تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۶۱۲پیش ازمیلاد:محاصره شهر نینوه (نینواNinua= Nineveh) پایتخت امپراتوری آشور Assur توسط نیروهای نظامی ایران و بابل (مشترکا) از دهم اوت سال ۶۱۲ پیش از میلاد آغاز شد. برخی از مورخان، این تاریخ را روز سقوط نینوه و کشته شدن «سینشاریشکونSinsharishkun» پادشاه وقت آشور ذکر کرده اند که مورخان دیگر سقوط شهر را دهم دسامبر این سال و در پی یک محاصره چهار ماهه نوشته اند. بعضی مورخان نیز نوشته اند که محاصره از ماه مه سال ۶۱۲ پیش از میلاد آغاز و تا ژوئیه که شهر سقوط کرد ادامه داشت. این اختلاف تاریخ نتیجه محاسبات متفاوت تقویمی است. شرح سقوط شهر را مورخ بابلی آن زمان نوشته و کتیبه آن موجود است و در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می شود. سینشاریشکون پسر آشوربانیپالAssurbanipal بود که در قصر خود کشته شد. برخی از مورخان نوشته اند که هنگام سقوط شهر خودکشی کرد. وی ۱۱ سال حکومت کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۴۸۰پیش از میلاد:برخی مورخان قرن ۲۰ با محاسبات تازه تقویمی پایان کامل نبرد ترموپیل و مقاومت لئونیداس پادشاه اسپارت را در این محل تا آخرین نفر, دهم اوت سال ۴۸۰ پیش ازمیلاد (مطابق ۱۹ مرداد) تعیین کرده اند و با توجه به شواهد تاریخی تازه نوشته اند که نبرد ترموپیل سه روز طول کشیده بود, نه دو روز که قبلا ذکر شده بود .واحدهای ارتش ایران – تنها ابر قدرت آن زمان – به فرماندهی مستقیم خشایارشا پس از تسلط بر تنگه ترموپیل (Thermopylae) به پیشروی خود به سوی آتن در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی ادامه دادند و این شهر را تصرف کردند. اهمیت مقاومت لئونیداس در ترمو پیل از این جهت است که به آتنی ها امکان داد که شهر را تخلیه و به کشتی ها و جزایر پناه برند زیرا سقوط شهر برایشان قابل پیش بینی بود و همین عمل (تخلیه شهر ) به آتنی ها امکان داد که باقی بمانند و استقلال و حاکمیت خود را حفظ کنند( مشروح جنگ ترموپیل در سایت نهم اوت).

این خود فلزی ساخت سالونیکا در حفاری های قرن گذشته در تنگه ترموپیل به دست آمده است که به احتمال زیاد مورد استفاد یک سرباز یونانی در جنگ با ایران قرار گرفته بود

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

تکفارس آی آر

۲۴۸م:شاپور یکم، شاه ساسانی ایران که با هدف حذف مناطق خودمختار امپراتوری و تامین اقتدار حکومت مرکزی (به شکلی که در دوران هخامنشیان بود) به ایران خاوری لشکر کشیده بود در آگوست سال ۲۴۸ میلادی (امردادماه) پادشاه کوشانها را مغلوب و به جداطلبی آنان پایان داد و این منطقه را بمانند سابق تبدیل به حکومت محلی و به نوشته مورخان اروپایی؛ دست نشانده کرد. در پی این پیروزی، دستگاه اداری دولت ساسانیان ساتراپی های سابق (استانها) آن منطقه را باردیگر احیاء کرد ازجمله ساتراپی باکتریا (بلخ) و …. اشکانیان با خودمختاری محدود مناطق دوردست ایران مخالفت نداشتند ولی برخی از حکام این مناطق هنگامی که دولت مرکزی را به دلایلی در بحران می دیدند براختیارات محلی خود می افزودند ازجمله کوشانها در دو قرن یکم و دوم میلادی.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۳۱۳ش:خبرگزاری پارس ۱۹ مرداد سال ۱۳۱۳ (سال ۱۹۳۴ و در آن زمان مصادف با دهم اوت) آغاز بکار کرد تا تصمیمات دولت، مذاکرات و مصوبات مجلس، فعالیتهای سازمانهای دولتی و غیر دولتی و افراد را به ایرانیان و سایر ملل گزارش کند و اخبار «مطلق، موثق و مهم» سایر ملل را برای استفاده ایرانیان به رسانه های کشور برساند.

رضا شاه پس از دیدار از ترکیه و مشاهده طرز کار خبرگزاری آناتولی در صدد تاسیس یک خبرگزاری مشابه در ایران برآمده بود و آژانس پارس (خبرگزاری پارس) که امروز ۷۴ ساله می شود پا به عرصه وجود گذارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

www.takfars.ir

۱۳۴۸ش:محمود جم نوزدهم مرداد سال ۱۳۴۸ در گذشت . وی هنگام مرگ ۹۰ ساله بود. آخرین سمت سیاسی جم سناتوری بود. وی نیز مانند علاء ، دکتر اقبال ، علی منصور، هویدا و … در طول عمر بارها سمت استانداری ، سفارت ، وزارت و نخست وزیری داشت. یک زمان هم استاندار کرمان بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۳۵۷ش:در نیمه دوم مرداد ۱۳۵۷ (اوت ۱۹۷۸) موج اعتراض و تظاهرات ضد شاه، ایران را فراگرفته بود که صحنه های گسترده وخشن آن در اصفهان، شیراز، قزوین و تبریز به چشم خورد. اعتراضات سراسری امرداد سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) چند روز پس از اعلام سیاست فضای باز سیاسی و تصمیم دولت مبنی بر انجام انتخابات آزاد با شرکت همه مردم از جمله مخالفان صورت گرفته بود. تظاهرکنندگان عمدتا برضد ارعاب و شکنجه ماموران و زندانبانان شعار داده بودند. باتوجه به این شعار ها بود که در سال ۱۹۷۹ دو اصل ضد شکنجه به این شرح بر قانون اساسی جمهوری اسلامی اضافه شد :

اصل ۳۲ ـ «هیچکس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند. موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات خواهد شد.».

اصل ۳۸ ـ «هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار و یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود.».

گزارش ژوئیه ۲۰۰۵ رئیس کل وقت دادگستری تهران و هیات مربوط اشاره دارد که شکنجه و بازداشت بدون تفهیم اتهام و ارجاع پرونده فرد دستگیر شده به قاضی ظرف ۲۴ ساعت بازهم مشاهده شده بود!.

۲۰۰۴م:بانو «رایس» (در آن زمان) مشاور ویژه امنیت ملی آمریکا (هشتم اوت ۲۰۰۴ ) در یک گفت و شنود به شبکه تلویزیونی ان. بی. سی (متعلق به کمپانی جنرال الکتریک سازنده موتو جت و اشیاء برقی) گفت که دولت آمریکا نگران ادامه برنامه های هسته ای ایران است.

یک روزپیش از این نیز رسانه های آمریکا گزارش مفصل نیویورک تایمز را که آمریکا، سه بزرگ اروپای غربی و دوستان آسیایی آمریکا موفق نشده اند از راه دیپلماتیک ایران را وادار به دست برداشتن از برنامه های اتمی خود کنند وسیعا بازتاب داده بودند. در برابر، ایران اشاره کرده بود که پیشرفت در دانش فیزیک هسته ای و استفاده مسالمت آمیز از نیروی اتم را که مقوله ای جدا از تولید سلاح اتمی است دنبال خواهد کرد؛ زیرا که حق هر ملت است.

در همان روز روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نوشته بود که ایران سرگرم بهینه سازی موشک شهاب ـ ۳ است که هم اکنون هم قادر به حمل دست کم یک تن ماده منفجره و یا هر نوع کلاهک دیگر به مسافت یکهزار کیلو متر است.

این قبیل مطالب در چهار سال گذشته ادامه داشته و با اینکه منجر به برخی مجازاتهای اقتصادی و تهدیدهای جدی تر هم شده است؛ دولت ایران از موضع خود مطلقا عقب نشینی نکرده است.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۳۸۴ش:خبری که در زیر آمده است در شماره ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ روزنامه همشهری که ناشر آن شهرداری تهران! است چاپ شده بود که لازم است در تاریخ وطن برای بررسی آیندگان باقی بماند:

«جمال کریمی راد سخنگوی قوه قضائیه امروز (۱۸ مرداد۱۳۸۴) گفت: پس از بررسی اسامی مشابهی که ممنوع الخروج شده بودند تعداد ۱۱۰ هزار اسم از پرونده های اداره گذرنامه خارج شده است و افراد در صورت بروز مشکل با مکانیزه شدن سیستم کنترل اسامی در کمتر از یک ربع ساعت مشکلشان رفع خواهد شد.».

این روزنامه طبق روال جاری روزنامه های ایران روشن نساخته بود که این شمار از چه زمانی در فهرست ممنوع الخروج ها قرار داشتند؛ از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ یا بعدا. روزنامه همشهری همچنین ننوشته بود که سایر لیست های ممنوع الخروج ها از چه قرارند.

۱۳۸۴ش:روزنامه شرق چاپ تهران در شماره ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ خود این خبر را که عینا نقل می شود درج کرده بود:

«اسماعیل گرامى مقدم از سهمیه بندى اعمال شده در ترکیب کابینه احمدى نژاد بین گروه هاى سیاسى اصولگرا انتقاد کرد. وى گفت: قرار شد کابینه براساس اعطاى سهمیه بسته نشود اما اکنون شاهدیم سهامى بین برخى نهادهاى نزدیک به رئیس جمهور تقسیم شده است. وى گفت: به عنوان مثال دو عضو شوراى نگهبان قرار است به عنوان سخنگو و وزیر کابینه تعیین شوند. عضو فراکسیون اقلیت افزود: اگر قرار بر سهمیه بندى است بهتر است این سهام بین مردم راى دهنده باشد.».

در این خبر که با انشایی غیر ژورنالیستیک نوشته شده دقیقا سمت اسماعیل گرامی مقدم را روشن نساخته و تنها در انتهای خبر اشاره شده که عضو فراکسیون اقلیت است، اقلیت کجا؟. بنابراین کسی که قبلا "گرامی مقدم" را نشناسد نمی داند که وی در چه سمتی این حرف را زده است. خبر بسیار مبهم است و طبق اصول خبر نویسی نوشته نشده است. به علاوه، پارلمان که رئیس جمهور را انتخاب نمی کند که در کابینه سهم بخواهد. دست رئیس دولت در کابینه سهامی چندان باز نخواهد بود. قوه مجریه یک کشور باید استقلال کامل داشته باشد تا بتواند برنامه هایش را پیش ببرد.

۱۳۳۸ش:در این روز در سال ۱۳۳۸ مجلس ترحیم قمرملوک وزیری ، نخستین زن آواز ایران برگزار شد و چون روزنامه ها از چهار روز پیش از آن در باره قمر و هنر او نوشته بودند ، جمع کثیری از مردم در مراسم ترحیم شرکت کرده بودند. قمر شب چهاردهم مرداد بر اثر بیماری قلبی فوت شده بود.

وی که یک کاشانی بود از ۱۶ سالگی نزد استاد مرتضی نی داود به آموزش موسیقی و آواز پرداخته بود . او قبلا مرثیه خوان بود و صدایش جلب توجه کرده بود.

برای نخستین بار ، در سال ۱۳۰۸ قمر در مجلس یاد بود ایرج میرزا شاعر خوش قریحه در برابر جمع، برنامه آواز اجرا کرده بود. قمرملوک وزیری که بانویی خوشنام بود یک بار ازدواج کرد و دارای یک پسر بود.

T A K F A R S

باید توجه داشت قمر در زمانی علنا به خواندن آواز پرداخت که این عمل در جامعه کاری آسان نبود. او با تصمیم خود سدی را از میان برداشت و تاریخساز شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۹۶۷م:آیرا فردریک الدریج Ira Frederick Aldridge بزرگترین نمایشگر و نمایشنامه نویس سیاه پوست قرن ۱۹ دهم اوت سال ۱۹۶۷ در لهستان در گذشت . وی که زاده آمریکا بود بیشتر کارهای هنری خود را در انگلستان و آلمان اجرا می کرد و در آلمان از شهرت و احترام خاصی برخوردار بود. آیرا که در ۲۴ ژوئیه سال ۱۸۰۷ به دنیا آمده بود یک تراژدین بسیار ماهر بود. او برای اجرای برنامه به لهستان رفته بود که در آنجا درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۴۷۹پیش از میلاد:طبق محاسبات تقویمی تازه، کنک کویی Kong Qui ـ که در چین به Kong Fu Tzu (به معنای آموزگار بزرگ) معروف است و در کشورهای خارج از آسیای شرقی، کنفوسیوس ConFucius نامیده می شود که انگلیسی زبانها این اسم را کانفوشی اس تلفظ می کنند ـ‌ دهم اوت سال ۴۷۹ پیش از میلاد (همزمان باحکومت خشایارشا بر ایران) در هفتاد سالگی درگذشت، اما اندیشه های او همچنان زنده و مورد توجه است. افکار او بر پایه اخلاقیات، مسئولیت و هماهنگی در جامعه مخصوصا میان کارکنان دولت است. افکار او ـ که در سال ۵۵۱ پیش از میلاد در «شاندونگ» چین به دنیا آمد ـ سه قرن پس از وفاتش مورد توجه رهبران چین قرارگرفت و ضابطه روابط دولت و مردم شد. در سال ۱۲۴ پیش از میلاد دانشگاهی در چین برای تدریس این افکار آغاز بکار کرد و از سال ۷۰۰ میلادی تا قرن ۱۹، در چین کسانی که متقاضی اشتغال به امور عمومی و کارمندی دولت بودند باید امتحان کتبی اندیشه های کنفوسیوس را با نمره خوب می گذراندند که در پنج کتاب گردآوری شده بودند. از قرن ۱۹ تا سال ۱۹۷۷، عقاید کنفوسیوس تحت تاثیر فرضیه های فلاسفه و متفکران غرب قرار گرفت و کمرنگ شد، ولی از سال ۱۹۷۷ بار دیگر جایگاه خود را از جمله در چین بازگرفت و اینک مخصوصا آن قسمت که به «دمکراسی کنفوسیوسی» معروف است یک نیروی فکری پیشرو بشمار می رود. باید دانست که قرنها است که افکار کنفوسیوس با آیین زرتشت که از دو قرن پیش از کنفوسیوس در آسیای غربی رواج یافته است مقایسه می شود و موارد مشابه در آنها استخراج شده اند و در این زمینه در اوایل قرن ۲۰ کتاب جامعی در هند انتشار یافت که گویا در کانادا تجدید چاپ شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۹۰۵م:دهم اوت، زادروز یوجین دنیس Eugene Dennis رهبر پیشین حزب کمونیست ایالات متحده است که در ۱۹۰۵ به دنیا آمد. وی در ۲۱ سالگی به حزب کمونیست آمریکا پیوست و در جنبش های کارگری متعدد مخصوصا در کالیفرنیا شرکت کرد و بارها دستگیر شد. آخرین بار در سال ۱۹۳۹ دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شد و به شوروی رفت و در آنجا به مطالعه تشکیلاب حزب کمونیست این کشور پرداخت و در بازگشت، دبیرکل حزب کمونیست آمریکا شد و منظما برای « دیلی ورکر » ارگان این حزب مقاله می نوشت.

در ژوئیه ۱۹۴۸ ، و در اوج ضدیت با کمونیسم در آمریکا ، دنیس و ۱۱ تن از سران حزب کمونیست دستگیر شدند. اتهامآنان تحریک مردم به ضدیت و مآلا براندازی دولت آمریکا بود، ولی بازپرس برای اثبات این جرم و صدور قرار مجرمیت برای آنان دلیلی نداشت و سرانجام به اظهارات و عقاید مارکس و مانیفست کمونیست متوسل شد و استدلال کرد که چون اینان اعتراف به کمونیست بودن کرده اند و یک کمونیست اجبار به پیروی از عقاید مارکس دارد و مارکس تاکید به براندازی دولتهای سرمایه داری کرده ، پس دستگیرشدگان تصمیم قاطع بر براندازی دولت آمریکا داشته اند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۸۱۰م:کامیلو کاوور Camilo Cavour سیاستمدار، میهندوست و روزنامه نگاری که در قرن ۱۹ با سعی و تلاش بسیار موفق شد وطنش ایتالیا را پس از قرنها یکپارچه کند و به صورت یک قدرت اروپایی درآورد دهم اوت ۱۸۱۰ به دنیا آمد. تنها آرزوی او تامین وحدت و کسب عظمت ایتالیا بود که قرنها قطعه ــ قطعه شده بود و هر گوشه اش تحت سلطه یک قدرت اروپایی بود. در این کار مهم، بسیاری از جمله گاریبالدی به کاوور کمک کردند، ولی مغز او کارساز اصلی بود.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۸۳۱م:دهم اوت سال ۱۸۳۱ یک سیاهپوست باسواد از میان بردگان به نام «نات ترنر» در منطقه ویرجینیا (آمریکای شمالی) بر ضد بردگی بپاخاست و در اندک مدتی دهها برده سیاهپوست به وی پیوستند و این گروه ظرف ۱۱ روز (تا ۲۱ اوت) ۵۶ سپید پوست و عمدتا ارباب مزرعه و برده داران را کشتند. «ترنر» می گفت که رسالت دارد سیاهپوستان را از زنجیر بردگی رها سازد و برای رسیدن به این هدف هراقدامی مشروع است. سپیدپوستان دو هزار مرد مسلح بسیج کردند و با کمک نیروهای دولتی به جنگ این گروه رفتند و در این میان به هر سیاهپوستی هم که ظنین می شدند او را می کشتند و سرانجام قیام سیاهپوستان با قتل بسیاری از آنان سرکوب شد، ولی «نات ترنر» در آخرین لحظه موفق به فرار شد و در طول اختفا کتابی تحت عنوان «کارهای ترنر» نوشت و به دست یکی از همرزمانش سپرد که بعدا در مریلند به چاپ رسید و موجود است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۹۰۴م:۲۴ ساعت پس از فروافتادن دومین بمب اتمی آمریکا بر «ناگاساکی» و صدور این تهدید ترومن رئیس جمهور وقت امریکا که اگر ژاپن تسلیم نشود بمباران اتمی ادامه خواهد یافت، (دهم اوت) دولت ژاپن اعلام کرد به شرط این که به موقع و مقام امپراتور دست نخورد تسلیم خواهد شد. این در حالی بود که نیروهای ژاپنی بسیاری از سرزمین هایی را که تصرف کرده بودند در اشغال داشتند. درست در همین روز (دهم اوت) در سال ۱۹۰۴ ناوگان ژاپن ناوگان روسیه در خاور دور را در یک شبیخون منهدم کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۹۷۷م:دهم اوت۱۹۷۷ یک کارمند پست به نام «دیوید برکویتس» در منطقه نیویورک به اتهام قتل شش تن و مجروح کردن هفت نفر دیگر دستگیر شد. وی به تدریج و یکی پس از دیگری قربانیان خود را کشته بود و هربار در محل قتل یادداشت گذاشته بود و تلفنی هم به رسانه ها گفته بود که « قتل کار پسر سام!» است. انگیزه کار این فرد که ظاهرا باید تا پایان عمر در زندان باشد «عقده روانی» بیان شده است. چون مجازات اعدام در ایالت نیویورک غیر قانونی است «پسر سام» که مدتها منطقه نیویورک را در سایه ترس فرو برده بود به زندان ابد محکوم شده است. وی خاطرات خود را در کتابی منتشر ساخته که فروش آن درآمد خوبی برایش داشته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۹۷۲م:«جورج مک گاورن» سناتور سابق آمریکایی از ایالت داکوتای جنوبی، دکتر تاریخ ، مولف چند کتاب و متولد ۱۹۲۲ که شهرت به لیبرال بودن و آزادی طلبی دارد یکشنبه شب هشتم اوت ۲۰۰۴ در گزارش مصوری که از شبکه تلویزیونی « ا . بی . سی» پخش شد، علت شکستش را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۲ از ریچارد نیکسون "مخالفت با هرگونه جنگ و از جمله ادامه جنگ ویتنام" اعلام کرد و گفت که این حقیقت تلخ را در کتاب تازه اش نوشته است. اکثریت یک ملت نباید این چنین، جنگ طلب باشد.

مک گاورن گفت که تصور کردم که بیشتر هموطنان طرز فکر خود مرا دارند و از جنگ بیزارند. حال آن که در این زمینه، خواست و احساس بیشتر آمریکاییان چیز دیگری بود.

مک گاورن که در جریان جنگ جهانی دوم بمانند سایر آمریکائیان جوان به نیروهای مسلح این کشور احضار شده بود و خلبان یک بمب افکن بود و بر سر آلمانی ها بمب فرو افکنده بود گفت که آن جنگ نظر او را تغییر داده است، ولی هموطنان عقیده دیگری دارند. نیکسون در آن سال اندرزهای کیسینجر را گوش کرد و در جریان تبلیغات انتخاباتی بر ضد جنگ چیزی نگفت و برنده شد.

تکفارس

مک گاورن گفت که این تجربه خود را در کنوانسیون ژوئیه ۲۰۰۴ حزب دمکرات در بوستون به «جان کری» یادآور شدم و به او گفتم که بر ضد جنگ شعار ندهد که بازنده خواهد بود و توصیه کردم که تا می تواند درباره تقویت بنیه نظامی داد سخن بدهد و هردم بگوید که آمریکا نخستین قدرت بر سطح زمین است که هموطنان تنها همین حرفها را حاضرند بشنوند، چرا؟. نمی دانم.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۹۹۰م:هشتم آگوست ۱۹۹۰ صدام حسین پسر عموی خود علی حسن عبدالمجید التکریتی (علی شیمیایی) را به سمت فرماندار کویت منصوب کرد. ارتش عراق شش روز پیش از آن کویت را برپایه دعاوی دیرین و مستندات تاریخی تصرف و یک ایالت عراق اعلام کرده بود. دولت عراق از زمان ایجاد این کشور توسط انگلستان مدعی کویت بود و آن را عمدتا با این استناد که کویت دنباله حیره و نجد شرقی و همانند عراق جنوبی در طول نهصد سال یک ایالت [ایالت اِراک ایران] بوده و در دوران حکومت اسلامی و سپس عثمانیان این وضعیت تغییر نیافته بود جزیی از خاک خود می دانست و می گفت که انگلیسی ها بودند که آن سرزمین [کویت] را به شیوخ طایفه العتوب داده اند که این طایفه در قرن هفدهم از نجد (کشور سعودی) به آنجا کوچ کرده است و انگلیسیها از آغاز دهه ۱۹۳۰ می دانستند که در زیر شنهای کویت اقیانوسی از نفت قراردارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۲۰۰۴م:احمد چلبی عضو شورای سابق حاکمه عراق به اتهام جعل اسکناس و برادر زاده اش سالم چلبی رئیس دادگاهی که قرار بود صدام حسین را محاکمه کند به اتهام قتل یک مقام وزارت دارایی عراق تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و هفتم اوت ۲۰۰۴ برایشان احضاریه صادر شد. در روز صدور احضاریه، احمد در ایران و سالم در انگلستان بود که دولت لندن با عراق قرار داد استرداد مجرمین ندارد. اعضای شورای حاکمه عراق که پس از انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر موقت منحل شد از سوی مقامات آمریکایی مربوط دستچین شده بودند.

احمد چلبی روزگاری معتمد وزارت دفاع آمریکا بود، به کاخ سفید رفت و آمد داشت و در جلسه مشترک کنگره در کنار همسر جورج بوش می نشست و از او به عنوان رهبر آینده عراق اسم برده می شد که به اصطلاح پس از «پایان تاریخ مصرف» ازنظر افتاد. وی از چندی پیش متهم شده بود که درباره وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق و همدستی صدام حسین با القاعده به مقامات دولت آمریکا اطلاعات نادرست (خلاف واقع) می داد و تبعیدیان عراقی را وادار می کرد که در این زمینه با رسانه های آمریکا مصاحبه کنند تا افکار عمومیآمریکا آماده، و راه برای حمله نظامی به عراق هموار شود. با انتقاد از چلبی که اطلاعات نادرست و جعلی داده بود، دولت آمریکا خود را ازآسیب های فوری ناشی از این اتهام که چرا به استناد گزارش های نادقیق سازمانهای اطلاعاتی به عراق لشکر کشی کرد رهانیده و از چلبی دور ساخته است.

احمد چلبی که در طول تبعید دهها ساله خود و ایجاد یک حزب از مخالفان صدام در خارج از عراق با دولت آمریکا همکاری داشت و از این بابت پول دریافت می داشت گفته است که اتهام جعل اسکناس انگیزه سیاسی دارد و با این اتهام می خواهند او را مسئول همه اشتباهات قلمداد کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ مرداد

۱۱۷: هادریان (هادریانوس) امپراتور روم که دیوار دفاعی او در خاک انگلستان معروف است با دولت ایران صلح کرد (به نوشته برخی از مورخان یازدهم اوت). وی سه روز پیش از این تاریخ بر جای تراژان امپراتور مقتول روم نشسته بود که در جریان جنگ با ایران درگذشته بود. (تفصیل؛ در سایت ۱۱ اوت)

۹۹۵: اوتو یکم رئیس امپراتوری مقدس (مورد تایید پاپ) در جنگ «لکفلدLechfeld» مجارها Magyars را که به قلمرو آن امپراتوری تعرض می کردند شکست داد. مجارها اعقاب مغ ها ( مگیMagi ـ مجی ـ مجوس ها) ایرانیانی بوده اند که در عهد باستان در پی دور شدن از آیین زرتشت از ایران رانده شدند و در مجارستان امروز استقرار یافتند و بعدا در اینجا هم گرفتار حمله هونها (مهاجران آسیایی دیگر) شدند.

takfars.ir

۱۵۱۹: ماژلان با پنج کشتی «ظاهرا» به قصد دور زدن کره زمین ولی در باطن استعمار نقاط جدید؛ بندر سویل در اسپانیا را ترک کرد.

۱۷۰۷: روسیه و سوئد یک پیمان دفاع متقابل امضاء کردند که به موجب آن اگر از خارج به یکی از دو کشور حمله شود ، به منزله حمله به هر دو تلقی شود.

۱۷۹۲: انقلابیون فرانسه به کاخ سلطنتی حمله کردند که نتیجه اش دستگیری لوئی شانزدهم و زنش بود که مدتی بعد با گیوتین گردن زده شدند.

۱۸۰۹: اکوادور اعلام استقلال کرد. قرنها مستعمره اسپانیا بود.

۱۸۶۳: کامبوج تحت الحمایه فرانسه شد.

۱۸۹۳: نخستین دسته چینی ها از سانفرانسیسکو اخراج شدند.

۱۸۹۳: در سال ۱۸۹۳ مهندس رودولف دیزلRudolf Diesel آلمانی اتومبیلی را که ساخته بود در شهر اوگسبورگAugsburg به حرکت آورد.

۱۹۱۳: جنگ دوم بالکان با امضای پیمانی پایان یافت.

۱۹۲۰: محمد ششم سلطان عثمانی قرارداد «سور (سورسsevres)» را که به موجب آن امپراتوری شکست خورده عثمانی میان فاتحان تقسیم می شد امضاء کرد.

۱۹۳۷: بکر صدقی رئیس دولت وقت عراق ترور شد.

تک فارس آی آر

۱۹۵۲: سلطنت ملک حسین بر اردن رسما آغاز شد.

۲۰۰۲: در سال ۲۰۰۲ کریستن نیگارد Kristen Nygaard ریاضی دان نروژی و پیشتاز نوشتن زبان و پروگرام برای کامپیوتر در ۷۶ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر