تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۵۶پیش ازمیلاد:دهم سپتامبر سال ۵۶ پیش از میلاد مهستان Mehestan (سنای ایران) در پی وصول شکایتهای متعدد از مهرداد سوم، با اکثریت آراء وی را از شاهی ایران برکنار کرد و برادرش «ارد Orod» را به شاهی برگزید. مهرداد سوم با این که در دوره کوتاه سلطنت خود در جنگ با رومیان و طوایف غیرایرانی آن سوی سیردریا به پیروزی نائل شده بود مردی خودسر و ستمگر بود و دست به تصفیه بدون دلیل مقامات کشوری و لشکری زده بود و بدون دادرسی، به چند مورد مصادره اموال اقدام کرده بود و باعث گسترش نارضایی در کشور شده بود. مهستان در همان جلسه ای که مهرداد سوم را برکنار کرد رای داد که از آن پس عنوان شاه کشور به شاه ملت (ایرانیان) تبدیل شود تا فراموش نکند که انتخابی است.

هشت سال بعد چنین پیشنهادی به سنای روم شد که عنوان امپراتور انتخابی روم نیز «امپراتور رومیان» شود که این پیشنهاد به دلیل این که همه اتباع قلمرو روم، رومی نبودند رد شد

در سپتامبر سال ۱۷۹۱ مجلس نمایندگان فرانسه ضمن اشاره به همین شواهد تاریخی تصویب کرد که چون کشور دارای قانون اساسی شده است و شاه باید برای رعایت و اجرای آن در مجلس سوگند یاد کند؛ از آن پس به جای پادشاه فرانسه "پادشاه فرانسویان" عنوان خواهد داشت که لوئی ۱۶ در چهاردهم سپتامبر ۱۷۹۱ با اکراه تمام این سوگند را به جای آورد، ولی انقلاب به او مجال زیادی نداد که شاه فرانسویان باشد.

۱۹۶۰م:در پی کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی و دلال بازی و اعمال نفوذ سیاسی در آن که روی اقتصاد کشورهای نفت خیر اثر نامطلوب داشت نمایندگان کشورهای صادر کنندگان نفت از جمله ایران از دهم سپتامبر ۱۹۶۰ یک نشست چهار روزه در بغداد برگزار کردند تا راهی بیابند که بتوانند این نوسانات را کنترل کنند و به همان گونه که بهای کالاهای وارداتی به آن کشورها افزایش می یابد قیمت نفت خام هم بالا برود و آسانترین وسیله که در دست آنها است کنترل تولید و میزان صدور است.

در پایان همین اجلاس تصمیم به ایجاد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (Opec) گرفته شد تا از منافع تولید کنندگان محافظت کند. ایران از اعضای موسس اپک بوده است .

تکفارس آی آر

۱۳۸۴ش:روزنامه کیهان وابسته به دفتر رهبری جمهوری اسلامی و انقلاب در صفحه دوم شماره پنجشنبه ۱۷ شهریور سال ۱۳۸۴ (مصادف با روزی که در شهریور ۱۳۵۷ با وجود اعلام حکومت نظامی در تهران و منع اکید اجتماعات، گروهی بزرگ ازمردم این شهر به خود جرات دادند و با هدف تغییر دولت و داشتن حکومت و نظمی بهتر به خیابانها ریختند و در میدان ژاله هدف گلوله قرار گرفتند و تلفات سنگین متحمل شدند) تحت عنوان خبر ویژه چنین نوشته بود:

« دخالت دو عضو برجسته ستاد انتخاباتی یکی از رقبای دکتر احمدی نژاد در روند عزل و نصب های وزارت امور خارجه، کارشناسان باتجربه و متعهد این وزارتخانه را نگران کرده است.

