تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آبان

۵۱۸پیش از میلاد:دهم نوامبر سال ۵۱۸ پیش از میلاد کار ساختن آبراه میان دریای سرخ و رودنیل به منظور عبور کشتی های ایران از خلیج فارس به مدیترانه تکمیل شد.

سنگنبشته های به دست آمده در طول این آبراه نشان می دهد که پس از اتمام کار هر قسمت از این آبراه، جزئیات کار بر سنگ حک و در محل نصب می شد که مشروح آن درکتاب «تاریک و روشن های مصر باستان» تالیف مصر شناس آلمانی «کارول میسلیویک» آمده است که این کتاب توسط دیوید لورتن به انگلیسی ترجمه شده و دانشکاه «کرنل» آمریکا آن رامنتشر ساخته است.

به نوشته «دیودوروس سیکولوس»، این آبراه به تصمیم داریوش بزرگ و عمدتا با هدف نظامی ساخته شده بود، که باستانشناسان و مورخان متفق القول؛ آن را از کارهای بزرگ بشر در قرون قدیم اعلام داشته اند.

مصر بسال ۵۲۵ پیش از میلادتوسط کامبوزیا (کمبوجیا، کمبوجیه، کامبیز) پسر و جانشین کوروش بزرگ تصرف شد و تا سال ۴۰۴ پیش ازمیلاد (به مدت ۱۲۱ سال) یک ساتراپی (ایالت) ایران بود.

خشایارشا نیز چنین آبراهی در یونان ساخت که با حفاری های دهه گذشته به دست آمده است.

تکفارس آی آر

۱۹۴۰م:طبق اسنادی که به تازگی به دست آمده است، والتر دیسنی (والت) فیلمساز معروف، مبتکر میکی ماوس و پیناچیو، ایجاد کننده پارک های تفریحی موسوم به دیسنی لند که کمپانی او «ا.بی.سی» شبکه بزرگ تلویزیونی آمریکا را خریداری کرده است از دهم نوامبر سال ۱۹۴۰ خبرچین اف.بی.آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) شده بود و درباره فعالیت های سیاسی و طرز فکر دست اندرکاران هالیوود و به ویژه فیلمنامه نگاران و بازیگران گزارش تهیه می کرد و به اف.بی. آی. می داد. این سازمان پلیسی فدرال عمدتا علاقه مند به شناختن کمونیستهای هالیوود بود و می خواست بداند که آیا با خارج هم تماس دارند یا نه؟. والت دیسنی که در کار سینما و به ویژه فیلمهای کارتونی، مردی هنرمند بود یک بار هم در کنگره آمریکا بر ضد یک همکار کمونیست که قبلا خود او وی را لو داده بود شهادت داد. هنوز به درستی انگیزه همکاری والت دیسنی با پلیس سیاسی آمریکا روشن نشده است زیرا که او نه نیاز به پول داشت و نه کمکهای دیگر دولت. گفته شده است که چون طمع او به پول زیاد بود از اتحادیه کارکنان هالیوود که چپ ها آن را ساخته بودند و پی در پی درخواست افزایش دستمزد و تسهیلات رفاهی دیگر برای اعضای اتحادیه داشتند دلخور بود!. والت دیسنی که در سال ۱۹۰۱ به دنیا آمده بود در سالهای جنگ جهانی دوم و پس از آن فیلمهای تبلیغاتی متعدد نظامی ساخته بود. والت در سال ۱۹۶۴ از سرطان ریه ناشی از دود سیگار درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آبان

۱۷۵۹م:«فردریک شیلر» مورخ، فیلسوف، نویسنده، نمایشنامه نگار و شاعر شهیر آلمان و مردی که از زیبایی ها و نکویی ها سخن گفته است دهم نوامبر ۱۷۵۹ به دنیا آمد و امروز زادروز اوست. شیلر تاریخ جنگهای سی ساله (اروپا) را که پر از پند و اندرز است در نوامبر ۱۷۹۳ منتشر کرد ـ کتابی که گفته شده است کمک بسیار به اتحاد کنونی اروپاییان کرده است. کتاب «ماری استوارت» و یک داستان از نوشته های اوست. کتاب داستان هنوز پایان نیافته بود که شیلر درگذشت. نوشته های شیلر حتی برای بشر امروز، از بی مقام و صاحب قدرت و از فقیر تا دارا پند آموزند. وی بدون اشاره مستقیم به کارهایی که به نام انقلاب فرانسه صورت گرفته بود؛ در یک رساله، عدالت را از اراده اکثریت جدا کرد و تاکید کرد که صدای اکثریت دلیل اثبات عدالت نیست، خواست اکثریت نمی تواند حقی را پایمال کند. قانون موضوعه باید توسط یک هیات بی طرف (بدون داشتن حب و بغض) بررسی مجدد شود تا حق اقلیت ـ حتی اگر اقلیت ـ یک فرد باشد از دست نرود، عدالت یعنی رعایت و حفظ حقوق فرد و جامعه (افراد). شیلر نهم ماه مه سال ۱۸۰۵ درگذشت.

۱۹۸۱م:ویل دورانت مورخ، فیلسوف و نویسنده آمریکایی و مولف «تاریخ تمدن» که ایرانیان را مردمانی میهندوست، متفکر و باهوش خوانده است پنجم نوامبر سال ۱۹۸۱ در گذشت. وی در سال ۱۸۸۵ به دنیا آمده و ۹۶ سال عمر کرده بود.

او اعتراف کرده است که بدون زن دلبندش، آریل، موفق به نوشتن تاریخ تمدن چندین جلدی خود نمی شد که کار تحریر آن نیم قرن طول کشید. اثر او که جلد به جلد پس از آماده شدن انتشار می یافت جمعا در ۱۷ میلیون نسخه چاپ شده است.

www.takfars.ir

دورانت (ویلیام جیمز دورانت) مطالب کتاب را به «آریل» دیکته می کرد. علاقه این زن و شوهر به هم به قدری بود که در سال ۱۹۸۱ پس از انتقال دورانت به بیمارستان، آریل از لحظه ای که از دکتر شنید که شانس زنده ماندن شوهرش اندک است دیگر لب به غذا نزد تا در گذشت. قلب دورانت نیز پس از این که شنید آریل فوت شده از حرکت باز ماند و به او پیوست و زن و شوهر در یک روز در کنار هم دفن شدند. آریل ۱۳ سال جوانتر از دورانت و قبلا شاگرد او بود.

خانواده آریل از روسیه به آمریکا مهاجرت کرده بودند و هنگام ورود به آمریکا، آریل یک ساله بود.

«دورانت» پیش از نوشتن کتاب تاریح تمدن، کتب تاریخ فلسفه، اصول حکمت و مسائل اجتماعی دوران معاصر را تالیف کرده بود.

دورانت از جوانی به سوسیالیسم به عنوان روشی که خواهد توانست به برابری انسانها در طول زندگانی و رفاه و سعادت آنان بیانجامد دلبست و بر خلاف نظر مادرش که مایل بود پسرش کشیش شود به تحصیل تاریخ، فلسفه و ادبیات پرداخت و مدرس شد و سپس به پژوهش و کار تالیف پرداخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آبان

۲۰۰۸م:یکشنبه شب (نهم نوامبر ۲۰۰۸) استیو کرافت گزارشگر اینوستیگیتیو شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا، در برنامه مصوّر خود گوشه ای از راز انتخاب شگفت انگیز «باراک اوباما» را ضمن مصاحبه با چهارتن از اعضای تیم روابط عمومی و مشاوره او عیان ساخت. کرافت از این چهار تن (دیوید آکسلرود، دیوید پلوفه، رابرت گیبز و بانو «آنیتا دان») پرسیده بود که این تیم چگونه موفق شد که یک فرد غیر معروف، بی پول، با نامی نامانوس برای آمریکائیان و پوستی تیره و بدون داشتن تجربه سیاسی و اداری که تنها دو سال از سناتور شدنش گذشته بود به جایی برساند که ۶۵ میلیون و ۴۳۲ هزار رای به دست آورد. مهارت و هنر این تیم بود که موفقیت حاصل کرد، چگونه؟.

از پاسخهای این چهار تن که یکی از آنان (گیبز) سخنگوی کاخ سفید شده است چنین استنباط می شود که:

زودتر از نامزدهای دیگر یعنی از ۲۲ ماه پیش از انتخابات کار را شروع کرده بودند. آخرین روش های حرفه روابط عمومی و تبلیغ را بکار برده بودند. نزدیک به یک میلیون نفر را بکار گرفته بودند (از جمع شدن در جلسات سخنرانی ها و شعار دادن و کف زدن و ابراز علاقه به اوباما، تا تلفن به رای دهندگان بویژه زنان و جوانان که تعصب نژادی ندارند و مراجعه حضوری به آنان و جلب کمک)، با کسانی که سابقه در دادن کمک مالی داشته اند ملاقات و نزدیک به یک میلیارد دلار جمع آوری کرده بودند. همچنین توجه خودرا روی اعلان اینترنتی متمرکز کردن و به همه سایت های پربیننده اعلان دادن و جایشان را برای مدتی طولانی خریداری کردن (که قبلا سابقه نداشت). از همه رویدادهای روز برای نوشتن نطق و قراردادن مطالبی که مردم انتظار شنیدنشان را داشتند استفاده کردن. مطالبات طولانی مردم از قبیل بیمه درمانی برای عموم مردم، افزایش مالیات ثروتمندان، کاهش بهای دارو، کاهش شهریه مدارس تعلیمات عالیه و افزایش وام های دانشجویی، دادن مهلت به بدهکاران رهنی و … را به صورت وعده و شعار درآوردن. ضعف های نامزدهای دیگر و رقیب اصلی (سناتور مک کین) را با مراجعه به آرشیوها به دست آوردن و تبلیغ منفی کردن. حتی گوش به پیش بینی هواشناسی داشتن و اطلاع از توفان احتمالی و بزرگ کردن کوتاهی دولت در توفانهای قبلی و ….

آنان همچنین گفتند که بحران مالی جاری و درگیری های دو جنگ جاری (عراق و افغانستان) به تیم تبلیغات «اوباما» کمک بسیار کرد. کمک شبکه های تلویزیونی (که هنوز از صورت معما خارج نشده است) به تیم تبلیغ «اوباما» سخت موثر بود. اشتباه رقیب اصلی که «اوباما» را سوسیالیست خوانده بود. غافل از اینکه نسل جوان جهان «چپگرا» است.

این تیم در طول ۲۲ ماه مبارزه، چند بار دچار مشکل شده بود. یک بار اظهارات ضد آمریکایی واعظ کلیسایی بود که باراک برای عبادت به آنجا می رفت، باردیگر چاپ کاریکاتور باراک و زنش با لباس چریک و تفنگ در صفحه اول یک نشریه چاپ نیویورک بود. در آخرین روزهای مسابقه هم ماجرای عمه «باراک» بود که دادگاه اداره مهاجرت وابسته به وزارت امنیت ملی قبلا درخواست پناهندگی او را رد کرده بود و به او اخطار شده که از امریکا خارج شود که نشده بود. در عوض، درگذشت مادر بزرگ «باراک» در روز رای گیری باعث جلب احساسات عاطفی برخی از رای دهندگان شده بود و ….

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آبان

۲۰۰۵م:دمکرات ها در انتخابات فرعی هشتم نوامبر ۲۰۰۵ چند منطقه آمریکا، از کالیفرنیا تا نیوجرزی برنده شدند. رسانه های آمریکا پیش بینی کرده بودند که اگر اوضاع بر همین منوال پیش برود و نظر مردم نسبت به کارایی دولت جورج دبلیو بوش تغییر نکند، در انتخابات پارلمانی نوامبر ۲۰۰۶ اکثریت هر دو مجلس کنگره به دست حزب دمکرات خواهد افتاد. نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۰۶ نشان داد که این پیش بینی درست بود.

«هووارد دین» رئیس شورای عالی حزب دمکرات آمریکا گفته بود که پیروزی هشتم نوامبر ۲۰۰۵ مقدمه پیروزی دمکراتها در نوامبر سال بعد و نوامبر سال ۲۰۰۸ خواهد بود. وی افزوده بود که مردم آمریکا در این چند سال و عمدتا در سال ۲۰۰۵ متوجه شدند که ما دمکراتها چه می گوییم و آنان (حزب جمهوریخواه) چه می کنند و کدامیک از ما مفیدتر به حال آمریکا و آمریکاییان هستیم. دکتر «دین» که یک پزشک است همچنین گفته بود: انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۰۵ ثابت کرد که آمریکاییان از سوء استفاده از قدرت، خود ـ رای بودن و فرهنگ فساد (اداری) متنفرند و می خواهند که دولتشان رو راست باشد و در راهی منطقی گام بردارد و دشمنان خارجی و ناراضیان داخلی خود را به حداقل برساند.

مفسران برخی از روزنامه ها در نوامبر ۲۰۰۵ در این زمینه نوشته بودند که تلفات و ادامه ناآرامی های عراق، تاخیر دولت در کمک رسانی به آسیب دیدگان توفان در شهرهای دلتای میسی سیپی، افزایش تورم، بالا بودن غیر منطقی بهای بنزین که ضمن سه ماه ۳۳ میلیارد دلار به جیب کمپانی های نفتی ریخته است و سختگیری های غیر ضروری به نام جلوگیری از تروریسم مردم را خسته کرده و از حزب جمهوریخواه دور ساخته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آبان

۲۰۰۵م:در جریان انتخابات فرعی نوامبر ۲۰۰۵ پدیده های جالبی به چشم خورد از جمله کثرت مشارکت رای دهندگان و کوششهای داوطلبان (بدون دستمزد)، برای مثال: در ویرجینیا که شهر واشنگتن را در برگرفته است و درصد بیشتری از روسای جمهوری آمریکا از این ایالت بوده اند، ۴۸۰۰ داوطلب به ۸۰۰ هزار خانه مراجعه و برای نامزد دمکرات ها تبلیغ کرده بودند و هزاران داوطلب دیگر به ۶۰۰ هزار خانه در این زمینه تماس تلفنی گرفته بودند.

۱۸۸۸م:«اندری تولولفAndrei Tupolev» طراح و مخترع بیش از یکصد نوع هواپیما دهم نوامبر سال ۱۸۸۸ در روسیه به دنیا آمد، در مهندسی مکانیک و تکنولوژی دکترا گرفت و دست به کار ساخت هواپیما زد و یکی از موسسان انستیتوی علوم هوایی ـ فضایی وطنش بود. معروفترین هواپیماهایی که توپولف طراحی کرد توپولف های ۱۳۴ و ۱۵۴ (TU) هستند. وی با ساختن بمب افکن دور پرواز توپولف ـ ۹۵ که قادر بود کره زمین را دور بزند شهرت جهانی یافت. بسیاری از کشورها ازجمله انگلستان و آمریکا، صرف نظر از کمونیست بودن توپولف، او را عنوان عضویت افتخاری آکادمی های علوم خود دادند. توپولوف که خدمت شایان به وطن خود کرده بود در سال ۱۹۷۲ درگذشت. پسر او که در علوم تکنولوژی دکترا دارد از طراحان معروف هواپیما در جهان بشمار می رود. وی که جای پدر را در صنایع هواپیماسازی روسیه گرفته است طراح جت مافوق سرعت صوت توپولف ۱۴۴ است.

طراح بزرگ دیگر روسیه که او هم در دهم نوامبر به دنیا آمده است مهندس میخائیل کالاشنیکوفMikhail kalashnikov است. وی که در سال ۱۹۱۹ به دنیا آمده است اینک ۸۶ سال دارد و هنوز سرگرم کار و تکمیل جنگ افزار است. کالاشنیکوف نیز مهندس میکانیک بود که جنگ جهانی دوم آغاز شد و به عنوان فرمانده تانک به جبهه رفت و در آنجا در سال ۱۹۴۱ شدیدا مجروح شد. همین جبهه رفتن، او را سازنده اسلحه کرد. هنوز در بیمارستان بود که یک اختراع خود را اعلام داشت و آن دستگاه خودکار شمارش فشنگهایی بود که یک تانک شلیک می کرد. کالاشنیکوف سپس به ساختن یک تفنگ خودکار همه کاره پرداخت و در سال ۱۹۴۷ آن را به اتمام رسانید که به تفنگ AK – 47 (آفتومات کالاشنیکوف ساخت ۱۹۴۷) معروف است و معروفترین تفنگ جهان بشمار می رود و بیش از هر تفنگ دیگر ساخته شده و در زرادخانه ها است. کالاشنیکوف سپس به تکمیل تفنگ خود ادامه داد و مسلسل «آر.پی.ک.» را ساخت. او که به کار تفنگ سازی ادامه می دهد دو بار از دولت شوروی مدال قهرمان سوسیالیستی گرفته است. کالاشنیکوف نیز یک کمونیست است. پس از فروپاشی شوروی، اصحاب صنایع اسلحه سازی آمریکا از او به کشور خود دعوت کردند و پذیرایی مفصل بعمل آوردند تا به اتفاق در آمریکا تفنگ کالاشنیکوف را بسازند که وی نپذیرفت و گفت که اگر یک کشور کوچکتر چنین پیشنهادی بدهد ممکن است با نظر مثبت آن را بررسی کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آبان

۱۶۷۴م:دهم نوامبر ۱۶۷۴ با امضای سازشنامه وست مینستر میان هلند و انگلستان، نیو آمستردام در آمریکای شمالی به انگلستان تعلق گرفت. مهاجران هلندی سالها پیش از آن زمینی را در دهانه رود هادسن به مبلغی معادل ۲۴ سکه طلا از سرخپوستان خریداری کرده و در آنجا شهری بندری به نام نیو آمستردام برای خود ساخته بودند که آن را به انگلیسی ها باختند و انگلیسی ها نام این شهر را به «نیویورک» تغییر دادند که اینک بزرگترین شهر ایالات متحده است. نیو آمستردام قبلا مورد تهدید چهار کشتی توپدار انگلیسی قرار گرفته بود. هلندی ها که تنها یک کشتی مسلح و دویست تفنگدار داشتند تسلیم شده بودند. در قرون هفدهم و هجدهم میلادی میان هلند و انگلستان که باهم رقابت استعماری داشتند چهار جنگ روی داده بود. پیش از این دو؛ پرتغال، اسپانیا و جمهوری ونیز برتری دریایی داشتند و قدرت های استعمارگر اروپایی بودند. الیزابت اول پادشاه انگلستان برای این کشور ناوگانی نیرومند به وجود آورد و در یک نبرد به برتری دریایی اسپانیا پایان داد که بعدا با رقیبی همچون هلند رو به رو گردید و ….

T A K F A R S

۱۹۱۸م:دهم نوامبر سال ۱۹۱۸، ویلهلم دوم قیصر آلمان که دو روز پیش از آن کناره گیری کرده بود و وارد هلند شده بود از این دولت درخواست پناهندگی کرد که پذیرفته شد و تا پایان عمر ( چهارم ژوئن سال ۱۹۴۱) در آن کشور بسر برد و دو کتاب خوب نوشت. نخستین کتاب او که در ۱۹۲۲ انتشار یافت «خاطرات ۱۸۷۸ تا ۱۹۱۴» عنوان دارد که حاوی راههایی است که به جنگ جهانی اول منجر شد. در این کتاب، قیصرکوشیده است ثابت کند که منظور او یک جنگ محدود بود که پس از آغاز شدن، از کنترل خارج شد و جهانی گردید. کتاب دوم قیصر شرح افکار و کارهای ایام جوانی او و تمایلات ناسیونالیستی اش است.

ویلهلم دوم با این که از جانب مادر نوه ملکه ویکتوریا پادشاه انگلستان بود بیش از هر کس دیگر از انگلستان متنفر و از سیاست خارجی آن دولت منزجر بود و تحت تاثیر همین بیزاری دست به ساختن ناوگان بزرگی برای آلمان زد که بتواند کمر انگلستان را بشکند.

او که در سال ۱۸۵۹ به دنیا آمده بود در سال ۱۸۸۸ قیصر همه آلمان شده و دو سال بعد بیسمارک صدر اعظم آن کشور را برکنار کرده بود که خود در کتابش به این اشتباه اعتراف کرده است. ویلهلم با حکومت پارلمانی و نیز سوسیالیسم هردو مخالف بود و در مورد آلمان، هر دو را مانع از ابر قدرت شدن وطنش می دانست. ویلهلم دوم با پارلمانها به صورتی که بودند مخالف بود و می گفت که اعضای پارلمان در هر قدمی که بر می دارند منافع خودرا در نظر می گیرند. با همین طرز فکر،از مذاکرات و بحثهای طولانی مجلس چنان بیزار بود که اجازه نمی داد روزنامه های حاوی این مطالب را روی میز او بگذارند. این مذاکرات را اتلاف وقت ملت می دانست.

وی در مصاحبه با دیلی تلگراف چاپ لندن که مشروح آن در شماره ۲۸ اکتبرسال۱۹۰۸ این روزنامه به چاپ رسید دشمنی خود با انگلستان را با دفاع از ایجاد یک بحریه نیرومند برای آلمان علنی ساخت.او ضمن دفاع از عمل خود گفته بود که خاور دور در حال بیدار شدن از خواب و قدرت گرفتن است و آلمان برای حفظ منافع جهانی خود ناچار است یک نیروی دریایی وسیع داشته باشد که بتواند در دریاهای دور دست وارد عمل شود. ویلهلم دراین مصاحبه مشهور که به اتحادیه سازی ها در اروپا دامن زد پیش بینی روزی را کزده بود که چین بیدار شود و قدرت را بگیرد.

ویلهلم که تاریخ از او به عنوان یک ناسیونالیست آلمانی یاد می کند آنقدر زنده ماند که قدرت گیری دوباره آلمان شکست خورده را به چشم ببیند و شاهد پیروزی های نظامی آن در سالهای اول جنگ جهانی دوم باشد. با وجود این گفته بود که تا سلطنت اعاده نشود وی به آلمان باز نخواهد گشت. ویلهلم در منطقه "دوم Doom " هلند عمارتی را با اراضی اطرافش برای سکونت خود خریداری کرده بود و برای این که دچار ضعف جسمانی نشود هر روز به بریدن درخت می پرداخت و تا زمان مرگ نزدیک به چهل هزار درخت را قطع کرده و اراضی اطراف ساختمان را عریان ساخته بود. دولت هلند در سال ۱۹۴۵ محل سکونت قیصر پیشین آلمان را ملی اعلام کرد و اینک از آن به عنوان موزه استفاده می شود و برای بازدید عموم باز است . مقابل این عمارت مجسمه ویلهلم قرار داده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۹ آبان

۱۹۴۵م:امروز در اندونزی روز «هاری پهلوان» یعنی روز قهرمانان است. پهلوان واژه ای پارسی است که از طریق هند در اندونزی رایج شده است. دهم نوامبر ۱۹۴۵ و سه ماه پس از اینکه میهندوستان اندونزیایی اعلام استقلال کردند، استعمارگران هلندی با کمک نیروهای انگلیسی در جاوه شرقی پیاده شدند تا بساط سابق را پهن کنند که در شهر «سورابایا» با مقاومت قهرمانانه میلیشیای دولت ملی رو به رو، متوقف و به عقب رانده شدند. استقلال اندونزی که قبل از جنگ جهانی دوم مستعمره هلند بود هفدهم آگوست ۱۹۴۵ اعلام شده بود. در جریان جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها اندونزی را از دست هلند خارج ساخته بودند که پس از تسلیم شدن ژاپن در نیمه آگوست، ناسیونالیست ها اندونزی اعلام استقلال کرده و برای جلوگیری از بازگشت استعمار به ایجاد میلیشیا دست زده بودند.

۷۴۵: مطابق تقویم میلادی، امام موسی کاظم علیه السلام امام هفتم شیعیان در این روز چشم به جهان گشود و در چهارم سپتامبر سال ۷۹۹ به اشاره هارون الرشید مسموم شد.

۱۴۸۳: مارتین لوتر بنیاد گذار المانی پروتستانیسم به دنیا آمد.

۱۸۳۷: در چنین روزی اعلام شد که برده داران آمریکایی «الیجاه لاجوی»را که از برده داری انتقاد کرده بود و مالکیت انسان بر انسان را گناه خوانده بود دو روز پیش از ان کشته بودند.

تک فارس www.takfars.ir

۱۸۶۴: فرانسه و سایر قدرتهای اروپایی که از قدرت گیری و توسعه ایالات متحده نگران شده بودند برای پیشگیری از تصرف بقیه اراضی مکزیک توسط دولت واشنگتن، ماکسیمیلین، دوک بزرگ اتریش را امپراتورمکزیک کردند که این سیاست هم به جایی نرسید.

۱۹۲۴: برای نخستین بار مردم تکزاس آمریکا که قبلا یک جمهوری مستقل بود یک زن را به ریاست (فرماندار) این ایالت انتخاب کردند و او «ماریام فرگوسن» بود.

۱۹۲۸: استقاده از سویج خودکار ویژه که تیتر اول روزنامه ها را پیش از انتشار به صورت روشن و خاموش کردن لامپ در اطرف ساختمانهای بلند نشان دهد در شهر نیویورک آغاز شد.

۱۹۵۱: برای نخستین بار تلفن مستقیم راه دور(بدون کمک اپراتور) به کار افتاد.

۱۹۷۵: مجمع عمومی سازمان ملل دهم نوامبر ۱۹۷۵ ضمن تصویب قطعنامه ۳۳۷۹ صهیونیسم را نوعی نژادپرستی اعلام کرد. همین مجمع در دسامبر ۱۹۹۱ تحت فشار جورج بوش (پدر) رئیس جمهور وقت آمریکا با تصویب قطعنامه دیگری که به شماره ۴۶۸۶ ثبت شده است موضوع قطعنامه ۳۳۷۹ را لغو کرد. قطعنامه تازه ۱۱۱ رای موفق و ۲۵ رای مخالف داشت. بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو غیبت داشتند!.

۱۹۷۷: یک هواپیمای شرکت هواپیمایی ساترن آمریکا با مسافرانش در آسمان این کشور ربوده شد و ربایندگان تصمیم داشتند آن را بر لابراتوار اتمی آمریکا بکوبند که در پی مذاکرات طولانی رادیویی از این عمل منصرف شدند و هواپیما را به کوبا بردند.

ــ سال ۱۹۷۷: پاپ برای نخستین بار در تاریخ کلیساهای کاتولیک، تکفیر زنان کاتولیک مطلقه آمریکایی را که دوباره شوهر کنند ممنوع کرد. وی به کشیشهای کاتولیک دستور داد که از ادامه این عمل خودداری کنند و تنها بر طلاق و ازدواج مجدد یک زوج کاتولیک صحه نگذارند و ازدواج مجدد صرفا «مدنی» باشد. این دستور به تدریج جهانی شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر