تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۵۷۱م:یمن از نیمه اول ژوئیه در سال ۵۷۱ میلادی پس از اخراج حبشی ها از آن سرزمین در قلمرو ایران قرار گرفت. مورخان عثمانی آغاز حکومت ایرانیان بر یمن را سال ۵۷۵ ذکر کرده اند.

بزرگان یمن بسال ۵۷۰ میلادی از خسرو انوشیروان، شاه ساسانی ایران، خواسته بودند که لشکری بفرستد و حبشی ها را بیرون راند. سپاه اعزامی ایران که به فرماندهی «وهرز» ژنرال دیلمی با کشتی از راه خلیج فارس به یمن فرستاده شده بود حبشی ها را بیرون راند. حکومت ایرانیان بر یمن ۵۷ سال بعد در ۶۲۸ میلادی پس از مرگ (قتل) خسرو پرویز و گسترش اسلام در جزیره العرب پایان یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۱۶۳۱م:ششم ژوئیه سال ۱۶۳۱ میلادی ژنرال رستم خان فرمانده نیروهای اعزامی از اصفهان به قفقاز، به نافرمانی تهمورث حکمران گرجستان پایان داد. در پی این رویداد، دربار صفوی در اصفهان «خسرومیرزا» را به جای حکمران سابق به فرمانداری گرجستان تعیین کرد.

۱۹۱۶م:بحران کابینه در این روز، ششم ژوئیه در سال ۱۹۱۶ (۱۲۹۴ هجری خورشیدی و در جریان جنگ جهانی اول که نیروهای دولتهای متخاصم، ایران را هم میدان نزاع خود قرار داده بودند) به اوج خود رسیده بود. عین الدوله دوم ژوئیه پس از درگیر شدن با مجلس بر سر ادامه وزارت فرمانفرما (وزیر داخله) از نخست وزیری کناره گیری کرده بود و دو جناح اصلی مجلس (اعتدالیون و دمکراتها) هر کدام نظر به یک سیاستمدار داشتند. بالاخره، شاه وقت مستوفی (مستوفی الممالک) را معرفی کرد که این پیشنهاد رد شد. شاه بار دیگر عین الدوله را معرفی کرد که اکثریت مجلس وی را هم تایید نکرد. در این میان، جمعی از اعضای مجلس «مشیرالدوله» را پیشنهاد کردند که خود او نپذیرفت و سرانجام ۲۷ ژوئیه (پنجم مرداد) دوباره مستوفی معرفی شد و این بار رای اعتماد به دست آورد!.

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۱۳۳۶م:۱۵ تیرماه ۱۳۳۶ مخفیگاه «خسرو روزبه» سرگرد کمونیست ارتش که مدتها فراری بود در خیابان سیروس کشف و به محاصره ماموران درآمد. خود وی هنگام فرار از این محل از طریق تیر برق بر زمین افتاد، مجروح گردید، دستگیر و بعدا اعدام شد. مردم او را به دلیل برخورد و گریزهای شگفت آنگیزش با ماموران، «اعجوبه زمان» می خواندند. سابقه درگیری و فرار های خسرو روزبه از سال ۱۳۲۴ آغاز شده بود. یکی از موارد فرار او ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۲۶ از زندان دژبان مرکز (تهران) بود که در باره این فرار افسانه سرایی فراوان شده بود. خسرو ، سروان توپخانه بود که در دانشکده فنی دانشگاه تهران هم به تحصیل پرداخت و در همه جا و همه وقت یک لحظه از فعالیت و تبلیغ برای سوسیالیسم باز نمی ایستاد. کتاب او در باره توپ و خمپاره نشان داد که وی یک نابغه نظامی و دارای هوش ریاضی است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۱۸۵۹م:ششم ژوئیه زادروز شاعر و نویسنده سوئدی ورنر فن هایدنستام Verner Von Heidenstam است که در سال ۱۸۵۹ به دنیا آمد و در سال ۱۹۱۶ برنده جایزه ادبی نوبل شد. وی پس از دیداری از خاورمیانه و کشورهای منطقه مدیترانه تحت تاثیر فرهنگ خاور میانه قرار گرفت و چند کتاب او درباره این منطقه است . وی در اثر خود « اندیمیون » نگرانی عمیقش را از انتقال فرهنگ اروپایی به خاور میانه و گرفتن جای فرهنگ این منطقه را ابراز داشته است . یک داستان او تحت تاثیر قصه « هزار و یک شب » و به همین سبک نوشته شده است ، همین طور کتاب دیگر او « قفس شیر » . هایدنستام که به تاریخ وطن خود علاقه فراوان داشته بقیه داستانهای خود را برپایه قصه های تاریخی سوئد نگاشته است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

www.takfars.ir

۱۸۸۵م:لویی پاستور Louis Pasteur شیمیدان فرانسوی ششم ژوئیه در سال ۱۸۸۵ مایه پیشگیری (واکسن) ضد هاری را که ساخته بود با موفقیت روی نوجوانی به نام ژوزف آزمایش کرد و راه برای پیشگیری از بیماریها هموار شد.

وی قبلا ابراز نظر کرده بود که باکتری تضعیف شده در آزمایشگاه اگر به افراد تزریق شود در آنها مصونیت ایجاد خواهد کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۱۹۵۵م:دکتر اکسل تئورل Axel Theorell پزشک و بیو شیمیست سوئدی که به خاطر کشف چند آنزیم تازه در سال ۱۹۵۵ جایزه نوبل گرفت ششم ژوئیه ۱۹۰۳ به دنیا آمد . از اکتشافات علمی دیگر او اکسیده شدن آنزیمها و تاتیر الکل بر آنهاست.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۱۵۳۵م:«توماس مور» فیلسوف و شخصیت انگلیسی که حاضر نشده بود پادشاه را به عنوان رییس کل کلیساهای این کشور به رسمیت بشناسد و طلاق گفتن زنش را تایید کند ششم ژوئیه در سال ۱۵۳۵ به جرم خیانت! گردن زده شد. مور که یک روشنفکر انگلیسی و کاتولیک بود نویسنده یک کتاب «مدینه فاضله (طرحی نو برای تامین سعادت انسان)» است.

هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان که پاپ طلاقهای پی در پی و ازدواجهای مکرر او را غیر شرعی اعلام کرده بود کلیسای انگلستان را تحت ریاست خود، مستقل اعلام داشته بود که بسیاری از مردم و مقامهای انگلیسی زیر بار نرفته بودند. هنری هشتم «توماس مور» را که لقب «سر» داشت اعدام کرد تا دیگر مخالفان حساب کار خود را بکنند. توماس مور ۱۵ ماه مقاومت کرده و تسلیم نظر پادشاه که خواسته بود نسبت به او سوگند وفاداری یاد کند و ریاست وی را بر کلیسای انگلستان بپذیرد نشده بود.

هنری هشتم که در تاریخ به سلطان گردن زن معروف شده است یک سال بعد از توماس مور , زن دوم خود «آن بولین Boleyn» را هم به همین صورت اعدام کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۱۷۸۵م:کنگره آمریکا ( که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵ به اتفاق آراء «دلارDollar» را واحد پول آن کشور قرار داد. پیش از انقلاب استقلال ایالات متحده، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجر نشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکائیان سکه نقره ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک اسپانیا رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده بودند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند.

تک فارس

سکه دلار نقره ای از قرن چهاردهم به مدت سه قرن و اندی به نام «تالرThaler، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۱۹۲۳م:اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به ابتکار لنین که آرزو داشت روزگاری جهان به صورت یک کنفدراسیون سوسیالیستی درآید ششم ژوئیه ۱۹۲۳ برپایه ملیتهای امپراتوری روسیه تاسیس شد که در دسامبر سال ۱۹۹۱ یلتسین و دوتن دیگر (سران بلاروس و اوکراین) بدون اعلام قبلی در یک استراحتگاه زمستانی انحلال آن را اعلام داشتند که دیدیم اوضاع اعضای اتحادیه منحله هم از آن چه که بود بهتر نشده است ؛ تنها مردم این اتحادیه فروپاشیده برابری نسبی را از دست داده اند. پارلمان روسیه (دوما) چندی بعد با تصویب یک قانون، انحلال شوروی را عملی غیر قانونی خواند که هنوز هیچیک از دو رئیس جمهوری روسیه پس از انحلال شوروی این قانون را امضاء نکرده اند!.

۱۹۳۲م:موسولینی رهبر وقت ایتالیا دراین روز در سال ۱۹۳۲در اجتماع مشترک نمایندگان معلمان، سردبیران نشریات، مولفان و ناشران کتاب گفت: بررسی تاریخ به او فهمانده است که در هر سرزمین، همه دشواری های ملی نتیجه ضعف میهندوستی بوده بنا براین، ما آموزش میهندوسی را در مدارس برخواندن و نوشتن و حساب کردن و علوم مقدم می داریم و از روزنامه نگاران و مولفان موکدا می خواهیم که آموزش عمومی میهندوستی را سرلوحه کار خود قرار دهند و ناشران کتب مولفان تازه را تشویق به این کار کنند. این آموزش باید همه جانبه ولی غیر مستقیم باشد که مردم در برابر آن مقاومت نشان ندهند و آن را دستور دولتی نشمارند. به باور موسولینی، خیانت ،فساد اداری ،طمع به اموال عمومی ،برخی خود خواهی ها و نیز شانه خالی کردن از خدمت و تلاش برای ترقی کشور و پیشرفت و رفاه جامعه نتیجه ضعف وطندوستی است.

۱۹۵۷م:جنگ داخلی خونین و ویرانگر فدراسیون نیجریه معروف به جنگ بر سر استقلال ناحیه «بیافرا» که نفت و طمع کمپانی های نفتی عامل آن قلمداد شده اند ششم ژوئیه ۱۹۶۷ آغاز شد، تا سال ۱۹۷۰ طول کشید و باعث مرگ پانصد هزار تن از جمله ۴۰۰ هزار غیر نظامی عمدتا از قبیله «ایبو» شد.

سرهنگ «اوجوکوو» که متوجه شده بود منطقه او بر روی اقیانوسی از نفت قرار گرفته، به احتمال زیاد به تشویق یک کمپانی نفتی اروپایی در مه ۱۹۶۷ این منطقه را از فدراسیون نیجریه جدا ساخت، آن را کشور بیافرا نامید و اعلام استقلال کرد و با کمپانی نفتی مورد نظر وارد مذاکره شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۵ تیر

۲۰۰۴م:«اربرا اهرنرایش» مفسر آمریکایی چهارک ژوئیه ۲۰۰۴ به مناسبت چهارم ژوئیه، سالگرد صدور اعلامیه استقلال مهاجرنشینان انگلیسی شمال آمریکا از دولت لندن، نوشته بود: پس از گذشت ۲۲۸ سال از آن زمان، ما ظاهرا شعارهای انقلاب استقلال را فراموش کرده ایم. یکی از این شعارها این بود که چرا دولت لندن دو امریکایی را بدون حضور در برابر قاضی و هیات منصفه بازداشت کرده و در بازداشت نگهداشته است و ساکنان نیویورک تحت تاثیر همین اعتراض مجسمه جورج سوم پادشاه انگلستان را از میدانی در شهر نیویورک پایین کشیدند، ذوب کردند و با آن ۴۲ هزار گلوله ساختند تا به سوی سربازان انگلیسی معروف به «کت قرمز» ها شلیک کنند و حقوق خود را به دست آورند. هم اینک هم جورج ما (جورج بوش در تشبیه با جورج سوم) دو آمریکایی به نام های «خوزه پاویلا» و «یاسر حمدی» را که به اتهام همدستی با القاعده دستگیر شده اند از دو سال پیش بازداشت کرده، در زندان نگهداشته و اجازه نمی دهد که از حق خود در قانون اساسی که حضور در برابر قاضی و هیات منصفه است برخوردار شوند. چرا؟.

۲۰۰۴م:«رومانو پرودی» رئیس وقت کمیسیون عالی اتحادیه اروپا که رئیس جمهور این اتحادیه تلقی می شود اظهار نظر کرده بود که اگر قرار است اتحادیه اروپا چهره یک کنفدراسیون از کشورهای مستقل داشته باشد و به همین صورت باقی بماند، ریاست شورای عالی آن که اینک عملا بر عهده اوست باید در یک انتخابات عمومی از سوی همه رای دهندگان اروپایی برگزیده شود تا قدرت تصمیمگیری و اجرا داشته باشد.

وی که چهارم ژوئیه ۲۰۰۴ در هلسینکی با رسانه های فنلاند سخن می گفت به اهمیت نقش «رئیس» در حفظ وحدت کشورهای عضو و داوری میان آنها در صورت بروز اختلاف اشاره کرده و گفته بود که چنین مقامی باید قدرت و اختیارات لازم را داشته باشد و برگزیده اروپاییان باشد تا از جانب آنان سخن بگوید و او را مسئول حفظ منافع بدانند. وی اضافه کرده بود که در غیر این صورت، اتحادیه اروپا از استحکام لازم برخوردار نخواهد بود. قبلا هم جهان اتحادیه های متعدد از این دست داشته که به علت ضعف اختیارات مدیر (هماهنگ کننده و داور ارشد) رو به فتور نهاده و یا از میان رفته اند.

T A K F A R S

۱۴۱۵: شورای کلیسای کاتولیک آلمان که «یان هوس» را به جرم الحاد به مرگ محکوم کرده بود در این روز آتش زد.

۱۷۸۲: در جریان رقابت انگلستان و فرانسه بر سر تصاحب هند، ناوگان دو کشور در آبهای نزدیک مدرس با یکدیگر وارد جنگ شدند.

۱۸۲۷: دولتهای انگلستان، روسیه و فرانسه با امضای عهد نامه لندن استقلال یونان را به رسمیت شناختند و متعهد شدند که این استقلال را به دولت عثمانی بقبولانند.

۱۹۰۸: شورش افسران جزء ارتش عثمانی به رهبری «نیازی بگ» بر ضد دولت این کشور آغاز شد تا مجبور به انجام اصلاحات شود.

۱۹۵۸: الاسکا که در قرن ۱۹ از روسیه خریداری شده بود ایالت چهل و نهم آمریکا اعلام شد.

۱۹۶۴: سرزمین افریقایی مالاوی که تحت نام «نیاسالند» مستعمره انگلستان بود استقلال یافت.

۱۹۷۵: جزایر کومور از فرانسه جدا و اعلام استقلال کرد.

۱۹۹۰: شورای «ناتو» با توجه به تحولات در بلوک شرق (خروج از انسجام) اعلام کرد که از تسلیحات اتمی و متعارف خود در اروپا خواهد کاست.

محصولات معتبر
محصولات معتبر