تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۱۳۲۹ش: ۱۶اسفند ۱۳۲۹ (و در آن سال برابر با هفتم مارس ۱۹۵۱) سپهبد حاجعلی رزم آرا نخست وزیر وقت که برای شرکت در یک مجلس ترحیم به مسجد شاه (واقع در بازار تهران) رفته بود با گلوله خلیل طهماسبی، از اعضای جمعیت فدائیان اسلام کشته شد و دو روز بعد حسین علاء برجای وی نشست و نخست وزیر شد و از یکم فروردین ۱۳۳۰در تهران حکومت نظامی برقرار کرد.

طهماسبی در بازجویی گفته بود که چون رزم آرا خائن به ملت بود او را کشتم. چهار روز پیش از این رویداد، جمعیت فدائیان اسلام در همان مسجد اجتماعی برپا کرده بود و از رزم آرا که با ملی شدن نفت وطن مخالفت می کرد شدیدا انتقاد کرده بود.

روز بعداز رویداد، آیه الله کاشانی اقدام خلیل طهماسبی را در کشتن رزم آرا امری واجب اعلام داشت و از طهماسبی به عنوان نجات دهنده ملت یاد کرد.

یک روز پس از کشنه شدن رزم آرا، کمیسیون ویژه (نفت) مجلس به ریاست دکتر محمد مصدق، طرح ملی شدن نفت را که رزم آرا با آن مخالفت می کرد به تصویب رساند. برغم اعتراض دولت انگلستان، مجلس شورای ملی ۲۴ اسفند و سنا چهار روز بعد بر این مصوبه صحه گذاردند که ۲۹ اسفند به صورت قانون در آمد. ۲۹ اسفند یک روز ملی اعلام شده است و تعطیل عمومی است. گزارش های آن زمان روزنامه های تهران نشان می دهد که از ۱۷ اسفند (روز تصویب طرح ملی شدن نفت در کمیسیون ویژه مجلس) تا پایان سال ۱۳۲۹ تظاهرات و شادمانی ایرانیان یک لحظه قطع نشده بود.

اعضای کمیسیون ویژه نفت که تشکیل آن محصول سالها تلاش ملت ایران برای ملی کردن صنعت نفت خود بود یکم تیرماه آن سال (سال ۱۳۲۹) انتخاب شده بودند که شاه چهار روز بعد به طور غیر منتظره (و بدون استعلام قبلی تمایل مجلس) سپهبد حاجعلی رزم آرا رئیس ستاد ارتش را به نخست وزیری منصوب کرد. روز بعد از این انتصاب، هنگام ورود رزم آرا به مجلس برای معرفی خود و وزیرانش، دکتر مصدق آن چنان با خشم به دیکتاتوری شاه اعتراض کرد که ازحال رفت و بیهوش بر زمین افتاد. شاه پس از حادثه ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ که در دانشگاه تهران به سوی او تیراندازی شده بود دیکتاتوری پیشه کرده بود. به این ترتیب، دوران نخست وزیری هفت ماه و بیست روزه رزم آرا درگیری لاینقطع او و مجلس بود. در آن مدت مخالفت مردم با رزم آرا که او را مامور جلوگیری از استیفای حقوق خود می دانستند و نیز درگیری پاره ای ازنمایندگان مجلس و مطبوعات با وی ادامه داشت.

تکفارس آی آر

مجلس ماهها بعد ضمن تصویب طرحی خلیل طهماسبی را از مجازات معاف کرد و از زندان آزاد شد که پس از براندازی ۲۸ امرداد، این قانون لغو و وی، نواب صفوی رئیس و تنی چند از اعضای جمعیت فدائیان اسلام در یک روز و در کنار هم تیرباران شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۳۲۲پیش از میلاد:ارسطو فیلسوف یونان باستان که گفته بود آموزگارش افلاتون را دوست دارد، ولی «حقیقت» را بیشتر از او، هفتم مارس سال۳۲۲ پپش از میلاد (۱۶ اسفند) درگذشت. وی به سال ۳۸۴ پیش از میلاد درشهر بندری ستاگیروس در شمال شبه جزیره یونان به دنیا آمده بود.

ارسطو که نظراتش در باره فلسفه، منطق، اخلاقیات، سیاست، فلسفه طبیعت، ماوراء طبیعت، هنر، روح و روانشناسی در ۲۵ کتاب جمع آوری و در قرن یکم پیش از میلاد به «رم» انتقال و تکثیر شده است از هفده سالگی به آتن رفته و ۲۰ سال شاگرد افلاتون بود. پس از فوت افلاتون، ارسطو حاضر نشد جای اورا به عنوان رئیس «آکادمی» بگیرد و به «ارناتوس» رفت و مشاور پادشاه این منطقه شد که سه سال بعد امپراتوری ایران آرناتوس و نواحی اطراف آن را متصرف شد و ارسطو از آنجا به مقدونیه رفت و پادشاه این سرزمین وی برای آموزش و پرورش پسر ۱۳ ساله اش «اسکندر» استخدام کرد. ارسطو با امکاناتی که پادشاه مقدونیه برایش فراهم آورده بود به تحقیق در باره طبیعت پرداخت و پس از اتمام دوره آموزش اسکندر به آتن رفت و در آنجا مدرسه «لیسیوم Lyceum » را بازکرد و به تدریس و تحقیق مشغول شد. در طول تدریس، شاگردش «تئوفراستوس» از بیانات او یادداشت بر می داشت که باقی مانده اند.

پس از درگذشت اسکندر در سال ۳۲۳ پیش از میلاد در بابل‌، آتنی ها که از سلطه مقدونی ها راضی نبودند و ارسطو را مورد حمایت اسکندر و مربّی او می دانستند با آن اندیشمند به مخالفت برخاستند و همان اتهامی را که قبلا به سقراط وارد ساخته و اورا مجبور به نوشیدن جام زهر کرده بودند؛ به ارسطو هم وارد آوردند: اتهام «بسط بی ایمانی میان جوانان». ارسطو که اعدام خودرا قطعی می دید به شهری دوردست (که با آتن قرارداد استرداد مجرمین نداشت) فرار کرد و طولی نکشید که در همانجا بر اثر بیماری معده درگذشت.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۱۹۱۳م:تکاهیونواکه Tekahionwake (امیلی پالین جانسون) شاعر و نویسنده بومی (سرخپوست) کانادایی هفتم مارس ۱۹۱۳ در «وانکور» درگذشت. وی که از سرخپوستان Mohwak

موهواک بود در سال ۱۸۶۱ در اونتاریو در یک منطقه رزرو (به نام رزور ملت ششم!) به دنیا آمده بود.

«امیلی» در اشعارش که عمدتا به زبان انگلیسی است به بومی بودن (سرخپوست بودن) خود افتخار کرده است. قبیله موهواک هنگام ورود مهاجران فرانسوی ـ انگلیسی به آمریکای شمالی در منطقه وسیعی از ایالت نیویورک تا اونتاریو و کوبک (کانادا) زندگی می کردند که دربدر شدند!، اراضی شان توسط مهاجمان تصاحب و خودشان (آنان که زنده و باقی مانده بودند) در ایالات متحده در رزرویشن ها و در کانادا در «رزرو» ها قرارداده شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۱۶۱م:آنتونینوس پیوس Antoninus Pius امپراتور روم، از سال ۱۳۸ تا ۱۶۱ میلادی، هفتم مارس سال ۱۶۱ در گذشت. وی امپراتوری صلح طلب و مخالف جنگ غیر ضروری بود و سنای روم را مجبور کرده بود که «جنگ غیر ضروری» را تعریف کند و این تعریف را به تصویب برساند و قانون کند. به همین سبب در دوران حکومت او میان روم و ایران جنگ بزرگی روی نداد و دو کشور اختلافات خود مخصوصا بر سر ارمنستان را از راه مذاکره حل کردند و بلاش سوم شاه وقت ایران از این فرصت استفاده کرده و دست به عمران و آبادانی زده بود. تنها خشونت دوران امپراتوری «پیوس» شورش طایفه انگلیسی «بریگانتس» در منطقه یورکشایر بود.

از کارهای جالب پیوس تعیین دو جانشین برای خود بود و وصیت کرده بود که هر دو با هم امپراتور باشند تا قدرت مردم آزاری به دست نیاورند و هر کدام که بد شود مردم به دیگری متوجه شوند. پیوس مراسم نهصدمین سالگرد تاسیس شهر «رم» در ۲۱ آوریل سال ۱۴۷ میلادی را با شکوه هر چه تمامتر برپا ذاشت. توجه پیوس عمدتا به ایجاد ساختمانهای تازه و عمران و اصلاح امور اداری بود.

پس از مرگ پیوس سنای روم یکی از دو نفری که او معرفی کرده بود ــ مارکوس اورلیوس ــ را امپراتور و «لوسیوس وروس» نفر دیگر را «نایب امپراتور» و به اصطلاح «کمک امپراتور» تعیین کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۱۶۱م:«مارکوس اورلیوسMarcus Aurelius» هفتم مارس سال ۱۶۱ میلادی امپراتور روم شد. همان روز «آنتونیوس پیوسPius» امپراتور قبلی روم درگذشته بود. چند ماه پس از آغاز امپراتوری مارکوس، بلاش سوم شاه ایران از دودمان اشکانیان درصدد اخراج رومیان از شرق مدیترانه برآمد، نیروهای رومی را در غرب فرات شکست داده و از سوریه بیرون رانده و حکمران ارمنستان را که به طور پنهانی با رومیان دوستی می کرد برکنار و «تیگران» را برجایش نشانیده بود.

تک فارس

برای جلوگیری از پیشروی ایرانیان در غرب، مارکوس «لوسیوس وروسLucius Verus» نایب امپراتوری (شریک خود در سلطنت) را ماموریت شرق داد ولی توصیه کرد که بکوشد مسئله را با ایران از طریق مذاکره حل کند تا جنگ.

وروس با سپاهی کامل و چند ژنرال ازجمله ژنرال «گایوس کاسیوسGaius cassius» عازم شرق شد، ولی بلاش سوم حاضر به مذاکره او نشد. وروس که چنین دید تصمیم به جنگ گرفت. بلاش تاکتیک نظامی اشکانیان را بکاربرد و نیروهایش را به آن سوی فرات بازگردانید تا در محل مناسبی وارد جنگ شود.

وروس به مارکوس اطلاع داد که ارتش ایران سوریه را ترک کرده و به آن سوی فرات بازگشته و به بازگشت به پایتخت (تیسفون) در کنار دجله ادامه می دهد. در این هنگام میان نیروهای رومی بیماری مرموزی بروز کرد که «دیوکاسیوس» مورّخ رومی آن را طاعون گزارش کرده و برخی دیگر نوعی آبله و یا سرخک (بیماری عفونی واگیردار) نوشته اند. وروس ژنرال کاسیوس را در سوریه گذارد و با بخشی از یگانها به رم بازگشت و آن بیماری را هم با خود به آنجا برد.

بیماری منتقل شده از شرق سالها بلای جای اروپاییان بود. دیوکاسیوس جمع تلفات اروپا از این بیماری را پنج میلیون تن (!) ذکر کرده است. این بیماری تا سال ۱۸۰ میلادی در اروپا باقی بود و در این سال مارکوس اورلیوس هم به آن مبتلا شد و درگذشت. گزارش شده است که این بیماری «وروس» را هم از پای درآورده بود. اورلیوس که در همه گیری دوم به این بیماری دچار شده بود قبلا با کودتای ژنرال کاسیوس در سوریه، شورش ژرمن ها در اروپای مرکزی و ایلریایی ها در بالکان رو به رو شده بود زیرا که تلفات ناشی از طاعون، نیروهای مسلح روم در اروپا را به یک سوم تقلیل داده بود.

دیوکاسیوس نوشته است که بیماری ۱۵ سال (از سال ۱۶۵ تا ۱۸۰ میلادی) ادامه داشت و هر روز تنها دو هزار نفر را در شهر رم می کشت و «وروس» ۱۱ سال پیش از مارکوس از این بیماری درگذشته بود.

«مارکوس اورلیوس» درعین حال یک فیلسوف رواقیStoic Philosopher و یک نویسنده بود و یکی از تالیفاتش که به زبان انگلیسی ترجمه شده و تا به امروز در دسترس و مورد استفاده است «مدیتیشنز Meditations» عنوان دارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۳۲۱م:کنستانتین یکم امپراتور معروف روم هفتم مارس سال ۳۲۱ میلادی، زمانی که هنوز مسیحیت در قلمرو روم رسمیت نیافته بود فرمانی صادرکرد که در آن یکشنبه ها (روز خدای خورشید ـ خورشید غیر قابل فتح شدن Solis Invicti= Sol invictus ـ روز خورشیدSun_ Day = ،sunday) روز استراحت و تعطیل عمومی اعلام شد. این تعطیلی هفتگی به تدریج تعمیم یافته و رنگ مذهبی هم به خود گرفته است زیرا که در جهان مسیحیت معمولا در این روز مردم برای دعا و شنیدن موعظه به کلیساها می روند.

کنستانتین مسیحی نبود و دهها سال پس از او، مسیحیت در قلمرو امپراتوری روم رسمیت یافت.

۱۷۶۵م:ژوزف نایپس Joseph niepce نخستین عکاس جهان هفتم مارس ۱۷۶۵ در فرانسه به دنیا آمد. توجه وی به گرفتن عکس و ساختن دوربین و داروی مربوط از دهه دوم قرن نوزدهم آغاز شده بود. نایپس که به خاصیت سیاه شده سیلور کلوراید (ملح نقره) در برابر نور و به نسبت تابش آن پی برده بود پس از انجام همین تجربه روی ماده شیمیایی «بیتومن»، به ساخت دوربین همت گماشت و جعبه ای تهیه کرد که یک روزنه برای ورود نور در آن تعبیه شده بود. این روزنه دریچه ای متحرک داشت. نایپس در ضلع دیگر جعبه، مقابل این دریچه و به فاصله معیّن یک قطعه فلز بشقاب مانند قرار می داد که رویش را لعابی از ماده شیمیایی «بیتومن» پوشانده بود. این ماده که نسبت به نور حساس بود، متناسب با نور وارده از روزنه، فلز را سیاه می کرد که پس از شستن فلز اثر نور به صورت سیاهی در آن باقی ماند که همانا عکس اشیاء بود، ولی دوام چنین عکسی طولانی نبود.

T A K F A R S

نایپس نخستین عکس ماندنی را در سال ۱۸۲۷ میلادی از پشت پنجره اطاق خود درپاریس که در طبقه دوم ساختمان قرار داشت برداشت که در کتابهای «تاریخچه عکاسی» عنوان آن را «منظره ای از پنجره» نوشته اند. این، نخستین عکس ثابت و بادوامی است که در جهان برداشته شده است. ژوزف نایپس برای برداشتن این عکس هشت ساعت وقت صرف کرده بود. نایپس در سال ۱۸۳۳ درگذشت و «لوئی داگر» فرانسوی و تالبوت و هرشل انگلیسی به تکمیل فن عکاسی همت گماشتند و موفق شدند. «ماتیو بریدی» آمریکایی اوایل دهه ۱۸۶۰ و درجریان جنگ داخلی آمریکا فتو ژورنالیسم (عکس خبری) را ابتکار کرد. از زمان ایجاد دوره آموزش روزنامه نگاری در دانشگاهها، یکی از تکالیف دانشجویان این رشته ساختن دوربینی شبیه دوربین نایپس (جعبه چوبی) و گرفتن عکس با این دوربین و به همان صورت و چاپ کردن این عکس در تاریکخانه دپارتمان (گروه آموزش روزنامه نگاری) است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۲۰۰۸م:پنجم مارس ۲۰۰۸ موشک کروز «برهموسBrahMos» ساخت مشترک روسیه و هند باردیگر آزمایش شد. این موشک که سرعت آن سه برابر موشک های توماهاک Tomahawk آمریکاست هدف تعیین شده را در فاصله ۳۵۰ کیلومتری نابود کرد. حداکثر برد این نوع موشک پانصد کیلومتر است و می تواند از زمین، دریا و هوا شلیک شود. آزمایش این موشک پنجم مارس از ناوشکن هندی راجپوتRajput صورت گرفت. اعلام شده است که فعلا در نظر است که سه هزار دستگاه از این نوع موشک ساخته شود؛ هزار دستگاه برای ارتش هند و دو هزار دستگاه برای فروش به کشورهای دیگر.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۲۰۰۸م:فیدل کاسترو رهبر انقلاب و بنیادگذار جمهوری سوسیالیستی کوبا که پس از کناره گیری از ریاست شورای کشور و فرماندهی ارتش، به نوشتن مقاله پرداخته است در مقاله ای که به تاریخ سوم مارس ۲۰۰۸ انشاء شده و در روزنامه «گرانما» انتشار یافته بود؛ تنش وقت در مرزهای کلمبیا با ونزوئلا و اکوادور را فتنه دولت واشنگتن خوانده بود که تغییر چهره آمریکای لاتین آن را متوحش و نگران ساخته است. این تغییر چهره و برکنار شدن دست نشاندگان واشنگتن به این سرعت و یکی پس از دیگری خلاف انتظار این دولت بوده است. کاسترو در این مقاله از دولت واشنگتن به نام «امپراتوری یانکی» یاد کرده بود.

تنش در آمریکای لاتین از یکم مارس۲۰۰۸ و پس از ورود کماندوهای کلمبیا به خاک اکوادور و حمله به یک مخفیگاه چریکهای چپگرای کلمبیایی در اکوادور آغاز شده بود که ضمن آن ۲۵ چریک و ازجمله یکی از فرماندهان آنان کشته شده بودند. در پی این رویداد، ونزوئلا و اکوادور به حالت اعتراض مناسبات سیاسی خود با کلمبیا را قطع کرده، مرزهای مشترک را بسته و واحد های نظامی متعدد به مرز فرستاده بودند. درپی این دو دولت، دولت نیکاراگوئه هم مناسبات سیاسی خود با کلمبیارا به حالت تعلیق درآورده بود. دولت های ونزوئلا و اکوادور تجاوز کلمبیا به اکوادور را نوعی اعلان جنگ خوانده بودند. دولت کلمبیا بعدا در نشست سازمان کشورهای قاره آمریکا از این عمل خود عذرخواهی کرد و تنش فروکش کرد. سران سه کشور از چهار کشور درگیر در این قضیه اکوادور، ونزوئلا و نیکاراگوئه سوسیالیست هستند و آمریکای لاتین عمدتا توسط چپگرایان اداره می شود.

فیدل کاسترو در مقاله سوم مارس ۲۰۰۸ نوشته بود صدای طبلی که از آمریکای لاتین بلند شده نتیجه یک نقشه جنایتکارانه و تفرقه افکنانه دولت واشنگتن است و وجدانی یافت نمی شود که «امپراتوری یانکی» را در این کار متهم نداند. همه می دانند که رئیس جمهور کلمبیا متحد دولت واشنگتن است ولی ما جملگی باید کوشش کنیم که صدای این طبل خاموش شود و طبل دیگری هم به صدا در نیاید.

مقاله های کاسترو که حاوی نظرات او پیرامون مسائل روز، همچنین اندرز، مطالب فلسفی و آموزنده هستند پس از انتشار بلافاصله توسط خبرگزاری ها مخابره و در رسانه های سایر ملل نقل می شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۲۰۰۹م:سوم مارس ۲۰۰۹ فیدل کاسترو بنیادگذار نظام سوسیالیستی کوبا که از ۲۰۰۸، در ۸۲ سالگی و پس از نیم قرن رهبری مستقیم کشوش خودرا بازنشسته کرده و به مقاله نویسی و دادن اندرز به لاتین های قاره آمریکا و دیدار با رهبران آنان و سایر ملل پرداخته است در مقاله ای که در وب سایت او و نیز روزنامه "گرانما" و به نقل از آنها در سراسر جهان انتشار یافت از تصمیم برادر و جانشین خود ـ رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در برکنار کردن از سمت و انتقال به سمت های دیگر ۳۰ مقام کوبایی دفاع کرد و نوشت که این اقدام موّجه بود و او آن را تایید کرده است زیرا که در این افراد حس جاه طلبی، قدرت خواهی و شیفته میز بودن بروز کرده بود، وضعیتی که مآلأ به زیان نظام کوبا، کوباییان و انفعال دوستانمان در گوشه و کنار جهان تمام می شد.

تک فارس www.takfars.ir

کاسترو در مقاله خود که لازم است مفاد آن در تاریخ بماند تا یادآور دولتمردان ملل باشد و برای سران دولت های با نظامی ایدئولوژیک الگو قرارگیرد ضمن اشاره به تغییر سمت داده شدگان نوشته بود: در وجود این افراد و بویژه دو تن از آنان [اشاره به فلیپ پرز روکو Felipe Perez Roque وزیر امور خارجه ۴۳ ساله سابق و Carlos Lage پنجاه و هفت ساله معاون سابق شورای دولتی و دبیر کنار گذارده شده شورای وزیران کوبا و هر دو کمونیست] کشش و اشتیاق به میز و مقام پدیدآمده بود [که از عوامل مادیگری و دنیا دوستی است]؛ حال آنکه مفهوم داشتن مقام عمومی؛ داوطلب فداکاری کردن و خدمت تمام عیار به مردم و وطن است نه به خود و ارضاء شهوت قدرت. از میان این چند نفر دو نفرشان به گونه ای خودرا چسبیده به میز و مشتاق ارتقاء به مقام بالاتر نشان داده بودند که دشمن خارجی [دولت واشنگتن] دچار توهّم و حساب باز کردن روی آنان شده بود و در انتظار روزی نشسته بود که آنان برسر کار آیند و …. اینان چه فداکاری برای ملت کرده بودند که در انتظار ترفیع و ارتقاء باشند؟. جاه طلبی و برتری جویی ناشی از حس خودخواهی است [نه مردم خواهی]| که در شأن یک انسان واقعی و ارزشمند نیست. اینان با این حس‏،‏ افراد بی ارزشی بودند. «مقام عمومی» این نیست که به خواست فرد و تماشای بازی اش در شو (نمایش) به او بدهند‎؛ جامعه باید برود و از فردی که به شایستگی و امانتداری و توان فداکاری او اعتماد کامل یافته بخواهد، اصرار کند [التماس کند] تا آن را بپذیرد ـ بپذیرد برای چی؟، برای خدمت بی دریغ به جامعه، فداکاری و ازخودگذشتگی.

فیدل کاسترو در مقاله خود افزوده بود: در نوشتن این مطالب درنگ نکردم تا خبرگزاری های [اصطلاحا] جهانی یقه پاره نکنند و درباره این تغییرات هرچه را که می خواهند[خواست صاحبانشان است] بنویسند و کاهی را کوه کنند و باعث سوء تفاهم و دلسردی دوستان کوبا شوند. فلیپ پرز روکو قبلا رئیس دفتر فیدل کاسترو بود.

درهمین روز (سوم مارس ۲۰۰۹) فیدل کاسترو در هاوانا و در اقامتگاه خود با لئونل فرناندز Leonel Fernandez رئیس جمهور «دومینیکن ریپابلیک» ملاقات کرده بود (عکس بالا) ـ دو جمعه پیش از آن، کاسترو و در یک روز دو بار با هوگو چاوس رئیس جمهور ونزوئلا دیدار کرده بود. چاوس در پی پیروزی در رفراندم ۱۵ فوریه آن سال به هاوانا رفته بود تا درباره گام های بعدی اش با فیدل کاسترو تبادل نظر کند. وی در این سفر که هر چند ماه یکبار تکرار می شود با رائول هم مذاکره کرده بود (عکس زیر)

۲۰۰۹م:پنجم مارس ۲۰۰۹نخستین اعلام جرم علیه یک ماشین فعال در اینترنت در دفتر یک دادگاه فدرال (سراسری) آمریکا مستقر در ایالت ایلی نوی ثبت شد. در این اعلام جرم، «کرگس لیستCraigslist» بزرگترین کانون آنلاین آگهی های کلاسه شده (نیازمندی ها) متهم به اشاعه خودفروشی و تامین وسیله و گسترش فحشا شده بود. اعلام جرم کننده سرکلانتر پلیس شهرستان پنج میلیون و سیصد هزار نفری کوک (کوک کاونتی Cook County شامل شهر شیکاگو و دهها شهر کوچک و بزرگ دیگر) است. کلانتر «تام دارت» Sheriff "tom Dart" در اعلام جرم خود نوشته بود که زنان خودفروش از طریق دادن اعلان به این سرویس آنلاینکه تنها در ایالات متحده ماهانه ۴۰ میلیون دیدارگر دارد به زبان و عباراتی غیر مستقیم و اشاره و استعاره جلب مشتری میکنند و ماموران او دهها مورد از این خودفروشی را کشف و مرتکبان را دستگیر کرده، به دادگاه سپرده و زندانی شده اند و وضعیت به همین صورت است در سایر نقاط. همین چند روز پیش ۳۵ زن در فلوریدا که از این طریق جلب مشتری می کردند دستگیر و زندانی شدند. کلانتر «دارت» در اعلام جرم خود از کانون آگهی آنلاین «کرگس لیست» که در عین حال آکنده از اعلان فروش و اجاره خانه و اشیاء، شغل، یافتن معلم سرخانه و … است به عنوان بزرگترین وسیله تسهیل فحشاء در آمریکا نام برده و ادامه درج آگهی های معروف به «Erotic Ads اراتیک ادز» را بزرگترین آسیب به سلامت جامعه خوانده بود.

وی ضمن تشریح خطر انتقال خودفروشی از خیابان و براثل (Brothel = فاحشه خانه) به اینترنت که در دسترس خانواده هاست؛ به گزارشگران رسانه ها گفته بود که ابزارهای آزادی بیان نباید برای بسط فساد بکار روند و انتشار این نوع آگهی ها (اراتیک ادز) سوء استفاده از آزادی بیان است و باید از آن جلوگیری شود و او که منتخب مردم "شهرستان کوک" است گام نخست را در این راه برداشته است.

چینیان از دیرزمان هربار که مقامات آمریکایی از محدودیت در آن کشور سخن به میان آورده بودند اشاره به خروج آنلاین های آمریکا از کنترل و انتشار چنین مطالبی کرده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۶ اسفند

۱۵۳۰: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان پس از این که شنید پاپ با طلاق گفتن زن او مخالفت کرده اعلام داشت که از این پس، او خودش رئیس کلیسای انگلستان خواهد بود، نه پاپ؛ و به این ترتیب کلیسای انگلستان استقلال یافت.

۱۸۷۶: گراهام بل آمریکایی متولد۱۸۴۷ و متوفا در ۱۹۲۲ اختراع خود، تلفن را در آن کشور به ثبت داد.

۱۹۰۲: بوئرها (مهاجران هلندی آفریقای جنوبی) در ناحیه توین بوش واقع در ترانسوال نیروهای انگلیسی را شکست دادند.

تکفارس

۱۹۴۵: «تیتو» تا تدوین یک قانون اساسی و تعیین نظام یوگوسلاوی قدرت را در این کشور که در دوران جنگ جهانی دوم به اشغال آلمان در آمده بود به دست گرفت.

۱۹۶۹: حزب کارگر اسرائیل که حزب حاکم بود بانو «گلدا مایر» ۷۱ ساله را نامزد نخست وزیری کرد که وی ده روز بعد کار خود را در این سمت آغاز کرد و تا سوم ژوئن ۱۹۷۴ ادامه داد. وی قبلا وزیر کابینه بود. گلدا مایر متولد شهر «کی اف» اوکراین در هفت سالگی با خانواده اش به شهر میلواکی آمریکا مهاجرت و پس از تحصیلات در همانجا معلم شده بود که بعدا و زمانی که هنوز جوان بود برای اقامت دائم به فلسطین رفته بود.

۱۹۸۹: بر سر "سلمان رشدی"، روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلستان تیره شد و به حالت تعلیق درآمد.

۲۰۰۸: بهای نفت خام به بالاترین حد خود تا این روز رسید و هر بشکه نفت خام سبک و شیرین برای تحویل در ماه آوریل، در بازار نیویورک ۱۰۵ دلار و ۴۵ سنت معامله شد.

۲۰۰۸: در یک انفجار انتحاری در خیابان عطار بغداد که متعاقب یک انفجار عادی روی داد ۵۴ تن کشته و ۱۲۳ نفر مجروح شدند. انفجار نخست باعث جمع شدن مردم جهت کمک به مجروحین شده بود که دراین لحظه فردی در میان این جمع خود را منفجر کرد که تاکتیک نسبتا تازه ای است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر