تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم اردیبهشت

۱۵۱۵م:چهارم ماه مه ۱۵۱۵ پرتغالی ها در جزیره ایرانی هرمز مستقر شدند و فصل تازه ای در تاریخ منطقه باز شد که عنوان آن را «مداخله غرب در خاور میانه و استثمار این منطقه که مهد تمدن بشر بود» قرار داده اند – فصلی که هنوز بسته نشده است. پاپ الکساندر ششم طبق فرمان مورخ چهارم مه ۱۴۹۳ خود، جزایر شرق جهان را به پرتغالی ها و سرزمین های غرب جهان (قاره آمریکا) را به اسپانیایی ها بخشیده بود!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  اردیبهشت

۱۹۵۲م:سوم مه ۱۹۵۲ روزنامه های تهران به استثنای جراید محافظه کار از جمله «اطلاعات» به نام دفاع از میهن، جنگ با «نیویورک تایمز» را که دو روز پیش از آن در مقاله ای «ملی شدن نفت ایران» را یک اشتباه ایرانیان خوانده بود آغاز کرده و ضمن حملات متقابل، به تاریخچه و مدیریت این روزنامه و … پرداخته بودند.

۱۴۶۹م:سوم ماه مه زادروز «نیکلو ماکیاولی» متفکر، سیاستمدار و نویسنده دوران رنسانس (تجدید حیات) ایتالیاست که بسال ۱۴۶۹ در فلورانس به دنیا آمد و ۵۸ سال عمر کرد. وی که نخست از هواداران مردمسالاری و محدود بودن قدرت رئیس کشور بود و به همین سبب هم به دستگاه حکومت راه یافته بود بعدا طرفدار قدرت مطلقه رئیس کشور شد و عقاید خود را در این زمینه در کتاب «Principe شاهزاده» شرح داده است که کار تالیف آن در سال ۱۵۱۳ پایان یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  اردیبهشت

تکفارس آی آر

۱۹۵۰م:دکتر «جان کرک لین» استاد دانشگاه آلابامای آمریکا که در دهه ۱۹۵۰ ماشین «هارت ـ لانگ گیبون» را تکمیل کرد در آوریل ۲۰۰۴ در ۸۶ سالگی درگذشت. با کمک این دستگاه است که می توان هنگام عمل جراحی قلب باز، جریان خون را از قلب جدا ساخت و در طول عمل و تا زمانی که لازم باشد، دستگاه گیبون عمل قلب را انجام می دهد و در طول عمل، به گردش خون و پالایش آن آسیب نمی رسد. فکر ساختن این دستگاه از دکتر گیبون بوده است که دستگاه به نام او اسم گذاری شده است.

۱۹۹۳م:مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تصویت یک قطعنامه در سال ۱۹۹۳، سوم ماه مه (روزی چون امروز) در هر سال را «روزجهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد. از ۱۸۶ سال پیش آن، روز اول ماه مه «روز آزادی مطبوعات» بود. فرانسویان در سال ۱۸۱۹ یکم مه را روز آزادی مطبوعات اعلام کرده بودند که هر سال رعایت می شد. مجمع عمومی سازمان ملل به مناسبت تصویب این قطعنامه در اعلامیه ای چنین آورده بود: هدف مجمع از رسمیت دادن جهانی به روز آزادی مطبوعات، عمدتا این بوده است که در این روز ضمن برگزاری مراسم و انتشار مقالات، اهمیت آزادی مطبوعات و نقش آن در تکامل و پیشرفت هر جامعه بشری یادآوری شود تا مقامهای مربوط (دولتها) خود را مکلف به رعایت آن بدانند و اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر را در اتخاذ هرگونه تصمیمی مد نظر بگیرند.

آزادی مطبوعات در چارچوب وظایف «یونسکو» قرارگرفته و از سال ۱۹۹۷ جایزه ای برای مدافعان آزادی مطبوعات منظور گردیده که تعیین برنده و یا برندگان آن به یک هیات حرفه ای ۱۴ نفره واگذار شده است. این جایزه مهم به نام «گیرمو کانو عیسازا» روزنامه نگار کلمبیایی اسمگذاری شده است زیرا که «کانو» که یک گزارش تحقیقی (اینوستیگیتیو) و دنباله دار درباره کارتلهای مواد مخدر می نوشت در سال ۱۹۸۶ به دست عوامل آنها کشته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  اردیبهشت

۲۰۰۷م:سوم ماه مه ۲۰۰۷ پنجاه سال از بکار گرفته شدن هواپیمای جت در خطوط هوایی برای حمل بار و مسافر گذشت. در این روز در سال ۱۹۵۲ یک جت مسافربر انگلیسی ساخت کارخانه «دهاویلاند» از لندن به یوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) مسافر حمل کرد و فصل تازه ای در صنعت هواپیمایی باز شد.

www.takfars.ir

۲۰۰۶م:دوم ماه مه ۲۰۰۶ برلوسکنی پس از چند هفته مقاومت و کشانیدن مسئله انتخابات عمومی ایتالیا (به سبک آمریکای نوامبر ۲۰۰۰) به دیوان کشور، سرانجام به کاخ ریاست جمهوری آن کشور رفت و (به گزارش رسانه ها) اشک ریزان از نخست وزیری ایتالیا کناره گیری کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم  اردیبهشت

۲۰۰۶م:رسانه ها، سوم ماه مه ۲۰۰۶ ازقول منابع اطلاعاتی آمریکا نوشته بودند که دولت چین تنها ۱۳۰ بمب و کلاهک اتمی از موجودی خود را در اختیار واحدهای ارتش این کشور قرار داده و بقیه همچنان در انبارها نگهداری می شوند.

۱۸۵۱: شهر سانفرانسیسکو (کالیفرنیا ) در آتش سوخت . در این حادثه ۳۰ تن هم کشته شدند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر