استراحت و همراه با تغذیه کامل و تقویت نظام دفاعی بدن باشد. معمولا جای این بیماری در کشورهای فقیر و قحطی زده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۲۰۰۴م:۲۳ ژوئن ۲۰۰۴ در ایالات متحده انجمن بیماریهای قلب اعلام داشت که نزدیک به یک چهارم جمعیت این کشور به نوعی بیماری قلب دچار هستند که شمار آنان در آن سال ۷۱ میلیون اعلام شده بود. جمعیت این کشور که در سال ۲۰۰۹ به ۳۰۵ میلیون نفر است در آن سال ۲۹۷ میلیون تن بود. طبق اعلامیه تازه، این درصد در پنج سال گذشته تغییر نکرده است. هزینه درمان این بیماران در سال ۲۰۰۴ بالغ بر ۳۲۹ میلیارد دلار بود. وراثت، دودسیگار، استرس، بیماری قند، چاقی، نکردن ورزش بدنی و مصرف غذای چرب از عوامل بیماری های قلب هستند که جز وراثت قابل پیشگیری اند. کمبود خواب (هشت ساعت در شبانه روز) از عوامل ایجاد مرض قند است.

۱۷۵۷:رابرت کلایو انگلیسی با شکست دادن نیروهای هندی، بنگال را تصرف و مستعمره انگلستان کرد .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۹۴۴: یک گردباد شدید در منطقه آپالاچیای آمریکا ۱۵۳ تن را کشت .

۱۹۵۱: پراودا نوشت که در دریای خزر ( دریای مازندران ) منابع تازه نفت کشف شده که چندبار بیش از برآورد سابق است.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۵۲: دکتر مصدق که برای دفاع از حق ملت ایران و رد دعاوی انگلستان در دادگاه بین الملل لاهه به هلند رفته بود به تهران بازگشت .

۱۹۵۶:مصریان جمال عبدالناصر را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲ تیر

۱۹۷۹: صدام حسین در واکنش به اظهارات آیت الله صدر گفت که اجازه نخواهد داد که تجربه اخیر ایران در عراق پیاده شود.

۱۹۸۵: ۲۳ ژوئن ۱۹۸۵یک جمبو جت هندی (ایرایندیا) که از کانادا از طریق لندن به مقصد هند در پرواز بود در نزدیکی ایرلند (به فاصله ۴۵ دقیقه از لندن)، در آسمان اقیانوس اطلس ظاهرا بر اثر انفجار بمب ناشی از خرابکاری منهدم شد و همه سرنشینانش که ۳۲۹ تن بودند کشته شدند. جدائی طلبان سیک متهم به این بمبگذاری شده بودند. درست ۱۹ سال پیش از آن، در همین روز یک هواپیمای مسافری هندی متعلق به همان شرکت که از هند رهسپار نیویورک بود بر فراز کوههای آلپ در سویس سرنگون شده بود و ۱۱۷ تن سرنشینان آن جان باخته بودند.

۲۰۰۴: " پیر ولایت عنایت خان " رئیس کانون جهانی تصوف و مولف کتاب " ندای درویشان " در پاریس در ۸۷ سالگی در گذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر