تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ اردیبهشت

۵۷۰م:در ماه مه سال ۵۷۰ میلادی ژنرال «وهرز دیلمی» فرمانده نیروهای اعزامی ایران به یمن، پس از ایراد نطقی برای افرادش، دستور داد که کشتی های نیرو بر را آتش بزنند و غرق کنند تا سربازان خیال عقب نشینی و بازگشت را به ذهن خود نیاورند. این نیرو به درخواست سران قبایل یمن، به دستور شاه وقت دولت ساسانی ایران، «خسرو انوشیروان» از طریق خلیج فارس به یمن فرستاده شده بود تا ارتش اشغالگر حبشه را از آنجا براند. سپهبد «وهرز» پس از پیاده شدن در یمن متوجه شد که شمار نیروی حبشی اشغالگر (ابرهه) بیش از سه برابر سربازان اوست.

۱۹۲۷م:نهم ماه مه سال ۱۹۲۷کاپیتالاسیون (تسلیم و در اصطلاح قضایی به مفهوم قضاوت کنسولی) در ایران لغو شد و از ۱۹ اردیبهشت ۱۳۰۷ (درست یک سال بعد) حتی در مورد کشورهای کامله الوداد هم بلا اثر گردید.

۱۳۳۱ش:یک مقام دولت دکتر مصدق در این روز از اردیبهشت ۱۳۳۱ خبر ۱۵ اردیبهشت روزنامه اطلاعات را که به نقل از یک خبرگزاری عرب! (کدام خبرگزاری؟) نوشته بود که دولت درصدد برآمده کنگره رجال با تجربه (قدیمی) را برای بحث درباره مسائل کشور (عمدتا نفت) برگذار کند تا راه حل ارائه کنند بی اساس، و آن را نوعی «خط دادن» از سوی محافل وابسته به استعمار خواند.

۱۳۵۸ش:نوزدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ هفت تن دیگر از جمله یک وزیر اطلاعات و جهانگردی (ارشاد) پیشین که ازسوی قاضی شرع دادگاه انقلاب مفسد فی الارض شناخته شده بودند تیرباران شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ اردیبهشت

تکفارس آی آر

۱۸۰۵م:فردریک شیلر مورخ، فیلسوف، نویسنده، نمایشنامه نگار و شاعر شهیر آلمان و مردی که از زیبایی ها و نکویی ها سخن گفته است نهم ماه مه سال ۱۸۰۵در ۴۶ سالگی درگذشت. شیلر تاریخ جنگهای سی ساله (اروپا) را که پر از پند و اندرز است در نوامبر ۱۷۹۳ منتشر کرد، کتابی که گفته شده است کمک بسیار به اتحاد فعلی اروپاییان کرده است. کتاب «ماری استوارت» و داستان «مرد (درگذشت) و ناتمام ماند» نیز برای بشر امروز، از بی مقام و صاحب قدرت و از فقیر تا دارا پند آموزند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ اردیبهشت

۲۰۰۴م:نتیجه انتخابات شهرداری شهر «چساپیک» آمریکا واقع در ایالت ویرجینیا که سه شنبه چهارم ماه مه ۲۰۰۴ برگذار شد نشان داد که مشارکت در دمکراسی به ویژه در انتخابات محلی بازهم رو به کاهش گذارده است. در انتخابات این شهر کمتر از ۲۰ درصد واجدین شرایط رای دادن شرکت کرده بودند! و شهردار و اعضای شورای شهر از میان کسانی انتخاب شدند که شهرت به افزایش عوارض شهری ( مالیات مستغلات و اتومبیل و بنزین و ….) دارند و درخواست تبدیل مناطق مسکونی به تجاری را آسانتر می پذیرند. گزارش روزنامه ها حاکیست همان مردمی که از افزایش مالیاتهای شهری هراس و ناله داشتند و می توانستند با دادن رای به نامزدهای مخالف این افزایش، ورق را برگردانند در انتخابات شرکت نکرده بودند!!.

۱۹۶۰م:نهم ماه مه سال ۱۹۶۰ (روزی چون امروز) آژانس آمریکایی دارو و غذا (اف.دی. ا) بر مصرف قرص تازه ساز تنظیم خانواده (ضد آبستنی) مشروط بر این که تنها مصرف کلینیکی داشته باشد صحه گذارد و مسئله بزرگی حل شد. این آژانس که با مخالفت برخی گروههای مسیحی رو به رو شده بود، در نخستین مرحله اجازه فروش این دارو را در داروخانه ها نداد که بعدا جماعتی به دادگاه متوسل شدند و حکم توزیع آن در داروخانه ها را از دادگاه گرفتند و «اف.دی.ا.» که بی صبرانه در انتظار چنین حکمی بود فروش آن را با نسخه دکتر آزاد کرد که از سال ۱۹۶۴ وارد داروخانه ها شد. با وجود این، برخی دولتها احتیاط بیشتری به خرج دادند. مثلا در فرانسه، این دارو از سال ۱۹۶۷ وارد باز شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ اردیبهشت

www.takfars.ir

۲۰۰۶م:امروز، نهم ماه مه سال ۲۰۰۶، درست ۲۶۰ سال از روزی می گذرد که بنجامین فرانکلین از پدران ایجاد «ایالات متحده آمریکا» در هفته نامه خود «پنسیلوانیا گازت» چاپ شهر فیلا دلفیا کاریکاتوری را چاپ کرد که عنوان نخستین کاریکاتور ژورنالیستیک در آمریکا (احتمالا در همه جهان) را به خود اختصاص داده است.

۱۹۱۸م:امروز، نهم ماه مه، زادروز مایک والاس گزارشگر قدیمی رادیو تلویزیون است که در ۸۸ سالگی – باوجود بازنشسته شدن – هنوز گهگاه به این کار ادامه می دهد. وی که ۳۸ سال برای مجله تلویزیونی شبکه «سی.بی.اس.» معروف به سیکستی مینیتز گزارش اینوستیگیتیو تهیه کرده است در سال ۱۹۱۸ در یک خانواده یهودی از مهاجران روس در آمریکا به دنیا آمد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ اردیبهشت

۲۰۰۴م:سازمانهای روزنامه نگاران جمهوری مولدوا در نخستین هفته ماه مه سال ۲۰۰۴ به تصمیمات دولت این کشور عضو سابق اتحاد شوروی اعتراض کرده و این تصمیمات را نهایتا در جهت کنترل رسانه های مولدوا و قراردادن آنها، عملا در دست دولت دانسته بودند.

۲۰۰۴م:توماس فریدمن روزنامه نگار آمریکایی در تفسیری که هشتم ماه مه سال ۲۰۰۴ در برخی از روزنامه های این کشور انتشار یافته بود نوشته بود: تا آنجا که می دانم هیچگاه به اندازه امروز آمریکا و رئیس جمهوری اش مورد تنفر جهانیان نبوده است. کاخ سفید برای پاک کردن چهره آمریکا در برابر جهانیان، باید از خیر پیروزی در عراق بگذرد و سیاست خود را در قبال این کشور مورد تجدید نظر کامل قرار دهد. این تجدید نظر باید با برکناری فوری رامسفلد ( امروز بهتر از فردا و یا یک ماه دیگر است) آغاز شود. آن چه که در زندان « ابوغریب » انجام شد، به اعتبار و ارزشهای آمریکا و آمریکایی سخت آسیب زده و بعدا بر ضد آمریکا مورد استناد قرار خواهد گرفت و اعتراض و انتقادهای آمریکا از دیگران را بی اثر، تضعیف و محدود خواهد ساخت و ….

۱۹۴۵م:ده روز پس از خودکشی هیتلر و برافراشته شدن پرچم شوروی برفراز ساختمان پارلمان آلمان و یک هفته پس از تصرف کامل شهر برلین و حومه اش به دست ارتش سرخ، نهم ماه مه سال ۱۹۴۵ ژنرال «هانس جرگن ستامپ» از سوی مارشال کیتل رئیس ستاد ارتش آلمان قرارداد امضاء شده تسلیم رایش سوم (آلمان نازی) را به ژوکوف، مارشال شوروی و فاتح برلین تسلیم کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ اردیبهشت

محصولات معتبر
محصولات معتبر