تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

۱۳۰۴ش: رضاشاه (پیش از شاه شدن) که شخصا شنونده نطق سال ۱۹۲۵ (سال ۱۳۰۴هجری خورشیدی) پروفسور پوپ درباره ابتکار و تداوم «آموزش و پرورش میهندوستی» ایرانیان عهد باستان بود، بعدا گفته بود که اظهارات پروفسور پوپ آمریکایی اورا (که مادرش زاده شهر ایروان بود) دفعتا یک ناسیونالیست کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

۱۹۶۹م :پوفسور پوپ که ایرانیان را (اگر وسیله و آموزش داشته باشند) هنرمندترین و با استعدادترین انسان روی زمین خوانده است موسسه تحقیقات آسیایی اش The Asia Institute را از آمریکا به ایران (شیراز) منتقل ساخت. وی در سال ۱۹۶۹ در ۸۸ سالگی و زن و همکارش دکتر ایکرمن Phyllis Ackermanدر ۲۵ ژانویه ۱۹۷۷ درگذشتند.آرامگاهی که ایرانیان قدرشناس در اصفهان برای پروفسور پوپ به سبک آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در فرارود ساخته اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

۱۳۰۷ش : تیمورتاش در ماموریت محرمانه و حساس – چگونگی ایجاد نیروی دریایی تازه برای ایران رضاشاه (فروردین ۱۳۰۷) و در جریان نوسازی ارتش و تقویت بنیه نظامی ایران، تصمیم به ایجاد یک نیروی دریایی برای وطن گرفت، ولی از انگلیسی ها بیم داشت که کار شکنی کنند.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

۱۹۴۱م :چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان در این روز در سال ۱۹۴۱ (۱۸ فروردین ۱۳۲۰) دستور انتقال یک لشکر از هندوستان آن کشور را به بصره داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

۱۹۵۱م:ایران در آوریل ۱۹۵۱ – در میان ناآرامی، علاء رفت و مصدق آمد.آوریل ۱۹۵۱ (فروردین ۱۳۳۰) در ایران با ناآرامی آغاز شده بود. چون در نیمه دوم مارس، قانون ملی شدن نفت به تصویب رسیده بود؛ انگلیسی ها با همه توان و امکانات به آغاز و گسترش این ناآرامی ها کمک کرده بودند، ازجمله با قطع پرداختی به کارگران صنایع نفت در خوزستان و انتشار شایعات و تحریکات دیگر در سراسر کشور.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

www.takfars.ir

۱۸۷۰م:«گوستاو لاندائوور» فیلسوف و نویسنده چپگرای آلمان در این روز در سال ۱۸۷۰ به دنیا آمد. وی بر افکار «کروپتکین» و «باکونین» با کمی پالایش تعریف نوشت و به صورت اصول درآورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

۱۷۷۳م :در این روز در سال ۱۷۷۳ جیمز میل (پدر جیمز استیوارت میل) فیلسوف و تاریخدان انگلیسی و مولف «تاریخ هندوستان انگلستان» به دنیا آمد. وی از فلاسفه یوتیلیتاریانیسم Utilitarianism است. او در رابطه با این فلسفه، کتاب «تحلیل پدیده های تفکر انسان» را نوشته است.

۱۹۸۶م :پنجم آوریل ۱۹۸۶ براثر انفجار بمب در دیسکوتک (کاباره) لابل در برلن غربی که پاتوق نظامیان آمریکایی مستقر در آلمان غربی وقت بود دو تن کشته و بیش از صد نفر مجروح شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ فروردین

۱۳۴۱: نخستین دانشگاه اروپای مرکزی به معنی واقعی کلمه، هفتم مارس سال ۱۳۴۱ در شهر پراگ آغاز بکار کرد.

۱۶۵۲: هلندی های مهاجر در جنوب افریقا در«کیپ تاون» مستقر شدند که بعدا اقلیت سفید آفریقا ی جنوبی را به وجود آوردند.

۱۷۷۰: فرانسیس لاول نخستین کارخانه نساجی که پنبه خام را تبدیل به پارچه می کرد به وجود آورد.

۱۷۸۸: نخستین دسته اروپائیان مهاجر وارد « اهایو » شدند و در محلی که آن را مارییتا نامگذاری کردند مستقر گردیدند.

۱۹۳۹: ایتالیا کشور آلبانی در شرق دریای آدریاتیک، نه چندان دور ازخاک خود را به این بهانه که قرنها پیش گوشه ای از امپراتوری روم بود اشغال نظامی کرد و جامعه ملل نتوانست مانع این کار شود و این ضعف نقطه پایان کار این جامعه بود که سران آمریکا و انگلستان در جریان جنگ جهانی دوم طرح تاسیس سازمان ملل را به جای آن ابداع کردند.

تک فارس

۱۹۴۲: سازمان انتشارات و تبلیغات ۱۸ فروردین ۱۳۲۱ از وزارت فرهنگ مجزا و به نخست وزیری وابسته شد که اینک قسمتی از وظایف وزارت ارشاد را تشکیل می دهد.

۱۹۴۸: سازمان جهانی بهداشت WHO تاسیس شد.

۱۹۸۸: در این روز در سال ۱۹۸۸، در پی مذاکرات و قول و قرار های پنهانی مسکو و واشنگتن، دولت شوروی اعلام داشت که نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد ساخت. این نیروها که شمارشان از ۱۱۹ هزار تجاوز نکرده بود ۹ سال پیش از آن وارد افغانستان شده بودند تا افغانستان که گرفتار کودتای داخلی کمونیستهای این کشور شده بود تحت نفوذ آمریکا قرار نگیرد.

۱۹۹۰: یک دادگاه فدرال آمریکا دریاسالار «جان پویندکستر» رئیس شورای امنیت ملی آمریکارا در جریان مسئله «ایران ــ کنترا» مقصر تشخیص داد و محکوم کرد. کنگره آمریکا دولت این کشور را از دادن کمک مالی به مخالفان مسلح دولت چپگرای نیکاراگوئه منع کرده بود که پاره ای از مقامات دولت امریکا با یک عمل غیر مستقیم پول حاصله از فروش اسلحه به ایران را به کنترا ها (مخالفان دولت نیکاراگوئه) می دادند که قضیه افشاء شد و پای محاکمه به میان امد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر