تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مرداد

۴۰پیش ازمیلاد:هشتم اوت سال ۴۰ پیش از میلاد ارتش ایران با در هم شکستن ارتش روم، سوریه را پس گرفت . واحدهای نظامی ایران سپس به پیشروی خود ادامه داده و فلسطین را هم تماما تصرف کردند.

سنای روم که چنین دید، به ایران اعلان جنگ داد و سه سال طول کشید تا تدارک این جنگ که برای آن لژیونرهای رومی از سراسر متصرفات این امپراتوری، از انگلستان و فرانسه و اسپانیا و آلمان گرفته تا شمال آفریقا، ایلریا (یوگسلاوی) و یونان احضار شده بودند فراهم شود .حمله به ایران در سال ۳۶ پیش از میلاد با ۱۱۳ هزار سرباز زبده به فرماندهی مارکوس آنتونیوس (شوهر کلئوپاترا ملکه یونانی تبار مصر) آغاز شد. این بزرگترین لشکرکشی غرب به شرق در طول تاریخ تا سال ۱۹۹۰ بشمار آمده است. پیش از آغاز جنگ ، آخرین درخواست اکتاویوس امپراتور روم که خواهان پس دادن پرچم های سربازان شکست خورده رومی در جنگ حران (کارهه) در سال ۵۳ پیش از میلاد شده بود از سوی مجلس عالی ایران (مٍهستان) رد شده بود . در جنگ حران هفت لژیون (لشکر) رومی و فرمانده آنان "کراسوس" نابود شده بودند. فرمانده نیروهای ایران در آن جنگ سپهبد "سورنا" بود که جنگ افزارهای تازه به میدان آورده بود و تاکتیک (تا آن زمان )بی سابقه ای را به کار بسته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مرداد

۱۹۷۴م:ریچارد نیکسون برای این که محاکمه و مجازات نشود هشتم اوت ۱۹۷۴(روزی چون امروز) از ریاست جمهوری آمریکا کناره گیری کرد و جرالد فورد معاون او جایش را گرفت و ضمن صدور حکمی مانع ادامه تعقیب قضایی و مجازات نیکسون در رابطه با ماجرای واترگیت (دستبرد به ستاد انتخاباتی حزب دمکرات و نصب غیر قانونی دستگاه شنود در آن) شد. کناره گیری نیکسون از ظهر نهم اوت عملی شد. وی تنها رئیس جمهوری در تاریخ ۲۲۹ ساله آمریکاست که از این سمت کناره گیری کرده است. وی دو روز پیش از این گفته بود که از محاکمه پارلمانی شدن باکی ندارد و کناره گیری نمی کند، ولی در این دو روز مشاورانش او را به کناره گیری قانع کرده بودند تا برکنار نشود و به زندان نیفتد. مجلس نمایندگان آمریکا پس از رسیدگی به قضیه واتر گیت برای نیکسون کیفر خواست صادر کرده بود تا در سنا محاکمه شود. نیکسون در قبال قضیه واتر گیت متهم به اختفای مدارک جرم و دروغگوئی به بازپرس هم شده بود. قضیه واتر گیت با سرقت طرحهای مبارزات انتخاباتی حزب دمکرات (حزب رقیب) پیش از انتخابات از محل دفتر این حزب در ساختمان واتر گیت در شهر واشنگتن به وجود آمده بود. اخیرا روشن شده است که کفیل وقت سازمان امنیت داخلی آمریکا (اف بی آی) که یک یهودی بود ماجرای واترگیت را به یک خبرنگار مورد اعتماد خود داده بود که در روزنامه واشنگتن پست انتشار یافته بود و …. انگیزه این افشاگری هنوز هم به درستی دانسته نشده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ مرداد

تکفارس آی آر

۱۹۴۵م:هری ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا در این روز از ماه اوت ۱۹۴۵ منشور ملل را امضاء کرد. وی سومین رئیس دولتی بود که امضای خود را پای این منشور گذارد. این منشور و سازمان ملل، ساخت دولتهای بزرگ فاتح جنگ جهانی دوم است و به همین سبب عنوان "ملل متحد" روی آن گذارده شده است و بنابراین؛ نباید از این سازمان که توان اجرایی اش در دست شورای امنیت و در این شورا حق وتو با دولت های فاتح وقت است انتظاری جز خدمت به همین دولتها داشت.

۱۹۵۳م:در پی اجرای قرارداد ترک مخاصمه میان دو کره، هشتم آگوست ۱۹۵۳ میان آمریکا و کره جنوبی یک پیمان دفاع مشترک، نظیر پیمان آمریکا و ژاپن، امضا شد. دولت مسکو نیز که از ۱۹۴۵ و پس از کوتاه شدن دست ژاپناز شبه جزیره زمام امور قسمت شمالی این شبه جزیره را به حزب کمونیست این منطقه سپرده بود، قول هرگونه حمایت از کره شمالی را داد تا از پیمان کره جنوبی و آمریکا در هراس نباشد.

فروپاشی شوروی و تردید دولت کره شمالی به اینکه دولت روسیه فدراتیو به تعهدات شوروی در قبال آن دولت عمل کند سبب شده است که سیاست ویژه ای در پیش گیرد که دارد الگو می شود و آن ایستادن روی پای خود و بدون اتکاء به دیگران است. این سیاست بود که ظرف مدتی نه چندان طولانی، کره شمالی را یک قدرت اتمی ـ موشکی کرده و برای خود دارد یک قطب می شود. دولت کره شمالی این عقیده را نیز تبلیغ میکند که طبق تجربه تاریخ معاصر، اعتمادی به قول و قرار قدرتهای جهانی نیست و از دست سازمانهای بین المللی که ساخت قدرتهای روز هستند کاری ـ جز خدمت به سازندگانشان برنمی آید، انجمن های غیر انتفاعی هم دارای ارباب هستند و گوش به فرمان آنها جهت قال راه انداختن و در این شرایط راهی جز ادامه بقاء و زندگی با امکانات داخلی نیست.

۱۹۸۸م:نیروهای دولت مسکو پس از ۹ سال استقرار در افغانستان، به تصمیم گورباچف! از هشتم اوت ۱۹۸۸ تخلیه آن کشور را آغاز کردند. ۱۳ سال پس از خروج آنان، نخست نظامیان آمریکا و سپس اعضای پیمان دفاعی اتلانتیک شمالی (ناتو) جایشان را گرفتند.

ورود نظامیان شوروی به افغانستان که به خواست دولت وقت کابل صورت گرفته بود با اعتراض شدید آمریکا و غرب همراه بود ولی روسها و حتی چینی ها که کشورشان همسایه دیوار به دیوار افغانستان است هنوز اعتراضی به استقرار ناتو نکرده اند. در طول استقرار نظامیان شوروی در افغانستان، دولت آمریکا با کمک دولت سعودی و دولت پاکستان به ایجاد دسته های مسلح برای حملات چریکی و خرابکاری برضد روسها دست زد که القاعده و طالبان بقایا و دنباله های آنها هستند که اینک "بهانه" برای استقرار ناتو در افغانستان شده اند. روسها که به سکوت خود ادامه می دهند در افغانستان متحمل ۱۳ تا ۱۵ هزار کشته شدند!. این سکوت روسها از سوی تاریخ نگاران و تفسیر نویس های رسانه ها در برابر علامات سئوال و تعجب (؟!) قرارداده شده است.

www.takfars.ir

۱۹۹۰م:هشتم اوت ۱۹۹۰دولت عراق علی حسن عبدالمجید التکریتی(علی شیمیایی) را به سمت فرماندار کویت منصوب کرد. ارتش عراق قبلا کویت را تصرف و بر پایه دعاوی دیرین و مستندات تاریخی، آن را ضمیمه خاک خود اعلام و یک ایالت عراق خوانده بود. دولت عراق از زمان ایجاد این کشور مدعی کویت بود و آن را (عمدتا با این استناد که کویت دنباله حیره و نجد شرقی و همانند عراق جنوبی در طول نهصد سال یک ایالت ایران بوده و در دوران حکومت اسلامی و سپس عثمانیان این وضعیت تغییر نیافته بود) جزیی از خاک خود می دانست و می گفت که انگلیسی ها آن سرزمین به شیوخ طایفه العتوب داده اند که این طایفه در قرن هفدهم از نجد (کشور سعودی) به آنجا کوچ کرده است و انگلیسیها از آغاز دهه ۱۹۳۰ می دانستند که در زیر شنهای کویت اقیانوسی از نفت قراردارد.

۲۰۰۵م:هشتم اوت ۲۰۰۵ نتیجه نظر سنجی درباره بمباران اتمی هیروشیما به مناسبت گذشت شصت سال از این رویداد که ششم اوت ۱۹۴۵صورت گرفت در رسانه ها انتشار یافت که نشان می دهد ۲۰ درصد ژاپنی ها (طبق گزارش جوزف کلمن نویسنده اسوشیتدپرس) آن را موجه دانسته بودند!. انتشار این «درصد» باعث تعجب اصحاب نظر شده بود و این سئوال را مطرح ساخته بودند که چرا و به چه دلیل این ۲۰ درصد بر بمباران اتمی وطن خود و جزغاله شدن دهها هزار انسان در یک چشم برهم زدن مهر تایید گذارده اند. این اصحاب نظر گفته بودند که نسل تازه ژاپنی را چه شده است؟، قطعا از عمق فاجعه بی خبر مانده اند و تاریخ جنگ جهانی دوم را آن طور که باید، به اطلاع آنان نرسانده اند.

طبق نوشته کلمن و به نقل از نتیجه نظر سنجی، همزمان ۶۸ درصد آمریکاییان نیز بمباران اتمی ژاپن را کاری موجه خوانده و آن را تایید کرده بودند.

شنبه شب ششم اوت ۲۰۰۵ سه تن از خدمه بمب افکن «انولا گی» که بمب اتمی بر هیروشیما فروافکند و هنوز در قید حیات بودند در مصاحبه خود با شبکه «سی بی اس» گفتند که از کاری که کرده بودند پشیمان نیستند!.

۱۸۱۵: در این روز دولتهای اروپایی متحد، ناپلئون را که چندی پیش و پس از شکست در واترلو تسلیم آنها شده بود بر کشتی نشاندند و روانه جزیره سنت هلن در اقیانوس اطلس کردند که در آنجا تا پایان عمر به حالت تبعید باقی بماند.

۱۸۶۰: ملکه جزایر ساندویچ (مجمع الجزایر هاوایی که در آن زمان استقلال داشت و یک ایالت آمریکا نشده بود) برای دیدار از نیویورک وارد این شهر شد. هاوایی تا اواخر قرن ۱۹ یک کشور سلطنتی مستقل بود که اینک با وجود داشتن هزاران کیلومتر فاصله تا خاک اصلی آمریکا، یک ایالت این کشور بشمار می رود.

۱۸۷۹: امیلیو زاپاتا، انقلابی بزرگ مکزیک به دنیا آمد.

۱۹۱۱: قانون، شمار نمایندگان مجلس آمریکا (یکی از دو مجلس کنگره) را ۴۳۵ نفر تعیین کرد که دوره نمایندگی هرکدام دو سال است.

۱۹۱۹: پیمان راولپندی (شهری در چند کیلومتری اسلام آباد که مدتی هم پس از استقلال پاکستان، پایتخت این کشور بود) به جنگ سوم افغانها با انگلستان پایان داد و دولت انگلستان استقلال افغانستان را برسمیت شناخت و در پی آن عنوان حکمران افغانستان از " امیر" به "شاه" تبدیل شد.

۱۹۴۰: حملات هوائی آلمان به انگلستان که خرابی فراوان به بارآورد، آغاز شد.

تک فارس

۱۹۴۲: شش آلمانی که به منظور خرابکاری به خاک آمریکا وارد شده و به دام افتاده بودند در شهر واشنگتن اعدام شدند.

۱۹۴۵: چند روز مانده به پایان جنگ جهانی دوم در جبهه خاور دور، دولت مسکو طبق قراردادهای یالتا و پوتسدام به ژاپن اعلان جنگ داد و یک میلیون سرباز به منچوری و قسمت شمالی کره که در تصرف ژاپن بودند و چند جزیره دیگر فرستاد. بیشتر مورخان بر این باورند که ورود مسکو رقیب قدیمی توکیو به جنگ و خطر تصرف ژاپن به دست روسها، بیش از بمباران اتمی باعث تسلیم آن کشور شده است.

۱۹۴۶: دولت هند به منطقه ۴۷ هزار کیلومتری بوتان واقع در شمال شرقی هند با ۲ میلیون و دویست هزار جمعیت استقلال داد ولی قرار شد که امور دفاعی و روابط خارجی آن منطقه که دارای سلطان است همچنان در دست هند باقی بماند. با این توافق، قرارداد سال ۱۹۰۷ انگلستان و بوتان لغو شد. بوتان میان چین و هند واقع شده و بیشتر مردم آن از نژاد نپالی هستند. نزدیک به نهصد هزار بوتانی هم در نپال بسر می برند.

۱۹۵۵: از این روز کنفرانس ژنو برای تنظیم چگونگی استفاده مسالمت آمیز از نیروی اتم آغاز بکار کرد.

۱۹۶۰: سرزمین ساحل عاج در غرب آفریقا استقلال یافت.

۱۹۶۷: انجمن همکاری های ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) که اینک دارای ۱۱ عضو است و ۵۵۰ میلیون نفوس جهان ( ۸ درصد جمعیت جهان) را شامل می شود تاسیس شد.

۱۹۶۸: در این روز شهر میامی در فلوریدای آمریکا صحنه یک شورش نژادی خونین بود.

۱۹۷۶: جان روزلی، مافیای آمریکایی معروف که چند سال پیش از آن طبق نقشه "سیا" قرار بود فیدل کاسترو را به قتل برساند، به طرز مرموزی کشته شد.

۱۹۸۸: نسبت به جان "جورج شولتز" وزیر امور خارجه وقت آمریکا در کشور بولیوی سوء قصد شد ولی آسیب ندید.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر