تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ فروردین

۵۴م: انتخاب بلاش به شاهی ایران در سال ۵۲ میلادی، و دو روز پس از ۱۳ فروردین که یونانیان این رقم را به عنوان عدد نحس وارد فرهنگ پاره ای از ملتها از جمله ایرانیان کرده اند، مهستان (سنای ایران) از میان شاهزادگان اشکانی و خانواده های وابسته، بلاش را که مادرش از مادهای ایران (کرد) بود به شاهی کشور برگزید و وی نیز برادرش تیرداد را شاه ارمنستان کرد که این اقدام، خشم امپراتور وقت روم را برانگیخت، ولی طولی نکشید که این امپراتور درگذشت.

۱۲۹۲ش: ۱۶ فروردین ۱۲۹۲ خورشیدی زمین لرزه سختی بیش از هزار و دویست تن از ساکنان بوئین زهرا ( قزوین ) را کشت و ویرانی فراوان به بار آورد. ۴۹ سال بعد ( شهریور ۱۳۴۱ ) در همین منطقه زلزله دیگری رخ داد که لرزه های آن به تهران هم رسید و تلفات به مراتب سنگین تری وارد ساخت. از آن پس هم، هرچند سال یک بار زمین لرزه های بوئین زهرا تکرار شده و تلفات و زیانهای مالی داشته است.

۱۳۲۰ش : امروز ـ ۱۶ فروردین ـ سالروز در گذشت پروین اعتصامی شاعره بنام ایران است که در ۳۴ سالگی در ۱۳۲۰ در تهران در گذشت . وی ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در تبریز به دنیا آمده بود و پدرش یوسف اعتصام الملک از نویسندگان و مترجمان کشور بود. اشعار پروین که عمدتا به سبک خراسان بود پیرامون زندگی مردم و احساس خود او از زندگانی بود . قطعه شعر او درباره رنجبران مشهور است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ فروردین

۱۳۳۲ش : دکتر مصدق از توطئه قتل خود و تغییر سیاست آمریکا پرده برداشت۱۶ فروردین ۱۳۳۲ دکتر مصدق نخست وزیر وقت از رادیو اعلام کرد که نهم اسفند ( ۳۷ روز پیش از آن ) توطئه قتل او طرح شده بود و قرار بود هنگام ملاقات با شاه در کاخ مرمر بر سر او بریزند و او را بکشند.

تکفارس آی آر

۱۷۲۵م: امروز زادروز جیاکوما کازانووا Giacomo Casanova نویسنده ایتالیایی قرن ۱۸ است که در جهان به مردی زن باره و همه فن حریف شهرت یافته است. وی ۵ آوریل ۱۷۲۵ در ونیز تولد یافت و در ۱۷۹۸ در گذشت . مهمترین تالیف او « روزهای زندگی » خود وی است که اوضاع اجتماعی قرن ۱۸ اروپا به طرزی ماهرانه و بدون تکلف و پرده پوشی ترسیم کرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ فروردین

۲۰۰۴م : پنجم آوریل ۲۰۰۴ اعلام شد که « مورای گارت » آخرین سردبیر « واشنگتن استار » در ۷۹ سالگی از بیماری قلبی درگذشته است.

۱۷۹۴م : دکتر گیوتین که وسیله گردن زدن بدون درد را اختراع کرد

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ فروردین

www.takfars.ir

۱۸۹۶م : بازی های المپیک ۱۸۹۶ به این صورت با مسابقه دو صدمتر آغاز شد.پنجم آوریل ۱۸۹۶ مسابقه های جهانی ورزشی( المپیک ) پس از ۱۵ قرن که از توقف آنها می گذشت در یونان، زادگاه این مسابقه ها، از سرگرفته شدند و از آن پس هر چهار سال یک بار در یک کشور انجام می شوند .

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ فروردین

۲۳۴۸: طبق نظر یک گروه باستانشناسی، کشتی نوح پس از فروکش کردن توفان در کوه آرارات به زمین نشسته است!.

۱۵۳۱: «ریچارد روز» که در صدد مسموم کردن یک اسقف مسیحیان بر آمده بود باقرار داده شدن در دیک پر از آب و جوشاندن آن اعدام شد!.

۱۷۶۲: انگلیسی ها جزیره گرانادا درکارائیب را از چنگ فرانسویان خارج کردندو صاحب آن شدند.

۱۹۵۵: وینستون چرچیل که پس از ملی شدن نفت ایران نخست وزیر انگلستان شده بود و همه تلاش خود را بکار برده بود تا حکومت دکتر مصدق را براندازد و برای این منظور دیدارهای طولانی از آمریکا بعمل آورده بود دو سال پس از برکناری مصدق در کودتای

انگلیسی – امریکایی ۲۸ مرداد، چون خطر دیگری انگلستان را تهدید نمی کرد در این روز کناره گیری کرد و جای خود را به « انتونی ایدن » داد.

۲۰۰۴: دولت سعودی با استفاده از تجربه های ۱۵ سال گذشته تصمیم به نزدیک شدن به قدرت شرق ( چین ) گرفت و در جریان تلاش خود برای عضویت در سازمان بین المللی تجارت، با این دولت چند قرار داد اقتصادی امضاء کرد که رویداد مهم تازه ای است.

۲۰۰۴: چین در یک قدرت نمایی تازه دستور داد که با اتباع آمریکا عمل متقابل به مثل شود و از آنان هنگام ورود به قلمرو چین انگشت نگاری ، عکسبرداری و احیانا مصاحبه بعمل آید و این تصمیم شامل دیپلماتهای آمریکا که سفر غیر سیاسی به چین می کنند نیز خواهد بود.

۲۰۰۴: پارلمان صربستان ( در کنترل ملی گرایان ) در یک اقدام کم سابقه با اکثریت ۱۴۱ رای در برابر ۳۵ رای تصویب کرد که به میلوشویچ و ۲۰ صرب دیگر که در بازداشت دادگاه بین المللی در لاهه هستند حقوق و مزایا داده شود و هزینه دفاع قضایی از آنان را دولت برعهده بگیرد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر