تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ خرداد

۳۴۴پیش ازمیلاد:ششم ژوئن سال ۳۴۴ پیش از میلاد اردشیر دوم، شاه هخامنشی ایران شورش قبرسی ها برضد امپراتوری ایران را درهم شکست. قبرس از زمان داریوش بزرگ تا جنگ ایسوس و سلطه اسکند بر شرق مدیترانه، نزدیک به دو قرن از سرزمین های امپراتوری ایران و پایگاه ناوگان ما در مدیترانه بود. آتن طبق پیمان آنتالکیداس منعقده در سال ۳۸۶ پیش از میلاد حکومت ایران بر قبرس را به رسمیت شناخته بود.طبق این پیمان که به صلح جهانی معروف است، جهان یونانی زبان ایران را به عنوان قدرت اول گیتی به رسمیت شناخته و متعهد شده بود که اقدامی برضد منافع ایران بعمل نیاورد.

اردشیر دوم از سال ۴۰۴ تا ۳۵۸ پیش از میلاد حکومت کرد. از رویدادهای معروف دوران حکومت او، شورش برادرش کوروش کوچک است که مدعی سلطنت بود و در جنگ «کوناکسا» کشته شد و شرح این شورش را گزنفون مورخ و ژنرال یونانی در کتاب «عقب نشینی ده هزار نفری» آورده است.

۱۵۴پیش ازمیلاد:در ادامه اخراج « شهر به شهر » سلوکیان ( جانشینان اسکندر مقدونی) از مشرق زمین، پنجم ژوئن سال ۱۵۴ پیش از میلاد مهرداد شاه وقت اشکانی ایران منطقه بابل ( عراق جنوب غربی امروز ) را تصرف کرد و قلمرو خود را تا آن سوی فرات گسترش داد. وی پس از فتح بابل، بدون درنگ، به تلاش برای بیرون راندن بازماندگان مقدونی ها از شرق ادامه داد.

۱۹۶۴م:ششم ژوئن زادروز "فرانسوا کنه" اقتصاد دان قرن ۱۸ فرانسه است که در سال ۱۶۹۴ به دنیا آمد.

فرانسوا کنه یک پزشک فرانسوی بود که با نوشتن کتاب « تابلو اکونومیک » وارد دنیای اقتصاد شد و او را موسس تفکر( مدرسه ) و سر گروه فیزیوکراتها قلمداد کرده اند که بر اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی پای می فشردند. برخی مولفان زادروز کنه را پنجم ژوئن ذکر کرده اند.

تکفارس آی آر

۱۱۵۲م:کار تالیف « چهار مقاله » توسط نظامی عروضی ژوئن سال ۱۱۵۲ میلادی پایان یافت. مولف با این که در عصر سلجوقیان می زیست، این اثر خود را به نام حسام الدین غوری کرده بود.

۱۶۰۵م:هفته اول ژوئن سال ۱۶۰۵ نخستین روزنامه چاپی جهان که دارای اخبار عمومی و متنوع بود در شهر استراسبورگ فرانسه (در آن زمان متعلق به آلمان) آغاز بکار کرد و نامش ارتباط (ریلیشنRelation) بود.

سالهاست که ورلد اسوشییشن آو نیوزپیپرزWorld Association0f Newspapers (اختصارا «وانWAN») در هفته تولد «ریلیشن» کنوانسیون خود را در شهر استراسبورگ تشکیل می دهد. جهان در پایان سال میلادی ۲۰۰۴ دارای شش هزار و ۵۸۰ روزنامه یومیه با تیراژ کل ۳۹۵ میلیون (تیراژ متوسط هر روزنامه ۷۰ هزار نسخه فروش) بود.

۱۹۴۴م:ششم ژوئن یادآور وقوع چند حادثه نظامی است که در قرن ۲۰ عبارت بودند از:

– حمله مشترک هوائی ، دریایی و زمینی متفقین در ۱۹۴۴ ( اصطلاحا «D – Day») به نرماندی فرانسه که در اشغال نظامی آلمان بود و امکان این حمله را پیشروی سریع نیروهای شوروی در جبهه شرق فراهم ساخته بودند، زیرا هیتلر مجبور شده بود که بهترین افراد و تسلیحات خود را در آن جبهه بکار گیرد.

www.takfars.ir

– عقب نشینی ژاپنی ها از « میدوی Midway » در سال ۱۹۴۲ پس از یک جنگ چند روزه شدید.

– آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ۱۹۶۷ که منجر به اشغال غرب رود اردن، بلندی های جولان و صحرای سینا از سوی اسرائیل شد .

– ورود ۳۰ هزار نظامی اسرائیلی به لبنان در ۱۹۸۲ با هدف اخراج عرفات و افراد مسلح او از آن کشور.

– حمله نظامیان هندی به تمپل طلائی سیکها در پنجاب که گفته شده به مرگ ۱۲۰۰ سیک منجر شد.

۲۰۰۴م:رونالد ریگن چهلمین رئیس جمهوری آمریکا که ده سال با بیماری فراموشی ( آلزایمر ) دست و پنجه نرم کرده و حافظه اش را ازدست داده بود در ۹۳ سالگی در پنجم ژوئن ۲۰۰۴ درگذشت. وی در ۶۹ سالگی به ریاست جمهوری انتخاب شده بود که انتخاب شدن در چنین سنی در تاریخ آمریکا سابقه نداشت و به علاوه، بیش از هر رئیس جمهور دیگر آمریکا عمر کرد. وی در دهه ۱۹۸۰ دوبار متوالی به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده بود.

۲۰۰۴م:روزنامه های اروپا پنجم ژوئن ۲۰۰۴ اظهارات ایاز علاوی را که از سوی شورای حاکمه منصوب آمریکا در عراق به سمت نخست وزیر انتقالی این کشور تعیین شده است در نخستین نطق تلویزیونی اش در این سمت که گفته است اگر نیروهای نظامی آمریکا عراق را ترک گویند عراق با فاجعه و مصیبت رو به رو خواهد شد همراه با بیوگرافی او چاپ کرده و نوشته اند که هدف از تعیین « علاوی » به سمت نخست وزیر موقت همین بود که با ادامه استقرار نیروهای اشغالگر موافقت کند و به استقرار آنان مشروعیت بخشد ، حال آن که انتصاب خود او در عرف بین المللی مشروعیت ندارد و قانونی نیست.

۱۹۵۶م:برخی روزنامه های چپگرا کتاب تازه مولف انگلیسی «سایمون سیبگ مونتفیور» را درباره استالین« یک دروغ تازه به دستور اربابان» خوانده و نوشته اند که اگر این مولف درست می گوید، چرا طبق آخرین نظر سنجی، بیش از نیمی از روسها آرزوی بازگشت مردی نظیر استالین را به قدرت کرده و گفته اند که استالین در فکر رفاه مردم عادی بود و به زندگانی آنان فکر می کرد و هر که را که دشمن مردم می شناخت می کوبید.

انتشار این کتاب که به ادعای مولف، نوعی بیوگرافی است همزمان با سالگرد انتقاد علنی خروشچف از استالین انتشار یافته است. انتقاد علنی خروشچف از استالین که چهارم ژوئن سال ۱۹۵۶ بعمل آمده بود بعدا با این هدف سیاسی که نشان دهند چهره شوروی با مرگ او تغییر یافته است ادامه یافت، ولی این عمل تابویی را از میان برداشت که به فروپاشی شوروی، و شکست سوسیالیسم اروپای شرقی انجامید که این سوسیالیسم در حرف برقرار شده بود ، نه درعمل و اینک روشن شده است که نظامی بسیار کم عمق بود و وفاداری نسبت به آن چشمگیر نبود.

۲۰۰۴م:به گزارش چهارم ژوئن ۲۰۰۴ «چارلز الدیگر» روزنامه نگار انگلیسی، بخش رسیدگی های جنایی ارتش آمریکا ( سی. آی . دی ) کار بررسی این دعاوی را آغاز کرده است که نظامیان آمریکایی ضمن گشت، و بازرسی از منازل عراقی ها دست به سرقت پول و جواهرات و اشیاء قیمتی زده اند.

طبق گزارش این روزنامه نگار که برای خبرگزاری انگلیسی تهیه شده است، عراقی ها همچنین شکایت کرده اند که نظامیان آمریکایی در ورود و بازرسی از منازل آنان مرتکب خشونت شده اند. از این گزارش چنین بر می آید که ممکن است این شکایات جنجال دیگری شبیه ماجرای زندان ابوغریب به وجود آورد.

تک فارس

۶۸: نرون امپراتور وقت روم خودکشی کرد.

۱۸۸۲: یک توفان دریایی بیش از یکصد هزار تن را در منطقه بمبئی هند بی جان ساخت.

۱۹۱۹: اصلاحیه ۱۹ قانون اساسی آمریکا به زنان این کشور حق شرکت در انتخابات داد.

۱۹۶۷: جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل آغاز شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر