تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۵۱۶م:نهم اکتبر سال ۵۱۶ میلادی نخستین سفیر دائمی ایران در چین که با ۹۰ تن همراهان خود وارد پایتخت این کشور شده بود طی تشریفات مفصلی نامه خود را به وودی Wudi امپراتور تسلیم و همرانش را معرفی کرد. درمیان همراهان سفیر ؛ یک موبد زرتشتی، ۲۱ نظامی، سه دیپترتار(دفتردار ـ یا منشی) ، ۴ مترجم، دو معمار و … دیده می شدند. این نخستین بار بود که ایران با یک هیات دیپلماتیک، روحانی به یک کشور بیگانه می فرستاد، زیرا دولت وقت ایران در صدد تحمیل دین ایرانیان به ملل دیگر نبود.

سفیر ایران به امپراتور چین توضیح داد که معماران برای ساختن بنای سفارتخانه و نظامیان برای محافظت از جان هیات دیپلماتیک، و موبد نیز برای اجرای آیین های دینی برای اعضای هیات با او آمده اند و اضافه کرد از آنجاکه «سفارتخانه» قلمرو ایران بشمار خواهد آمد، ما نمی توانیم نگهبانی از آن را به خارجی بسپاریم.

سفیر ایران به امپراتور چین گفت که بعد از قسطنطیه (پایتخت روم شرقی) ، این دومین هیات دیپلماتیک ایران در یک کشور خارجی خواهد بود و افزود که از زمان «قباد ساسانی»، بودائیان در ایران خاوری (افغانستان امروز) آزادی مذهبی به دست آورده اند، زیرا که همسر قباد، دختر رئیس هون ها، آیین بودایی داشت.

«دواگرلینک» همسر امپراتور و قائم مقام او که در مراسم حضور داشت ابراز تمایل به بحث و گفتگو با موبد کرد.

نوشته های دیگر حکایت دارد که همسر امپراتور پس از چند جلسه بحث با موبد اعزامی، با این که شاخه ای از بودائیسم موسوم به «ماهایانا Mahayana » در پایتخت چین (در آن زمان شهر لوایانگLuoyang) پیروان فراوان داشت، شیفته آیین زرتشت شد و موبد اجازه ترویج آن را در چین و ایجاد معبد و آتشکده یافت و ظرف ۱۵ سال چهار آتشکده در چین ساخته شد. ساختمان سفارت نیز ظرف سه سال بپایان رسید. رفتار دوستانه چینیان نسبت به ایرانیان سبب شد که در سده بعد گروهی از ایرانیان به چین هم مهاجرت کنند.

تکفارس آی آر

یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی ایران پس از عقب نشینی از برابر اعراب مسلمان و استقرار در خراسان، از امپراتور چین استمداد کرد که اجابت نشد. با و جود این، فیروز پسر یزدگرد سوم به چین رفت تا با جمع آوری نیرو از پیشروی اعراب در شرق ایران جلوگیری کند که موفق نشد و با دست خالی به ایران خاوری بازگشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۱۵۰۳م:نهم اکتبر سال ۱۵۰۳ میلادی ایالت کرمان شامل سراسر جنوب شرقی ایران از جمله سواحل مربوط به قلمرو شاه اسماعیل صفوی پیوست.

شاه اسماعیل که قبلا ایالت فارس را به قلمرو خود ضمیمه کرده بود در همین سال فرمانروایان یزد و اصفهان و سپس خراسان را به اطاعت خود در آورد .

وی در هریک از این شهرهای عمده کشور خطاب به مردم گفته بود که چون از نسل امام حسین علیه السلام و شهربانو دختر یزدگرد سوم است رسالت ترویج شیعه اثنی عشری و احیاء امپراتوری ایران را دارد که به تحقق هر دو موفق شد. شاه اسماعیل این مطلب را برای نخستین بار در سال ۱۵۰۲ میلادی در اجتماعی در شهر تبریز بیان کرده بود.

www.takfars.ir

۱۳۷۶ش: ۱۷مهرماه سال ۱۳۷۶ (نهم اکتبر ۱۹۹۷) روزنامه دولتی «ایران» چاپ تهران در شماره ۷۷۹ خود اصول ۱۵ گانه توسعه کشور برای ساختن جامعه یی سالم ، پویا و آباد را که محمد خاتمی رئیس جمهور وقت و در آن زمان تازه، در جمع مدیران اقتصاد کشور بیان داشته بود منتشر کرد که تیتر بزرگ صفحه اول این روزنامه را به خود اختصاص داده بود.

طبق گزارش این روزنامه رسمی، مهمترین بندهای این اصول از این قراربودند: کاهش نرخ تورم، افزایش قدرت خرید مردم، توزیع عادلانه درآمدها، توجه به نیروی انسانی و مدیریت، اصلاح زیر ساختهای اقتصادی، پیوند دانشگاه وصنعت، افزایش دانش اندوزی و پژوهش، اصلاح نظام مالیاتی، تنظیم روابط کار، کار آمد شدن نظام تامین اجتماعی و حفظ محیط زیست.

از آنجاکه هرچه که دیروز «گزارش» روزنامه بود امروز مطلب «تاریخ» است بر پژوهشگران مربوط است که بروند و ببینند که وی در تحقق این اصول تا چه حد موفق بوده است که طبق یک ضرب المثل معروف «درخت را از میوه اش مورد قضاوت قرار می دهند». مقایسه وضعیت ایران از لحاظ آن اصول ۱۵ گانه، در پایان مرداد ۱۳۸۴ که دوران دولت خاتمی پایان یافت با زمان روی آمدن او بهبود چشمگیر نیافته بود، چرا؟!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۶۸۰م:آلماناک تالیف پروفسور ویلیام بلیک، شهادت امام حسین علیه السلام در کربلا را طبق تقویم میلادی نهم اکتبر سال ۶۸۰ و کرونیکل جهان (صفحه ۲۵۰) دهم اکتبر همین سال ذکر کرده اند. کرونیکل جهان شهادت حسین ابن علی علیه السلام را آغازگسترش مذهب شیعه و جهانگیر شدن آن ذکر کرده است.

۱۷۵م:در تاریخ ادبیات غرب، اکتبر سال ۱۷۵ میلادی، ماهی به شمار آمده است که در آن، داستان «خر طلایی» نوشته آپولیوس Apuleius در امپراتوری روم به اوج محبوبیت رسیده بود، به گونه ای که در چهار کانون در امپراتوری روم جمعا ۱۱۹ کاتب (رونویس بردار) هر روز از بام تا شام آن را تکثیر (رونویسی) می کردند.

اپولیوس سه ماه پیش از آن، کار نوشتن این داستان را به پایان رسانده بود. او که یک رومی متولد شمال افریقا بود در پنجاهمین سال عمر خود این داستان (خیالی) را نوشته بود. در این داستان که تا قرن گذشته به زبانهای مختلف تجدید چاپ شده است و در دانشکده های ادبیات آن را در بخش ادبیات غرب مطالعه می کنند، نویسنده شرح احوال مردی به نام «لوسیوسLucius » را بیان می دارد که ناگهان تبدیل به «خر » شده و به کارهای عجیب و غریب؛ گاهی ماجراجویانه و زمانی خنده آور دست می زند و ….

آپولیوس در قالب این داستان، اوضاع اجتماعی زمان خود را منعکس و افکار فلسفی و نظرات اصلاحی اش را بیان می دارد. وی داستان خود را پس استغاثه لوسیوس به پیشگاه ایسیس Isis خدای رومیان که اگر دوباره به قالب اصلی باز گردانده شود سراغ مادی گری و آزمندی و ظلم نخواهد رفت و فردی پایبند اخلاقیات و معنویات خواهد شد و قبول تعهد او از جانب ایسیس و به صورت اول درآمدنش به پایان می برد. این تالیف، داستان نویسی غرب را وارد عصر تازه ای کرده است. آپولیوس چند تالیف دیگر هم دارد که به این معروفیت نرسیده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

‍‏۱۵۴۷م:امروز، نهم اکتبر، زاد روز «میگوئل دو سروانتس ساودرا Miguel de Cervantes Saavedra » نویسنده داستان بسیار معروف «دون کیشوتDon Quixote» است که در سال ۱۵۴۷ به دنیا آمد و ۶۹ سال عمر کرد. قریحه دو سروانتس در داستان نویسی و خلق داستان در سراسر جهان زبانزد است .

تک فارس

وی که شاعری خوش قریحه و نمایشنامه نگاری ماهر بود آثار متعدد دیگر هم دارد از جمله El Ingenioso Hidalgo که شرح حال یک شوالیه است.

دو سروانتس در جوانی به ایتالیا رفته و به عنوان یک نظامی اسپانیایی در جنگ دریایی لپانتوLepanto با عثمانی شرکت کرده بود. در این جنگ با این که اسپانیا، ایتالیایی ها از جمله جمهوری ونیز و سایر نیروهای مسیحی پیروز شدند، دو سروانتس مجروح و علیل شد و هنگام انتقال به اسپانیا، کشتی حامل وی به تصرف دزدان دریایی درآمد و او و برادرش به الجزایر منتقل و به صورت برده به یک مراکشی فروخته شدند که خانواده آنان در اسپانیا پولی جمع آوری و این دو را از صاحبشان بازخرید. همین اسارت و فقری که پس از بازگشت به اسپانیا دچار آن شده بود و نیز دو بار به زندان افتادن به سبب ورشکستگی مالی و نپرداختن قروض، او را تبدیل به یک نویسنده خوب کرد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۲۰۰۵م:به گزارش شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا که هفتم اکتبر ۲۰۰۵ پخش شد، بانو «پالا پینPaula Paine(عکس مقابل)» که یک زن جوان و ثروتمند است به دزدیدن از مغازه ها معتاد شده و دکتر جان گرانت که ماهها روی او مطالعه کرده و چند بار از مغز وی عکس گرفته علت این اعتیاد را اندک تفاوت کلپتومانیای مغز او با سایرین تشخیص داده که ممکن است به حل نهایی مسئله انواع اعتیاد منجر شود.

بانو پالا که در دبستان، دبیرستان و دانشگاه یک دختر نمونه و مدل دیگران بود پس از فراغت از تحصیل، در کاخ سفید واشنگتن به کار پرداخت و در اینجا هم یک کارمند نمونه شده بود. وی پس از ازدواج با یک سرمایه دار تکزاسی به شهر هوستون نقل مکان و دارای سه فرزند شده و مادری نمونه و همسری ایده آل بشمار می رفت. در یک خانه وسیع چند میلیون دلاری زندگی می کرد و بی نیاز از مادیات و پول بود، ولی عادت به دزدی از مغازه ها کرده بود. طبق این گزارش (اکتبر ۲۰۰۵)، وی هنگامی دزدی می کرد که قبلا از موضوعی ناراحت شده بود و با دزدی کردن آرامش خود را باز می یافت. وی از اشیاء مسروقه که ارزشی هم نداشتند استفاده نمی کرد و آنها را بعدا به دور می ریخت. تا آن زمان (زمان پخش گزارش) دستگیر هم شده بود ولی قضات دادگاه عمل سرقت را تعمدی و ارادی ندانسته و قرار منع تعقیب صادر کرده و تنها از شوهرش خواسته بودند که او را برای درمان نزد روانپزشک ببرد.

طبق گزار ای بی سی، روانپزشکان و روانشناسان وسیعا در این باره مطاله کرده و تشخیص داده بودند که بانو "پالا" به دزدی کردن از مغازه (شاپ لیفتینگ) معتاد شده، درست بمانند کسانی که به سیگار، مواد مخدر، الکل، ازدواج مکرر و بدون دلیل، داشتن دفتر و اثاثه لوکس، اسراف، خرید غیر ضروری و نظایر آن معتاد می شوند.

این تشخیص مسئله را حل نکرد ولی دکتر «جان گرانتDr. G. Grant» استاد کرسی روانپزشکی دانشگاه دولتی مینه سوتا اوایل اکتبر ۲۰۰۵ موفق به کشف علت واقعی آن شد که کار تحقیقی تازه ای اعلام شده است. وی از مقایسه عکسهای مغز بانو پالا با مغز زنانی که مطلقا اعتیاد ندارند متوجه شد که Kleptomania کلپتومانیای مغز «پالا» با دیگران کمی تفاوت دارد. این تفاوت در معتادان به مواد مخدر، الکل، سیگار، همنشینی با زنان و یا مردان، قمار، خیالبافی، دروغگویی بی جهت و … هم دیده می شود. این تغییر و تحول مغزی، عملی است تدریجی. دکتر گرانت گفته بود کسانی هستند که هنگام رو به رو شدن با یک مشکل بزرگ، به جای حل آن، به خیالات دوران کودکی و تصورات فانتزی و واهی فرو می روند و خود را با این عمل از اندوه آسوده می سازند. دکتر گرانت همچنین

گفته بود: حالا که دلیل علمی مسئله پالا کشف شده است باید راهی به دست آورد که این تفاوت کلپتومانیا را بتوان بر طرف کرد و این قسمت مغز را به حالت اول بازگردانید. قبلا برای رفع اعتیاد، فرد را تحت آموزش و اندرز قرار می دادند و برای مدتی او را کنترل می کردند که سراغ عادت نرود که همیشه نتیجه بخش نبوده است و اینک متوجه ساخت دارو شده اند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۱۴۴۶م:مورخان آمریکایی نهم اکتبر سال ۱۴۴۶ میلادی را روزی نوشته اند که کره ای ها در آن روز دارای الفبای اختصاصی شدند که «هانگولHangul» نامیده می شود. برحسب وقت سئول (وقت خاور دور ) این رویداد دهم اکتبر اتفاق افتاده بود. کره ای ها قبلا الفبای چینی را برای نوشتن بکار می بردند که حروف «مصوته (واول)» محدود آن نمی توانست همه صداهای واژه های کره ای را شامل شود. الفبای کره ای دارای ده حرف مصوته است که کمکی بسیار به یکسان سازی تلفظ ها، از میان بردن لهجه ها و شیوا ساختن زبان این مردم کرده است. می دانیم که کره ای ها خیلی زودتر از سوئدی ها موفق به چاپ کردن کتاب با حروف فلزی شده بودند. چینی ها صدها سال پیش از همه با حروف چوبی، فن چاپ را اختراع کرده بودند. واژه کره از «گریوGoryeo» نام یک دودمان پادشاهی این شبه جزیره گرفته شده است. مارکوپولو ایتالیایی در کتاب خود، «سفرها» از کشور کره به نام «کائولیCauli » یاد کرده و این واژه، مقلوب کلمه چینی گااولیgaoli است. اروپائیان با خواندن کتاب مارکوپولو با خاور دور آشنا شدند و به تدریج کلمه کائولی را به «کریا Korea (در زبان انگلیسی) و کره (درزبان فرانسوی)» تبدیل کرده اند و مردم کره هم اصراری به تصحیح آن توسط خارجیان ندارند.

T A K F A R S

۱۵۱۴م:نهم اکتبر ۱۵۱۴ لوئی دوازدهم پادشاه فرانسه با هدف تامین دوستی این کشور با انگلستان که قرنها با هم جنگ و ستیز داشتند در سن ۵۲ سالگی با ماری تودور(عکس مقابل) دختر ۱۸ ساله هنری هفتم پادشاه انگلستان ازدواج کرد. هنری هفتم نیز با هدف جلب دوستی فرانسه دختر جوان خود را مجبور به این ازدواج کرده بود. برادر ماری که بعدا به نام هنری هشتم پادشاه انگلستان شد با این ازدواج موافق نبود و به پدرش گفته بود که نباید ماری را قربانی تمایلات سیاسی اش کند، باید رضایت ماری را در نظر بگیرد که هنری هفتم اعتنا نکرده بود. این ازدواج بیش از سه ماه طول نکشید و با مرگ ناگهانی لوئی ۱۲پایان یافت و در نتیجه دوستی دوکشور هم قوام نگرفت و دوام نیافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۱۹۱۱م:نهم اکتبر سالروز پیروزی انقلاب دکتر «سون یات سنSun Yat Sen » در چین است که در این روز در سال ۱۹۱۱ به نظام سلطنتی این کشور که در طول قرن نوزدهم قدرتهای غرب و نیز ژاپن از ضعف آن استفاده کرده و به مداخله عمیق در سرزمین چین پرداخته بودند پایان داد . دکتر سون به پدر جمهوریت چین معروف است. سون در سال ۱۸۶۶ به دنیا آمد و در ۱۲ مارس ۱۹۲۵در ۵۸ سالگی درگذشت. وی یک سوسیال دمکرات بود. اصول معروف، مهم و سه گانه دکتر سون از این قرارند:

۱- ناسیونالیسم ۲- دمکراسی ۳- تامین معاش، رفاه و نیازمندی های زندگانی برای همه که به تعبیری نوعی سوسیالیسم معتدل (میانه – ملایم) است. وی بدون رعایت این سه اصل پیشرفت سرفرازی و نیکبختی یک ملت را میسر و محقق نمی داند. بسیاری از متفکران عصرحاضر (قرون ۲۰ و ۲۱) این اصول را که خود دکتر سون وسیعا آنها را تعریف و اندیشمندان دیگر تفسیر کرده اند کلید حل مسائل هر ملت و رفاه آن می دانند.

پس از فوت دکتر سون، جانشینانش از هدفهای او دور شدند و دل به حمایت خارجی که دکتر سون برای طرد آنها، آن همه مبارزه کرده بود بستند که در سال ۱۹۴۹ از مائو شکست خوردند و به تایوان گریختند که هنوز درد سری برای چین هستند. مائو بسیاری از افکار دکتر سون را وارد نظام جمهوری سوسیالیستی چین کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۱۹۱۲م:نهم اکتبر سال ۱۹۱۲ دو خواهر دو قلوی سیامی (تایلندی) به نام های میلی Millie و کریستین Christine که هنگام تولد به هم متصل بودند و اعضای مشترک داشتند در گذشتند.

این دو خواهر ۶۱ سال عمر کرده بودند. اصلاح «دوقلوی سیامی» که اینک به صورت یک واژه مرکب بین المللی درآمده است از همان زمان وارد واژه نامه ها شده است که مفهوم آن دوقلوی به هم چسبیده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۱۹۳۴م:نهم اکتبر سال ۱۹۳۴ الکساندر یکم پادشاه یوگوسلاوی به دست یک ناسیونالیست کروات ترور شد و«پتر» پسر ده ساله اش را برجای نشاندند!. این قتل باعث سوء ظن صربها نسبت به سایر ملیتهای کنفدراسیون یوگوسلاوی، و نیز دشمنی با مجارها و ایتالیایی ها شد که در طول زمان گسترش یافت.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۴۶م:نهم اکتبر سال ۱۹۴۶میلادی پتوی برقی ساخته شد که کمک بزرگی مخصوصا به سالخوردگان بود که در برابر سرما آسیب پذیرترند. نخستین پتو از این نوع ،پس از عرضه به بازار ۳۹ دلار و پنجاه سنت قیمت گذاری شده بود.

۲۰۰۵م:زمین لرزه ۷ و ۶ دهم ریشتری آسیای جنوبی که بامداد هشتم اکتبر ۲۰۰۵ رخ داد به دلیل وقوع در عمق زیاد، چند کشور را تکان شدید داد. این زلزله که مرکز آن در صد کیلومتری شمال شرقی اسلام آباد (پایتخت پاکستان) بود تا کابل (۴۸۰ کیلومتری) در غرب و تا بنگلادش در شرق، منطقه ای به عرض بیش از هزار کیلومتر را لرزاند و دهها هزار تن تلفات جانی و نیز ویرانی فراوان به بار آورد. این تلفات در پاکستان و کشمیر بیشتر بود. عکس زیر که نهم اکتبر گرفته شده است خرابی چند مجتمع ساختمانی در حاشیه پایتخت پاکستان را نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مهر

۱۸۳۱: «کاپودیستریاسKapodistias» دیپلمات امپراتوری روسیه و متولد یونان که پس از اعلام استقلال این کشور از سلطه عثمانی، با سازش قدرتهای اروپایی رئیس کشور مستقل یونان شده بود به دست پسر و برادر مردی که به زندان افتاده بود در مدخل کلیسا به قتل رسید. وی نخستین رئیس کشور مستقل یونان پس از دو هزار سال بود. یونان از اواخر هزاره یکم پیش از میلاد تا اوایل قرن نوزدهم به ترتیب توسط مقدونی ها، رومی ها و عثمانی ها اداره می شد.

۱۹۴۰: لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) در یک حمله شبانه به لندن، کلیسای سن پال را بمباران کرد.

۱۹۴۷: برای نخستین بار میان یک هواپیمای در حال پرواز و یک اتومبیل در حال حرکت ارتباط تلفنی برقرار شد.

۱۹۴۴: مذاکرات ۹ روزه چرچیل با استالین در مسکو آغاز شد که فصلی از آن مربوط به سرنوشت ایران پس از جنگ جهانی دوم بود.

۱۹۶۱: انگلستان به استعمار خود بر سرزمین آفریقایی تانگانیکا پایان داد . این سرزمین بعدا با زنگبار متحد شد و جمهوری فدرال تانزانیا به وجود آمد.

۱۹۷۰: جمهوری خمرKhmer (کامبوج ) اعلام موجودیت کرد . قبلا این کشور سلطنتی و پیش از آن مستعمره فرانسه بود . کامبوج بعدا باز هم به نوعی سلطنتی باز گشت کرد.

۱۹۸۹: هفتاد هزار تن از اتباع آلمان شرقی در شهر لایپزیک دست به اعتراض زدند و خواهان آزاد شدن تاسیس احزاب و گروهها و انتشار نشریه مستقل و حرفه ای شدند و عدم رضایت خود از وجود یک حزب (حزب کمونیست) و دولتی بودن نشریات ابراز داشتند. این اعتراضها تا تامین وحدت آلمان ادامه یافته بود.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر