تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۴۸۰پیش ازمیلاد:نهم اوت سال ۴۸۰ پیش ازمیلاد (مطابق ۱۸ امرداد) واحدهای کوهستانی ارتش ایران – تنها ابر قدرت وقت بر روی کره زمین – در جریان لشکرکشی خشایارشا به یونان و اروپای جنوبی، پس از یک رشته جنگ شدید در ارتفاعات مشرف بر تنگه ترموپیل (Thermopylae Pass) واقع در شمال یونان، سربازان اسپارت، «تسپی ان Thespian» ها و تبان ها Thebans از جمله «لئونیداس» پادشاه اسپارت را نابود و راه را برای عبور واحدهای پیاده و سوار امپراتوری باز و بی خطر کردند تا به سوی آتن به پیشروی خود ادامه دهند.

خشایارشا که در صحنه نبرد بود پس از این که واحدهای کوهستانی ارتش ایران از جمله هزار مرد از منطقه پکتیا (این ایالت خاوری ایران تا قرن نوزدهم، هنوز به همین نام است و در مشرق افغانستان قرار دارد) اسپارتی ها را درمحاصره گرفتند؛ به لئونیداس پیشنهاد کرد که راه را برای فرار او و باقیمانده سربازانش باز می گذارد تا فرار کنند، ولی قانون اسپارت عقب نشینی و تسلیم سرباز را منع کرده بود. بنابراین، اسپارتی ها به جنگ ادامه دادند و همه آنان جان دادند تا به قانون میهن خود وفادار مانده باشند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۱۰۵۲م:نهم آگوست ۱۰۵۲ میلادی (۱۸ مرداد ۴۳۱ هجری خورشیدی) شهر اصفهان به دست طغرل سلجوقی افتاد. دوازده سال پیش از این، سلجوقیان که از ترکان غز (اغوز) بودند و از آن سوی رود «سیردریا» آمده بودند بر غزنویان (دسته دیگری از ترکان مهاجر) غلبه کرده، به قدرت رسیده و از آن پس سرگرم تصرف شهرهای ایرانزمین یکی پس از دیگری بودند. محمود غزنوی در ۱۰۳۰ میلادی درگذشته بود و راه برای ادامه مهاجرت سلجوقیان در منطقه «فرارود» و عبور از آمودریا باز شده بود، زیرا که مسعود غزنوی پسر محمود اجازه مهاجرت را به سمت جنوب به آنان داده بود. طغرل سه سال پیش از تصرف اصفهان، درصدد تصرف این شهر برآمده بود که بمانند یزد، کرمان و فارس در دست یک خانواده دیلمی بود که در آن وقت حکمران دیلمی از در دوستی درآمده بود. با وجود این، طغرل چشم به اصفهان داشت و می خواست آن را مرکز حکومت خود قراردهد. وی در سال ۱۰۵۱ به محاصره اصفهان دست زد. اصفهان یک سال مقاومت کرد و سرانجام نیز حاکم اصفهان داوطلبانه تسلیم شد. گفته شده است که طغرل به حکمران اصفهان که بر چند شهر دیگر حکومت داشت وعده داده بود که اگر تسلیم شود، یزد را از او نخواهد گرفت که چنین شد. طغرل در سال ۱۰۵۵ (سه سال پس از تصرف اصفهان) بغداد را هم تصرف کرد و به قدرت دیلمیان ایرانی پایان داد و خلیفه بی قدرت عباسی را با شعار نجات سنی ها از برتری شیعیان زیر حمایت قرار داد و به این ترتیب امپراتوری وسیعی برای خود به وجود آورد.

۱۳۰۳ش:درگیری اقلیت مجلس شورای ملی با ژنرال رضاخان رئیس الوزراء و وزیر جنگ که از هفتم مرداد ماه ۱۳۰۳ (اوت ۱۹۲۴) آغاز شده بود در این روز (۱۸ مرداد) شدت یافت. اقلیت مجلس از جمله ملک الشعراء و مدرس سردار سپه رضاخان پهلوی را استیضاح کرده بودند که نسبت به قانون اساسی بی اعتنا شده و در امور داخله و خارجه از یک سیاست نادرست پیروی می کند. روز هشتم مرداد بیشتر روزنامه های تهران که تحت نفوذ دولت (قوه مجریه) بودند اتهامات اقلیت را نادرست خواندند و «استیضاح» را «افتضاح» نامیدند. این وضعیت تا هفدهم مرداد ادامه یافت و در این مدت بسیاری از مدیران نشریات مخالف سردار سپه و دیگر مخالفان مورد تهدید قرار گرفته و یا بازداشت شده بودند. در این روز که قرار بود به استیضاح رسیدگی شود پیش از تشکیل مجلس، عده ای به منازل اعضای اقلیت مجلس از جمله حائری زاده و مدرس رفته و آنان را کتک زده بودند و بنابراین از میان امضاء کنندگان استیضاح، تنها ملک الشعراء بهار در جلسه مجلس حضور یافته بود و استیضاح مطرح نشد و بایگانی گردید . رئیس الوزراء (رضاخان پهلوی) تقاضای رای اعتماد کرد و به اتفاق آراء تایید شد. سردار سپه پس از این پیروزی تصمیم به تشکیل کابینه تازه گرفت.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۱۹۲۷م:امروز زادروز پروفسور ماروین مینسکی Marvin Minsky دانشمند ریاضیات و علوم کامپیوتراست که نهم اوت ۱۹۲۷ به دنیا آمده و با کمک همکارانش Artificial Intelligence (هوش دست ساز) و لابراتوار مربوط را در انستیتو تکنولوژی ماساچوست به وجود آورده که پیشرفت بزرگی در علوم کامپیوتر بشمار می رود.

پروفسور مینسکی تا سال ۲۰۰۳ هشت کتاب درسی در رشته های علوم کامپیونر نیز تالیف کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۲۰۰۵م:«همفری مک کوینHumphrey McQueen» مورخ معروف و چپگرا در نشست(Forum) «بریس بینBrisbane» نظر خود را با توجه به بررسی های اخیرش درباره خواست های عمومی و مشترک بشراعلام داشت و گفت که بشر خواهان تعدیل درآمدها و ثروت است. بشر نمی خواهد که یک همنوع گرسنه سر بر بالین بگذارد، بدون درمان رها شده باشد و یا بدون داشتن خطر برای جامعه در بند مانده باشد.

www.takfars.ir

وی افزود که هر مصلح و مبارز راه سعادت بشر برضد سرمایه داری مطلق (پیور کاپیتالیسم) است. ساختن اتحادیه و سندیکا به تنهایی حلال این مسئله نیست، باید فرهنگ عمومی در جهتی قرار گیرد که همگان، از ثروتمند تا بی ثروت، زشتی و غیر انسانی بودن استثمار انسان از انسان، ظلم کردن به خاطر کسب ثروت و آزمندی ها را درک و خواستار طرد آن باشند. فرهنگ عدل و انصاف و رعایت احوال انسانها باید در جهان فراگیر شود و ترویج این فرهنگ تنها از دست کتاب نویس، روزنامه نگار و خطیب بر می آید که در درجه اول باید خود آنان مردمدوست و معتقد به عدل و انصاف باشند. مردم قرن ۲۱ آگاهتر از مردم قرون ۱۹ و ۲۰ هستند و در برابر بی عدالتی ها واکنش سریع و سخت نشان می دهند که اگر با یافتن راه حل، از این واکنش ها پیشگیری نشود آرامش جامعه و جهان را از میان می برد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۱۳۷۸ش:امروز ـ هجدهم امرداد هفته نامه «امرداد» ده ساله شده است که با آنلاین ها و خبرگزاری آن به پارسی و انگلیسی گذشته درخشان میهن مان و منش ویژه ایرانیان را یادآور و تبلیغ می کنند.

نشریه «امرداد» که به همت بنیاد فرهنگی جمشید و با هدف شناسانیدن تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانیان و پژوهش در این زمینه و هرگونه خبررسانی تاریخی ـ میهنی دیگر درتهران تاسیس شده است به سراسر جهان ارسال می شود و نشریه مورد علاقه پارسیان و زرتشتیان جهان است که آنلاین های روزانه به پارسی و انگلیسی دارد و وبسایت های متعدد پارسیان در گوشه و کنار جهان مطالب آن را ترجمه و نقل می کنند. این وبسایت های روزانه که بزرگترین آنها در کالیفرنیای آمریکا تولید می شود برای صدها هزار و بلکه میلیونها مخاطب و تقریبا همه رسانه های انگلیسی زبان ای میل می شوند. بنابراین، مطالب «امرداد» مخاطبان صدها هزارنفری در سطح جهان دارد و این نشریه در طول عمر کوتاه خود موفق به رونق بخشیدن به آیین ها و مراسم باستانی ایرانیان شده است که بسیاری از این آیین ها و مراسم، از قدیم الایام جنبه جهانی داشته اند ازجمله نوروز، مهرگان، روز زمین و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۱۹۴۵م:نهم اوت ۱۹۴۵ و سه روز پس از فرود آمدن نخستین بمب اتمی بر هیروشیما، ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه بامداد به وقت محلی دومین بمب اتمی آمریکا با قدرت تخریبی معادل ۲۲ هزار تن «تی ان تی» بر ناگاساکی Nagasaki شهر دیگر ژاپن افکنده شد که به علت وزش باد بر گوشه ای از شهر فرود آمد و یک سوم شهر از جمله کارخانه های فولادسازی و صنعتی «میتسوبیشی» را نابود کرد و جمعا هشتاد هزار تن کشته و ۶۰ هزار نفر دیگر مجروح شدند.

اندکی پیش از بمباران دوم، در همین روز «هری ترومن» رئیس جمهوری وقت آمریکا به دولت ژاپن اخطار کرده بود که بمباران اتمی هیروشیما تنها یک هشدار بود که تسلیم شود و اگر چنین نکند این نوع بمباران تا نابودی کامل ظرفیت نظامی امپراتوری ژاپن ادامه خواهد یافت. دولت ژاپن این بمباران اتمی را عملی «غیرانسانی» خواند و از نقاط دیگر جهان هم صدای انتقاد شنیده شد. در آن زمان، آمریکا دارنده منحصر به فرد سلاح اتمی بود. این دو حمله کشورهای دیگر را به فکر تولید چنین سلاحی انداخت که حتی اگر آن را بکار نبرند یک ابزار قدرت و نیز وسیله ای برای جلوگیری از حمله نظامی دیگران به آنها خواهد بود.

۱۹۵۸م:نهم اوت ۱۹۵۸ ، همزمان با دیدار خروشچف رهبر وقت شوروی از چین، دولت آمریکا یک بار دیگر اعلام کرد که جمهوری توده ای چین را به سازمان ملل راه نخواهد داد. دیدار خروشچف از چین سوم اوت آغاز شده بود. مائو پس از مذاکرات طولانی در پکن با خروشچف ، متوجه شد که وی بمانند سران قبلی مسکو فکر نمی کند و در بعضی موارد آماده سازش با دولتهای کاپیتالیسی و سلطه گران است. مائو در همین دیدار سیاست همزیستی مسالمت آمیز خروشچف با آمریکا و دولتهای کاپیتالیستی دیگر را رد کرد و اعلام داشت که این دولتها در باطن از تصمیم خود مبنی بر انهدام کامل و ریشه کن کردن سوسیالیسم که با منافع آنها ناسازگار است دست برنخواهند داشت و همواره در صدد یافتن فرصت برای ضربه زدن خواهند بود. طولی نکشید که انتقاد کمونیستهای چین از مقامات شوروی آغاز شد و آنان را تجدید نظر طلب خواندند و این انتقاد تا پایان عمر مائو ادامه داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۱۹۶۰م:یک سروان لائوسی به نام «کنگ له» که از مشاهده فساد اداری ـ اقتصادی در وطن خود خشمگین شده و اقدام دولت وقت لائوس که اجازه داده بود عوامل آمریکا در مناطق کوهستانی آن کشور برای کمک به دولت ویتنام جنوبی یک گروه چریک محلی بوجود آورند برخشم او افزوده بود نهم آگوست ۱۹۶۰ با یک گردان نیروی چتربارباز (کماندو) کودتا کرد و زمام امور را به «سووانا فوما Souvanna Phouma» سپرد که مردی میانه رو و ضد فساد و قبلا هم دو بار رئیس دولت و طرف اعتماد مردم بود. فوما قبلا این نظر خودرا اعلام کرده بود که در کشوری چون لائوس، دولت باید ائتلافی و نماینده همه گروهها باشد و …. این تنها کودتای نظامی در یک کشور بوده است که به دست یک سروان انجام است. روی کارآمدن سووانا فوما و تشکیل دولت ائتلافی سبب شد که به تدریج کمونیستهای لائوس (حزب پاتت لائو و شریک ائتلاف) قدرت را به دست گیرند و نظام لائوس کمونیستی شود.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۱۹۶۹م:نهم اوت سال ۱۹۶۹ در ساعات شب، شارون تیت Sharon Tate بازیگر تازه کار فیلمهای سینمایی که اباء نداشت نیمه عریان و … از او تصویر بگیرند در خانه اش در منطقه لس آنجلس(بورلی هیلز) به طرز فجیعی به قتل رسید . وی هشت ماهه حامله بود و شوهرش در لندن بسر می برد. در حمله به خانه تیت، سه تن دیگر که در آنجا بودند کشته شدند. قاتلان که به گردن «شارون» طناب انداخته بودند تا جسد او را به دار بکشند هنگام ترک خانه، باخون مقتولین بر در ورودی کلمه «پیگز =خوک ها» را نوشته بودند. آنان پس از خروج از خانه، یکی از همسایگان را نیز که در اتومبیلش نشسته بود کشتند.

خبر این واقعه در آن زمان سایر گزارشهای جهان را تحت الشعاع خود قرارداده بود.

"تیت" دختر یک سرهنگ اطلاعاتی ارتش آمریکا بود که هنگام ماموریت پدرش در ایتالیا علاقه مند به هنر نمایش شده بود و برای این منظور بعدا به هالیوود و فرانسه رفته بود. زیبایی او بیش از هنرش مورد توجه فیلمسازان بود. وی در اواخر عمر با پولانسکی کارگردان فیلم ازدواج کرده بود.

چهار ماه بعد از واقعه قتل، چارلز مانسون (صاحب عقیده ای خاص) و چهار تن از پیروانش به اتهام قتل شارون محاکمه شدند. سه زن از متهمان به قتل که دست به این اقدام زده بودند اعتراف به عمل خود کردند و گفتند که مانسون حضور نداشت.

در باره انگیزه واقعی این جنایت و جنایت دیگری که گروه مانسون انجام داده بودند و اعمال دیگر این گروه از سرقت بانک و… اطلاعات کامل منتشر نشده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

هشتم اوت ۲۰۰۵ در پی نجات هفت سرنشین مینی ساب As – 28 روسیه (زیردیایی کوچک نجات) توسط انگلیسی ها که پروانه محرکه آن در ۱۶ کیلومتری ساحل این کشور در منطقه کامچاتکا (خاور دور و نزدیک به آلاسکا) در یک تور ماهیگیری گیر کرده بود، رسانه ها در گوشه و کنار جهان از جمله روزنامه های روسیه به انتشار ضعف های این کشور پرداخته بودند.

این روزنامه ها از قول «الکساندر پیروگوفPirogov» افسر بازنشسته نیروی دریایی روسیه نوشته بودند: این، مایه تاسف است که «روسیه امروز» نمی تواند یک زیردریایی ۱۴ متری اش را از عمق ۲۰۰ متری آبهای ساحلی خودش بیرون بکشد و از کشورهای دیگر استمداد می کند و انگلیسی ها از فاصله چند هزار کیلومتری می روند و زیردریایی ما را نجات می دهند.

پیروگوف گفته بود: با فروپاشی شوروی، همه چیز ما از میان رفت. ما دارای بزرگترین نیروی دریایی جهان بودیم که پس از فروپاشی، به بهانه نداشتن پول، بسیاری از کشتی ها را اوراق کردند. پول هست، ولی مقامات فعلی ما دروغ می گویند که نداریم، اینها نمی دانند که پول را در کجا خرج کنند و آن را هدر می دهند. چرا به دروغ اعلام کردند که زیردریایی در یک آنتن رادار زیردریایی گیر کرده که امروز دروغ آنها آشگار شود و انگلیسی ها بگویند که تور ماهیگیری به دور پروانه پیچیده بود و راداری در کار نبود.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۸ مرداد

۰: سال ۴۸ پیش از میلاد در جریان جنگ رومی ها بر سر قدرت، در منطقه «فارسالوس» واحدهای ژولیوس سزار که از فرانسه و اسپانیا آمده بودند باوجود خستگی و کمبود خواربار و قلت سواره نظام بر واحدهای پمپی غالب آمدند که پمپی به امید دریافت کمک از ایران به مصر فرار کرد و ژولیوس سزار امپراتور روم شد.

۳۷۸: در سال ۳۷۸ میلادی ویزیگت ها (ژرمن ها) ارتش امپراتوری روم را در جنگ «آدرایانوپلAdrianople» شکست دادند که در این جنگ «والنس» امپراتور هم کشته شد. ویزیگتها بعدا فرانسه (گل) و اسپانیا را متصرف شدند و در آنجا به ایجاد حکومت دست زدند.

۶۸۱: بلغارها (مهاجرانی از آسیای میانه) در منطقه دانوب شرقی نزدیک دلتای این رود ایجاد یک «خان نشین» را برای خود اعلام کردند.

۱۱۷۳: کار ساختن برج تاریخی «پیساPisa» در ایتالیا آغاز شد که نزدیک به دو قرن دو طول کشید تا تکمیل شود و یک هنر مهندسی ـ معماری بشمار می رود.

۱۶۳۸: یک هلندی به نام «یانوس برانک» در زمینی درحاشیه نیویورک استقرار یافت که به نام او محله «برانکس» نامیده می شود و اینک یکی از محله های بزرگ شهر نیویورک است.

۱۸۰۵: اتریش، روسیه و انگلستان ضمن امضای پیمانی در سن پترزبورگ اتحادیه تازه ای بر ضد ناپلئون تشکیل دادند.

۱۸۴۹: پادشاهان اتریش و روسیه متحد شدند و جمهوری مجارستان را از میان بردند تا در آن منطقه از اروپا، اندیشه جمهوری طلبی ریشه نگیرد.

۱۸۷۷: در منطقه مونتانا و در کنار رودخانه «بیگ هولBig Hole River» میان بومیان آمریکا (سرخپوستان) و واحدی از ارتش دولت واشنگتن جنگ درگرفت که ضمن آن ۲۹ سرباز آمریکایی و ۸۹ مبارز بومی کشته شدند.

۱۹۰۰: یهودیان روسیه در منطقه« اودسا » دست به شورش زدند.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۰۲: ادوارد هفتم بر جای مادرش ملکه ویکتوریا نشست و پادشاه انگلستان شد.

۱۹۴۲: گاندی رهبر انقلاب استقلال هند از استعمار انگلستان و مبتکر «مبارزه منفی» باردیگر بازداشت شد.

۱۹۵۴: میان ترکیه، یونان و یوگوسلاوی پیمان همیاری امضاء شد.

۱۹۶۵: سنگاپور از فدراسیون مالزیا جدا شد و اعلام استقلال کرد.

۱۹۷۳: دانشمندان شوروی سفینه «مارس – ۷» را به سوی ستاره مریخ فرستادند.

۱۹۷۴: جرالد فورد به عنوان سی و هشتمین رئیس جمهوری آمریکا کار خود را آغاز کرد.

۱۹۹۰: در پی تصرف کویت توسط عراق، ۱۲ دولت عربی پذیرفتند که برای دفاع از کشور سعودی نیروی نظامی به این کشور که قبلا دولت آمریکا چنین کرده بود بفرستند.

۱۹۹۰: شورای امنیت به اتفاق آراء انضمام کویت به عراق را ابطال کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر