تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۵۲۵پیش ازمیلاد:در تابستان سال ۵۲۵ پیش از میلاد، و طبق محاسبات تقویم نویسان بر پایه نوشته های هرودت و سایر مورخان باستان نگار؛ ژوئیه این سال (چنین ماهی در دو هزار ۵۳۴ سال پیش)، یک سپاه چهل هزار نفری ایران که از سوی کامبیز دوم (کامبوزیا = کمبوجیا = کمبوجیه، پسر و جانشین کوروش بزرگ) مامور شناخت و تصرف مناطق جنوبی لیبی و ضمیمه ساختن آنها به متصرفات ایران در مصر شده بود در غرب صحرای مصر و در منطقه واحه سیوا گرفتار توفان شن شد و در زیر شن مدفون گردید که فصلی از تاریخ قرون قدیم تحت عنوان «سپاه گمشده پارسیان» را تشکیل می دهد. در سالهای اخیر باستان شناسان موفق به یافتن آثاری از این سپاه شده اند و تلاش در این زمینه ادامه دارد. باستانشناسان با یافتن محل مدفون شدن سپاه گمشده ایران و به دست آوردن سپر، نیزه، شمشیر، جنجر، کمان، زره، کلاه خود، نیم تنه چرمی و کورسلت (زیرپوش نظامی ـ کورست مردانه) و …، بر این باورند که خواهند توانست بر تجهیزات و پیشرفت صنایع نظامی ایران باستان عمیقا دست یابند. به علاوه، از طریق آزمایش «دی. ان.ا.» و تشخیص نژاد بدانند که آیا ارتش ایران آن زمان از سرباز خارجی (مرسنر) استفاده می کرده و یا این که همه نظامیان از اقوام ایرانی بودند. به نوشته باستان نگاران (برپایه طرز قرار گرفتن اشیاء و استخوانهای مکشوفه در محل)، این سپاه ایرانی در بامداد و هنگامی که افراد آن سرگرم صرف صبحانه بودند با توفان عظیم شن رو به رو شده بود. فرمانده سپاه پس از آغاز توفان شن پیکی را روانه «تبس» کرده بود تا کامبیز را از ماوقع آگاه سازد و علت تاخیر را بیان دارد. افراد کمکی اعزامی از «تبس» نتوانستند از تلاش خود نتیجه بگیرند و از سپاه گمشده اثری بیابند.

۱۳۸م:هادریان (پابلیوس آدریانوس) امپراتور روم پس از ۲۱ سال حکومت دهم ژوئیه سال ۱۳۸ میلادی درگذشت که جسد او، سال بعد به شهر رم انتقال یافت و دفن شد. هادریان پانزده سال پیش از آن (سال ۱۲۳ میلادی) پا به شرق مدیترانه گذارده بود که خسرو، شاه اشکانی ایران با سپاهی گران به جنگ او شتافت. دو ارتش در کنار رود فرات شمالی (ترکیه امروز) به هم رسیدند ولی هادریان به خسرو پیام فرستاد که برای جنگیدن نیامده است بلکه می خواهد که اختلاف نظرهای دو امپراتوری از راه مذاکره و با امضای قرارداد حل شود. خسرو پیشنهاد او را پذیرفت و مذاکرات مستقیم طرفین به امضای قرارداد صلح و دوستی مورخ دهم ژوئیه ۱۲۳ میلادی انجامید. هادریان پس از آسوده ساختن خیال خود از شرق، متوجه حل مسائل روم در اروپا شد. وی برای جلوگیری از حمله و هجوم اسکاتلندی ها به انگلستان ( اینگلند – آن زمان از متعلقات امپراتوری روم)، یک دیوار عرضی طولانی در بریتانیا کشید که بعضی قسمتهای آن باقی مانده و به دیوار هادریان معروف است. بریتانیا از زمان سزار (نیمه دوم سده یکم پیش از میلاد) غربی ترین بخش امپراتوری روم بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۳۰۲م:دهم ژوئیه سال ۳۰۲ میلادی «نرسی» شاه وقت ایران از سلسله ساسانی پس از این که شنید یک واحد از ارتش ایران مورد شبیخون رومی ها قرار گرفته و متحمل تلفات شده از فرط اندوه بیمار شد و همان روز بعد از ده سال پادشاهی به سود پسرش هرمز کناره گیری کرد، اما هرمز تا روزی که پدر زنده بود عنوان «شاه» بر خود ننهاد. نرسی قبلا ارتش روم به فرماندهی گالریوس را در منطقه فرات شمالی (محلی میان جنوب غربی ترکیه و شمال سوریه امروز) شکست و فراری داده بود و چون پیش بینی حمله مجدد را تا سالها نمی کرد، نیمی از ارتش را روانه شمالشرقی کشور کرده بود که گالریوس از فرصت استفاده کرده به سپاه ایران مستقر در جنوب ترکیه امروز ( نه چندان دور از شمال عراق کنونی) شبیخون زده و تلفات وارد ساخته بود. اختلاف ایران و روم در زمان نرسی بر سر ارمنستان بود.

۱۳۴۱ش:طبق گزارش هایی که بعدا به صورت پراکنده انتشار یافت در جلسه ۱۹ تیرماه سال ۱۳۴۱ شورای وزیران که با حضور شاه تشکیل شده بود دکتر علی امینی نخست وزیر وقت و شاه بر سر بودجه ارتش در برابر هم قرار گرفتند و دلایل یکدیگر را در این زمینه با صراحت رد کردند که از آن، در محافل پایتخت به عنوان مشاجره لفظی یاد شد. این، در حالی بود که فشار مخالفان داخلی بر دکتر امینی شدت یافته بود و امینی از دریافت وام از اروپائیان و کمک اقتصادی از آمریکا هم مایوش شده بود. معما در اینجاست که چرا غرب به ویژه آمریکا که کمک کرده بود امینی روی کار آید و دست به اصلاحاتی بزند که انجام آنها مانع گسترش افکار سوسیالیستی در ایران شود به وعده کمک مالی به او وفا نکرده بودند. به علاوه، چرا امینی با تقویت بنیه ارتش که مورد نظر آمریکا بود مخالفت می کرد؟.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۱۹۳۰م:آرتور کونان دویل Arthur Conan Doyle داستان نگار انگلیسی و خالق داستان معروف "شرلاک هلمز" هفتم ژوئیه ۱۹۳۰ در ساسکس انگلستان در ۷۱ سالگی درگذشت. وی در عین حال یک Spiritist بود. دویل موفق به دریافت لقب "سرSir" شده بود. دویل می گفت که با ارواح تماس دارد. او که ۶۰ کتاب تالیف کرده است از بیماری قلبی درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۱۹۶۲م:دهم ژوئیه ۱۹۶۲ " تلستار Telstar" (تلستار ـ ۱) نخستین ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب شد. با قرارگرفتن این ماهواره در مدار زمین، از طریق آن (رله) امواج هر فرستنده تلویزیونی که تا آن زمان منحصر به پوشش منطقه محدودی از سطح کره زمین بود همانند رادیوهای موج کوتاه به سراسر جهان رسیدند و برنامه های تلویزیونی نیز جهانی شدند. با جهانی شدن برنامه های تلویزیونی، از این زمان از تلویزیون بیش از گذشته به صورت یک وسیله پیشبرد سیاست و جنگ سرد استفاده شده است. ماهواره ای شدن برنامه های تلویزیونی درعین حال هزینه ارسال این برنامه ها را که قبلا مستلزم داشتن فرستنده مستقل و تشکیلات مفصل بود کاهش داد. کابلی شدن ارسال برنامه های تلویزیونی از آغاز دهه ۱۹۸۰ کار را بازهم آسانتر ساخت و هزینه را پایین تر آورد و از دهه آخر قرن بیستم دهه یکم قرن ۲۱ و اینترنتی شدن عکس متحرک = ویدیو (مولتی میدیا) بر آسانی کار و ارزانی آن وسیعا افزوده شده و کارتلویزیون را عملا شخصی (فردی) ساخته و از انحصار خارج کرده است. با استفاده نرم افزار اینک هرکش می تواند به صورت آنلاین روزنامه، رادیو و تلویزیون داشته باشد و در اینترنت قراردهد و سرچ انجین ها که به تدریج دارند حربه ای در دست دولتها و زمینه ساز سیاست ها می شوند مطالب آنها را نقل میکنند. تعرض و دفاع اینترنتی اینک به صورت یک مشغله بزرگ دولتها درآمده است و توجه به آن اینک بیش از ساخت موشک و ناوهواپیمابر شده است. در این تعرض و دفاع برای نخستین بار پس از ساخت پیدایش توپ و تفنک، قدرت و ابتکار از دست غرب خارج شده است. در دومین هفته ژوئیه ۲۰۰۹ بود که جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) توانست نظم و سرعت ارتباطات اینترنتی آمریکارا که خود سازنده اینترنت بوده است مختل کند ازجمله ارتباطات وزارت دفاع آمریکارا.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

www.takfars.ir

۱۸۸۹م:سه خبرنگار فعال در بورس نیویورک و درعین حال معامله گر سهام به نامهای ادوارد جونزEdward Jones ، چارلز دوCharles Dow ، و چارلز برگسترسر Charles Bergstresser با هدف رسانیدن تغییرات روزانه سهام به همگان، از هشتم ژوئیه سال ۱۸۸۹ بولتن خبری خود را به صورت روزنامه منتشر کردند. بولتن آنان به نام نیوزلتر بورس سهام از سال ۱۸۸۲ در هر بعدازظهر برای مشتریان بورس ارسال می شد. این سه تن برای ادامه کار خود شرکت «دو ـ جونز و شریک» را تاسیس کردند. آنان ضمن انتشار اخبار بورس در روزنامه خود که بعدا «وال استریت جرنال» نام گرفته بود؛ به منظور سهولت مطالعه و آسانی درک، برای سهام یک شاخص به وجود آوردند که به نام خودشان «دو ـ جونز» معروف شده و باقی مانده است.

۱۹۲۵م:دولت شوروی دهم ژوئیه سال ۱۹۲۵خبرگزاری Telegraph Agency of Soviet Union _ تاس TASSرا تاسیس کرد تا انحصار خبررسانی را از دست غرب (به زبان کرملین وقت: امپریالیست ـ کاپیتالیستهای غارتگر) خارج سازد و جهانیان را از زوال و انحطاط در کشورهای با نظام کاپیتالیستی، واقعیت رویدادها و نیز پیشرفتهای سوسیالیسم آگاه گرداند.

طبق اعلامیه رسمی تاسیس تاس در ژوئیه ۱۹۲۵، هدف از ایجاد این خبرگزاری خنثی کردن گزارشهای دستچین شده و تبلیغی خبرگزاری های غرب و نیز رسانیدن اخبار فعالیتها و پیشرفتهای شوروی و کمونیست های جهان به ملل دیگر بود که خبرگزاری های غرب متهم شده بودند که آنها را از قلم می اندازند. سران کرملین در آن زمان غافل از این بودند که برای روزنامه نگاری کردن به «روزنامه نگار» نیاز است و تنها با پول، شعار، تئوری حزبی و تاسیس مدرسه روزنامه نگاری نمی توان «روزنامه نگار» مورد نظر تولید کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۱۵۰۹م:«ژان کالون Calvin» رفورمیست پروتستان دهم ژوئیه سال ۱۵۰۹ در فرانسه به دنیا آمد و ۵۵ سال عمر کرد. وی همانند «لوتر» — یکی دیگر از بانیان پروتستانیسم تاکید بر سادگی تشریفات مذهبی داشت، به علاوه خواهان رعایت دستورهای مذهبی در کسب و کار بود و کاپیتالیسم را به شرط وارد نشدن به استثمار می پذیرفت. لوتر و کالون، هر دو، با تشریفاتی که پاپ ها در طول زمان برقرار کرده بودند مخالف بودند و آنها را زائد می دانستند و ازدواج کردن کشیشها را امری خلاف دین نمی دانستند. لوتر آلمانی بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۱۵۴۰م:هر سال چند بار عکس هنری هشتم پادشاه قرن ۱۶ انگلستان، و هر دفعه به مناسبت سالگرد یکی از ازدواجهای شش گانه اش و یا گردن زدن و سر به نیست کردن برخی از آنان به جای طلاق گفتن، و عکس همسرانش که در بالا دیده می شود در رسانه ها انتشار می یابد، و نهم ژوئیه دوباره این عکس چاپ شده بود که مصادف با سالگرد طلاق چهارمین همسر هنری هشتم « آن کلیوز » بود که ۹ ژوئیه سال۱۵۴۰ مطلقه شده بود.

این بار هنری متوسل به وارد آوردن اتهام عدم وفاداری که مجازاتش گردن زده شدن بود نشده بود زیرا کلیسای انگلستان را از دستگاه پاپ جدا ساخته و خود رئیس آن شده بود و نام « کلیسای انگلستان » به آن داده بود و دیگر کسی نبود که او را به خاطر طلاق و ازدواج مجدد که در مذهب کاتولیک منع شده است تکفیر کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۱۵۸۴م:دهم ژوئیه ۱۵۸۴ ویلیام اورانژ (ویلیام آرام) که با تلاش فراوان استقلال وطنش هلند را تامین کرده بود و آن را از زیر سلطه طولانی اسپانیا خارج ساخته و حاضر نشده بود با فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا که توانمند ترین مرد روی کره زمین بود سازش کند با اصابت گلوله کشته شد. نقشه این قتل را فیلیپ دوم طرح کرده بود که به دست «بالاتازار گرارد» انجام گرفت. هنوز جای یکی از گلوله در دیوار ساختمان دیده می شود و مردم به تماشای آن می روند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۱۸۵۱م:دهم ژوئیه سالروز در گذشت لوئی ژاک داگرLouis Jacques M. Daguerre پدر لیتوگرافی (گراور= پلیتplate) و چاپ بادوام عکس است که به «داگرو تایپ Daguerreotype» معروف شده است . وی که بسال ۱۸۵۱ فوت شد دومین پیشتاز فن عکاسی در فرانسه و جهان است.

داگر موفق شده بود در سال ۱۸۳۹ بر بشقاب مسی که پوششی از ملح نقره داشت با تابانیدن نور، عکس چاپ کند و از این طریقه چاپ عکس که دوام دارد و به مرور زمان محو نمی شود بعدا در گراور سازی (لیتو گرافی Lithography) استفاده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۱۹۵۳م:«بریا Beria» مرد مقتدر شوروی و سالها رئیس پلیس مخفی (چکا) این کشور دهم ژوئیه ۱۹۵۳ برکنار و بازداشت شد. اتهام او و شش تن دیگر «توطئه» اعلام شده بود که در دسامبر همین سال پس از محاکمه مخفیانه اعدام شدند.

دستگیری بریا چهار ماه پس از درگذشت ناگهانی استالین صورت گرفت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۲۰۰۴م:دولت ترکیه به حمایت از ترکمانان کرکوک پا به میان گذارد و بر ابعاد مسئله عراق افزود. این دولت ۹ ژوئیه ۲۰۰۴ مدعی شد که کردها حق ندارند منطقه نفتخیز کرکوک را که پس از سلجوقیان محل سکونت ترکمانان بوده یک منطقه کرد نشین بخوانند و برای سکونت کردن، روانه آنجا شوند و عرب ها برانند.

ترکیه (عثمانی) تا زمان نادرشاه افشار هم همین فشار را به ایران وارد می آورد که سلیمانیه یک منطقه ترکمان نشین است و نباید در قلمرو ایران قرار داشته باشد و بالاخره بر سر آن با نادر شاه به توافق رسید که سلیمانیه در قلمرو عثمانی و ایروان از آن ایران باشد و دو طرف، دیگر ادعایی بر این دو منطقه نداشته باشند.

۲۰۰۴م:مبارزات انتخاباتی آمریکا ۸ ژوئیه ۲۰۰۴ به ایالت فلوریدا کشانده شد و جان کری و نامزد معاونت او جان ادواردز ـ هردو سناتور ـ در فلوریدا دست به تبلیغات زدند و زخم کهنه انتخابات گذشته( نوامبر ۲۰۰۰ ) را باز کردند که دیوان عالی امریکا با ندادن اجازه به دوباره خواندن اوراق پانچ شده رای که بعضی از آنها قابل شمارش توسط ماشین نبودند باعث پیروزی جورج بوش شده بود.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ تیر

۲۰۰۴م:داستان «واصف علی حسون» سرجوخه سپاه کماندوهای دریابرد( مرین) آمریکا که در عراق ماموریت ترجمه از عربی به انگلیسی و بالعکس را داشت و بیستم ژوئن ۲۰۰۴ پس از ترک پایگاه خود ناپدید شده بود بی شباهت به یک فیلم سینمایی تخیلی نیست.

نخست اعلام کردند این فرد ۲۴ ساله که پنج سال پیش از زادگاه خود شهر طرابلس لبنان به آمریکا مهاجرت ، در ایالت یوتا با یک تبعه آمریکا ازدواج و به استخدام سپاه کماندوهای دریابرد درآمده است توسط یک زن عرب اغفال و به دام مبارزان افتاده است.

بعدا گفتند که واصف علی که هنوز مانند بسیاری از نظامیان آمریکایی در عراق تابعیت آن کشور را ندارد بدون اجازه، پایگاهش را ترک کرده و یک سرباز فراری محسوب می شود.

۱۸۹۷: نیروهای فرانسه قسمتی از سودان را اشغال کردند.

۱۹۴۰: با حمله دهها هواپیمای آلمانی به خاک انگلستان « نبرد بریتانیا » آغاز شد که سرفصلی است با همین عنوان در تاریخ .

۱۹۶۴: موئیس چومبهMoise Tshombe که در طول چهار سال عامل توطئه خارجیان بر ضد تمامیت کنگو بود، نخست وزیر این کشور شد !.

۱۹۷۳: جزایر باهاما مستعمره انگلستان به صورت یک کشور استقلال یافت.

محصولات معتبر
محصولات معتبر