تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم مهر

۵۷۹م:پنجم اکتبر ۵۷۹ میلادی، ارتش ایران مرکب از ۴۰ هزار سوار و یکصد هزار پیاده، سوریه را از دست رومیها خارج کرد و نزدیک به ۲۰ هزار رومی را به اسارت گرفت.

ژوستین دوم امپراتور روم که دو بار از خسروانوشیروان شکست نظامی خورده و از فرط اندوه خودرا بازنشسته و خانه نشین کرده بود پیش از کناره گیری، ژنرال تیبریوس را جانشین خود ساخته بود تا بتواند از عهده ارتش ایران برآید که تیبریوس هم در جنگ اکتبر ۵۷۹ شکست خورد، ولی دیگر ژوستین دوم زنده نبود تا خبر این شکست را بشنود. او پنجم اکتبر سال ۵۷۸ (درست یک سال پیش از شکست تیبریوس) در انزوا و در ۵۸ سالگی درگذشته بود.

پس از پیروزی اکتبر ۵۷۹ میلادی، طولی نکشید که خسروانوشیروان، شاه وقت ایران، پس از ۴۸ سال سلطنت درگذشت. وی نقشه اخراج رومیها از سوریه را شخصا طرح کرده بود.

در دوران حکومت انوشیروان دادگر مرزهای ایران تقریبا به حدود مرزهای ایران در دوران هخامنشیان رسیده بود. وی هونها را از منطقه تاجیکستان و شمالشرقی افغانستان امروز اخراج کرد، حکومت روم شرقی را خراجگزار ایران ساخت، امتیازهای طبقاتی را کاهش داد، نظام قضایی را اصلاح و کدخدایان و دهداران را انتخابی و بیگاری ارباب از رعیت را لغو کرد. به دستور او مدارس فراوان تاسیس شد. وی تالیف و ترجمه کتاب از هندی و یونانی را تشویق کرد و برای این منظور یک سازمان دولتی ویژه به وجود آورد که ترجمه کلیله و دمنه از هندی یکی از کارهای این سازمان بوده است. خسرو انوشیروان عمارات تازه در کاخ تیسفون [طاق کسری] ساخت و در شهرها دفاتر ویژه دایر کرد که درد دل مردم را به وی اطلاع دهند. خود او هر چند روز یک بار دیدار عمومی ( اصطلاحا : بار عام ) داشت و در این دیدار شخصا شکایات مردم را دریافت و به درد دلها و خواستهایشان توجه می کرد. گهگاه که مردم برای اعلام شکایات و درخوستهای خود در برابر کاخ تیسفون اجتماع می کردند، شخصا در بالکن کاخ حضور می یافت و اظهارات آنان را می شنید.

مورخان قرون وسطا – قرنها پس از وی – با بررسی کارهای خسرو انوشیروان، بر نام او صفت «دادگر» را اضافه کردند و در دهه دوم قردن چهاردهم هجری خورشیدی که زرتشتیان هند چند مدرسه در تهران ساختند و به آموزش و پرورش ایران هدیه کردند، نام بزرگترین آنها را که در خیابان انقلاب قرار دارد «انوشیروان دادگر» گذاردند که دهها سال بهترین دبیرستان دختران پایتخت بود.

تکفارس آی آر

در زمینه نظامی، به نوشته مورخان روم شرقی، خسرو انوشیروان بازگشت و فرار سرباز ایرانی در جنگهای دفاعی (نه تعرضی) را اکیدا ممنوع و برای آن مجازات سخت در نظر گرفته بود و چنین سربازی پیش از مجازات، از موهبت ایرانی بودن خلع می شد، زیرا سرباز ایرانی نباید در جنگهای دفاعی به دشمنی که چشم طمع به وطن او داشت، پشت می کرد. به نوشته این مورخان، سربازان ایرانی هر روز دو بار در جمع خود ( به اصطلاح امروز صبحگاه و شامگاه ) با صدای بلند می گفتند: ایستادگی برای حفط میهن و هم میهنان یا مرگ.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۱۹۸۱م:«گلوریا گراهم (هالوارد) » بازیگر فیلمهای سینمایی آمریکا پنجم اکتبر سال ۱۹۸۱ در جریان ایفاء نقش در یک فیلم در دست تولید در گذشت . او به سرطان مبتلاء بود ولی گمان نمی رفت که به این سرعت از پای در آید.

گلوریا از ۹ سالگی وارد کار سینما شده بود ، زیرا که مادرش هم بازیگر فیلم و نمایش بود. گلوریا به دلیل داشتن آموزش کامل در هنرهای دراماتیک و معلمان خوب در کار خود یک هنرمند کامل بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

www.takfars.ir

۱۸۸۷م:پنجم اکتبر زاد روز«رنه کاسین» حقوقدان فرانسوی و مبارز تامین حقوق بشر و نویسنده اعلامیه جهانی حقوق بشر است که بسال ۱۸۸۷ به دنیا آمد و بیستم فوریه ۱۹۷۶ درگذشت. وی که سالها رئیس دادگاه اروپایی حقوق بشر بود در سال ۱۹۶۸ برنده جایزه صلح نوبل شد.

رنه کاسین که از یهودیان فرانسه بود عقیده داشت که مشکل بزرگ بشر از پیدایش تاریخ در چهار هزار سال پیش از میلاد تا کنون نقض حقوق مسلم و طبیعی او بوده و تا این مسئله حل نشود، بشرنیکبخت نخواهد شد و جنگ و جدال، عصیان و جرم به پایان نخواهد رسید.

این حقوقدان و قاضی تکلیف ردیف اول سازمان ملل را نظارت بر اجرای حقوق انسانها در همه جوامع می دانست و خواستار ایجاد «دادگاههای بین المللی متعدد رسیدگی به نقض حقوق بشر» بود تا تبعه هر کشور بتواند برضد دولت متبوع به این دادگاهها دادخواست بدهد و در طول رسیدگی و پس از آن از امنیت و مصونیت برخوردار باشد و تسهیلات لازم برای دسترسی او به چنین دادگاههایی فراهم شود و یک ضابطه بین المللی برای تضمین اجرای احکام این دادگاهها تدوین گردد.

دفاعیات او از پیشنویس اعلامیه جهانی حقوق بشر بود که این اعلامیه در سال ۱۹۴۸ (البته با اصلاحاتی که در پیشنویس آن بعمل آمد!) به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و بعدا پارلمانهای دولتهای عضو آن را تصویب کردند.

مرور زمان بر درستی عقاید «رنه کاسین» صحه گذارده ولی هنوز گامی موثر برای نظارت بر رعایت حقوق بشر برداشته نشده و کمیسیون بین المللی حقوق بشر اختیارات اجرایی ندارد و برخی از جمعیتهای داوطلبان کمک به قربانیان نقض حقوق انسانی هم عامل سیاستهای معینی هستند و همگان را پوشش نمی دهند و بدون اشاره قبلی به آنها! راسا اقدامی بعمل نمی آورند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۱۹۴۵م:"نشست با رسانه هاMeet the Press" که نخستین بار در پنجم اکتبر سال ۱۹۴۵ از رادیو پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت و سپس به شبکه های تلویزیونی راه یافت از آغاز سده ۲۱ دست کم هفته ای یک صفحه از روزنامه ها را به خود اختصاص داده و پر خواننده ترین مطلب آنها شده است. توجه به این مطلب در روزنامه ها عمدتا به این لحاظ است، که در تلویزیونها که یکشنبه ها پخش می شود، سفارشی و دولتی شده است و دولتمردان برای دفاع از سیاست های خود؛ از شبکه ها می خواهند که آنان را به حضور در این برنامه دعوت کنند و پس از بیان مطالبی طولانی به چند پرسش که ظن قوی براین است که پرسشگران هم از پیش آماده شده و یا تلفن ویژه شبکه را در کنترل گرفته اند پاسخ می دهند.

طرز کار از این قرار است که روزنامه یک موضوع و یا مساله روز را در نظر می گیرد و از یک هفته پیش برگزاری، ضمن اعلام آن چند روزنامه نگار معروف را هم انتخاب می کند، از شماری کارشناس و صاحبنظر مربوط دعوت به عمل می آورد، مقام یا مقامات دولتی و پارلمانی و … در ارتباط با مساله هم دعوت می شوند و به تناسب گنجایش سالن یا اطاق، گروهی از مردم نیز در روز تعیین شده به عنوان تماشاگر و پرسشگر حضور می یابند. پرسشها می تواند تلفنی،با "فاکس" و یا "ایمیل" باشد که اگر تلفنی باشد، پیش از جلسه ضبط و در جلسه پخش می شوند. میز بیضوی است که روزنامه نگاران در یک طرف آن و مقامات و کارشناسان در سوی دیگر می نشینند. معمولا سردبیر کل و یا سردبیر اجرایی (معاون اول او) ریاست جلسه را بر عهده می گیرد. هر پرسش وارده توسط یک روزنامه نگار حاضر در جلسه خوانده می شود (ممکن است روزنامه نگار راسا خود سئوال کند) و پس از شنیدن پاسخ مقام و کارشناس، بحث شروع می شود. ممکن است کارشناس و یا مقام در خانه و یا دفترش پاسخ بگوید ولی پاسخ او به صورت زنده در جلسه پخش می شود تا بشود درباره اش بحث کرد. شرح این مذاکرات دو روز بعد در روزنامه چاپ می شود و روزنامه سپس به درج اظهار نظرهای وارده درباره آن می پردازد و گاهی یک موضوع در چند جلسه مطرح می شود. روابط عمومی هر روزنامه بلافاصله پس از جلسه، خلاصه مذاکرات را به رسانه های دیگر از جمله خبرگزاری ها می دهد. بعضی اوقات تلویزیونهای محلی به پخش مستقیم مذاکرات جلسه می پردازند و خبرنگاران بعدا آن موضوع را مستقلا دنبال می کنند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۲۰۰۵م:شبکه تلویزیون عمومی آمریکا با لگو بالا که در سال ۲۰۰۵ دارای ۳۷۹ ایستگاه بوده است پنجم اکتبر ۱۹۷۰ تاسیس شد. این شبکه قبلا، تنها یک فرستنده تلویزیونی آموزش و پرورشی بود.

تک فارس

پی بی اس (سرویس سخن پراکنی عمومی) موسسه ای است غیر انتفاعی که هزینه های آن از محل اعانات مردم و موسسات و دارایی کسانی که وصیت می کنند پس از مرگشان به این موسسه داده شود تامین می شود و آگهی تجاری نمی گیرد و تجاری نیست، ولی نام شرکتهایی را که اعانات کلان می دهند با بر شمردن تولیدات آنها ذکر می کند. کسری هزینه آن را،اگر مجلس نمایندگان تصویب کند، دولت آمریکا به نام کمک به آموزش عمومی می پردازد. این شبکه که دولتی نیست توسط هیات امناء اداره می شود، مرکز آن در الکساندریا (همسایه دیوار به دیوار شهر واشنگتن) است و گفته می شود که اخبار را کاملتر پخش می کند. این شبکه دارای میز گردهای متعدد برای بحث درباره موضوعهای روز و مصاحبه با افراد است. هدف عمده « پی بی اس» آموزش عمومی (مردم) و ارتقاء سطح اطلاعات و معلومات آنان اعلام شده است که می کوشد به آن وفادار بماند و پی در پی از بینندگانش می خواهد که اگر انحرافی در این هدف می بینند اعلام دارند تا اصلاح کند.

در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳ خورشیدی) روزنامه دولتی ایران با همین هدف (آموزش عمومی و غیر انتفاعی بودن) تاسیس شد، ولی ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۱۹۷پیش ازمیلاد:پنجم اکتبر سال ۱۹۷ پیش از میلاد (به حساب تقویم گریگوری)،ارتش روم در جنگ Cynoscephalae ارتش مقدونیه را شکست داد و پس از ۱۴۰ سال سلطه مقدونی ها (جانشینان اسکندر) بر یونان، بخشی از جزایر مدیترانه و ایلری (یوگسلاوی) پایان یافت. با اضمحلال حکومت جانشینان اسکندر بر اروپای جنوبی، رومیها ابرقدرت غرب شدند و این مقام را قرنها برای خود حفظ کردند. در طول این مدت، چشم از تصرف شرق برنداشتند که منجر به دهها جنگ با ایران شد که جز در دو جنگ، پیروزی همواره با ایرانیان بود.

رومی ها پس از پایان دادن به حکومت اسکندری ها در اکتبر ۱۹۷ پیش از میلاد، کتابهای اندیشمندان یونانی و آثار هنری این کشور را با خود بردند و از دانشمندان و اندیشمندان آتنی خواستند که به شهر رم مهاجرت کنند و در آنجا به فعالیت ادامه دهند که هدف از این اقدام، شکوفا شدن دانش و ادب در همه اروپا (غرب) بود. دمکراسی روم عمدتا نتیجه انتقال همین نوشته ها و اندیشمندان یونانی به شهر رم بوده است.

۱۵۱۷م:سلطان سلیم امپراتور عثمانی پنجم اکتبر ۱۵۱۷ در قاهره اعلام کرد که از آن پس عثمانی آقای همه مصر خواهد بود. سلطان سلیم پنجم ژوییه ۱۵۱۷ قاهره را تصرف کرده بود و سه ماه طول کشیده بود تا بقیه مصر را تسخیر کند. سلطه عثمانی بر مصر نزدیک به چهار قرن طول کشید. سلیم سه سال پیش از تصرف مصر، در جنگ چالدران بر شاه اسماعیل صفوی که فاقد اسلحه آتشین (توپ و تفنگ) بود غلبه کرده بود.

سلیم در سال ۱۵۱۲ با کمک جان نثارها (گارد ویژه عثمانی ها) دست به کودتا زده بود و برادران و عموزادگان خود و سایر مدعیان را کشته و در استانبول بر کرسی سلطنت نشسته بود. وی درست یک سال پس از برقراری یک حکومت مرکزی نیرومند در ایران که از کابل تا بغداد را زیر یک پرچم در آورده بود، روی کار آمده بود.

شاه اسماعیل از سال ۱۵۰۱ میلادی تا ۱۵۱۱ محمد خان شیبانی (شیبک خان) سرکرده ازبکان و متحد عثمانی را از میان برده بود و «بابر» را از جانب خود حاکم کابل کرده بود. همچنین یاغیان مازندران، گرگان، یزد و دیار بکر را به اطاعت در آورده بود و درسال ۱۵۰۸ نیز بغداد را متصرف شده بود و شیعه اثنای عشری را مذهب رسمی ایران قرارداده بود و در این شرایط، عثمانی که قصد توسعه قلمرو خود را در غرب داشت و مدعی رهبری جهان اسلام را بود با رقیب قدرتمندی در شرق مرزهایش روبرو گردید و مجبور شد متوجه ایران شود تا از پشت خنجر نخورد و این معارضه و درگیری بیش از سه قرن طول کشید.

۱۶۶۵م:پنجم اکتبر سال ۱۶۶۵ دانشکاه «کیلKiel» در بندر کیل آلمان (ایالت شمالی شلسویک ـ هولشتاین) تاسیس شد که امروز۳۴۰ ساله می شود. این بندر که بعدا بزرگترین پایگاه دریایی آلمان در دریای بالتیک شده بود در جریان جنگ جهانی دوم، توسط متفقین ویران شد و پس از جنگ، تلاش چشمگیر برای بازسازی آن بعمل نیامد زیرا انگلیسی ها در دو جنگ جهانی از ناوگان مستقر در این بندر آسیب فراوان دیده بودند. با وجود این، دانشگاه کیل نوسازی شد، اما در ساختمانهای متعدد و به دور از یکدیگر. جمعیت بندر کیل هنوز هم از ۲۵۰ هزار تن تجاوز نکرده است!.

۱۸۷۷م:پنجم اکتبر ۱۸۷۷ چیف جوزف رئیس قبیله سرخپوستی «نی می پو (Nee – Me – Poo (People » در آخرین جنگ خود در شمال غربی آمریکا و ۴۰ کیلومتری مرز کانادا، هنگامی که مشاهده کرد ۲۰۰ تن از مردان او بر اثر شلیک توپ کشته شدند دست از جنگ کشید و با این شرط تسلیم ژنرال «نلسون میلز» فرمانده آمریکایی شد که به واشنگتن برود و شخصا با «هیزHayse» رئیس جمهور وقت آمریکا مذاکره کند. چیف جوزف که مردی روشنفکر و صلح طلب بود و با هدف پیشگیری از جنگ با نظامیان آمریکایی، مسیحی شده و نام خود را از «هین ماتون یالاکتیتHinmaton Yalaktit» به جوزف تغییر داده بود، با هر تدبیری که بکار برده بود نتوانسته بود از تصاحب اراضی قبیله توسط مهاجران اروپایی ممانعت کند. وی بالاخره تصمیم به دفاع مسلحانه گرفت که به علت نداشتن توپ، در آن موفق نبود. بومیان «نی می پو» که در ایالت های شمال غربی آمریکا (واشنگتن، آیداهو و اورگون) می زیستند، آخرین دسته از مهاجرین «سیبریایی ـ مغول ـ چینی» بودند که در طول هزاره قبل به قاره آمریکا مهاجرت کرده بودند و تمدنی عالی داشتند. در مذاکرات چیف ژوزف با هیز، رئیس جمهوری آمریکا پذیرفت که بومیان «نی می پو» به اکلاهما اعزام نشوند ولی باید از بسیاری از اراضی خود دست بردارند. نی می پو به معنای «مردم» است، فرانسویان این قبیله را «نز پیرسNez Pierce» می خواندند. چیف جوزف پس از مذاکره با رئیس جمهوری آمریکا، بقیه عمر را گوشه عزلت گزید و به تدریج افکار سوسیالیستی پیدا کرد و به انتقاد از سیاست های دولت آمریکا پرداخت و یک بار گفت: روزی فرا خواهد رسید که در همه جهان عدالت و برابری همه انسانها تامین خواهد شد. اظهارات چیف جوزف که در مصاحبه هایش با مطبوعات انتشار یافته بعدا در کتابی جمع آوری شده است. وی که مورد تحسین سوسیالیست های جهان است در سال ۱۹۰۴ درگذشت.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۱۹۰۸م:پنجم اکتبر سال ۱۹۰۸ بلغارستان که قرنها ضمیمه عثمانی بود از این کشور جدا شد و اعلام استقلال کرد. این اقدام باعث جنگ دو کشور شد که به جنگ بالکان (درگیری چند دولت این منطقه) منجر گردید زیرا بلغارستان مستقل، مدعی اراضی دیگری هم بود و روسیه از این ادعای بلغارستان حمایت می کرد.

۱۹۳۷م:پنجم اکتبر سال ۱۹۳۷، جامعه ملل (نخستین سازمان ملل) اعلام کرد که قانون شکنی و بی اعتنایی به اصول و ارزشها در سراسر جهان به صورت یک بیماری همه گیر در آمده است و تمدن بشری را تهدید می کند. در این اعلامیه تاکید شده بود که قضات باید دقت بیشتری در مبارزه با قانون شکنان کنند و دستگاه قضایی، پلیس و سازمانهای بازرسی و تحقیق هرکشور از اختیارات خود برای احقاق حق، قطع فعالیت متجاوزان به اموال افراد و جامعه (دولت) و برقراری نظم و امنیت نهایت بهره گیری را بعمل آورند و مدارس با اصلاح برنامه ها، انسان قانونمند و پایبند به اصول و ارزشها بسازند.

۱۹۹۰م:پنجم اکتبر ۱۹۹۰ «مایر کاهان» روحانی یهودی و موسس اتحادیه دفاعی یهود به دست یک عرب به نام السعید در نیویورک کشته شد. وی که در آمریکا به دنیا آمده و در همینجا تحصیل کرده بود بعدا به اسرائیل رفته بود و در آنجا حزب افراظی و تند رو « کاچ » را تاسیس کرده بود. تندروی کاهان به حدی بود که مقامات دولت اسرائیل هم او را هوادار تبعیض نژادی می دانستند و یک بار زندانی کرده بودند. پس از قتل کاهان پسرش اداره امور حزب او را برعهده گرفت که اونیز کشته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۲۰۰۵م:جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر ۲۰۰۵ بانو «Harriet Miersهریت مایرز» را که در گذشته وکیل قضایی شخص او در تکزاس بود به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا به سنای این کشور معرفی کرد. به نوشته برخی از رسانه ها، بوش با این عمل، خود را وارد جنجالی دیگر کرده بود مخصوصا که بانو مایرز سابقه کار قضاوت هم نداشت و پس از فراغت از تحصیل در رشته حقوق، تنها به کار وکالت قضایی پرداخته بود. بوش پس از احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا، بانو مایرز را با خود به واشنگتن برده و کارمند دفتر کاخ سفید کرده بود که بعدا معاون دفتر و سپس مشاور قضایی وی شده بود.

بوش این پیشنهاد را در حالی به سنا داده است که دکتر «فریستFrist» رئیس اکثریت سنا (جمهوریخواه و دوست او) متهم به سوء استفاده در معاملات سهام شده، برای «تام دیلیTom Delay» رئیس جمهوریخواه اکثریت مجلس نمایندگان و دوست دیگر او به اتهام دو مورد سوء استفاده از مقام قرار مجرمیت صادر گردیده و به گزارش ایران تایمز، روزنامه دو زبانه چاپ واشنگتن (شماره۱۷۶۷)، در این باره از «دیوید حسین صفویان» مشاور ایرانی کاخ سفید بازپرسی قضائی شده بود. (طبق گزارش ایران تایمز، صفویان مشاور ارشد کاخ سفید در امور خریدهای دولتی (فدرال) بود. بوش دارای سه مشاور ارشد ایرانی دیگر هم بوده است.).

سنای آمریکا در پی انتقاد رسانه ها و اعتراض خبرگان قضایی و کشف این موضوع که بانو مایرز احتمالا در برکنارکردن چند داستان مخالف دست داشته؛ پیشنهاد قاضی دیوان عالی شدن او را رد کرد، ولی اتهام کمک به اخراج دادستانها برای او همچنان باقی مانده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۲۰۰۵م:کمیسیون تعیین برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۰۵ در رشته فیزیک چهارم اکتبر ۲۰۰۵ ، دو فیزیکدان آمریکایی و یک فیزیکدان آلمانی را که هر سه در رشته فیزیک نور موفقیتهایی داشته اند برنده این جایزه اعلام کرد.

تک فارس www.takfars.ir

برنده آلمانی این جایزه پروفسور تئودور هائنشTheodor Haenesch بود. دو آمریکایی برنده این جایزه مشترک «روی گلابرRoy Glauber» و «جان هالJohn Hall» بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مهر

۲۰۰۵م:کارشناسان وزارت امنیت ملی آمریکا که بر حسب انتخاب خود، فیلترهای هواکش ساختمانها را معاینه و بازرسی می کنند در روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵ در شش فیلتر در نقاط مختلف شهر واشنگتن میکروب «تولارمیاTularemia» کشف کرده بودند ولی هنوز معلوم نیست که وجود این میکرب در فیلتر هواکش ها، جنبه تروریستی داشته باشد. این میکروب که عامل نوعی آنفلوآنزا است، در آمریکا به ندرت دیده شده است. در سال ۲۰۰۴ تنها ۶۰ مورد از این بیماری در ایالات متده ثبت شده بود. به گزارش شبکه «ای بی سی»، بررسی در این زمینه ادامه دارد.

۱۷۱۳: «دیدروDenis Diderot»فیلسوف، نویسنده و روشنفکر فرانسوی که دایره المعارف را برای گسترش آگاهی های مردم تالیف کرد به دنیا آمد، ۷۱ سال عمر کرد و پیروزی انقلاب فرانسه را که در آرزویش بود به چشم دید.

۱۷۹۳: انقلاب فرانسه آزادی مذهب را در این کشور اعلام داشت و انحصار مذهبی (کاتولیک) پایان یافت.

۱۸۶۴: یک توفان دریایی شهر کلکته هند را ویران ساخت و ۶۰ هزار تن را بی جان کرد.

۱۹۴۴: یک جت جنگنده آلمانی از نوع «ام ـ ای ۲۶۲» ساخت «مسراشمیت» در جبهه فرانسه سرنگون شد. این نخستین جنگنده جت است که در طول تاریخ با آتش دشمن سرنگون شده است. در آن زمان آلمان (لوفت وافه) تنها کشور جهان بود که جت جنگنده در اختیار داشت که مهندسان آلمانی آن را اختراع کرده بودند.

۱۹۴۷: تذکر ترومن به ملت آمریکا، نخستین اعلامیه یک رئیس کشور بود که از زبان خود از تلویزیون پخش شد.

۲۰۰۰: سلوبودان میلوشویچ از رهبری یوگوسلاوی کناره گیری کرد تا شاید دشمنی آمریکا و غرب با او کاهش یابد و آرامش بگذارند که دیدیم چنین نشد و او را دزدانه گرفتند و به زندان لاهه بردند و اینک در آنجاست.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر