تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۱۲۶۵م:هولاگوخان، ایلخان متصرفات مغولان در آسیای غربی و از جمله ایران هشتم فوریه ۱۲۶۵ میلادی (۱۹ بهمن ماه) در ۴۸ سالگی درگذشت و در جزیره کبود واقع در دریاچه ارومیه دفن شد. [اعراب «هُلاکو» می نویسند زیرا که حرف «گ» ندارند]. وی که نوه چنگیز و برادر قوبیلای قاآن (خان بزرگتر مغولان و خاقان چین) بود در طول ایلخانی خود، بین النهرین، سوریه و قسمتهای دیگری از آناتولی را تصرف کرد، شهر بغداد را در دهم فوریه ۱۲۵۸ و شهر دمشق را در یکم مارس ۱۲۶۰ میلادی تصرف، قتل عام و ویران ساخت و به خلافت «اسمی» عباسیان [در بغداد] و حکومت ایّوبیان [برسوریه] پایان داد، ولی ارتش او در سوم سپتامبر ۱۲۶۰ در ناحیه «عین جالوت» از نیروهای سلطان مصر (از دودمان مملوک) شکست خورد و فلسطین و بیشتر سوریه را ازدست داد و به شرق فرات عقب نشست. هولاگو (هُلاکو) که مادرش مسیحی نسطوری و زنش [دوقوز خاتون] نیز عیسوی بود از حمایت مسیحیان منطقه و اروپا برخوردار بود و با سلاطین دیار فرنگ و پاپ مکاتبه داشت. برخی از مورخان، وی را ضد مسلم نوشته اند. هلاکو پس از انتصاب به سمت ایلخان آسیای غربی، ایرانیان «لُر ـ بختیاری» را که دربرابرش ایستاده بودند شکست داده بود و پیروان حسن صباح (فدائیان) را با تصرف و انهدام دژهای کوهستانی شان از میان برداشته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۱۶۲۷م:هشتم فوریه سال ۱۶۲۷ بانو «نورجهان» همسر ایرانی جهانگیرشاه امپراتور گورکانی هند کودتای ژنرال محبت خان فرمانده پادگان دهلی را برضد شوهرش سرکوب و توطئه گران را به بند کشید. هنگام کودتا، جهانگیرشاه در بستر بیماری بود و ژنرال محبت خان در نظر داشت که پس از پیروزی کودتا، «خرّم» پسر نابینای شاه را بر تخت بنشاند و خود، عملا صاحب اختیار هند شود؛ حال آن که «اورنگ زیب» پسر دیگر جهانگیرشاه شایستگی بیشتری داشت و با فساد و خودسری دولتمردان مخالف بود.

جهانگیرشاه بسال ۱۶۰۵ پس از درگذشت پدرش اکبرشاه بر جای او نشسته بود و چهار پسر به نام های خرّم، خسرو ، دارا شکوه ، و اورنگ زیب داشت. نورجهان که نام او قبلا «نورالنساء» بود همسر دوم جهانگیرشاه بود. از علاقه جهانگیر شاه نسبت به همسر ایرانی اش با وجود دو شکست نظامی از ایران در دهه ۱۶۲۰ در منطقه قندهار کاسته نشده بود و پدر او را هم به وزارت منصوب و از کمک به گسترش فرهنگ، هنر و ادب ایرانی در هند فرو گزار نکرده بود.

جهانگیر شاه که از اواخر سال ۱۶۲۶ میلادی بیمار و بستری شده بود ۲۸ اکتبر ۱۶۲۷ درگذشت. پیش از بیماری او هم، امور کشور عملا در دست نورجهان بود، زیرا جهانگیرشاه به علم و هنر و ادب بیش از سیاست علاقه داشت.

تکفارس آی آر

«توماس رو Thomas Roe» انگلیسی در خاطرات خود از اقامت در هند نوشته است که به سبب بی علاقگی جهانگیرشاه به امور سیاست، در بیشتر سالهای سلطنت او، زمام امور هند عملا در دست همسرش بانو «نورجهان» دختر اعتمادالدوله ایرانی بود که زنی باهوش و جسور بود و اطلاعات منطقه ای و تاریخی فراوان داشت. به نوشته توماس رو ، جهانگیرشاه پژوهشهای علمی و بحث و همنشینی با دانشمندان و ادیبان را بر کار سیاست ترجیح می داد. یک نمایشگاه بزرگ مینیاتور و یک هزار و ۴۰۰ نقاشی ترسیم شده بر پرده داشت. زبان دربار او «فارسی» بود و شاعران فارسی گو بیش از شاعران هندی به آنجا رفت و آمد داشتند. نورجهان تعمدا از داخل حرمسرا حکومت می کرد؛ زیراکه نمی خواست مقامات اداری به او دسترسی داشته باشند، چاپلوسی کنند، دروغ بگویند و نظر اورا تغییر دهند . او حتی احکام اعدام را از جانب شوهرش امضاء می کرد. نورجهان از همان نخستین روز ازدواج با جهانگیرشاه، کار اندرزدادن به او را آغاز کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۱۹۰۸م:هشتم فوریه سال ۱۹۰۸ (۱۹ بهمن) دولت روسیه در پی دادن اخطار به دولت عثمانی (ترکیه) که نیروهایش را از مرز ایران باز گرداند به اعزام واحدهای تازه نفس به مرزهای عثمانی دست زد. دولت مسکو در اخطاریه خود به دولت استانبول به جای بردن نام ایران نوشته بود: «منطقه تحت نفوذ اعلیحضرت تزار همه روسیه»!. این هشدار یک سال و پنج ماه و هشت روز پس از امضای سازشنامه مورخ ۳۱ اوت ۱۹۰۷ انگلستان و روسیه معروف به معاهده سن پترزبورگ مبنی بر تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ میان این دو قدرت اروپایی به عثمانی داده شده بود.

۱۳۴۸ش:دولت عراق [دولت حزب بعث] نوزدهم بهمن ۱۳۴۸ (هشتم فوریه ۱۹۷۰) ضمن صدور اعلامیه ای شدیداللحن دولت وقت ایران را متهم کرد که در توطئه کودتای عراق که سرکوب شده بود به آمریکا کمک کرده و در تحریک کردها برضد دولت بغداد ابزار سیاست آمریکا شده و آمریکا از طریق ایران پول و اسلحه به کردهای عراق می رساند. دولت ایران پاسخی صریح به این اعتراض دولت عراق نداد. دولت عراق در همین سال با کردهای این کشور به توافق رسید و به آنان امتیازهایی داد تا شاید از تحریک خارجی بکاهد. دولت بغداد بعدا از اجرای توافقنامه سر باز زد و درگیری با کردها ازسرگرفته شد که از ۱۹۷۴ شدت گرفت. در این درگیری دوباره، آمریکا و ایران ایفای نقش سابق را ازسرگرفتند و همچنین اعتراض های مجدد دولت بغداد.

مندرجات کتاب خاطرات هنری کیسینجر مقام وقت دولت آمریکا که دو دهه بعد انتشار یافت نشان داد که اعتراض فوریه ۱۹۷۰ و اعتراض های بعدی دولت عراق بی مورد نبود. طبق خاطرات کیسینجر، دولت ایران کمکهای آمریکارا به کردهای عراقی که با دولت این کشور در حال جنگ بودند منتقل می کرد، رابط دو طرف بود و بعدا به مصطفی بارزانی اجازه داده بود که در ایران سکونت و از اینجا مبارزه و ضدیّت با حکومت بغداد را رهبری کند.

www.takfars.ir

این رویداد شباهت معکوسی به مبادله اعتراضیه های شوروی و ایران نسبت به یکدیگر در سال ۱۳۲۶ (سوم فوریه ۱۹۴۸) داشت. دولت مسکو اعتراض کرده بود که چرا ایران بر خلاف قراداد ۱۹۲۱ رفتار کرده و با مساعی آمریکا بر ضد شوروی همکاری می کند و دولت ایران در پاسخ ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۲۶ خود به اعتراض دولت مسکو متقابلا به این دولت اعتراض کرده بود که چرا مصطفی بارزانی را که همدست تجزیه طلبان ایران [قاضی محمد] بوده پناه داده است.

۱۸۲۳م:بانو «آن رادکلیف (وارد) Ann Radcliffe Ward» داستان نویس معروف هفتم فوریه ۱۸۲۳ چشم ازجهان فروبست. وی که ۵۹ سال عمر کرد، نهم جولای ۱۷۶۴ به دنیا آمده و بیش از ده داستان ترس آور و نیز روماتیک نوشت که کار او رومانتیک نویسی او سرخط برای زنانی شده است که در دو قرن اخیر داستان نوشته اند. H0race Walpole بود که نوشتن داستانهای ترس اور و اصطلاحا گوتیک را در قرن هجدهم باب کرد.

نگارش بانو آن رادکلیف روان و محاوره ای است. داستان را بدون توجه به روش علمی کتاب نویسی، از جایی شروع و به جای دیگر ختم می کند. توجه او معطوف به امور روزمره شخصیت های دادستان است تا نتیجه گیری از آن.

داستانهای معروف او عبارتند از: رمانس جنگل، قصرهای اتلین، کار مرموز آدولفو، روزهای زندگی (سفرنامه)، و «ایتالیایی» که داستان اخیررا یک شاهکار ادبی خوانده اند.

۱۵۸۷م:هشتم فوریه سال ۱۵۸۷، هشت روز پس از امضای حکم اعدام ماری استیوارت Mary stuart= Mary Stewart ملکه اسکاتلند از سوی الیزابت یکم ملکه انگلستان (اینگلند)، وی گردن زده شد. انگلیسی ها ملکه اسکاتلند را متهم کرده بودند که مخفیانه از پادشاه اسپانیا خواسته بود که به انگلستان لشکر بکشد و این سرزمین را تصرف کند. ماری که خویشاوند الیزابت یکم بود همچنین متهم شده بود که برای قتل الیزابت و ضمیمه اسکاتلند ساختن اینگلند توطئه طرح کرده بود. در آن زمان اسکاتلند استقلال داشت و در لحظه گردن زده شدن ماری، پسر او پادشاه اسکاتلند بود. ملکه ماری پس از ازدواج با پادشاه فرانسه کاتولیک شده بود و بعداز فوت شوهر حاضر به دست کشیدن از این مذهب که انگلیسی ها با آن مخالفت داشتند نشده بود. ماری هنگام اعدام ۴۱ ساله بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۱۸۶۲م:هشتم فوریه سال ۱۸۶۲ و در جریان جنگهای داخلی آمریکا، نخستین ناو توپدار ـ زره دار جهان متعلق به کنفدراسیون آمریکا (ایالات جنوبی) اولین ماموریت جنگی خودرا آغاز کرد و در دهانه خلیج «چساپیک»، در محلی که اینک بزرگترین پایگاه دریایی آمریکا قرار گرفته است ـ نورفک ویرجینیا ـ کشتی های جنگی فدراسیون آمریکا (ایالات شمالی) را گلوله باران کرد و به آتش کشید، بدون این که آسیب ببیند. ملوانان فدراسیون در این روز برای نخستین بار با ناوی رو به رو شده بودند که شبیه لاک پشت بود و گلوله توپ بر آن کارگر نمی افتاد.

این کشتی که «مریماک» نام داشت و بعدا به «ویرجینیا» تغییر نام داد مدتها یکه تاز میدان بود تا این که شمالی ها با کمک یک مهندس سوئدی زره داری مشابه آن به نام «مانیتور» ساختند و این دو «زره دار» آن قدر یکدیگر را کوبیدند که هر دو آسیب دیدند و از میان رفتند. مریماک که در سال ۱۸۶۱ (۱۵۰ سال پیش) ساخته شده بود ظاهری شبیه زیردریایی های امروز داشت که در سطح آب عمل می کرد. شرح عملیات مریماک و نبرد آن با مانیتور فصلی از تاریخ نظامی جهان را تشکیل می دهد.

ساخت مانیتور این اصل را به دست داده است که «جنگ و یا حالت آمادگی دفاعی یک ملّت» باعث تکمیل جنگ افزارها و پیدایش سلاحهای تازه و تاکتیک های نوین می شود. در پی موفق بودن مریماک و مانیتور سایر کشور ها دست به ساختن ناو رزهدار زدند.

طرح زره دار مریماک که پس از۱۵۰ سال باردیگر مدل آن مورد توجه قرار گرفته و قرار است ناوهای جنگی به این شکل ـ همانند تانک ـ ساخته شوند

تک فارس

۱۹۰۴م:سحرگاه هشتم فوریه سال ۱۹۰۴ (نهم فوریه به وقت محلی – خاور دور)، بدون صدور اعلان جنگ، ناوگان ژاپن که با کمک انگلستان نوسازی شده بود به ناوگان روسیه در پورت آرتور (لوشون Lushun) حمله غافلگیرانه برد ـ درست همانند حمله ای که ۳۷ سال بعد به پرل هاربور Pearl Harbor کرد. ناآرامی و تظاهرات در سن پترزبورگ این فرصت را به ژاپنی ها داده بود که روسیه را در خاور دور مورد تعرض نظامی قراردهند. با این حمله، ناوگان روسیه در خاور دور درهم کوبیده شد و ژاپنی ها با تصرف پورت آرتور، به سیبری نیز دست اندازی کردند و در قلمرو روسیه دست به پیشروی زدند. جنگ ژاپن و روسیه که تا سال ۱۹۰۵ طول کشید و به شکست روسیه انجامید تظاهرات خیابانی ناراضیان روس را به یک رشته انقلاب پیاپی تبدیل کرد که بالاخره به اضمحلال نظام سلطنتی این کشور انجامید. لوشون واقع در دماغه شبه جزیره لیائودونگ Liaodong چین است که روس ها به عنوان یکی از قدرت های وقت در آنجا مستقر شده بودند. در آن زمان، قدرت های وقت هرکدام گوشه ای از چین را زیر نفوذ خود قرارداده بودند. ژاپنی ها که به منچوری چین و همه شبه جزیره کره نظر داشتند مایل به حضور روسیه در آن منطقه نبودند. ژاپنی ها لوشون (پورت آرتور) واقع در ناحیه لوشونکو Lashunkou را که یک بندر استراتژیک است کلید منچوری می دانستند. پورت آرتور از نام ناوسروان انگلیسی ویلیام آرترwilliam Arthur گرفته شده است که در جریان جنگ دوم تریاک (با چین) در سال ۱۸۶۰ در آنجا یک تعمیرگاه موقت کشتی دایر کرده بود.

تعرض ژاپن به ناوگان روسیه هدف امپریالیستی داشت. ژاپنی ها از طریق لندن متوجه شده بودند که تزار روسیه به منچوری چین و نیز شمال شبه جزیره کره چشم طمع دارد و طرح شبیخون به پورت آرتور یک پیشدستی و عقب راندن روسیه از آن منطقه کلیدی بود. قبلا ژاپنی ها بیشتر قسمتهای شبه جزیره کره را از دست چینی ها خارج ساخته بودند که روسها به رقابت پرداخته، راه آهن کشیده و وارد لوشون ـ نه چندان دور از شمال کره شده بودند.

انگلیسی ها رقیب استعماری روسها که از دیرزمان نگران گسترش نفوذ روسیه در چین بودند در خفا ژاپنی ها را تحریک می کردند. بالعکس، دولت آمریکا که با وارد آوردن یک شکست نظامی به اسپانیا و تصرف فیلیپین، گوام و پورتوریکو و استقرار در کوبا تازه وارد صحنه سیاست بین المللی شده بود قدرت گیری ژاپن را به مصلحت خود نمی دید و به همین دلیل باشتاب تمام میان ژاپن و روسیه به میانجیگری پرداخت و موفق شد که دو کشور متخاصم را به امضای قرارداد ترک مخاصمه راضی سازد که در تاریخ به قرارداد پورتسموت (شهری در شمال شرقی آمریکا) معروف شده است. تعرض به روسیه و تحولات بعدی ناشی از آن بود که ژاپن را وارد باشگاه ابرقدرتهای جهان کرد که چهل سال باقی بود. تعرض به چین در دهه ۱۹۳۰ و تصرف مناطق شرقی و شمال شرقی این کشور دنباله ابرقدرت شدن ژاپن بود.

۱۹۱۹م:هشتم فوریه زادروز خطوط هواپیمایی مسافری در جهان است. در این روز در سال ۱۹۱۹ نخستین هواپیمای شرکت ای .ا. سی. تی. «برلن ــ پاریس ــ لندن» به نام «گلیاتGoliath » از لندن به پاریس به صورت بازرگانی (فروش بلیت) مسافر حمل کرد و فاصله دو شهر را در ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه با سرعت ۱۵۵ کیلومتر در ساعت طی کرد و روز بعد با همین تعداد مسافر به لندن بازگشت و این پرواز رفت و برگشت، دیگر قطع نشده است.

خلبان هواپیما به روزنامه نگاران گفت که در طول سفر، باد شمال چند بار هواپیما را دچار تلاطم ساخت و مسافران، بدون وقفه سیگار دود می کردند و به بازی «بریج» پرداخته بودند تا سرگرم شوند و ترس را فراموش کنند.

وی گفت که قرار است به زودی ترتیب دادن قهوه، ساندویچ و نیز روزنامه به مسافران داده شود. فعلا استفاده از گرامافون هندلی و پخش موسیقی در هواپیما دشوار است، زیرا که با هرتکان هواپیما سوزن گرامافون از روی صفحه خارج می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۱۹۲۰م:نیروهای انقلاب شوروی موسوم به ارتش سرخ (سرخها) درسیبری بر نیروهای ضد انقلاب معروف به سپیدها (مقابل واژه سرخها) پیروز شدند و فرمانده آنها دریاسالار الکساندر کولیچاک را که در سیبری با حمایت دولتهای اروپای غربی، ژاپن و آمریکا تشکیل حکومت ضد بلشویکی داده بود دستگیر و هشتم فوریه سال ۱۹۲۰ اعدام کردند.

کولیچاک که تجربه جنگهای با ژاپن در سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۵ را داشت در جنگ دریایی سال ۱۹۱۶ ناوگان عثمانی در دریای سیاه را نابود و شهرت زیاد کسب کرده بود. در سال ۱۹۱۷ فرمانده ناوگان روسیه در دریای بالتیک بود که انقلاب بلشویکی پیروز شد و بلشویکها قدرت را به دست گرفتند و از همان زمان کولیچاک با کمونیستها وارد جنگ شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

T A K F A R S

۱۹۵۷م:امروز زادروز کتابخانه سیار (بوک موبیل) است ـ وسیله ای بسیار مفید که ما ایرانیان فاقد آن هستیم. نخستین واحد «کتابخانه سیار» فوریه ۱۹۵۷ در شهر سانفرانسیسکو آغاز بکارکرد که این ابتکار به سرعت جهانی شده است.

کتابخانه های سیّار شعب کتابخانه های عمومی هستند که از بام تا شام در ساعات معین در میدانها و نقاط مشخص شهر متوقف می شوند و شهروندان به آنها مراجعه می کنند. این واحدها معمولا در یک اتوبوس از رده خارج شده شهری قرار دارند که رنگ آمیزی مجدد و میزگذاری و قفسه بندی می شود. هر کتابخانه عمومی شهر دارای چند واحد سیار است که هرکدام مسیر مشخص دارند و شهرداری ها هزینه آنها تقبل می کنند.

این اتوبوسها کتب رفرنس (مرجع که عاریه دادن آنها ممنوع است) و مجلات تخصصی، نوار کتاب (کتابهای ضبط شده در نوار)، سی. دی. روزنامه ها و کتابها و کاست فیلمهای آموزشی و فیلمهای سینمایی را (جهت عاریه دادن) باخود حمل می کنند و از قرن ۲۱ متصل به اینترنت شده اند که افراد از طریق آن میتوانند ایمیل رد و بدل کنند و از رویدادها آگاه شوند و از مطالب مورد نظر کاپی رایگان بگیرند. این بوک موبیلها دارای ماشین فتوکپی برای رفع نیاز ارباب رجوع هستند. در سابق، کارتهای کاتالوگ کتابها را با خود می بردند که اینک به کامپیوتر حاوی فهرست کتابها بر حسب نام مولف، عنوان کتاب و یا موضوع آن مجهزند. در هر اتوبوس یک کتابدار حرفه ای کار می کند که عمدتا رانندگی اتوبوس را هم برعهده دارد. ساکنان محل اگر کتابی را بخواهند عنوان و مولف و موضوع را به کتابدار می دهند. کتابدار دربازگشت به کتابخانه عمومی مربوط کتاب را دریافت می دارد و اگر موجود نباشد از یک کتابخانه دیگر در هرگوشه کشور که باشد عاریه می کند و تلفنی به متقاضی اطلاع می دهد که چه روزی و ساعتی برای دریافت کتاب به «بوک موبیل» مراجعه کند. همچنین کسانی که از هر کتابخانه شهر کتاب عاریه کرده اند می توانند کتاب را به این واحد سیّار بازگردانند و لزومی به رفتن به کتابخانه نیست. مردمی که کتاب اضافی درخانه دارند و یا بخواهند کتاب به کتابخانه عمومی شهر اهداء بکنند به همین واحدها مراجعه می کنند و کتاب را تحویل می دهند. تلفنی هم می شود از کتابخانه شهر کتابی را خواست و روز بعد در این واحدها تحویل گرفت.

در کشورهای انگلیسی زبان «کتابدار حرفه ای» فردی است که در این رشته از دانشگاههای مشخصی دست کم فوق لیسانس گرفته باشد، زیرا که باید قادر باشد به هر پرسشی پیرامون هر موضوعی با مراجعه به کتب و منابع مرجع پاسخ دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۱۹۶۳م:هشتم فوریه سال ۱۹۶۳ ژنرال عبدالکریم قاسم که در سال ۱۹۵۸ به نظام سی و چند ساله سلطنتی عراق پایان داده، این کشور را از اتحادیه نظامی غرب موسوم به پیمان بغداد خارج ساخته،و مدعی کویت شده بود درکودتای مشترک افسران ناصری – بعثی کشته شد.

عراق از کودتای مشترک ژنرال عبدالکریم قاسم (متمایل به کمونیسم) و سرهنگ عبدالسلام عارف (پان عربیست ـ ناصریست) در ۱۴ ژوئیه ۱۹۵۸ وضعیت ثابت و آرام نداشته است. هشتم فوریه ۱۹۶۳ عبدالسلام عارف با کمک بعثی ها کودتا کرد و برجای قاسم که کشته شده بود نشست. وی بعدا بعثی ها را که دو دسته شده و یک دسته از آنها با آمریکا ارتباط برقرار کرده بود کنار زد و یک حزب سوسیالیست عربی تشکیل داد و دم از وحدت عربی به صورت یک جمهوری زد و یک شورش مسلحانه بعثی هارا در سال ۱۹۶۴ شکست داد ولی در ۱۳ آوریل ۱۹۶۶ (فروردین ۱۳۴۵) در سقوط هلی کوپتر در جنوب عراق کشته شد و برادرش عبدالرحمن برجای او نشست که حکومت او در ۱۶ ژوئیه ۱۸۶۸ به دست بعثی ها پایان داده شد و احمد حسن البکر زمام امور عراق را به دست گرفت ولی کارها عمدتا به دست معاون او؛ صدام حسین اداره می شد. البکر که در آوریل ۱۹۷۲ با مسکو پیمان دوستی همه جانبه منعقد ساخت در تابستان ۱۹۷۹ کناره گیری کرد و صدام [که ضد آمریکایی نبود] برجایش نشست و اشتباهات سیاسی ـ نظامی متعدد مرتکب شد و با تعرض نظامی آمریکا در بهار سال ۲۰۰۳ برانداخته شد و دوران بی ثباتی ازسرگرفته شد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۲۰۰۳م:به گزارش «تونی ژرمنوتا» روزنامه نگار آمریکایی، پنجشنبه ششم فوریه ۲۰۰۳ چارلز فریمن سفیر پیشین آمریکا در کشورسعودی (در دوران جنگ آمریکا با عراق بر سر کویت) در سخنرانی خود در نشست «شورای امور جهانی دانشگاه Old Dominion» جنگ با عراق با هدف برکنار کردن صدام حسین را یک اشتباه خوانده بود. هنگام ایراد این سخنرانی، تعرض نظامی آمریکا به عراق قریب الوقوع به نظر می رسید.

فریمن به عنوان رئیس «شورای سیاست خاور میانه ای آمریکا» در این سخنرانی گفته بود: دولت آمریکا این بار حمایت جهانی را با خود ندارد و گمان نمی کند که هیچ دولتی، جز خود آمریکا هزینه این جنگ را برعهده بگیرد. دولتهایی که تاکنون (فوریه ۲۰۰۳) با طرح آمریکا مبنی بر تعرض به عراق مخالفت نکرده اند، به علامت موافقت تنها سر تکان داده اند و گمان نمی رود که همه آنها کمک عملی چشمگیر کنند و در این شرایط بهتر است دولت پرزیدنت بوش در صدد تغییر وضعیت موجود برنیاید که بحرانی طولانی به دنبال خواهد داشت.

تک فارس www.takfars.ir

وی اضافه کرده بود که در جنگ با عراق برسر کویت، ما (آمریکاییان) دارای هدف مشخص بودیم، ولی این بار پایانی برای جنگ در نظر نگرفته ایم و از آن بیم دارم که «open- end ـ نا محدود بودن» هدف، مارا گرفتار وضعیتی همانند فرانسه در الجزایر پیش از سال ۱۹۶۲ کند. ما در ویتنام در بسیاری از نبردها پیروز شدیم، ولی در مجموع؛ جنگ را باختیم.

فریمن گفته بود که جورج دبلیو بوش با این هدف گام به کاخ سفید گذارد که صدام را از اریکه قدرت پایین بکشد و وقت خود را روی این کار گذارده است، حال آن که مسائل بزرگتری درجهان وجود دارد.

فریمن در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ مسئول امور امنیتی وزارت دفاع آمریکا بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ بهمن

۱۸۸۱: بوئر ها در جنگ «ایگوگو» در افریقای جنوبی بر نیروهای برتر انگلیسی پیروز شدند.

۱۹۱۷: ارتش آمریکا برای سومین بار از زمان جنگ امریکا با اسپانیا در کوبا نیرو پیاده کرد.

۱۹۳۳: سوسیال دمکراتهای آلمان در برلن شکست کمونیستها از هواداران هیتلر را جشن گرفتند و این سرکوبی را مرگ کمونیسم در آلمان خواندند.

۱۹۴۷: اعراب و یهودیان ، هردو ، یک بار دیگر با طرح تقسیم فلسطین مخالفت کردند.

۱۹۵۳: (۱۳۳۱ ) : مجلس شورای ملی میگساری را در ایران محدود و عربده کشی مستانه و رانندگی در حال مستی را جرم اعلام کرد.

۱۹۵۳: (۱۳۳۱ ) : مجلس شورای ملی میگساری را در ایران محدود و عربده کشی مستانه و رانندگی در حال مستی را جرم اعلام کرد.

تکفارس

۱۹۵۶: ( ۱۳۳۴) سلوین لوید وزیر خارجه انگلستان به منظور مذاکره درباره مشارکت هرچه بیشتر ایران در مساعی غرب برای محاصره شوروی و نیز مسائل نفت منطقه وارد تهران شد.

۱۹۶۵: لیندن جانسون رئیس جمهوری آمریکا دستور داد که از ۱۱ فوریه این سال بمباران ویتنام شمالی آغاز شود که هشت سال طول کشید.

۱۹۷۱: بالاخره زنان سویس اجازه شرکت در انتخابات به دست آوردند!.

محصولات معتبر
محصولات معتبر