گزارش های دریافتی از تلاش باند ذی نفوذ در دستگاه دیپلماسی (کشور)، برای جلوگیری از ایجاد تحول مدیریتی در وزارت امور خارجه حکایت می کند. در این زمینه گفته می شود (که) معاونت آسیا و اقیانوسیه به عوامل سابق سپرده شده و باند مذکور (مزبور) تلاش می کند تا از سپرده شدن تصدی معاونت اروپا- آمریکا به نیروهای (افراد) مورد نظر رئیس جمهور جلوگیری نماید (کند).

گردانندگان ستاد انتخاباتی مورد بحث برای تسلط بر معاونت بین الملل وزارتخانه مزبور نیز در حال انجام رایزنی ها و فشارهای گسترده ای هستند تا همچنان از روی کار آمدن نیروهای متعهد و با تجربه، که توسط افراطیون دوم خرداد (دولت خاتمی) طرد و منزوی شده بودند، جلوگیری کنند.».

۱۳۸۴ش:روزنامه غیر سیاسی! «همشهری» متعلق به شهرداری تهران در شماره پنجشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۳۸۴ خود خبر از تحصن کارکنان سازمان چاپ و انتشار وزارت ارشاد اسلامی چاپ کرده بود که دو پاراگراف آن از این قرار است:

www.takfars.ir

« ….. یکی از کارمندان متحصن (سازمان چاپ و انتشار وزارت ارشاد اسلامی) به همشهری گفت: کارمندان چندین بار درخواست دیدار با وزیر ( کدام وزیر؟. خبرنگار باید ذکر می کرد. قطعا وزیر سابق زیرا که وزیر تازه هنوز خودرا شروع نکرده بود) و طرح مشکلات خویش را ارائه کرده بودند ولی با کارشکنی های موجود (؟!!)، درخواست ما (کارکنان) به اطلاع وی (وزیر) نرسیده بود.

او (این کارمند متحصن) که نمی خواست (نخواسته است) نامش اعلام شود در مورد مشکلات کارمندان (چاپ و انتشار وزارت ارشاد اسلامی) گفت: مسائل مالی و مشکلات معیشتی از عمده مسائل (مشکلات) است و ….».

۱۸۹۰م:«فرانتس ورمل » شاعر ، داستان نگار و نمایشنامه نویس دهم سپتامبر سال ۱۸۹۰ در خانواده ای ازیهودیان اتریشی در پراگ به دنیا آمد . وی بعدا به آمریکا مهاجرت کرد. ورمل که ۵۰ سال عمر کرد در اشعار و داستانهایش برادری انسانها را تشویق کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۱۳۸۴ش:روزنامه تماما دولتی ایران! خبر زیر با عکسهای نامشخص آن را در شماره پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۴(۸ سپتامبر ۲۰۰۵) خود چاپ کرده بود که ضعف اخلاقیات، فقر فرهنگ و ناامنی جامعه را منعکس می کند و برای بسیاری بدآموز است. آیا دولت برای انتشار این ضعف ها و بدآموختن، روزنامه منتشر می کند؟!. آیا مدیریت روزنامه دولت که با صرف هزینه سنگین رو به راه شد یک روزنامه نگار حرفه ای است که این کار را از خبرنگاری آغاز کرده و به اینجا رسیده است؟. آیا روزنامه دولت حق دارد برای کسب تیراژ و در نتیجه آگهی تجاری! چنین اخباری را منتشر کند که جای آنها در تابلویدها است. این خبر در زمانی انتشار یافته که برای نخستین بار در طول عمر وزارت ارشاد اسلامی (صاحب این روزنامه) یک روزنامه نگار حرفه ای در راس آن قرار گرفته است:

«گروه حوادث (روزنامه ایران): یک جوان مسلح که ادعا مى کرد مى خواهد با گسترده کردن شبکه زیرزمینى اش، پایتخت را ویران کند، بازداشت شد. این شرور با قدرت نمایى هاى مسلحانه به تهدید زنان در برابر دیدگان شوهرشان (شوهرانشان) مى پرداخت و آنان را وادار به تسلیم در برابر خواسته هاى (خواستهای) شوم خود مى کرد.

ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جارى مردى که براى رفتن به خانه اش در میدان امام حسین (فوزیه) سوار بر خودروى پرایدش(!) در حرکت بود با حمله سه پسر جوان که اسلحه و چاقو در دستانشان بود، روبرو شد. سه مهاجم با زدن ضربات چاقو به دستان این مرد، کیف سامسونت (!) و ۲۰ هزار تومان او را به سرقت بردند و با پرتاب کردن مرد جوان به بیرون از خودرو پا به فرار گذاشتند. (…..)

…. کارآگاهان (ماموران پلیس) پى بردند در برابر شبکه اى خوفناک و سازماندهى شده قرار گرفته اند و سردسته فرارى یک پسر خطرناک است که همه اعضاى باند از او هراس دارند. با فاش شدن (آگاهی از ) اینکه «یزید (نامی که سردسته باند بر خود گذارده بود)» با خرید دو اسلحه کلت و یک اسلحه خودکار یوزى (!) باندى از ۸ جوان شرور و دو زن جوان تشکیل داده است و به سرقت ها و زورگیرى هاى مسلحانه دست مى زند، پلیس عملیات جست و جوى اطلاعاتى را در دستور کار خود قرار داد و پاتوق هاى جوان شرور را تحت نظر گرفت. کارآگاهان با سرنخ هایى که داشتند جوانى به نام «رحیم» را که از اعضاى اصلى باند بود ردیابى کردند و با راهنمایى هاى وى توانستند دیگر اعضاى باند و دو زن همدست آنان را شناسایى و … و (بالاخره) «یزید» را بازداشت کنند و ….

پسر ۱۶ساله اى به نام «مصطفى» که روز نخست بازداشت شده بود در بازجویى ها گفت: «من ابتدا در کوچه مان (کوچه ای که منزلمان در آنجاست) با «رحیم» آشنا شدم و او دوست «یزید» بود. وقتى با آن دو براى گردش بیرون رفته بودیم با این ادعا که دست به فرمان من خوب است (؛) خواستند همراه آنان به زورگیرى از مسافران بپردازم و من پذیرفتم. وقتى وارد باند «یزید» شدم دیدم (شماری از) همسن و سال هاى من با او کار مى کنند، ما در گروه هاى سه نفره و چهارنفره به شکار مى رفتیم، (.) «یزید» همیشه مجهز به اسلحه بود و همه از او مى ترسیدند (.او ) بارها گفته بود که مى خواهد تهران را ویران کند و تهدیدمان مى کرد نبایستى (نباید) در مورد سرقت هاى مسلحانه جایى حرفى بزنیم.

اعضاى دیگر باند نیز اعتراف کردند که به خانه هاى اعیانى( اعیان نشین)، خودروها و مغازه ها حمله مى کردند (دستبرد می زدند) و با تهدید (و) مسلحانه به سرقت و اخاذى مى پرداختند. «یزید» نیز با وجود سکوت در برابر این اعترافات پذیرفت که همیشه مسلح بوده است(!) و به چند سرقت دست زده اما هیچ گاه قدرت نمایى و مزاحمت هاى ناموسى نداشته است. این ادعاهاى (؟) جوان شرور در حالى مطرح شد که تحقیقات پلیسى نشان مى داد «یزید» با تهدید اسلحه زنان شوهردار را در برابر مردان ترسیده آنان وادار مى کرد تسلیم خواسته اش (خواستش) شوند و همراه او به مخفیگاهش بروند (!). یکى از زنان که در شرق تهران زندگى مى کند در بازجویى ها گفت: بشدت از «یزید» مى ترسیدم. او با اسلحه سراغم مى آمد چاره اى جز همراه شدن با او نداشتم، پس از اذیت و آزارم قول مى داد با خانواده ام کارى نداشته باشد و به اندازه اى از این جوان مى ترسیدیم که نمى توانستیم (جرات نمی کردم) به پلیس مراجعه کنیم.

تک فارس

ساعت ۱۰ صبح دیروز – چهارشنبه ۱۶ شهریورماه سال جارى – «یزید» در محافظت شدید مأموران و در حالى که چشم بند داشت در برابر بازپرس قیصرى از شعبه پنجم دادسراى امور جنایى تهران حاضر شد و تحت تحقیق قضایى قرار گرفت و ….»

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۱۳۸۴ش:الیاس حضرتی ناشر روزنامه اعتماد درمصاحبه ای که در نیمه اول شهریور ۱۳۸۴ در برخی از روزنامه های تهران انتشار یافت درباره مسائل ژورنالیسم ایران گفت: متاسفانه روزنامهها، با پرده برداشتن از مسائل خصوصی و خانوادگی شخصیتهای سیاسی و غیرسیاسی سعی در بالا بردن تیراژ خود داشته اند که این، به هیچ وجه کاری درست و مطابق حرفه روزنامه نگاری نیست و می دانیم که تیراژ بالا داشتن دلیل بر کارحرفهای کردن یک روزنامه نیست.

حضرتی در این مصاحبه با تاکید بر اینکه اخبار در یک روزنامه حرفه ای (جامع و مستقل) نباید گرایشهای سیاسی، حزبی و جناحی داشته باشد گفت: در انتخاب اخبار برای انتشار خواست و نیاز مخاطبان باید در نظر گرفته شود زیرا که در ژورنالیسم حرفه ای، خبر متاعی است که روزنامه به مخاطب (مشتری) عرضه می کند و نباید هرچه را که دل خودش می خواهد به مخاطب بدهد، باید ذائقه، نیاز و سلیقه او را هم در نظر بگیرد. خبر در یک روزنامه حرفه ای باید «مطلق» باشد و ارزش عرضه کردن را داشته باشد، به عبارت دیگر خواهان داشته باشد. مقاله و نظر است که عقیده نویسنده اش و یا روزنامه را منعکس می کند، خبر چیز دیگری است. یک روزنامه حرفه ای (ناوابسته) باید رخدادها از هر قبیل را دنبال کند، و با کسب همه عناصر خبر به صورت کامل و زبانی ساده عرضه دارد. خبر روزنامه باید از دست اول دریافت شود (خبرنگار خود روزنامه آن را به دست آورد، نه این که آن را به تحریریه بدهند). برای حرفهای شدن یک روزنامه، باید اصحاب این حرفه را که در این کار دارای تجربه کافی هستند جذب کرد که از ضروریات کار محسوب میشوند. مهمترین کار سردبیری یک روزنامه حرفه ای انتخاب اخبار مهم و پرمخاطب از میان صدها خبر دریافتی برای ارسال به چاپخانه است. در انتخاب خبر، اهمیت آن برای اطلاع رسانی به جامعه، اصل اول است و یک روزنامه حرفه ای در این انتخاب نباید به سود و زیان دیگران توجه کند. انتشار حقایق نباید تخریب و یا تحبیب افراد تلقی شود. روزنامه حرفه ای دوستدار مردم و زبان و گوش جامعه و آینه تمام نمای آن باید باشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۱۸۹۸م:صرف نظر از کارهای حسن صبّاح در قرون وسطی و تلاشهای مشابه آن، فعالیت هایی از نوع القاعده در جهان معاصر هم بی سابقه نبوده است. کارهای آنارشیست ها در دهه های آخر قرون نوزدهم و دهه های اول قرن بیستم وسیعتر و شدیدتر از آن بوده و بعدا هم به صورت های دیگر مشاهده شده است. هشتم سپتامبر ۱۸۹۸ «لوئیجی لوچنیLuigi Lucheni» یک ایتالیایی تبار متولد فرانسه، الیزابت (ارزابت) ملکه امپراتوری اتریش ـ هنگری را ترور کرد. الیزابت دختر پادشاه باواریاو و زن امپراتور فرانتس ژوزف اول هنگام قتل ۶۱ ساله بود. لوئیجی پس از دستگیر شدن گفته بود او می خواست یک پادشاه، شاهزاده، حکمران و دولتمند را بکشد و دیگر برایش فرق نمی کرد که چه فردی باشد. وی افزوده بود که موروثی بودن حکومت و یا تعیین حکمران و دولتمند با چنین انتخابات ساختگی و با این توده بی اعتنا اهانت به بشریت است. مبارزه افرادی مانند او برای دادن هشدار است تا نحوه انتخاب دولت و حکومت کردن اصلاح شود. فرد آزمند و جاه طلب نخست با وارد شدن در چند معامله ثروتمند می شود سپس می خواهد وارد دولت شود و آرزوی بعدی او باقی ماندن در این طبقه است بدون انجام خدمت صادقانه برای جامعه و بشریت. همفکران من چون از میان برداشتن افراد بالفطره زیان آور را رد نمی کنند آنارشیست (تروریست) خوانده می شوند حال آنکه خودشان هرمخالفی را که بخواهند از طریق قاضی اعدام می کنند. بعدا اعلام شد که لوئیجی در زندان (از طریق حلق آویز) خودکشی کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۱۹۴۵‏م:دهم سپتامبر سال ۱۹۴۵ در یک روز و در دو کشور، دو نخست وزیر سابق به جرم همکاری با دولت آلمان در دوران جنگ جهانی دوم اعدام شدند. پیرلاوال Pierre Laval نخست وزیر فرانسه که به جوخه اعدام سپرده شده بود با آخرین نفس خود فریاد کشید: زنده باد فرانسه. وی به این ترتیب ثابت کرد که به خاطر فرانسه زیر بار دولت آلمان رفته بود. دیگری، ویکون کویسلینگ Vidkun Quisling بود که در طول اشغال آلمان نخست وزیر نروژ بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۱۹۴۸م:دهم سپتامبر سال ۱۹۴۸ بانو «Mildred Gillars» متولد ایالات متحده که در دوران اقتدار هیتلر مدتی گوینده رادیو برلن بود متهم به خیانت به آمریکا شد و پرونده اش جهت رسیدگی به یک دادگاه فدرال مستقر در شهر واشنگتن ارجاع گردید.

T A K F A R S

وی تنها گوینده ای نبود که متهم به خیانت می شد . گوینده آمریکایی رادیو ژاپن نیز در یک دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو به زندان محکوم شد و یک دادگاه لندن گوینده بخش زبان انگلیسی رادیو برلن را که دارای گذرنامه انگلیسی بود به اعدام محکوم کرد و این حکم اجرا شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۱۸۱۵م:کشور سویس مرکب از ۳ جامعه آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی که کنگره وین در سال ۱۸۱۵ بر موجودیت آن صحه گذارد تا به عنوان یک کشور "دائما بی طرف" میان کشورهای بزرگ اروپای قاره ای حایل باشد که به هم نتازند دهم سپتامبر سال ۲۰۰۲ در آغاز تشکیل مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به عنوان عضو شماره ۱۹۰ وارد این سازمان شد.

سویسی ها تا مارس ۲۰۰۲ (اسفند ماه ۱۳۸۰) از ورود به سازمان ملل اکراه داشتند و در رفراندم مارس هم با اکثریتی ضعبف (اندکی کمتر از ۵۵ درصد) با عضویت وطنشان در این سازمان موافقت کردند. مخالفان این عضویت دلیل مخالفت خود را عمدتا بی خاصیت بودن سازمان ملل اعلام کرده بودند که مجمع عمومی آن کاره ای نیست و شورای امنیتش هم در کنترل پنج کشور بزرگ است که اجازه نمی دهند بر خلاف اراده آنها اقدامی صورت گیرد .

کنگره وین سال ۱۸۱۵ به منظور خنثی کردن آثار فتوحات ناپلئون و جلوگیری از پیدایش یک ناپلئون دیگر در اروپا برگزار شده بود. (طبق استدلال دولت سویس) و بنابراین، با تشکیل اتحادیه اروپا ضرورت نداشت سویس که میزبان بسیاری از شعب سامان ملل و محل تشکیل کنوانسیونهای جهانی بوده است در خارج این سازمان باقی می ماند. سویسی ها بابت حق عضویت در سازمان ملل باید هر سال ۴۲ میلیون دلار بپردازند.

۲۰۰۳م:دکتر« ادوارد تلر » که از او به عنوان معمار بمب هیدرژنی آمریکا نام می برند شب دهم سپتامبر ۲۰۰۳ در ۹۵ سالگی در پالو آلتو ( کالیفرنیا ) در گذشت . وی که از مدافعان سرسخت گسترش هرچه بیشتر تسلیحات اتمی و موشکی آمریکا بود در میان جامعه فیزیکدانان و شیمی دانان آمریکایی یک فرد جنجالی که درگیر استراتژی است بشمار می رفت و مورد انتقاد برخی از این دانشمندان بود.هر وقت که به حمایت از گسترش تسلیحات اتمی آمریکا بر می خاست مورد اعتراض فیزیکدانان قرار می گرفت.

وی که یک یهودی مجارستانی بود و انگلیسی را با اکسنت تکلم می کرد پس از به قدرت رسیدن هیتلر به آمریکا مهاجرت و در سال ۱۹۴۱ به تابعیت این کشور در آمده بود. اصرار او به این که آمریکا دارای بمب اتمی شود و استدلالهای او در این زمینه در کنگره آمریکا سبب شد که اعتبار لازم در اختیار دکتر « اوپنهایمر » قرارداده شود و او نخستین بمب اتمی آمریکا را بسازد.

دکتر تلر پس اتمی شدن شوروی ، از آنجا که از کمونیسم بیزار بود شخصا به طراحی بمب هیدرژنی آمریکا پرداخت.

دکتر تلر که در دانشگاه تدریس می کرد بارها مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته بود. دانشجویان او را « عاشق بمب ـ پروفسور بمب » نامیده بودند.

اصرار دکتر تلر به ریگن سبب شد که او با برنامه دفاع ضد موشک معروف به جنگ ستارگان موافقت کند و بودجه نظامی آمریکا را بالا ببرد و….

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۲۰۰۵م:بانو «یولیا تیموشنکو Yulia Tymoshenko» نخست وزیر دولت «انقلاب نارنجی» اوکراین متهم به برخی سوء استفاده های مالی شد و هشتم سپتامبر ۲۰۰۵ برکنار و این عمل باعث ایجاد انشعاب میان «انقلاب نارنجی» های اوکراین شد. با وجود این، وی چند سال بعد دوباره نخست وزیر اوکراین شده است. اختلاف او با رئیس جمهوری اوکراین که او نیز از انقلاب ناریجی ها است همچنان ادامه دارد. همین اختلاف سبب شد که در جریان بحران گرجستان (آگوست ۲۰۰۸) یولیا حاضر نشد به خواست رئیس جمهور، سیاست روسیه را محکوم کند. این وضعیت سبب نگرانی دولت واشنگتن شد به گونه ای که چنی معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر به قفقاز و اوکراین، به طور جداگانه ساعتها با یولیا مذاکره کرد تا شاید اختلاف وی و رئیس جمهور اوکراین رفع شود و یکپارچه در برابر مسکو بایستند. اندکی پس از خروج چنی از اوکراین، باز یولیا گفت که حاضر نیست فعالیت ناوگان روسیه در دریای سیاه را که خواست امریکاست محدود کند. دولت آمریکا و دولتهای اتحادیه اروپا خواهان ادامه حکومت «انقلاب نارنجی ها» در اوکراین هستند که با کمک همین دولت ها روی کار آمده اند تا اوکراین را از روسیه دور سازند. مناطق شرقی اوکراین روس هستند که تمایل به مسکو دارند.

یولیای ۴۸ ساله همانند سایر مقامات فعلی جمهوری های استقلال یافته شوروی از پلکان حزب کمونیست بالا آمده است. وی که اقتصاد خوانده است و روحیه کسب و کار دارد اواخر دوران گورباچف و آغاز خصوصی سازی موسسات دولتی، یک موسسه ویدئو متعلق به سازمان جوانان حزب کمونیست اوکراین را غیردولتی و متعلق به خود کرد و سپس با فروش آن وارد کار معاملات گاز خریداری شده از روسیه شد و پس از رسیدن به ثروت لازم به تاسیس حزب پرداخت و وارد سیاست شد. وی پیش از نخست وزیر شدن متهم به تقلب در معاملات گاز و مقررات گمرک شد و حتی چند هفته هم به زندان افتاد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ شهریور

۲۰۰۵م:دمکراتهای سنای آمریکا کار رسیدگی به تاخیر دولت فدرال در کمک رسانی به آسیب دیدگان توفان دریایی کاترینا را از هشتم سپتامبر ۲۰۰۵ و ۱۱ روز پس از وقوع آن که به سه ایالت دلتای میسی سیپی (لوئیزیانا، میسی سیپی و آلاباما) آسیب فراوان وارد ساخته بود آغاز کردند. آنان برای این رسیدگی یک کمیسیون مستقل به وجود آوردند. طبق گزارش (هشتم سپتامیر) سی بی اس، دو سوم آمریکاییان گفته بودند که دولت فدرال در قبال توفان کاترینا کوتاهی کرده است. دولت ایالتی لوئیزیانا در این روز دستور فرستادن ۲۵ هزار کیسه جسد به نیوارلئان را داد ولی «ری نیگن» شهردار این شهر گفته بود که گمان نمی کند بیش از یک تا دو هزار تن فوت شده باشند. این شهر جز ۵ هزار تن، تخلیه و چهارصد هزار خانه بدون سکنه شده بود. همچنین هشتم سپتامبر ۲۰۰۵ اعلام شد که توفان کاترینا به شش پایگاه نظامی آمریکا در دلتای میسی سیپی بیش از یک میلیارد دلار زیان وارد ساخته بود.

کارشناسان هواشناسی شدت توفان کاترینا را نتیجه تغییر درجه حرارت کره زمین اعلام کرده بودند.

۱۷۳۹: بردگان سیاه در ایالت کارولینای جنوبی (ایالات متحده امروز که در آن زمان یک مهاجر نشین انگلیسی بود) به رهبری جمی Jemmyبا به دست آوردن اسلحه از طریق دستبرد به مغازه های اسلحه فروشی، برضد صاحبان سفید پوست خود دست به شورش زدند و پل ارتباطی «ستونوStono» رادر نزدیکی چارلستون تصرف کردند که بعدا در جنگ با نیروهای دولتی شکست خوردند. در این جنگ ۲۰ سفید پوست و ۴۰ سیاهپوست کشته شدند. سیاهپوستان شورشی می خواستند یک کشور سیاهپوست نشین به نام «آنگولا» در آمریکا ایجاد کنند.

۱۷۷۶: کنگره آمریکاییان نام «ایالات متحده» را بر کشور تازه (۱۳ مهاجر نشین انگلیسی) گذارد.

۱۸۱۳: ۱۸۱۳: «اولیور پری» فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ با انگلستان به دولت واشنگتن چنین گزارش کرد : ما دشمن( انگلیسی ها ) را در دریاچه اریه شکست دادیم و آنان اینک اسیر ما هستند. این جنگ در سال ۱۸۱۲ آغاز شده بود.

۱۸۲۸: لئو تولستوی (نیکلاویچ) نویسنده شهیر و تحول طلب روسیه و مولف «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» نهم سپتامبر به دنیا آمد (طبق تقویم میلادی قدیم ۲۸ اوت). وی ۸۲ سال عمر کرد.

تکفارس

۱۸۹۸: یک آنارشیست ایتالیایی به نام «لویجی لیچهری» الیزابت ملکه اتریش را در سویس ترور کرد. وی گفته بود که قصد او کشتن یک پادشاه و یا شاهزاده بود، فرقی نمی کرد که چه کسی باشد. او معتقد است که حکومت نباید در انحصار خانواده های معین باشد.

۱۸۹۸: پلیس «هیزلتن» ایالت پنسیلوانیای آمریکا به سوی کارگران اعتصابی معدن محل که عمدتا مهاجر اسلاو (مردم اروپای شرقی) بودند آتش گشود و ۱۹ نفر از آنان را کشت. بیشتر مقتولین لهستانی بودند.

۱۹۱۴: در نخستین سال جنگ جهانی اول، تشکیل نخستین تیپ مکانیزه اعلام شد. واحدهای این تیپ به جای تیراندازی با مسلسل مستقر بر سطح خاک، از روی خودرو تیراندازی می کردند و مسلسلهایشان بر خودرو سوار بود و این واحدها تحرک بیشتری در جا به جایی داشتند.

۱۹۲۲: غیر ترکهای ساکن شهر «اسمیرنا (ازمیر)» منطقه را ترک کردند و این شهر ضمیمه ترکیه شد.

۱۹۲۳: حزب جمهوریخواه خلق (ترکیه) به رهبری آتاتورک تاسیس شد.

۱۹۱۹: قرارداد سنت جرماین Saint Germain به عمر امپراتوری اتریش پایان داد و استقلال چک اسلواکی، لهستان، مجارستان و یوگوسلاوی تامین شد. این قرارداد جمهوری اتریش را از بنادر خود در دریای آدریاتیک نیز محروم کرد.

۱۹۴۸: قسمت شمالی شبه جزیره کره خود را جمهوری دمکراتیک خلق کره اعلام کرد و طولی نکشید که درصدد یکی کردن دو قسمت کره برآمد که به جنگ کره انجامید. پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا بر کره جنوبی و شوروی برکره شمالی نظارت داشتند و قرار بود وحدت دو کشور از طرق مسالمت آمیز تحقق یابد.

۱۹۳۵: هوی لانگ Huey Long سناتور لویزیانای آمریکا که به قلدری معروف بود توسط دکتر کارل وایس Weiss هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد و مخالفان ترور این شعار را رایج کردند: Ballot not Bullet (رای نه گلوله) یعنی در انتخابات باید برکنار می شد.

۱۹۵۱: تحریم ایران توسط دولت انگلستان به اجرا در آمد. گناه ایران این بود که نفت خود را ملی کرده بود. این تحریم تا پایان کار حکومت دکتر مصدق ادامه داشت.

۱۹۷۷: حمیده جاندوبی آخرین نفری بود که در فرانسه با گیوتین اعدام شد . ۱۸۴ سال بود که محکومان به مرگ ، در فرانسه با گیوتین گردن زده می شدند. این دستگاه در جریان انقلاب فرانسه توسط دکتر گیوتین اختراع شده بود که اعدامی ها احساس درد نکنند.

takfars.ir

۱۹۹۶: شش ژنرال آلمان شرقی سابق به جرم تیراندازی به مردمی که قصد فرار از آن کشور را داشتند محاکمه و محکوم شدند و به استدلال آنها که مامور بودند و معذور توجه نشد.

۲۰۰۳: جیزل مکنزی خواننده معروف کانادایی ـ آمریکائی درگذشت.

۲۰۰۳: بانو «آنا لیندAnna Lindh» از سوسیال دمکرات های اروپا و وزیر امور خارجه سوئد دهم سپتامبر ۲۰۰۳ در یک فروشگاه در شهر استکهلم در کنار پلکان برقی با چند ضربه چاقو مجروح و روز بعد بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.(تفصیل رویداد در سایت ۱۲ سپتامبر)

۲۰۰۵: اعلام شده است که درست از یک سال دیگر(ماه نهم سال ۲۰۰۶)، تلفنهای موبایل (سلفون) مجهز به گیرنده تلویزیون که تنها اخبار را پخش خواهد کرد به بازار خواهد آمد. قبلا این تلفنها به دوربین عکس و فیلم و گیرنده رادیو و … مجهز شده بودند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر