تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم مرداد

۱۷۳۶م:چهارم اوت سال ۱۷۳۶ میلادی (در آن سال مصادف با ۱۲ مرداد)، رضا قلی میرزا افشار که از جناب پدر خود – نادرشاه – فرماندار همه خراسان شده بود «ابوالحسن خان» فرماندار محلی بلخ را که در پرداخت مالیات تعلل می کرد دستگیر و برای محاکمه و مجازات نزد پدرش فرستاد که در آن تاریخ در قندهار بود. از هزاران سال پیش تا قرن نوزدهم، بلخ، بخارا، مرو، خجند، هرات بمانند توس، نیشابور و … از شهرهای خراسان بودند و در بیشتر ازمنه، شهر هرات حاکم نشین خراسان بود.

در بازجویی از ابوالحسن خان معلوم شد که وی به تحریک ازبکها از پرداخت مالیات طفره رفته بود که رضاقلی میرزا با لشکر خراسان سراغ ازبکها رفت و آنان را تا آن سوی تاشکند عقب زد و سپس از راه قندوز و کابل به دیدار پدر شتافت و نادرشاه افشار به خاطر رشادتهای او، پس از مشورت با بزرگان کشور و ژنرالهای خود وی را ولیعهد ایران کرد. رضاقلی میرزا در بازگشت از قندهار به مشهد در سر راه خود در هرات توقف کرد و علیمرادخان حاکم سابق «اندخود» را که در زندان بود به اتهام خیانت به وطن (ایران) محاکمه و اعدام کرد. به این ترتیب در سراسر خراسان بزرگتر آرامش و حکومت قانون برقرار شد.

۱۳۳۵ش:دکتر محمد مصدق که دولت او با کودتای خارجی ۲۸ مرداد ساقط شده بود، ۱۳ مرداد سال ۱۳۳۵ پس از تحمل سه سال زندان به احمد اباد (ساوجبلاغ ـ نزدیک کرج) تبعید شد و تا پایان عمر به مدت ده سال و هفت ماه در این روستا تحت نظر بود. تبعید دکتر مصدق به این روستا، از سوی حقوقدانان عملی غیر قانونی اعلام شده است، زیرا این تبعید به حکم دادگاه نبود و به اراده دولت وقت صورت گرفته بود که از استخوانهای این مرد هم واهمه داشت. دولت وقت دکتر مصدق را دو هفته زودتر از انقضای محکومیت (این محکومیت هم غیر قانونی بود زیرا که طبق قانون آیین دادرسی وقت، محاکمه نخست وزیر و وزیران باید در دیوان عالی کشور صورت می گرفت نه محکمه نظامی) از زندان خارج ساخته و به احمدآباد فرستاده بود تا بتواند او را (که هنوز زندانی محسوب می شد) تبعید کند. این رهبر ملی پیشتر هم (قبل از نخست وزیر شدن) یک بار به احمد آباد تبعید شده بود. وی در همین احمدآباد مدفون است و آرامگاه او از ابنیه ملی ایران بشمار می رود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۱۳۵۷ش:دکتر علی امینی از رجال سیاسی قرن ۲۰ ایران که هفتم مرداد ۱۳۵۷ اعلامیه بلند بالا و مردم پسندی صادر کرده بود از ۱۳ مرداد به صحنه سیاست باز گشت و نطق و مصاحبه و دید و بازدیدهای عمومی را پس از ۱۶ سال سکوت از سر گرفت .

تکفارس آی آر

دکتر امینی که روزگاری معاون قوام السلطنه و اوایل دهه ۱۳۴۰ نخست وزیر و قبلا هم وزیر بود در اعلامیه خود که قسمتهایی از آن در روزنامه اطلاعات مورخ هفتم مرداد چاپ شده است ، چنین آورده است:

….. ازدیاد درآمد کشور (از صدور نفت) در ده سال گذشته گرچه باعث رفاه نسبی شد ، ولی متعاقب آن فساد را هم گسترش داد و فساد برای ادامه حیات خود ؛ به فشار و تمرکز قدرت نیاز داشته است.

وی اضافه کرده است : در این ده سال بر ثروت ثروتمندان افزوده شد و یک دسته ثروتمند نوخاسته هم به وجود آمد و به همین نسبت که بر پول ثروتمندان افزوده شد ، تنگدستان (اکثریت مردم) فقیر تر شدند و بر خواستها و مطالبات آنان افزوده شد و ناله هایشان در آستانه فریاد شدن قرار گرفت. طبقه متوسطی هم که در این ده سال وعده تولد آن داده شده بود به وجود نیامد و به جای آن بر شمار دلالان با خصلت های خاص این گروه افزوده شد و وطن به صورت بهشت واسطه ها درآمد. در چنین اوضاعی ناراضیان که امکان بیان دردهای خود را نداشتند واکنش خویش را به صورت بی تفاوت شدن ، باری به هرجهت . عدم مشارکت و … نشان می دادند که این رفتار طبقه اکثریت به زیان عمومی کشور تمام شد .

دکتر امینی اعلامیه خود را چنینادامه داده بود: ….. اینک (مرداد ۱۳۵۷) که به دلایلی فضای سیاسی تا حدی باز شده ــ گرچه کنترل دریچه اطمینان همچنان در دست همان مقامات است ؛ طبقه محروم که سالها نفس در سینه حبس کرده بود به میدان آمده و به جای درددل می کند ــ غرشی که همه دیوارها و سدها را به لرزه درآورده است.

امیر زاده قاجار در اعلامیه اش سپس به مشکلات جاری کشور اشاره کرده بود و این مشکلات را ؛ تورم پول ، افزایش شدید شکاف تولید و مصرف ، مهاجرت کشاورزان به شهرها ، افزایش قیمت ها مخصوصا در بخش مستغلات و… ذکر کرده بود.

www.takfars.ir

آنگاه ، وی به ارائه راه حل پرداخته بود که در صدر آنها شناخت رجال کارشناس ، شایسته و دلسوز و سپردن امور به دست آنان و مشارکت طبقه ای که در ده سال گذشته چیزی به دست نیاورده در امور وطن بود.

۱۳۵۸ش:وزنامه های تهران در این روزها در سال ۱۳۵۸ به نقل اظهارات صادق خلخالی رئیس وقت محکمه شرع پرداخته بودند که گفته بود یک ارتش سرخ مشابه ارتش سرخ ژاپن برای اعدام انقلابی شاه تشکیل شده است و ما اوضاع را زیر نظر داریم.

روزنامه اطلاعات ( چاپ تهران ) که در جریان مصادره شدن قرار داشت در شماره دهم مرداد ۱۳۵۸ که درج اظهارات خلخالی را از صفحه اول خود آغاز کرده بود از او به عنوان قاضی شرع و رئیس فدائیان اسلام نام برده بود.

خلخالی تا آن زمان دهها مقام سابق ایران ـ از نظامی تا کشوری را اعدام کرده بود.

۱۳۸۴ش:دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ (سوم اوت ۲۰۰۵) دوره ۴ ساله ریاست جمهوری را پس از تنفیذ انتخاب وی از سوی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی آغاز کرد. در این مراسم که در حسینیه جماران برگزار شده بود صدها تن از معاریف و مقامات دولتی حضور داشتند.

احمدی نژاد در نطق رسمی اش در این مراسم قول داد که همه توان خود را در جهت تامین عدالت و فرصتهای برابر در همه زمینه ها، توزیع عادلانه امکانات کشور و رفع تبعیض بکار خواهد انداخت. او در این نطق بار دیگر خود را یک خادم مردم خواند.

رئیس جمهور تازه از اقتدار و استقلال ملی و نیز رعایت حقوق همگان و قطع کینه ورزی ها، بی انصافی و نادیده گرفتن حقوق دیگران و همچنین از تاریخ و فرهنگ افتخار آمیز و منابع عظیم تولید ثروت در ایران سخن گفت.

در سخنرانی دکتر احمدی نژاد مطلبی شنیده شد که در ۲۶ سال پیش از آن، در ایران به گوش نخورده بود. وی گفت که خود را مکلّف به محافظت و پاسداری از حقوق مدنی همه ایرانیان، چه ایرانیان داخل کشور و چه ایرانیان برون مرز می داند و از همه آنها به یک صورت دفاع خواهد کرد. از سال ۱۹۷۹ به این سوی، برخی از مقامات دولتی تهران ایرانیان مقیم خارج را به چشم «دوست» نمی نگریستند و لذا کسی جرات برابردانستن آنان را در حقوق داخلی (شهروندی) با ایرانیان درون مرز به خود راه نمی داد. از سال ۱۹۸۱ ، دکتر احمدی نژاد ۴۸ ساله نخستین رئیس جمهور غیر معمم جمهوری اسلامی ایران است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۲۰۰۸م:آن لمتون Ann Katharine Swynford Lambton بانوی پارسی دان انگلیسی و یک ایرانشناس بنام و کارشناس تاریخ ایران در دوره های سلجوقیان، مغولها، صفویان و قاجارها که در براندازی ۲۸ امرداد۱۳۳۲ نقش داشت ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۸ در ۹۶ سالگی در انگلستان (منطقه کرک نیوتن) درگذشت و ۲۴ ژوئیه مراسم ختم او در کلیسای مربوط برگزارشد. دائره المعارف ها از او به عنوان «وست لیدینگ ایران سپشلیست = ایرانشناس ردیف یکم غربWest Leading Iran Specialist» نام برده اند. تالیف او «دستور زبان و واژه نامه پارسی» معروف است.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۲۰۰۸م:سوم اوت ۲۰۰۸ الکساندر سولژنیتسین داستان نگار و بازی نویس (نمایشنامه نگار) معروف روس در نود سالگی در مسکو در اثر ایست قلب درگذشت و از خود ۳۵ داستان و نمایشنامه به چاپ رسیده و ازجمله داستان «گولاگ» برجای گذارد. عدم رضایت و انتقادهای او از ساختار اداری نادرست و وجود فساد و ندانمکاری در میان مقامات بالادست شوروی و بی اعتنایی آنان به همه، جز خودشان معروف است. سولژنتیسین از سوسیالیسم انتقاد نکرد و تاسف خورد که چرا پیاده کردن این فرضیه در شوروی به دست نابخردان خودپسند افتاده بود. وی از طریق تالیف خود «گولاگ» جهانیان را در جریان آنچه را که در اردوگاههای کار اجباری شوروی می گذشت قرارداد. سولژنیتسین که در سال ۱۹۷۰ برنده جایزه نوبل در ادبیات شده بود در سال ۱۹۷۴ به حالت تبعید از وطن خارج شد. او سالها در ایالات متحده بسربرد ولی حاضر نشد به میهن پدری پشت کند و تابعیت دولت دیگر را بپذیرد. وی در آن زمان در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: افرادی که به آسانی ترک تابعیت کنند به وطن و استخوان های خاکشده نیاکان، وفاداری ندارند و کسی که به وطن، نیاکان و زادگاه خود وفادار نباشد به چیز دیگر هم وفادار نخواهد بود و فردی است با شخصیتی ضعیف که قابل اعتماد نمی تواند باشد. سولژنیتسین که با بیان این مطلب، بیش از پیش در دل مردم و بویژه ناسیونالیستها جای گرفت در ۱۹۹۴ به وطن بازگشت و بعدا به عضویت آکادمی ادبیات و هنر روسیه انتخاب شد. سولژنیتسین یازدهم دسامبر ۱۹۱۸ به دنیا آمده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۱۸۵۹م:امروز زادروز نوت هامسون نویسنده توانای نروژی است که چهارم اوت سال ۱۸۵۹ به دنیا آمد و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۲۰ شد. ادیبان معروف وی را از داستان نگاران خوب قرون ۱۹ و ۲۰ می دانند.

معروفترین داستان هامسون «گرسنه» عنوان دارد و پس آن «تابه» ، «معما» و … هستند . هامسون در عین حال یک تاریخدان و تحلیگر و یک ناسیونال سوسیالیست بود و با این ایدئولوژی شهرت هواداری از هیتلر را به هم زده بود.

هامسون در نوشتن داستان سبک خاصی را ارائه داد و این روش نگارش را داستان خود تحت عنوان « انس و الفت با خاک » به بهترین صورت به کار گرفته است ، به گونه ای که هرکس این داستان را بخواند خود را مدیون سخاوت و زحمت بی دریغ کشاورزان می داند و به آنان عشق و محبت می ورزد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۱۹۵۰م:پنجم اوت سال ۱۹۵۰ بانوی آمریکایی «فلورنس چدویک Florence Chadwick»عرض دریای مانش (کانال میان انگلستان و فرانسه ــ اروپای قاره ای) را در ۱۳ ساعت و ۲۳ دقیقه شنا کرد و خود را از انگلستان به فرانسه رساند و رکورد ساز شد. وی سال بعد این مسافت را از فرانسه به انگلستان شنا کرد.

سابقه عبور از دریای مانش با شنا به قرن ۱۹ باز می گردد. ماتیو وب ۲۲ اوت ۱۸۷۵ این فاصله را در ۲۱ ساعت و ۴۵ دقیقه طی کرده بود، و در سال ۱۹۲۳ هنری سالیوان در ۲۶ ساعت و ۵۰ دقیقه.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

T A K F A R S

۱۹۱۴م:این روزها در سال ۱۹۱۴، جهان در حال فرورفتن به داخل یک جنگ جهانسوز بود. مورخان وقت درباره اوضاع جهان که به این ورطه افتاده بود، در جریان جنگ تفسیرهایی منتشر ساختند و اصحاب نظر، ابراز عقیده کردند که خلاصه و نمونه هایی از آن ها از این قرار است:

«تاریخ نگاران» سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۹۱۴ را سالهای اوج گیری امپریالیسم تازه خوانده اند که جنگ ژاپن با چین بر سر مالکیت شبه جزیره کره که از چهارم اوت سال ۱۸۹۴ آغاز شده بود گام دیگری در این راستا بود که ظرف ۴ ماه چین شکست خورد و شبه جزیره کره به تصرف ژاپن درآمد. از سال ۱۸۷۰ بتدریج آلمان، آمریکا و ژاپن نیز به صف امپریالیستهای وقت: انگلیس، فرانسه، روسیه و اتریش پیوسته بودند و برخلاف دسته اول، اشتیاق فراوان به پیمودن یک شبه ره صد ساله آنها را داشتند.

در آن تاریخ بیش از نیمی از جمعیت جهان مستعمره بودند. خصلت واحد امپریالیستهای هفتگانه این بود که تحت شعار «توسعه قانون و تمدن» به استعمار مردم کشورهای دیگر می پرداختند و هر سال ۲۴۰ هزار مایل مربع بر اراضی تحت استعمار اضافه می شد.

امپریالیست های سه گانه اخیر اعتقاد تازه یی را رواج دادند و آن این است که کشورهای قدیمی دارای حکومت ملی مثلا ایران را نباید مستعمره کرد فقط باید آنها را تحت نفوذ درآورد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۱۹۹۵م:بیشتر تاریخدانان که در دهه آخر قرن بیستم و پنج سال قرن ۲۱ به مناسبت سالروز بمباران اتمی هیروشیما (ششم اوت) مقاله نوشته و مصاحبه کرده اند گفته اند که این بمباران که باعث رقابت اتمی میان ملل شده و جهانیان را بر روی بمب ساعت شمار نشانده عملی غیر ضروری بود زیرا که پس از شکست آلمان، ژاپن که فاقد مواد خام است نمی توانست برای مدتی طولانی به جنگ ادامه دهد.

دکتر «گار آلپرووتیز» استاد تاریخ در دانشگاه دولتی مریلند و مولف کتاب « تصمیم اتمی» منتشره در سال ۱۹۹۵ که پرونده های محرمانه نظامی ژاپن را مطالعه کرده گفته است که ورود شوروی به جنگ علیه ژاپن پس از شکست هیتلر، ژاپنی ها را بیشتر از احتمال حمله اتمی آمریکا ترسانده بود و آماده مذاکره پیرامون شرایط ترک مخاصمه بودند که مورد حمله اتمی قرار گرفتند. ژاپنی ها از آن می ترسیدند که شوروی که همسایه آنان بود کشورشان را متصرف شود.

اعلامیه پایانی کنفرانس پوتسدام که اول اوت ۱۹۴۵ انتشار یافت و حکایت از تقسیم آلمان میان فاتحان جنگ داشت، ژاپنی ها را بیش از پیش ترسانیده بود و بیم آنها از تقسیم شدن کشورشان بود زیرا که اطمینان داشتند که به تنهایی نمی توانند با دنیا بجنگند و بالاخره شکست خواهند خورد. بنابراین بمباران اتمی ضرورت نداشت.

۱۹۱۴م:امروز سالروز به کار افتادن نخستین چراغ راهنمایی جهان است.این چراغ ترافیک روز چهارم اوت سال ۱۹۱۴ در شهر کلیولند ایالت اوهاپو آمریکا در چهار راه خیابان اقلید (اقلیدوس یونانی) و خیابان ۱۰۵ نصب شد تا اتومبیل رانان را هدایت کند.

۱۹۱۹م:مصطفی کمال پاشا که در پی شکست عثمانی در جنگ جهانی اول کمر همت به نجات دست کم خاک اصلی آن بسته بود پنجم اوت ۱۹۱۹ در نشست ناسیونالیستهای این سرزمین در «سیواس» اعلام کرد که ترکیه باید جمهوری شود. وی این تصمیم را هنگامی علنی ساخت که وطن او در وضعیتی وخیم قرار داشت ؛ فاتحان جنگ هنوز تصمیم به ابقاء این کشور نگرفته بودند و یونان ۲۰ هزار سرباز در «سمیرنا» که از زمان « همر » سابقه یونانی بودن داشت پیاده کرده بود و ناوهای جنگی انگلستان ، فرانسه و ایتالیا در آبهای دریای مرمره تا قسطنطنیه ( استانبول ) ، همه جا دیده می شدند. سلطان سر جایش نشسته بود و هرج و مرج و کمبود مایحتاج زندگی در همه جا به چشم می خورد.

تک فارس www.takfars.ir

مصطفی کمال ( آتاتورک ) بعدا راه حلی برای سلطان یافت و آن این بود که چون عنوان بزرگتر سلطان « خلیفه مسلمانان » است به همین اکتفا کند و با حرم خود خوش باشد و حکومت را به دولتمردان بسپارد.

مصطفی کمال که مردی غیر مذهبی و دارای تجربه جنگی فراوان بود یونانیان را از سمیرنا بیرون راند، پایتخت را به آنکارا منتقل کرد ، برای ترکیه که همه مستملکات اروپایی و عربی خود را از دست داده بود قانون اساسی نوشت ، الفبای کتابت را به لاتین تغییر داد و …. اگر ترس از مصطفی کمال نبود ، تغییر نظام حکومتی ترکیه آسان نبود.

در جریان تلاشهای شش ساله آتاتورک برای حفظ بقای ترکیه ، حکومت بلشویکی روسیه از نظر ارسال تسلیحات نظامی به او کمک بسیار کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۲۰۰۳م:پنجم اوت ۲۰۰۳ اعلام شد که روز پیش از آن «چونگ مونگ هو» مدیر ارشد کارخانه های هیوندای (هاندی) در ساختمان اداری این شرکت در مرکز شهر سئول خود را از دفترش که در طبقه دوازدهم این ساختمان قرار داشته به پایین افکنده و خودکشی کرده است. جسد چونک چند ساعت پس از خود کشی به چشم خورده بود!.

چونگ اخیرا متهم شده بود که پیش از ملاقات سران دو کره در ژوئن ۲۰۰۰ پانصد میلیون دلار به کره شمالی منتقل کرده بود که صد تا دویست میلیون از آن به آن دولت محرمانه اهداء شده بود تا با این ملاقات که مبتکر آن چونگ بود موافقت کند و چونگ این مبلغ را با دست بردن در حسابهای شرکت، از چشم دیگران دور نگهداشته بود و با این حسابسازی رقم خارج شده بین سیصد تا چهارصد میلیون دلار به نظر می رسید که نشان می داد برای سرمایه گذاری به کار رفته است.

چونگ که در جامعه کره به داشتن روابط نزدیک با کره شمالی و علاقه به وحدت کره بدون مداخله بیگانه شهرت داشت به دلیل این حسابسازی از سوی دادستان احضار و برای او پرونده کیفری که مجازاتی حدود ۳ سال زندان دارد تشکیل شده بود.

کمپانی هیوندای که اتومبیل، کشتی و لوازم دیگر می سازد اخیرا به سه بخش کشتی سازی، اتومبیل سازی، و غیره تقسیم شده بود که چونگ با حفظ سمت مدیر ارشد، درعین حال مدیر مستقیم یکی از آنها بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  مرداد

۲۰۰۵م:توماس دزول» پس از بودن ۱۹ سال در زندان پنسیلوانیای آمریکا، اول اوت ۲۰۰۵ آزاد شد.وی که دارای دو فرزند است هنگام آزادشدن از زندان ۴۶ ساله بود. توماس در سال ۱۹۸۶ به اتهام تجاوز به عنف به یک زن بیمار در بیمارستان پیتسبورگ دستگیر شده بود و با این که به قید سوگند گفته بود که بیگناه است، هیات منصفه دادگاه او را مجرم شناخته و قاضی بناچار حکم مجازات صادرکرده بود.

تکفارس

دزول آزادی خود را نتیجه پیشرفت علم و آزمایش «دی. ان .ا.» می داند که در ژوئیه ۲۰۰۵ ثابت کرد که او متجاوز به عنف نبوده است. عبور او از راهرو بیمارستان در ساعتی که زن بیمار گفته بود در تاریکی مورد تجاوز قرار گرفته باعث دستگیری توماس شده بود. توماس پس از خروج از زندان بر ضد پلیس و بازپرس وقت به دادگاه فدرال (سراسری) آمریکا دادخواست داده که آن دو مرجع در مورد او بی دقتی کرده بودند. به علاوه، ایالت پنسیلوانیا آمریکا باید غرامت اتلاف ۱۹ سال عمر او را محاسبه کند و از جیب مردم ایالت (مالیات دهندگان) بپردازد زیرا که طبق قانون، دولت باید اشتباه قاضی را جبران کند.

۱۵۷۸: سباستیائو پادشاه پرتغال که برای مسیحی کردن مراکشی ها (موروها) به این کشور لشکر کشیده بود در جنگ القصر الکبیر (آلکازار) از مسلمانان شکست خورد و ناپدید شد!.

۱۹۰۷: دولت فرانسه قتل ۹ اروپایی را در مراکش بهانه قرار داد و به این کشور لشکر کشید و چندی بعد، پس از سازش سیاسی با آلمان مراکش(کشور مغرب) را تحت الحمایه خود کرد.

۱۹۱۴: انگلستان آلمان را متهم به نقض پیمان لندن و اعزام نیرو به بلژیک کرد و به آن کشور اعلان جنگ داد.

۱۹۱۶: دولت آمریکا پیشنهاد خرید «ویرجین آیلند» را به مبلغ ۲۵ میلیون دلار به دولت دانمارک داد.

۱۹۲۵: تفنگداران دریایی آمریکا پس از ۱۳ سال استقرار، خاک نیکاراگوئه را ترک کردند.

۱۹۴۰: ایتالیا که سودای بازگشت به عظمت عهد باستان به عنوان امپراتوری روم را در سرداشت همزمان به سودان، کنیا و سومالی که هر سه سرزمین در استعمار انگلستان بودند حمله نظامی برد.

۱۹۴۲: نیروهای آلمان حمله به استالینگراد را آغاز کردند.

۱۹۷۷: با توجه به بحران نفت در سال ۱۹۷۳ ، کارتر تصمیم گرفت در آمریکا وزارت انرژی تاسیس کند که چنین شد.

۱۹۸۴: ولتای علیا به «بورکینا فاسو» تغییر نام داد.

takfars.ir

۱۹۸۷: کمیسیون ارتباطات آمریکا «فرنس دکترینfainess doctorine» را در مورد رادیو ـ تلویزیونهای این کشور لغو کرد . طبق این دکترین ، این دو نوع رسانه مکلف بودند که توضیح کسانی را که در باره آنها مطالبی پخش شده بود انتشار دهند و نیز درقبال مطالب جنجالی , موازنه و تعادل را رعایت کنند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر