تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۲۹۴م:۱۵ شهریور ۱۲۹۴ (ششم سپتامبر ۱۹۱۵) معاون کنسولگری انگلستان در بوشهر مورد حمله قرار گرفت و به ضرب گلوله مجروح شد. این حادثه که متعاقب تیراندازی دهم شهریور به کنسول انگلستان در اصفهان صورت گرفته بود دو بهانه به دست انگلیسی ها که در انتظار آن بودند داد تا:

۱ ـ حضور نظامی خود در ایران مخصوصا در خوزستان را گسترش دهند.

۲ ـ به «مستوفی» نخست وزیر وقت اولتیماتوم دهند که استاندار فارس را عزل کند که مستوفی چنین کرد!.

دولت لندن انجام چنین کارهایی را در ایران، طبق قرار داد سن پترز بورگ (تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ) حق خود می دانست!. از نظر لندن (قدرت وقت) این اقدامات استعماری و تعرض به حقوق و حاکمیت ملل دیگر؛ غیر مشروع، ناقض موازین و خلاف منطق در روابط بین المللی نبودند.

بموجب آن موافقتنامه که در آگوست ۱۹۰۷ میان انگلستان و روسیه (با میانجگیری قبلی فرانسه) در سن پترز بورگ امضاء شده بود، انگلیسی ها جنوب و شرق ایران را در کنترل داشتند و به مرکزیت کرمان، برای خود یک نیروی نظامی به نام «اس. پی. آر.» به وجود آورده بودند و به عبارت دیگر؛ دولتی در دولت.

تکفارس آی آر

۱۳۰۶ش:اجباری شدن درس ورزش در مدارس ایران از چنین روزی در سال ۱۳۰۶ قانون شد و قرار شد که از آغاز سال تحصیلی (دو هفته بعد) بر برنامه هفتگی مدارس اضافه شود.

لایحه مربوط چند روز پیش از این از تصویب مجلس گذشته بود که پس از طی مراحل مرسوم، از ۱۵ شهریور ۱۳۰۶به صورت قانون درآمد. در آن زمان هدف از درس ورزش، تندرستی و آشنا شدن دانش آموزان با تاریخچه و اصطلاحات بازی ها بود، نه تماما تمرین فوتبال و والیبال و …. در اجرای این قانون، از همان سال در مدارس کشور وسائلی از قبیل پارالل و بارفیکس نصب شد. دویدن، شنا کردن، قدم آهسته و رژه رفتن نیز از برنامه های درس ورزش مدارس قرار گرفت و به دانش آموزان تاکید می شد که خمیده ننشینند، با قدم های استوار راه بروند و …. سالها گذشت تا به تدریج به سبک مدارس آمریکا، بازی هایی که در این کشور حرفه ای هستند (یک شغل و کسب و کار به حساب می آیند و درآمد کسب می کنند) از قبیل بسکتبال و … جای ورزش (تندرستی) را که هدف قانونگذار بود در مدارس ایران ( و حتی در دوره تعلیمات عمومی) گرفت!.

۱۳۳۵ش:دکتر محمد مصدق پانزدهم شهریور ماه ۱۳۳۵ به تبعید غیر قانونی خود به احمد آباد ساوجبلاغ (نزدیک کرج) اعتراض کرده بود، زیرا که به چنین تبعیدی محکوم نشده بود. خود وی نوشته است که در آستانه اتمام دوه محکومیت (محکومیت خلاف قانون)، او را تحت الحفظ از زندان به احمد آباد بردند و در اینجا به حالت تبعید قرار دادند.

ظاهرا به این اعتراض دکتر محمد مصدق که حکومت او در اثر کودتای ۲۸ مرداد عمدا و جبرا پایان یافته بود رسیدگی نشد.

دکتر مصدق که ۳ سال زندان او در لشکر ۲ زرهی در مرداد سال ۱۳۳۵ به پایان می رسید، چند روز پیش از اتمام زندان به روستای احمد آباد تبعید شده بود و از این زمان تا پایان عمر در این روستا تحت نظر قرار داشت بدون اینکه به این تبعید محکوم شده باشد که خود، آن را زندانی غیر قانونی در "قلعه" توصیف کرده است. دشمنی شاه با دکتر مصدق از زمانی شدت یافت که مصدق گفته بود حکومت از آن ملت است، نه شاه؛ و بارها تکرار کرده بود که انگلستان چون موفق نشد که از طریق قرارداد وثوق الدوله صاحب اختیار ایران شود؛ رضا شاه را روی کار آورد و بسیاری از خواستهای خود از جمله تمدید امتیاز انحصاری نفت را در سال ۱۹۳۳ و کشیدن راه آهن خرمشهر – بندر شاه را که جنبه اقتصادی نداشت به او تحمیل کرد. هدف از کشیدن این راه آهن تسهیل حمله نظامی احتمالی غرب به شوروی بود که بعدا بهانه اشغال نظامی ایران قرار گرفت و انگلیسی ها به همان گونه که رضا شاه را آورده و شاه کرده بودن وی را در شهریور ۱۳۲۰ برکنار کرده و به خارج از ایران تبعید کردند. دکتر مصدق بارها به شاه تاکید کرده بود که ایران، ایران واقعی نخواهد شد مگر اینکه توسل به غرب، دریافت وام از غرب، و دعوت از آنها برای سرمایه گذاری در کشورمان و دادن هرگونه امتیاز به غربی ها را کلا به فراموشی یسپاریم که هیچ بلکه از قاموس واژه هایمان هم بیرون کنیم.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۲۰۰۷م:۱۶ ماه از روزی می گذرد که ژنرال «نیکلای بردیوژا Nikolai Bordyuzha» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا (CSTO) به ایران توصیه کرد که به این پیمان دفاعی به پیوندد. وی که یک ژنرال کارشناس نیروهای موشکی است و برای یک دوره پنج ساله به سمت دبیرکلی انتخاب شده است در ماه مه سال ۲۰۰۷ درتوجیه این توصیه خود گفته بود که ایران به هر سازمان و پیمانی که تاجیکستان در آن شرکت و عضویت دارد می تواند به پیوندد. ژنرال «بردیوژا» از آن پس چندبار دیگر گفته است که درهای این سازمان به روی ایران همچنان باز است. مدودیف رئیس جمهور روسیه اخیرا با تاکید گفته است که دنیای پس از هشتم آگوست ۲۰۰۸ (روز آغاز دفاع روسیه از اوستیای جنوبی) دنیای دیگری است ـ دنیایی است که در آن «یک دولت مشخص» بمانند ۱۷ سال گذشته نخواهد توانست هرکاری را که بخواهد و یا به مصلحتش باشد انجام دهد. این بیان، بسیاری از محذورات را منتفی می کند (برای مثال: یوگوسلاوی از موسسان جنبش عدم تعهد بود که با توطئه و مداخله «ناتو» متلاشی شد و … و مشاهده همین رویدادها، اندیشه دفاع گروهی را میان لاتین های قاره آمریکا تقویت کرد).

در پی دعوت ژنرال «بردیوژا» از ایران، سران کشورهای عضو در ششم اکتبر ۲۰۰۷ رای به توسعه سازمان «سی اس تی او» و فعالیتهای نظامی آن ازجمله صلحبانی بین المللی (با تصویب و یا بدون تصویب سازمان ملل) دادند. در همین جلسه تصویب شد که صنایع نظامی روسیه به اعضای سازمان، به همان بهایی که جنگ افزار به ارتش روسیه تحویل دهند بفروشند و این بها میان اعضای سازمان یکسان خواهد بود. آخرین نشست سران «سی اس تی او» پنجم سپتامبر ۲۰۰۸ (هفته گذشته) در مسکو تشکیل شده بود و شرکت کنندگان از واکنش سریع روسیه در برابر تعرض نظامی گرجستان به اوستیای جنوبی که به این منطقه تلفات سنگین و ویرانی وارد ساخت پشتیبانی کرده و آن را مورد تایید قراردادند. «نشست» همچنین عمل گرجستان در تعرض به اوستیای جنوبی را که با حمایت (و احتمالا اشاره واشنگتن) صورت گرفته بود محکوم کرد. رئیس جمهور روسیه گفته است خرسند خواهد بود که اگر اعضای سازمان «سی اس تی او» استقلال آبخازیا (طبق اسناد دوران صفویه؛ آبخیزستان) و اوستیای جنوبی را برسمیت بشناسند ولی برای این کار، آنها را زیر فشار نخواهد گذارد.

سازمان پیمان امنیت جمعی اوراسیا (سی اس تی او) در اکتبر سال ۲۰۰۲ مرکب از کشورهای روسیه، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تاسیس شده است که در ژوئن ۲۰۰۶ ازبکستان نیز به عضویت آن درآمده است. طبق اساسنامه این پیمان دفاع جمعی که هفتم اکتبر ۲۰۰۲ به تصویب رسید و انتشاریافت، تعرض به یکی از اعضای این سازمان به منزله تعرّض به همه آنها خواهد بود که در برابر متجاوز دست به دفاع مشترک خواهند زد.

این اتحادیه دفاع گروهی در اکتبر ۲۰۰۷ با سازمان همکاریهای شانگهای در زمینه های متعدد و ازجمله همکاری های امنیتی و مبارزه با ترافیک مواد مخدر وجنایتکاران سازمان یافته قرارداد امضاء کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۲۰۰۸م:احمدشاه متخلص به "فراز" شاعر بزرگ پاکستانی و استاد ادبیات پارسی در دانشگاه پیشاور بیستم ماه اوت ۲۰۰۸ درگذشت. وی هنگام مرگ ۷۷ ساله بود. فراز که عمدتا به زبان اردو شعر سروده است به بیماری کلیوی دچار او. احمدشاه که یک پشتون بود نثرنگاری ماهر بود و شهرت به ساده نویسی داشت. او می گفت بگونه ای باید نوشت که همگان بتوانند بخوانند. بسیاری از ادیبان، فراز را از شاعران همردیف علامه محمد اقبال پارسی – اردو سرای معروف شبه قاره بشمار می آورند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۵۲۲م:ششم سپتامبر ۱۵۲۲ از پنج کشتی و ۲۶۵ ملوان که ماژلان (تلفظ درست ماجلانFerdinando Magellan) به منظور یافتن راه دریایی آسیا از غرب، بندر سویل اسپانیا را ترک کرده بودند یک کشتی (ویتوریا) با ۱۷ ملوان با اسپانیا بازگشتند، ولی همین سفر دریایی طولانی عملا ثابت کرد زمین کروی شکل است که به جایی متکی و متصل نیست. هدف ماژلان از این سفر که سه سال طول کشید خدمت به علم جغرافیا نبود بلکه در اصل ماموریتی تجاری و مستعمراتی بود؛ زیرا که پرتغالی های راه دریایی به آسیا را از طریق جنوب آفریقا (دماغه امید نیک) یافته بودند و بر مناطق متعدد در سر راه مستولی شده و به تجارت ادویه دست زده بودند که اسپانیا می خواست بدون درگیری با رقیب،‌ از طریق دیگر به این هدف برسد. ماژلان که زاده پرتغال بود و به خدمت اسپانیا در آمده بود و هدف انتقام جویی از زادگاه خود که وی را مورد بی مهری قرار داده بود نیز داشت. پس از عبور از جنوب قاره آمریکا، عرض اقیانوس آرام را در ۹۸ روز طی کرد و به جزایری که بعدا به نام فیلیپ پادشاه اسپانیا "فیلیپین" نامگذاری شده است رسید.

وی در جزیره "سبوCebu" موفق شد رییس یک قبیله را به قبول مسیحیت وادارد و این رییس قبیله در عوض از او خواست که در جنگ با قبیله دقیب او را کمک کند که در این جنگ ماژلان کشته شد. افراد قبیله ای که ماژلان را با تیر، ضربت شمشیر و نیزه کشتند پی به هدف سلطه گری و استعمار اروپاییان برده بودند.ک پس از کشته شدن ماژلان، یکی از افسران او با باقیمانده نفرات از طریق جنوب آفریقا که قبلا از آن آگاه بود به اسپانیا بازگشت. در این سفر چهار کشتی و بقیه همراهان ماژلان بر اثر جنگ، توفان و شورش داخلی از دست رفته بودند. به هر صورت دولت اسپانیا فیلیپین را نزدیک به چهار قرن مستعمره خود کرد و در اوایل قرن ۲۰ آن را به آمریکا باخت.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۵۶۶م:سلیمان اول سلطان عثمانی ششم سپتامبر در سال ۱۵۶۶ میلادی درگذشت. مورخان او را سلیمان (Lawgiver) می خوانند زیرا که وی در طول سلطنت خود به قضا و قانون بیش از هر چیز دیگر توجه می کرد. سلیمان در هر کوی و برزنی در قلمرو عثمانی دادگاه دایر کرده بود و در جوار دفتر خود نیز یک شورای قضایی داشت. وی می گفت: از هر دستی که بریده شود خون جاری می شود، جز دستی که قاضی قطع کند و این اصطلاح از همان زمان در خاورمیانه سر زبانها افتاده است. در دوران سلطان سلیمان متصرفات عثمانی به اوج وسعت خود رسید. دشمنی عثمانی با ایران که از زمان سلطان سلیم آغاز شده بود در زمان سلطان سلیمان ادامه داشت و به جنگ او با شاه طهماسب صفوی انجامید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۸۰۸م:ششم سپتامبر زادروز «عبدالقادر جزایری» قهرمان ملی الجزایری ها است که در ۱۸۰۸ به دنیا آمد و در ماه مه ۱۸۸۳ در ۷۵ سالگی در دمشق درگذشت. وی نه تنها یک رهبر سیاسی ـ نظامی، بلکه یک فیلسوف و اندیشمند بود. او سالها با فرانسه جنگید تا وطنش مستعمره نشود و در طول این جنگها، نوعی تازه از جنگهای غیر منظم (گریلا وارفر) را ابتکار کرد. او با اسیران فرانسوی رفتاری جوانمردانه داشت و گاهی آنان را آزاد می کرد. علت شکست او پس از سالها مقاومت قهرمانانه این بود که برخی از قبایل به وعده خود در جمع آوری داوطلب برای ادامه مبارزه وفا نکرده بودند. عبدالقادر که چنین دید خواست با باقیمانده نیروهایش به مراکش پناه ببرد که مقامات مراکشی درخواست او را رد کردند و دولت فرانسه وی را با خانواده اش به پاریس منتقل و در آنجا تحت نظر قرار داد که عبدالقادر از آنجا به سوریه رفت و در دمشق فوت شد و سالها بعد جسد او را به وطن منتقل و مدفون ساختند. مورخان عبدالقادر را از قهرمانان ملی بزرگ قرن نوزدهم اعلام کرده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۹۰۱م:ششم سپتامبر سال ۱۹۰۱ هنگامی که ویلیام مک کینلی W. Mckinley بیست و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا از یک نمایشگاه در شهر "بافالو" در ایالت نیویورک دیدن می کرد هدف گلوله یک آنارشیست ۲۸ ساله (به اصطلاح دهه اول قرن ۲۱: تروریست) به نام "لئون ژلوگوژ Leon Czologosz " قرار گرفت و هشت روز بعد در گذشت و معاون او تئودور روزولت که شهرت دارد امپریالیسم آمریکا با حکومت او پا به عرصه وجود گذاشته است بر جای وی نشست. لئون که همان دم دستگیر شد ۵۳ روز بعد (۲۹ اکتبر) اعدام شد. وی به پیروی از فرضیه آنارشیسم (آنارکیسم) که در آن روزگار عالمگیر شده بود اعتراف کرده بود و زنی که همدست او بود نیز دستگیر شد. با اینکه ریشه آنارشیسم از روسیه بود که به سایر قسمتهای اروپا و بویژه فرانسه و ایتالیا گسترش یافته بود، در آن زمان برای مبارزه با آن (همانند افغانستان دهه اول قرن ۲۱) به روسیه و فرانسه لشکرکشی نشد. در آن سالها بسیاری از رجال اروپا ازجمله رئیس جمهور فرانسه و پادشاه ایتالیا به دست آنارشیستها ترور شده بودند که آنارشیستها خواستار «حکومت گروهی = رهبری جمعی» و برضد حکومت فرد بودند حتی اگر این فرد رئیس جمهور و انتخابی باشد. مک کینلی سومین رئیس جمهوری آمریکا بود که تا آن زمان ترور شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۹۱۵م:ششم سپتامبر سال ۱۹۱۵ (دومین سال جنگ جهانی اول)، تانک برای نخستین بار آزمایش شد. این آزمایش توسط ارتش انگلستان صورت گرفت که این جنگ افزار تازه برای آن ساخته شده بود. این جنگ افزار پس از دو آزمایش دیگر روانه جبهه فرانسه شد. توپهای نخستین تانکها در طرفین آنها نصب شده بود تا قسمت جلو تانک سنگین نباشد. جلو تانکها به گونه ای ساخته شده بود که بتواند از موانع بالا برود و از زمین ناهموار بگذرد. عکس زیر یک تانک انگلیسی از این دست (از نوع Mark_2) را نشان می دهد که در جریان جنگ جهانی اول، سربازان آلمانی آن را تصرف کرده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۹۴۱م:ششم سپتامبر سال ۱۹۴۱، دولت آلمان به یهودیان قلمرو این کشور اطلاع داد که به منظور مشخص بودن در جامعه، از ۱۹ سپتامبر (۱۳ روز بعد) باید بر سینه خود ستاره داود (شش گوشه) زرد رنگ که روی آن کلمه "یهودی" با خط سیاه نوشته شده باشد نصب کنند و این کار برای یهودیان از شش ساله به بالا اجباری است و در صورت تمرد هر بار به شش هفته زندان و یا ۱۵۰ مارک جریمه نقدی مجازات می شوند. به علاوه بدون کسب اجازه نمی توانند محل اقامت خود را ترک کنند و …

T A K F A R S

۱۹۵۶م:دولت افغانستان ششم سپتامبر ۱۹۵۶ (۵۲ سال پیش) اعلام کرد که از این پس از شوروی کمک نظامی بلاعوض دریافت خواهد کرد و این کمک با اصل بی طرفی آن دولت مغایرت ندارد و بابت این کمک، امتیازی به مسکو نخواهد داد. دولت افغانستان پس از خروج از سلطه انگلستان در سال ۱۹۱۹، با مسکو قرارداد عدم تجاوز امضاء کرده بود. کمک نظامی بلاعوض شوروی به افغانستان که غرب مطلقا مایل به آن نبود تحولات و حوادث خونینی را در پی داشت که هنوز ادامه دارد. غرب مایل نبوده است که افغانستان از توان نظامی برخوردار شود تا مدعی آن قسمت از اراضی خود شود که انگلیسی ها از آن جدا کردند و به هندوستان وقت دادند که اینک بخش بزرگی از پاکستان را با ۲۸ میلیون جمعیت تشکیل می دهد که خودرا پاتان (پشتون) می دانند ازجمله منطقه پرحادثه وزیرستان. افغانستان با قرارگرفتن میان چین، شبه قاره هندوستان، ایران و آسیای میانه یک منطقه بسیار حساس جهان را تشکیل می دهد و …. افغانها پس از افزوده شدن نظامیان سایر کشورهای عضو «ناتو» بر نیروهای آمریکایی که از سال ۲۰۰۱ در آنجا بوده اند به سبک عراقی ها (جنگ و گریز، شبیخون زدن و انفجارهای انتحاری) دست به مبارزه با آنان زده اند و این مبارزه از سال ۲۰۰۶ رو به شدت گذارده است. افغانها در دهه ۱۹۸۰ به همین ترتیب شوروی را مجبور به ترک افغانستان کرده بودند و …. اغماض غرب به افزایش محصول تریاک با هدف ساکت کردن برخی از افراد (افرادی معیّن) در افغانستان بوده است. ناآرامی های پاکستان نتیجه مستقیم وضعیت بی ثبات افغانستان است. به پیش بینی اصحاب نظر، با پایان یافتن ماه عسل ۱۷ ساله در مناسبات مسکو و غرب، تردید نیست که مسائل افغانستان پیچیده تر خواهد شد.

۱۹۶۵م:بامداد ششم سپتامبر سال ۱۹۶۵ (۱۳۴۴ هجری خورشیدی)، دومین جنگ هند و پاکستان بر سر کشمیر با حمله نیروهای هندی به منطقه لاهور آغاز شد. زد و خوردهای پراکنده دو کشور از ماه اوت (امرداد) آغاز شده بود. پاکستان در واکنش به حمله تمام عیار هند، همان روز (ششم سپتامبر) در راجستان هند چترباز پیاده کرد. در جریان این جنگ، ایران به پاکستان کمک غیرعلنی کرد و تعدادی هواپیمای نظامی ساخت آمریکا (از نوع اف – ۸۶) به آن کشور تحویل داد. در جریان این جنگ، امیر عباس هویدا نخست ویر وقت نیز در صدر هیاتی از پاکستان دیدن کرد.

جنگ دوم هند و پاکستان، با پادرمیانی شوروی ـ دوست هند، پس از این که نیروهای چین با هدف حمایت از پاکستان در مرزهای هند تقویت شدند پایان یافت. دولت چین ششم سپتامبر و ساعتی پس از آغاز حمله همه جانبه هند به پاکستان اعلام کرده بود که ضرور می بیند نیروهای خود را در مرزهای مشترک تقویت کند و به حالت آماده باش درآورد که در آن زمان اخطاری به هند تلقی شده بود.

هنگامی که سران دولت های هند و پاکستان به میانجیگری شوروی در آسیای میانه با هم مذاکره می کردند، لعل بهادر شستری نخست وزیر وقت هند بر اثر سکته مغزی درگذشت و بانو ایندیرا گاندی برجایش نشست و نخست وزیر هند شد.

۱۹۷۱م:نخستین جنگ دو کشور در سال ۱۹۴۷ انجام شده بود و سومین آن در سال ۱۹۷۱. مسئله کشمیر (که به نوشته برخی از مورخان، در جریان تقسیم هندوستان میان دو جامعه هندو و مسلمان انگلیسی ها آن را به وجود آوردند) همچنان لاینحل باقی مانده و آتشی است در زیر خاکستر.

۱۹۶۶م:"هندریک فرورد H.verwoerd" نخست وزیر دولت آپارتید (تبعیض نژادی) فدراسیون آفریفای جنوبی ششم سپتامبر ۱۹۶۶ در پارلمان این کشور به دست یک کارمند (پیغام رسان سپید پوست) این پارلمان کشته شد.

قاتل گفته بود که به این انگیزه "فرورد" را کشت که وی در قبال سیاهپوستان کوتاه می آمد!. حال آن که "فرورد" که هوادار نازیسم بود شهرت به سختگیری نسبت به سیاهپوستان داشت و خود از بانیان دولت تبعیض نژادی بود.

در پی مرگ "فرورد"، "فورستر" نخست وزیر دولت سپیدپوستان شد.

سپیدپوستان آفریقای جنوبی عمدتا فرزند زادگان مهاجران هلندی هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۷۲م:ششم سپتامبر ۱۹۷۲ و ۳۶ ساعت پس از به گروگان گرفته شدن ۹ ورزشکار اسرائیلی در مونیخ آلمان، دولت آلمان موافقت کرد که هلی کوپتر در اختیار گروگانگیرها که از مبارزان فلسطینی بودند بگذارد تا بدون خونریزی از آلمان خارج شوند. گروگانگیرها پذیرفتند و با گروگانها با هلیکوپتر به فرودگاه منتقل شدند.

طبق گزارش رسانه های وقت، پلیس آلمان در فرودگاه به سوی گروگانگیرها شلیک کرد که گروگانگیرها هلی کوپتر حامل ۹ گروگان را منفجر کردند که همه آنان کشته شدند. سپس میان پلیس آلمان و فلسطینی ها زد و خورد صورت گرفت که یک پلیس و چهار فلسطینی کشته و چهار فلسطینی دیگر دستگیر شدند. ورزشکاران اسرائیلی برای شرکت دربازیهای المپیک تابستانی به مونیخ رفته بودند. فلسطینی ها برای آزاد کردن گروگانها خواستار آزاد شدن ۲۰۰ زندانی فلسطینی شده بودند. عکس زیر هلی کوپتر آلمانی را پس انفجار در فرودگاه نشان می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۹۴۱م:شهر لنینگراد که از چهارم سپتامبر ۱۹۴۱ در محاصره ارتش آلمان قرار گرفته بود از ششم سپتامبر (دو روز بعد)، به دستور شخص هیتلر زیر گلوله باران لاینقطع قرار گرفت. محاصره طولانی لنینگراد ((که دوباره به سن پترزبورگ تغییر نام داده است) همزمان با حمله نیروهای شوروی به ایران بود. این محاصره که منجر به مرگ یک میلیون تن از جمعیت شهر شد، تا سال ۱۹۴۴ ادامه داشت.

۲۰۰۳م:در سال ۲۰۰۳ در این دنیای پر از مشکلات و غوغا، "مسواتیMswati" پادشاه (در آن سال ۳۵ ساله) کشور آفریقایی سوازیلند فارغ از هر غم و اندوه در جستجوی همسر دوزادهم بود. طبق یک رسم کهن، دخترانی که بخواهند همسر پادشاه سوازیلند Swaziland شوند در برابر او در یک برنامه رقص سه ساعته شرکت می کنند و او بکی را که بپسندد از میان آنان انتخاب می کند. این رقص پنجم سپتامبر ۲۰۰۳ در شهر لوبامبا Lobamba با شرکت نزدیک به پنجاه هزار دختر برگزار شد و «مسواتی» در پایان مراسم اعلام کرد که چند دختر را پسندیده که نظر خود را در باره انتخاب یکی از آنان بعدا پس از بررسی بیشتر اعلام خواهد کرد. وی در آن زمان دارای ده همسر و یک نامزد بود. طبق یک رسم کهن، دختری که انتخاب می شود، برای مدتی باید نامزد پادشاه باشد تا با آداب و تشریفات کاخ سلطنتی آشنا شود. "مسواتی" ده روز پس از مراسم رقص پنجم سپتامبر ۲۰۰۳ نظر خودرا اعلام داشت و دختر مورد پسند نامزد او شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ شهریور

۱۹۶۸م:سوازیلند ۱۷ هزارکیلومتر مربعی در دل فدراسیون افریقای جنوبی قرار گرفته و قبلا مستعمره انگلستان بود که در سپتامبر ۱۹۶۸ به آن استقلال داد. درصد بیماران ایدزی در سوازیلند بیش از هر کشور دیگر جهان است. طبق یک آمار، ۳۹ درصد از افراد بزرگسال این کشور به بیماری ایدز دچار هستند و در نتیجه متوسط طول در این کشور خیلی پایین است.

۱۶۲۰: یک دسته از مهاجران انگلیسی تحت نام «زائر» بندر پلیموت این کشور را با کشتی «می فلاور» به سوی آمریکای شمالی ترک کردند تا در این سرزمین (متعلق به ساکنان بومی اش و بدون کسب رضایت آنان) و به دور از غوغای اروپا و اختلافات مذهبی و سیاسی زندگی کنند.

۱۷۷۶: توفان دریایی گوادلوپ که در اقیانوس اطلس پدید آمده بود در مسیر خود در کارائیب و سواحل شرقی آمریکای شمالی بیش از شش هزار تن را بی جان ساخت. این توفانهای دریایی هرسال در ماههای معینی و بویژه در سپتامبر در همان منطقه پدید می آیند و تقریبا در همان مسیر همه ساله حرکت می کنند. میزان شدت آنها بستگی به گرمی هوا در منطقه دارد.

۱۹۰۷: Sully Prudhomme شاعر و نویسنده فرانسوی و برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۰۱ درگذشت. از وی ۱۷ کتاب و از جمله یک مجموعه شعر تحت عنوان «فرانسه» باقی مانده است که در وصف وطنش سروده است.

تکفارس

۱۹۳۹: در پی انگلستان و مهاجرنشینانش، دولت آفریقای جنوبی نیز به آلمان (که به لهستان حمله برده بود) اعلان جنگ داد.

۱۹۸۳: دولت شوروی تایید کرد که یک هواپیمای کره جنوبی (پرواز KAL _ 007) را که بدون اجازه، وارد آسمان آن کشور شده بود برفراز ساحل غربی ساخالین سرنگون ساخته است. در این رویداد ۲۶۹ تن از جمله یک عضو کنگره آمریکا که عازم کره جنوبی بود کشته شده بودند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر