تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۵۳پیش ازمیلاد:پس از پیروزی درخشان ایران در جنگ سال ۵۳ پیش از میلاد در منطقه حرّان (کارهه) که ضمن آن کراسوس از اعضای سه گانه شورای عالی ریاست بر روم و پسرش کشته و هفت لژیون رومی منهدم شد، «ارد Orod» شاه وقت ایران از دودمان اشکانی به مداخله در امور روم پرداخت و این مداخله در جریان جنگ داخلی رومیان (سال ۴۹ تا ۴۴ پیش از میلاد) به اوج خود رسید و شاه ایران هردم از یکی از سرداران رومی که بر سر کسب قدرت با هم می جنگیدند حمایت و وعده کمک نظامی و اعزام سرباز می داد و آتش اختلاف را شعله ور می ساخت .

«ارد» پس از فروکش کردن اختلاف ژنرالهای رومی و سپس ترور سزار ژولیوس در سنای روم، تصمیم گرفت پیش از آنکه رومیان در صدد حمله به قلمرو ایران برآیند که قابل پیش بینی بود باقیمانده متصرفات روم در آسیا را بگیرد و جای پای برای رومیان در شرق مدیترانه (اصطلاحا «لوانت Levant») باقی نگذارد. «ارد» با این هدف، پسر خود «پاکر که رومی ها پاکروسPacorus نوشته اند» را با نیمی از ارتش ایران به سوریه فرستاد و این سپاه در جنگی که هفتم نوامبر سال ۴۰ پیش از میلاد روی داد و ضمن آن ژنرال رومی «دسیدیوس ساکسا» فرماندار سوریه کشته شد رومیان را شکست داد و روز بعد (هشتم نوامبر) بار دیگر سوریه از آن ایران شد. در این عملیات پنج هزار سرباز رومی اسیر شدند. تلفات رومیان بیش از ۱۱ هزار کشته نوشته شده است. «پاکر » سپس فلسطین و آنگاه حاشیه غربی آسیای صغیر (نواحی ساحل غربی ترکیه امروز)را متصرف شد و جای دیگری برای امپراتوری روم در آسیا باقی نماند. «ارد» پس از این پیروزی به مهستان (سنای ایران) پیشنهاد داد که «پاکر» فرماندار مناطق متصرفه شود که پیشنهاد به تصویب رسید.

۱۳۳۱ش:در این روز در سال ۱۳۳۱ در تهران اعلام شد که کمیسیون پنج نفره رسیدگی به صلاحیت قضات دادگستری کار رسیدگی دو ماهه خود را در ۱۱ آبان پایان داده و روی یک سوم از قضات مورد سوء ظن انگشت گذارده و نظر داده که از میان آنان نزدیک به شصت نفرشان باید از دادگستری به ادارات دولتی دیگر منتقل شوند و برخی هم به امور اداری دادگستری بپردازند و در هرحال از صورت قاضی نشسته خارج شوند.

این کمیسیون در پی افزایش شایعات درباره برخی مقامات قضایی و در اجرای لایحه قانونی استخدام قاضی تشکیل شده بود و ماموریت آن محدود به دو ماه بود. این کمیسیون در طول جلسات خود به پرونده های استخدامی قضات، تصمیمات قضایی مورد سوء ظن برخی از قضات، شکایات از آنان، شایعات و سوء شهرت ها رسیدگی کرده بود، و دستگاه اداری مکلف به همکاری با این کمیسیون بود. قرار شده بود که در هیچ اعلامیه ای نامی از کسی برده نشود و کار پاکسازی و تصفیه بدون سر و صدا انجام گیرد و ظرفیت رشته قضایی دانشکده حقوق برای جبران این پاکسازی افزایش یابد.

۱۳۳۱ش:لایحه قانونی شهرداریها که ۱۱ آبان ۱۳۳۱ به امضای دکتر مصدق رئیس دولت وقت رسیده بود هشت روز بعد (روزی چون امروز) جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد. این لایحه با استفاده از اختیارات دکتر مصدق در ۹۰ ماده و ۱۴ تبصره تنظیم شده بود.

تکفارس آی آر

طبق این قانون، هر نقطه از ایران که بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته باشد باید دارای انجمن (شورا) انتخابی باشد و زیر نظر این شورا اداره شود. این قانون به هر شهرداری یک شخصیت حقوقی مستقل داده بود. عده اعضای هر شورای شهر بر حسب جمعیت آن میان ۹ تا ۳۰ نفر تعیین شده بود. شورای تهران باید دارای ۳۰ عضو بود. مهمترین وظیفه شورا انتخاب شهردار بود. دولتهای پس از ۲۸ مرداد تا مدتی مانع از تشکیل انجمن های شهر شدند ولی بعدا به تدریج زیر بار اجرای آن رفتند.

۱۳۳۲ش:هفدهم آبان سال ۱۳۳۲، دو ماه و ۲۱ روز پس از کودتای ۲۸ مرداد، محاکمه دکتر مصدق که در بازداشت بود به اتهام ضدیت با سلطنت و قصد برکنارکردن شاه و نیز به عنوان مسبب وقایع ۲۵ تا ۲۸ مرداد در محکمه نظامی تهران آغاز شد.

دکتر مصدق هنگام معرفی، خود را نخست وزیر قانونی ایران اعلام و به صلاحیت محکمه اعتراض کرد و گفت که تنها دیوان عالی کشور می تواند رئیس دولت را بازخواست قضایی کند. با بیان این مطلب، جلسه محاکمه به مدت یک هفته تعطیل شد تا اعضای محکمه که چند افسر ارشد بودند به صلاحیت خود رسیدگی کنند. دکتر مصدق گفته بود که طبق قوانین ایران، دیوان عالی کشور جای رسیدگی به قصور نخست وزیر و وزیران است. وی برکناری خود را یک کودتا با نقشه خارجی خوانده بود و گفته بود که جز با رای عدم اعتماد پارلمان، فردی دیگر حق برکناری نخست وزیر را ندارد، و در صورت وقوع چنین عملی، این مرتکب است که باید به اتهام نقض قانون اساسی و نادیده گرفتن اراده مردم محاکمه و مجازات شود. کودتا یعنی برکنار کردن دولت از طرق غیر قانونی، و بنابراین کودتاگران مجرمند، نه من که برگزیده ملت و رئیس قانونی دولت هستم. عامل و دشت نشانده بیگانه خائن و مجرم است، نه من.

انتشار اخبار مربوط به آغاز محاکمه دکتر مصدق که در جامعه ایران از محبوبیت فراوان برخوردار بوده است و نیز گزارشهای مربوط به تجدید روابط ایران و انگلستان و خبرهایی که حکایت از سفر قریب الوقوع ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا به تهران داشت خشم مردم را برانگیخت؛ بازار تهران به نشانه اعتراض تعطیل و تظاهرات مردم در چند شهر ازجمله تهران و تبریز آغاز شد و اعتصاب و تظاهرات سراسری از روزهای بعد اعلام گردید که نظامیان حکومت (دولت کودتا) وارد عمل شدند، قسمتی دیگر از بازار تهران را ویران و به سوی مردم معترض تیراندازی کردند که ضمن آن دو تن کشته و عده ای مجروح شدند. چندین بازرگان و عده ای از معاریف ملی گرا نیز دستگیر شدند. برای پیشگیری از وقایع مشابه؛ در اصفهان، فارس و خوزستان حکومت نظامی اعلام و رفت و آمد درساعات شب و تشکیل اجتماعات بیش از سه نفر ممنوع گردید. همزمان شماری از مهندسان و کارکنان شرکت ملی نفت ایران نیز به اتهام هواداری از دکتر مصدق و جنبش های چپ از کار برکنار شدند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

www.takfars.ir

۱۹۰۰م:بانو «مارگارت میچل Margaret Mitchell» نویسنده داستان «برباد رفته» در باره جنگ داخلی آمریکا که یکی از بهترین آثار ادبی قرن ۲۰ است هشتم نوامبر ۱۹۰۰ در شهر اتلانتا به دنیا آمد. وی در طول عمر نسبتا کوتاه خود همین یک داستان را نوشت که به صورت فیلم سینمایی هم درآمده است. داستان برباد رفته پرفروشترین داستان تاریخ بشر است که هنوز هر سال بیش از ۲۵۰ هزار نسخه بفروش می رسد. این کتاب به ۳۵ زبان ترجمه شده است. مارگارت که پیش از شروع به نوشتن این کتاب، خبرنگار شهری تنها روزنامه شهر انتلانتا بود ضمن پوشش اخبار شهر و تماس با مردم که هنوز در میان آنان شاهدان جنگ خونین داخلی آمریکا دیده می شدند و سوزاندن شهر اتلانتا توسط نیروهای ژنرال شرمن (افسر شمالی) را دیده بودند از واقعیت های این برادر کشی که برایش گفته بودند آگاه شد و تصمیم به نوشتن کتابی گرفت که با خواندن آن برای همیشه هرنوع جنگ داخلی و برادر کشی پایان یابد و موفق به این کار شد.

نخستین چاپ کتاب او سی ام ژوئن ۱۹۳۶ انتشار یافت و خود وی ۱۶ اوت ۱۹۴۹ فوت شد. مارگارت برای نوشتن کتاب «برباد رفته» ده سال تمام کار کرده بود. دولت آمریکا به منظور قدردانی از مارگارت تمبری را چاپ کرده و به جریان گذارده است که عکس این تمبر در زیر آمده است:

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۱۹۰۸م:امروز زادروز بانو «مارتا گلهورنMartha Gelhorn» روزنامه نگار معروف و همسر سوم «ارنست همینگوی» داستان نگار بنام است که هشتم نوامبر سال ۱۹۰۸ به دنیا آمد و ۹۰ سال عمر کرد. وی در طول ۶۰ سال عمر روزنامه نگاری خود اخبار جنگ های اسپانیا، تصرف چک اسلواکی توسط هیتلر، جنگ روسیه با فنلاند، جنگ ژاپن و انگلستان در هنگ کنگ، سنگاپور و برمه، پیاده شدن نیروهای متفقین در فرانسه و تعقیب کار آنها تا شکست هیتلر، جنک کره، شورش های آمریکای لاتین، جنگ ویتنام و جنگ شش روزه اعراب و اسراییل را پوشش داد و در پی هر جنگ یک کتاب نوشت که ماخذ قرار گرفته اند. در جریان جنگ داخلی اسپانیا بود که با همینگوی آشنا شد و با او ازدواج کرد. مارتا از دوستان «الینور» زن روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا بود و با هم کتاب مشکلات رکود اقتصادی آمریکا را نوشتند و راه حلهای متعدد ارائه دادند که در تنظیم «نیو دیل» مورد استفاده قرار گرفت. مارتا کار روزنامه نگاری را با پوشش اخبار رکود بزرگ اقتصادی آمریکا و فقر مردم این کشور که ناشی از این رکود بود برای چند روزنامه معروف آغاز کرده بود که ماحصل کار خود را در کتاب «رنج هایی که من دیدم» آورده است. کتابهای معروف او عبارتند از: چهره جنگ، مک کارتیسم، اصلاحگری از طریق ژورنالیسم، درخت های کوتاه هم می توانند سایه افکنی کنند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۲۰۰۸م:«مورلی سیفر Morley Safer» روزنامه نگار کانادایی که از ۳۵ سال پیش تاکنون برای برنامه «سیکستی مینیتز» شبکه سی بی اس آمریکا گزارش اینوستیگیتیو تهیه می کند امروز (هشتم نوامبر ۲۰۰۸) پا به ۷۸ سالگی گذارد. وی که کار روزنامه نگاری را در روزنامه های کانادا آغاز کرده بود پس از پیوستن به خیل روزنامه نگاران اینوستیگیتیو به رسانه های آمریکا منتقل و خبرنگار آنها در اروپا شد و برای سی بی اس در لندن، دفتر ایجاد کرد. وی در سال ۱۹۶۵ به وبتنام جنوبی رفت و دفتری هم در سایگون برای سی بی اس تاسیس کرد. گزارش های او از ویتنام مطابق میل دولت آمریکا نبود. لیندن جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا پس از این که «سیفر» صریحا در یک اظهار نظر گفته بود که آمریکا در جنگ ویتنام نه تنها پیروز نمی شود بلکه بدنام هم خواهد شد از مدیر «سی بی اس» شدیدا گلایه کرد و گفت که این نوع اظهار نظر ها روحیه سربازان در حال جنگ را تضعیف می کند و منافع آمریکا را به مخاطره می افکند. سیفر پس از بازگشت به آمریکا از سایگون، چند تفسیر بسیار منفی از تاکتیک «جستجو و تخریب» نظامیان آمریکایی در ویتنام پخش کرد و سپس به برنامه ۶۰ دقیقه که یک مجله تلویزیونی است و کار اینوستیگیتیو می کند پیوست و همه جهان را حوزه فعالیت خود قرار داده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۱۹۶۹م:کریستیان بارنارد که در دسامبر سال ۱۹۶۹ در یک بیمارستان زادگاه خود ــ فدراسیون آفریقای جنوبی ــ برای نخستین بار در تاریخ بشر دست به عمل پیوند قلب زد و راه را برای این کار باز کرد هشتم نوامبر سال ۱۹۲۲ به دنیا آمد و دوم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در گذشت.

دکتر بارنارد تا سال ۱۹۸۳ ، ظرف ۱۴ سال ۷۹ عمل پیوند قلب انجام داد که یکی از این افراد ۲۰ سال دیگرعمر کرد و براثر کهولت در گذشت.

کارمهم دیگر او که دومین پیشتازی وی بشمار آمده است انجام عمل جراحی روی قلب نوزدانی بود که با قلب ناقص یا بیمار به دنیا آمده بودند. دکتر بارنارد در سال ۱۹۸۳ به علت ابتلا ء به بیماری تورم مفاصل دست از جراحی دست کشید و از آن پس به نوشتن کتب راهنمای بیماران دست زده بود. وی درتاریخ پزشکی جایگاهی رفیع دارد.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۱۹۳۳م:هشتم نوامبر سال ۱۹۳۳ نادرشاه پادشاه افغانستان به قتل رسید و پسرش محمد ظاهر که طبق قانون اساسی تازه افغانستان «پدر ملت» لقب یافت بر جای او نشست و محمدظاهرشاه شد.

نادر شاه که قرار بود بیطرفی افغانستان را محفوظ نگهدارد شهرت طرفداری از انگلستان را داشت و به دست عبدالخالق مخالف سیاسی اش کشته شد.

نادرشاه با کمک دولت انگلستان روی کار آمده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۱۹۵۰م:تاریخ نظامی دو رویداد مهم را در هشتم نوامبر سال ۱۹۵۰ ثبت کرده است که هر دو در جریان جنگ کره اتفاق افتاد: عبور شگفت انگیز و غیر قابل پیش بینی بیش از سیصد هزار داوطلب مسلح چینی از رود «یالو» و نخستین جنگ جتها در آسمان.

جنگ کره در ژوئن ۱۹۵۰ باحمله گسترده کره شمالی به کره جنوبی آغاز و جز منطقه کوچکی، سایر نقاط کره جنوبی به تصرف شمالی ها درآمده بود که دولت آمریکا وارد عمل شد، و سپس شورای امنیت سازمان ملل که نماینده شوروی از شرکت در جلسه مربوط خودداری کرده بود رای به عقب راندن شمالی ها از جنوب با توسل به زور داد. سالها بعد دلیل غیبت نماینده شوروی از جلسه شورای امنیت که اگر حضور داشت مجبور بود قعطنامه را «وتو» کند معلوم شد و آن این بود که شوروی می خواست آمریکا درگیر جنگی شود که طرف دیگر آن، نیروی انسانی فراوان داشته واز تلفات سنگین نهراسد.

شمالی ها در برابر نیروهای اعزامی شورای امنیت و عمدتا آمریکایی دست به عقب نشینی زدند و مک آرتور سر فرمانده آنان خرسند از این بابت بود، که سحرگاه هشتم نوامبر او را از خواب بیدار و خبر دادند که امواج نظامیان چینی از رود «یالو» که مرز چین و کره را تشکیل می دهد گذشته و نیروهای آمریکایی را مورد حمله قرار داده و مجبور به عقب نشینی کرده اند.

این رویداد سبب تعویض مک آرتور فاتح ژاپن و ناکامی نیروهای امریکا و چند کشور دیگر شد. مک آرتور به آمریکاییان اندرز داد که در آسیا وارد جنگ زمینی نشوند. جنگ ویتنام نشان داد که به اندرز او توجه نشده بود.

عبور از «یالو» نخستین قدرت نمایی نظامی چین پس از برقراری نظام توده ای در این کشور بود که جهان را شگفت زده ساخت. قدرت نمایی نظامی بعدی چین در سال۱۹۶۲ اتفاق افتاد که در یک اقدام برق آسا و با یک تاکتیک باورنکردنی در ارتفاعات هیمالیا سپاهیان هند را درهم کوبید و لاداخ رامتصرف شد.

T A K F A R S

رویداد نظامی دیگر هشتم نوامبر، نخستین جنگ جتها در آسمان بود. در این روز یک جت جنگده میگ ــ ۱۵ ساخت شوروی که در اختیار کره شمالی قرار گرفته بود با یک جت اف ــ ۸۶ آمریکا در آسمان کره در گیر شد و به سوی هم شلیک کردند و جهان را وارد عصر جنگ جتها ساختند. لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) برای نخستین بار در دوران جنگ جهانی دوم جنگنده جت بکار برده بود، ولی این عمل یک طرفه بود و چون کشورهای دیگر فاقد جت بودند، برخورد برابر و متقابل صورت نگرفته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۲۰۰۳م:در هفته ای که به هشتم نوامبر ۲۰۰۳ ختم شد، درجریان زد و خوردهای عراق، دو هلی کوپتر نظامی آمریکا که بر اثر آتش مخالفان سرنگون و روی هم ۲۱ آمریکایی کشته شدند. یک روزنامه چاپ آمریکا در شماره هفتم نوامبر خود عکس کشته شدگان سقوط هلی کوپتر اول را به ترتیبی که دیده می شود در بالای صفحه اول به صورت سراسری چاپ کرده بود. چاپ فوری عکسهای مقتولین و تفصیل ماجرا نشان داده است که اطلاع رسانی تحولات نظامی در دهه اول قرن ۲۱ با جنگهای قرن ۲۰ کاملا متفاوت است و به همین نسبت هم واکنش مردم نسبت به جنگها و تحولات سریعتر و شدیدتر خواهد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۲۰۰۵م:دزدان دریایی ششم نوامبر ۲۰۰۵ در نزدیکی آب های سومالی به این کشتی بزرگ مسافربر تفریحی آمریکایی به نام «سی بورن» متعلق به کمپانی کارنیوال (عکس بالا) که با صدها تفریحگر از آمریکا به اقیانوس هند آمده بود تا مسافرانش سواحل منطقه را ببینند و در برخی از بنادر پیاده شوند، حمله کردند. این کشتی در آبهای سومالی (شاخ آفریقا) مورد حمله دو قایق مسلح دزدان دریایی قرار گرفت که با شلیک مسلسل و آر. پی. جی (نارنجک انداز) به ناخدا دستور توقف داده بودند. ناخدا با وجود مجروح شدن یکی از ۱۶۱ خدمه کشتی و آسیب رسیدن به بدنه آن موفق به فرار شد و با ایجاد صدای ترقه، دزدان را فراری داد زیرا که کشتی های غیر نظامی حق حمل اسلحه و بکار بردن آن را ندارند.

این دزدان قبلا به یک کشتی حامل کمکهای سازمان ملل به سومالی و یک کشتی باری دیگر دستبرد زده و حتی برای دریافت پول بیشتر گروگانگیری کرده بودند.

جهانیان که تصور می کردند دزدی دریایی دیر زمانی است که پایان یافته است با شنیدن این خبر، از این تصور خارج شدند. همین دزدی های دریایی در قرن ۱۹ در خلیج فارس بهانه قرار گرفت که انگلستان شیخ نشین های جنوب خلیج ما را تصرف کند و تحت الحمایه قرار دهد و دولت آمریکا برای نخستین بار در تاریخ خود در اوایل قرن ۱۹ کشتی جنگی به مدیترانه بفرستد و ….

دزدی دریایی در آبهای شاخ آفریقا از سال ۲۰۰۵ به بعد هم ادامه یافته! و در سال ۲۰۰۸ شدت بیشتری به خود گرفته است، وضعیتی که برای جهانیان شگفت انگیز است. در سال ۲۰۰۸ دزدان دریایی شاخ آفریقا یک کشتی ایرانی را هم توقیف کرده بودند. سومالی عملا تنها کشور بی دولت جهان است!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۲۰۰۵م:یک گردباد ناگهانی که پیش بین های هواشناسی هم آن را پیش بینی نکرده بودند در قلب آمریکا و در مرز دو ایالت کنتاکی و ایندیانا پدید آمد و در نیمه شب هفتم نوامبر ۲۰۰۵ شهری را زیر و رو کرد. در این رویداد طبیعی بیشترین آسیب به یک «تریلر پارک» رسید که کاملا از میان رفت و ۲۳ تن از ساکنان آن کشته شدند. تریلر پارک ها جای سکونت افراد کم درآمد است که در تریلر (اطاقکهای شبیه اتاق بار کامیونهای تریلر) زندگی می کنند.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۲۰۰۸م:مروری بر مقالات و تفسیرهای روزنامه ها (رسانه های چاپی) که این روزها تقریبا همه آنها را از طریق اینترنت می توان به دست آورد نشان می دهد که ششم و هفتم نوامبر ۲۰۰۸ سوژه این مقالات و اصطلاحا ستونها، انتخابات چهارم نوامبر ۲۰۰۸ آمریکا بوده است و جز روزنامه های کشورهای معروف به متحد دولت واشنگتن، مقاله نگاران کوشیده بودند که جامعه خودرا روشن سازند که انتخاب فردی خلاف انتظار و متفاوت از روال متعارف گذشته به معنای تغییر سیاست های کلی آمریکا نیست و ممکن است که تنها مختصر تغییری در روش اجرای آن سیاست ها و تاکتیک حاصل شود. این مقاله نگاران عموما نوشته بودند «اوباما» از آن گروه سیاهپوستان آمریکایی نیست که نیاکانش را در آفریقا شکار کرده و در زیر غل و زنجیر، در ته کشتی به آمریکا منتقل و فروخته باشند و …. پدر «اوباما» برای تحصیل در دوره بالاتر از لیسانس (کارشناسی) در دانشگاه هاوایی به آمریکا آمده بود و در اینجا با یک زن سفید پوست آمریکایی ازدواج کرده بود و پسر او (باراک) تبعیض هایی را که نسبت به سیاهان حتی در نیمه دوم قرن بیستم در جامعه آمریکا اعمال می شد تجربه نکرده و فقر را ندیده به گونه ای که در نخستین مصاحبه اش به عنوان رئیس جمهور منتخب، به تهیه یک سگ! اشاره کرده بود که آن را با خود به کاخ سفید ببرد (تا از سران سابق آمریکا که دارای سگ بودند و آن را با خود می بردند و می آوردند و سوژه عکس بود) عقب نمانده باشد. این مقاله نگاران نوشته اند: مصلحت گردانندگان آمریکا این بود که این بار، ولو برای یک دوره، فردی همانند «اوباما» در کاخ سفید اقامت کند تا خشم جهانیان فرونشیند که دولت جورج بوش این خشم را ده چندان کرده است. گردانندگان واقعی و عمدتا پشت پرده آمریکا تغییر نخواهند کرد و امکانات کشور همچنان در اختیار کورپوریشن های بزرگ بود. همین کورپوریشن ها بودند که شبکه های تلویزیونی متعلق به خودرا در جریان تبلیغات انتخاباتی دربست دراختیار اوباما قرارداده بودند و دیدیم که رئیس کل کمپانی تایم ـ وارنر (صاحب سی ان ان) در میان نخستین دسته صاحبان کسب و کار (بیزینس های بزرگ) بود که به دیدار اوباما شتافت. چرا برای هیلری کلینتون و …. آن چنان تبلیغ نکرده بودند.

این مقاله نگاران برای مثال مفاد نطق بسیار طولانی چهارم ژوئن ۲۰۰۸ اوباما در نشست آیپک (کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل) در واشنگتن و اظهارات او در دیدار ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۸ با سران اسرائیل ازجمله ایهود اولمرت را نقل کرده بودند که اطمینان داده بود ایران اتمی را تحمل نکند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۷ آبان

۱۷۹۳: (عصر انقلاب فرانسه): موزه لوور Louvre در پاریس گشایش یافت.

۱۹۱۸: شهر برلن صحنه تظاهرات وسیع کمونیستها و سوسیالیستهای آلمان بود که خواهان بازداشت ویلهلم دوم قیصر آلمان و محاکمه او و لغو نظام سلطنتی بودند که قیصر روز بعد کناره گیرد کرد و به هلند پناهنده شد.

۱۹۶۱: ابوالحسن ابتهاح مدیر عامل سازمان برنامه ۱۷ آبان ۱۳۴۰به اتهام اتلاف مال دولت از جمله حیف و میل ۶۹ میلیون دلار و سوء استفاده ها و سوء مدیریت های دیگر در تهران بازداشت شد . وی قبلا مدیر کل بانک ملی ایران و درگیر در سیاست بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر