تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۲۶۱م:شکست های نظامی سنگین سال های ۲۳۸، ۲۴۴ و ۲۶۰ میلادی از ایران (زمان اردشیر ساسانی و پسرش شاپور)واز دست دادن دو امپراتور در این جنگ ها و تعهد پرداخت باج و خراج به ایران، دعاوی بانو «زنوبیا» در مصر و مناطق شرقی آن، حمله فرانک ها از آلمان به فرانسه (کشور گل) و اسپانیا، تعرض گت ها و وندال ها به حواشی شمال شرقی ایتالیا و شورش طوایف ساکن الجزایر امروز، امپراتوری روم را از آغاز بهار سال ۲۶۱ میلادی در بدترین وضعیت خود قرار داده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۱۹۵۲م:دکتر مصدق نخست وزیر وقت در مصاحبه ای که هفتم ماه مه سال ۱۹۵۲ در رسانه های آمریکا انتشار یافت گفته بود: استعمار اروپایی بر سایر ملل که از قرن پانزدهم آغاز شده به این آسانی ریشه کن نخواهد شد. ما، ایرانیان، نخستین سنگ بنای این مبارزه را قرار داده ایم. ما به درخت کهن استعمار، توفان وار، تکان شدید وارد ساخته ایم. هرچند سادگی است اگر تصور رود که با این یک تکان، این درخت تنومند ریشه کن خواهد شد. به همانگونه که استعمارگران هر وقت که لازم باشد برای حفظ منافع خود با یکدیگر متحد می شوند، ما استعمار زدگان هم اگر بخواهیم موفق شویم باید گرد هم آییم و یکپارچه عمل کنیم و بدانیم که استعمارگران نمی خواهند ما را متحد ببینند و با تمام نیرو و توان و توسل به انواع نیرنگ می کوشند مانع همصدایی و یکدلی ملل استعمار زده شوند و ما هنگامی موفق خواهیم شد، که به این حقیقت پی ببریم. ملل استعمارزده تا روشن و آگاه نشوند نخواهند توانست سرنوشت خود را به دست گیرند. در درجه اول ، ما باید مطبوعاتی داشته باشیم که نیت آنها خدمت به مردم و دفاع از حقوق آنان و روشن ساختن ایشان از حقایق باشد و ….

این مصاحبه که طولانی بود به مناسبت پایان یکمین سال حکومت دکتر مصدق، در آخرین روز آوریل ۱۹۵۲ در تهران با خبرنگاران آمریکایی انجام شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

تکفارس آی آر

۱۸۴۰م:امروز زادروز چایکوفسکی (پیوتر ایلیچ) آهنگساز بنام روس است که هفتم ماه مه سال ۱۸۴۰ به دنیا آمده بود. وی که از پنج سالگی پیانو می نواخت در طول عمر پربار خود کوشش بسیار کرد که موسیقی ملل را با ساخت آهنگ به یکدیگر نزدیک سازد تا انسانها از طریق موسیقی هم، یکپارچه و یک پیکر شوند. چایکوفسکی در جریان این تلاش، آهنگهای مخلوط (ملل) خلق کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۱۸۹۵م:روس ها بیش از یک قرن است که هفتم ماه مه هر سال را به نام «روز رادیو» برگزار می کنند زیرا نخستین گیرنده رادیو در جهان در این روز در سال ۱۸۹۵ توسط «الکساندر پوپوفAlexander S. Popov» روس در شهر سن پترزبورگ به معرض تماشا گذارده شد. پوپوف که اهمیت نداد اختراع او ثبت شود نخستین سازنده یک رادیو کامل در جهان شناخته شده است. قبل او، دانشمندان فیزیک اصول و قواعدی درباره امواج الکترومانیتیک به دست آورده بودند. پوپوف فیزیکدان روس و نخستین سازنده یک رادیو کامل چهارم مارس سال ۱۸۵۹ متولد و ۳۱ دسامبر سال ۱۹۰۵ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۱۸۷۹م:ششم ماه مه زادروز «بدریک هروزنیBedrich Hrozny» شرقشناس چک است که در سال ۱۸۷۹ به دنیا آمد و ۸۳ سال عمر کرد. او که زبانهای عهد قدیم از جمله آکادی، سومری، پارسی باستان، سانسکریت و زبان هیتیتHittite را فرا گرفته و خطوط میخی را می خواند در طول اقامت طولانی خود در ترکیه موفق به خواندن اسناد آرشیو سران دولت هیتیت شد که در بغازکویBogazkoy (یکصد و پنجاه کیلومتری شمال شرقی آنکارا) کشف شده بودند. هروزنی با خواندن اسناد این آرشیو اعلام کرد که هیتیت ها که روزگاری بر آناتولی، شمال عراق امروز و قسمتی از سوریه تسلط داشتند، آرین بودند و زبانشان هند ـ اروپایی بود و ارتباطی با زبانهای موجود در مزوپتامیا Mesopotamia ندارد (این واژه که از زمان سلوکی ها متداول شده است از دو واژه یونانی به معنای میان رودها = مابین النهرین = بین النهرین، سرزمینی که میان دجله و فرات و اطراف این دو رود واقع شده است، عمدتا عراق امروز) و سمتیک (سامی = هبرو ـ عربی) و همریشه زبانهای آرامی، آکادی و سومری (هر سه سمتیک) نیست.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۱۸۷۷م:«تاشوکا ویتکو» رئیس طایفه اوگلالا Oglala از قبیله سو (بومیان آمریکا ـ سرخپوستان) در پی جنگها متعدد با دولت آمریکا به منظور حفظ اراضی نیاکان از خطر تصرف آنها توسط اروپاییان مهاجر، ششم ماه مه سال ۱۸۷۷ دست از جنگ کشید و در نبراسکا تسلیم شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۱۸۸۹م:برج ایفل در پاریس و در کنار رود سن، از ششم ماه مه سال ۱۸۸۹ به روی مردم و بازدید کنندگان باز شد. این برج پولادین به نام سازنده آن «گوستاو ایفل»، La Tour Eiffel نامیده شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۱۹۵۴م:هفتم مه ۱۹۵۴ داوطلبان مسلح ویتنامی مرکب از کمونیست ها و ناسیونالیست ها با هدایت ژنرال جیاب، نابغه جنگ های میهنی و نامنظم، دژ «دین – بین فوDien Bien Phu» را گشودند و هزاران تن از ورزیده ترین افسران و سربازان فرانسه را به اسارت گرفتند و به استعمار فرانسه بر وطن خود و سراسر شبه جزیره «هندوچین» پایان دادند. جیاب متولد ۱۹۱۱ قبلاً یک دبیر تاریخ در دبیرستان ها بود. وی در طول چهار دهه یکی پس از دیگری؛ سه قدرت ژاپن ، فرانسه و آمریکا را به زانو درآورد. وی در ۹۶ سالگی همچنان به ویتنامی ها (دولت ویتنام) اندرز می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

۱۹۹۶م:مجلس نمایندگان روسیه (دوما) در این روز در سال ۱۹۹۶ با تصویب طرحی، انحلال اتحاد شوروی را عملی غیرقانونی اعلام داشت، این اقدام را بی اعتبار خواند و ابطال کرد.

این طرح که همچنان پابرجا مانده است با اعتراض و انتقاد شدید یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه که یکی از سه نفر منحل کنندگان شوروی بود رو به رو گردید. این طرح هنوز به امضای رئیس کشور روسیه نرسیده است تا لازم الاجرا شود!

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ اردیبهشت

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر