تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۲۰۵۹م:به نوشته کرونیکل رویدادهای تاریخی، بسط فرهنگ ایرانی در چین سبب شده بود که تا اکتبر سال ۵۰ پیش از میلاد (مهرماه ۲۰۵۹ سال پیش) تقریبا در همه چین واژه ایرانی «ساتراپ (نگهبان و پاسدار شهرستان و ایالت)» را برای سران ایالتها بکار برند. مناسبات دیپلماتیک ایران و چین (داشتن سفیر دائم و مستقر در پایتخت) که در پامیر (تاجیکستان امروز) و مناطق شمالی آن با ایران همسایه بود از سال ۲۱۳ پیش از میلاد (دو هزار و ۲۲۲ سال پیش ـ زمان پادشاهی تیرداد یکم) برقرار شده بود. شمار اعضای سفارت ایران در چین در سال ۵۱۶ میلادی (زمان سلطنت «وودی» در چین و قباد ساسانی در ایران) ۹۰ تن ازجمله یک موبد (روحانی زرتشتی) بود و سفارتخانه ایران در چین، گارد ایرانی داشت. آئین مانوی نیز از اواسط دوران ساسانیان در غرب چین وسیعا رواج یافته و در دوران اشکانیان و ساسانیان، حجم مبادلات بازرگانی دو کشور همسایه چشمگیربود. به دلیل همین دوستی بود که پیروز (فیروز) پسر یزدگرد سوم برای گرفتن کمک نظامی به چین رفته بود و متعاقب سقوط دولت ساسانی، هزاران ایرانی از طبقه اول جامعه به چین مهاجرت کردند و چند برابر این عده، به هندوستان.

می دانیم که واژه «چین» را ایرانیان از نام دودمان پادشاهان «کین = شین» حاکمان آن کشور در عهد قدیم ساختند و این واژه از ایران به اروپا انتقال یافت و جهانی شده است. حال آن که چینی ها کشورشان را با واژه دیگری خطاب می کنند.

۶۰۰م:کار تنظیم قانون برای اداره ایران برپایه آموزش های زرتشت به ویژه کنترل رفتار حکام و نیز آیین دادرسی و کیفر، پیش از اکتبر سال ۶۰۰ میلادی به پایان رسید و چهارم اکتبر(روزی چون امروز) بزرگان کشور دعوت شدند و موبد موبدان قوانین را به اطلاعشان رسانید تا تایید کنند که چنین شد. موبد موبدان که نگران خودخواهی های خسرو پرویز شاه وقت و نادیده گرفتن حقوق مردم و اصول بیش از هزار ساله حکومتی شده بود از مارس این سال کار تهیه قوانین را آغاز کرده بود تا ضمانت اجرایی داشته باشند. تا آن زمان، ایرانیان اخلاقا متعهد به رعایت آموزشهای زرتشت بودند. در طول حکومت ساسانیان که چهار قرن طول کشید، آیین زرتشت دین رسمی ایرانیان بود و موبدان در دستگاههای دولتی و دربار شاهان این سلسله نفوذ فراوان داشتند. این قوانین پس از تایید بزرگان به خسرو پرویز و شهربانان ایران برای اجرا ابلاغ و موبد هر شهر مکلف به نظارت بر اجرای قوانین شد ولی طولی نکشید که جنگهای غیر ضروری خسرو پرویز و رنجانیدن سران ارتش، شیرازه حکومت را متزلزل ساخت و بعدا ایران به دست اعراب مسلمان فتح شد و قوانین اسلامی جای آن قوانین را گرفت.

۱۳۱۳ش:۱۲ مهرماه ۱۳۱۳ جشن های هزاره فردوسی با شرکت ادیبان، دانشمندان، سیاستمداران و دولتمردان کشور و بیش از چهل مستشرق از سایر کشورها در تهران آغاز بکار کرد و ۱۵ روز طول کشید و ضمن آن به فردوسی که گفته است «چو ایران نباشد تن من مباد» لقب «میهندوسترین ایرانیان» داده شد که عمر خود را بدون چشمداشت و داوطلبانه صرف خدمت به ایران، تاریخ آن و زبان پارسی کرد و تاریخ ایران (شاهنامه) را به شعر در آورد. در جریان این مراسم که نطق های فراوان ایراد شد و رسالات متعدد انتشار یافت، شرکت کنندگان در مراسم به خراسان رفتند و رضاشاه بیستم مهرماه با حضور آنان ساختمان تازه آرامگاه آن مرد بزرگ و بزرگوار را که همه ایرانیان و پارسی زبان مدیون زحمات او هستند گشود. مراسم بزرگداشت فردوسی در عین حال فرصتی بود که مستشرقین و ایرانشناسان در باره جشن های مهرگان ، اهمیت و تاریخچه آنها سخن بگویند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

تکفارس آی آر

۱۳۰۷ش:در اجرای قانون مصوب یکم خرداد ۱۳۰۷ (چهارم اکتبر ۱۹۲۸)، دوازدهم مهرماه این سال (روزی چون امروز) نخستین دسته دیپلمه های برگزیده روانه اروپا شدند تا در آنجا به هزینه دولت ایران به تحصیلات خود ادامه دهند. طبق این قانون مقرر شده بود که هرسال یکصد دیپلمه که در امتحان زبان کشور خارجی مربوط پذیرفته شوند به اروپا فرستاده شوند. این افراد مکلف به بازگشت و خدمت به وطن بودند. باوجود ذکر شمار سالانه محصلان اعزامی در قانون، در مهرماه ۱۳۰۷ یکصد و ده دیپلمه (ده تن بیش از مصوبه مجلس) روانه اروپا شده بودند و منحصرا به کشور فرانسه زیرا که در آن زمان، تدریس زبان خارجی در دوره آموزش متوسطه ایران تقریبا منحصر به زبان فرانسه بود و برنامه های درسی این دوره تحصیلی ایران از کشور فرانسه اقتباس شده بود. این دیپلمه های اعزامی کسانی بودند که قبلا در امتحان زبان فرانسه در تهران که زیر نظر سفارت این کشور انجام شده بود پذیرفته شده بودند. به عبارت دیگر، دولت فرانسه تسلط آنان بر زبان فرانسه را تایید کرده بود. ترجمه خبر و کتاب از دیرزمان تا اواسط دهه ۱۳۳۰ (پس از براندازی ۲۸ امرداد۱۳۳۲و بسط نفوذ زبان انگلیسی) در ایران از منابع فرانسوی به همین علت بود. اسامی و اصطلاحات با تلفظ فرانسوی که مشکلی برای تحصیلکرده های ایرانی شده است نیز به لحاظ همین ترجمه ها بوده است.

این دیپلمه ها و محصلان بعدی که طبق قانون مصوب یکم خرداد ۱۳۰۷ به فرنگ فرستاده شده بودند پس از تکمیل تحصیلات و بازگشت به وطن عمدتا وارد سیاست شدند. آنان کار خودرا در وطن با تدریس در مدارس عالی و یا دفاتر وزیران (به عنوان مشاور) آغاز کرده بودند. قانون مصوب یکم خرداد ۱۳۰۷ تاریخی برای انقضای اعزام محصل به هزینه دولت تعیین نکرده بود. قبل از تصویب این قانون و از نیمه اول قرن نوزدهم، رفتن ایرانیان جهت تحصیل در اروپا امری عادی بود ولی نه به هزینه دولت و در چارچوب مقررات. در میان دیپلمه های اعزامی به فرنگ در مهرماه ۱۳۰۷ این افراد وجود داشتند که بعدا از سیاستمداران و دولتمردان معروف وطن شدند:

علی شایگان، مهدی بازرگان، مهدی آذر، کریم سنجابی، احمد رضوی کرمانی، محمدعلی ملکی، رضا رادمنش، خلیل ملکی، عبدالله ریاضی، لطفعلی صورتگر، غلامعلی فریور و …. بسیاری از یاران مصدق از میان همین گروه بودند.

۱۹۹۱م:در این روز در سال ۱۹۹۱ بانو «گوردیمر» داستان نگار جمهوری آفریقای جنوبی برنده جایزه نوبل در ادبیات شد. وی در آن روز ۶۸ ساله بود و تا آن زمان ۱۳ داستان، ۲۰۰ داستان کوتاه و دهها رساله و مقاله نوشته بود. معروفترین داستانهای او «تاریخ از درون» عنوان دارد. وی هفتمین زن و نیز نخستین نویسنده از فدراسیون آفریقای جنوبی بود که برنده جایزه ادبی نوبل شده اند.

کتابهای «گوردیمر» به ۳۰ زبان ترجمه شده اند. وی که از سفید پوستان بود بر ضد سیاست تبعیض نژادی دولت وقت افریقای جنوبی بود.

www.takfars.ir

درست ۱۲ سال بعد در همین روز، جایزه ادبی نوبل به «کوئتسی» داستان نگار دیگر افریقای جنوبی که او هم سفید پوست و ضد تبعیض نژادی بوده داده شد. «کونتسی» هنگام برنده شدن این جایزه ۶۳ سال داشت و استاد موقت دانشگاه شیکاگو آمریکا بود.

کوئتسی تا زمان برنده شدن جایزه نوبل، هشت داستان و چند کتاب غیر داستانی و دهها رساله و مقاله منتشر کرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۲۰۰۵م:دکتر «لئو شترنباخLeo Sternbach» سازنده دهها نوع داروی خواب آور، آرامش بخش و ضد اضطراب از جمله لیبریوم و والیوم ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۵ در ۹۷ سالگی در ایالت نیوجرسی آمریکا درگذشت. مهمترین اختراع او داروی جراحی بدون خونریزی است، ولی شهرتش به خاطر والیوم بود که آن را جانشین لیبریوم کرد که قبلا خود او آن را ساخته بود. دکتر شترنباخ نه تنها یک بیوکمیست بلکه یک روانپزشک بود. وی درقلمرو امپراتوری اتریش به دنیا آمده بود و کار خود را در آزمایشگاههای «لاروش» سویس آغاز کرده بود و سپس در لابراتوار هوفمان لاروش آمریکا به کار ادامه داده بود. شترنباخ که برنده دهها جایزه و نشان علمی بود ۴۳ سال پیش والیوم را ساخته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۱۸۰۰م:سوم اکتبر سال ۱۸۰۰ پروفسور جورج بانکرافت تاریخدان بزرگ قرن ۱۹ به دنیا آمد و تاریخ ده جلدی آمریکا که هر سال هم در آن تجدید نظر می کرد حاصل زندگی اوست که ۹۱ سال عمر کرد. وی از دانشگاه هاروارد دکترای فلسفه و از دانشگاه گوتینگن آلمان دکترای تاریخ گرفته بود و پس از مدتی تدریس در هاروارد تصمیم گرفت که وارد کار تالیف شود. وی کار تالیف را از ترجمه و تفسیر آثار استاد آلمانی اش پروفسور «هیرن» آغاز و سپس خود را دربست وقف تالیف تاریخ آمریکا کرد. بانکرافت در «اهمیت تاریخ» نوشته است: خواندن تاریخ و وقوف بر تجربه گذشتگان اهمیت بسیار دارد، اما بسیاری هستند که از خواندن تاریخ گریزانند و دلیلش این است که مورخان سعی نکرده اند که تاریخ را ساده و شیرین بنویسند و به رویدادهای روز مرتبط سازند. اگر مردم تاریخ وطنشان را آن طور که بوده است بدانند به میهن علاقه بیشتری پیدا می کنند، زیرا خواهند دانست که وطن میراثی گرانبهاست و برای رساندن این امانت به دست آنان، جانفشانی های زیاد شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۱۸۸۵م:دیروز (سوم اکتبر) زادروز بانو «سوفیا تردولSophie Treadwell» روزنامه نگار و نمایشنامه نگار آمریکایی بود که سوم اکتبر ۱۸۸۵ به دنیا آمد و ۸۵ سال عمر کرد. مهمترین کار ژورنالیستی وی، پوشش خبرهای مربوط به انقلاب مسلحانه مکزیک در اواخر دهه دوم و اوایل دهه سوم قرن بیستم بود. تا آن زمان، هیچیک از روزنامه نگاران زن چنین جراتی به خود نداده بود که در میان آتش و خون به تهیه خبر دست بزنند و از گلوله و خطرات دیگر نترسند. «تردول» در جریان انقلاب خونین مکزیک موفق شد که در ۱۹۲۱ «پانچو ویلا»ا رهبر انقلابیون مسلح را در پناهگاهش بیابد و با او مصاحبه کند. انتشار این مصاحبه در روزنامه «نیویورک تریبیون» سبب شد که جهانیان صدای رهبر انقلاب مکزیک را بشنوند و از هدفهای او حمایت کنند.

بانو «تردول» در کنار نوشتن خبر و مقاله، به نمایشنامه نویسی هم پرداخت و با نوشتن دهها نمایشنامه و داستان که به صورت فیلم سینمایی درآمده اند نام خود را در کنار نمایشنامه نگاران ردیف اول جهان ثبت کرد. فیلمهای سینمایی معروف و پر بیننده ای که برپایه نوشته های وی ساخته شده اند از این قرارند: گرینگو، لوزیتا، زنی با لاله، فصل نانوشته، شوهر مناسب، ناتینگل، بزرگراه، امید به خرمن و پنجه (پنجول) هستند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

تک فارس

۷۶۲م:قیام شیعیان بر ضد سلسله عباسی از اکتبرسال ۷۶۲ میلادی و در شهر مدینه آغاز شد. این قیام بعدا به بغداد و سپس به سایر بلاد اسلامی گسترش یافت. بغداد اندکی پیش از این تاریخ به عنوان پایتخت عباسیان که همانند امویان شیوه سلطنتی در پیش گرفتند، انتخاب شده بود. این قیام که بعدا ایرانیان به آن پیوستند بالاخره به تصرف بغداد توسط بوئیان (دیلمیان) ایرانی انجامید و از خلیفه عباسی تنها نامی باقی ماند.

۱۴۶۷م:چهارم اکتبر ۱۴۶۷ میلادی، زین العابدین شاهزاده تبعیدی کشمیر با کمک مردان طایفه خود – طایفه "خوکار Khokar" بر برادرش علیشاه که حکمران کشمیر بود مسلط و سلطان این سرزمین شد و بلافاصله فارسی را زبان رسمی دربار و سازمانهای دولتی کشمیر اعلام کرد. زین العابدین که در دفتر خود به فارسی سخن می گفت روز بعد از رسیدن به قدرت هرگونه آزار هندوها، بودایی ها و برهمن ها را ممنوع کرد و اجازه داد که پیروان ادیان دیگر هم بتوانند معابد خود را مرمت و دوباره سازی کنند. زین العابدین از دوستداران ایران، ایرانیان و فرهنگ و ادب ایران بود و تا پایان عمر از این که در مهرگان ـ جشن های باستانی ایرانیان ـ به حکومت رسیده بود ابراز خرسندی می کرد و آن را به فال نیک می گرفت.

۱۹۴۰م:هیتلر و موسولینی دیدار و مذاکرات معروف خود در گذرگاه "Brenner" واقع در کوههای آلپ را از چهارم اکتبر ۱۹۴۰ آغاز کردند. هدف اولیه از این دیدار امضای قرارداد همکاری همه جانبه دو دولت بر ضد انگلستان در منطقه مدیترانه و افریقا بود که در جریان مذاکرات هیتلر و موسولینی به توافقهای دیگری هم دست یافتند و متحد کامل شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۱۹۵۷م:دانشمندان شوروی چهارم اکتبر سال ۱۹۵۷ نخستین ماهواره ساخت بشر، سپوتنیک را در مدار زمین قرار دادند و دولت این کشور عکس آن را به مطبوعات داد و جهان را به حیرت واداشت. وزن این ماهواره ۹۰ کیلوگرم بود. آمریکاییان که در نظر داشتند سال بعد احتمالا یک ماهواره ۱۱ کیلوگرمی را در مدار زمین قرار دهند، سخت نگران و متعجب شدند. در بسیاری از کشورها، علائم مخابراتی سپوتنیک دریافت شد و جهان وارد عصر رقابتهای فضایی گردید. ترس آمریکا بیشتر از موشکی بود که این ماهواره را به فضا برده بود. بعد از فروپاشی شوروی، روزنامه های ملل دیگر در روز ۴ اکتبر مطالب متعدد درباره نخستین سپوتنیک شوروی چاپ می کردند و می نوشتند که مردم روسیه این پیشرفت مهم وطن خود را به فراموشی سپرده اند و حتی مطبوعات این کشور هم سالروز پرتاب آن را که در آن زمان همه رویدادها را تحت الشعاع خود قرار داده بود نادیده گرفته اند که از سال ۲۰۰۷ و به مناسبت پنجاهمین سالروز فرستادن سپوتنیک، رسانه های روسیه به آن پرداختند که ادامه خواهد داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۱۹۶۱م:اختلاف هشت نوه «ارنست همینگوی» داستان نگار نامدار که در ۱۹۶۱ خودکشی کرد با نامادری شان بر سر هفت میلیون و پانصد هزار دلار ماترک پدر ماجرایی است بی سابقه و شنیدنی که ۴ اکتبر ۲۰۰۳ در حاشیه یک دادگاه در ایالت فلوریدای آمریکا فیصله یافت.

گریگوری پسر همینگوی که دو سال پیش در ۶۹ سالگی درگذشت با داشتن هشت فرزند، در سال ۱۹۹۳ با زنی به نام «آیدا» ازدواج کرد. گریگوری نزدیک به سه سال بعد و در ۶۳ سالگی تصمیم به تغییر جنسیت گرفت و با یک عمل جراحی زن شد و نام خود را به «گلوریا» تغییر داد.

گریگوری در آستانه عمل جراحی «آیدا» را که با این کار مخالف بود طلاق گفت ولی در سال ۱۹۹۷ دوباره با او ازدواج کرد و چون تغییر جنسیت خود را به ثبت نرسانده بود، امر تجدید ازدواج بامانع برخورد نکرد.

پس از در گذشت «گریگوری یا گلوریا»، آیدا طبق قانون فلوریدا مدعی نیمی از ماترک شوهر شد که هشت فرزند گریگوری به دادگاه دادخواست دادند که تجدید ازدواج پدرشان که زن شده بود باطل است؛ زیرا طبق قانون فلوریدا دو زن نمی توانند با هم ازدواج کنند.

T A K F A R S

مشکل در اینجا بود که متوفا تغییر جنسیت خود را رسمیت نداده بود، برای تغییر نام اقدام نکرده بود و بر قاضی روشن نبود که بالاخره وی مرد بوده است یا زن؟. این مرافعه بالاخره چهارم اکتبر ۲۰۰۳ با سازش نامادری و هشت فرزند گریگوری در خارج از دادگاه حل شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۱۹۹۲م:نیروهای امریکایی نهم سپتامبر ۱۹۹۲ برای برقراری نظم در «کشور بی دولت سومالی» وارد این کشور شده بودند تا کمکهای غذایی و داروئی به دست مردم برسد و از دستبرد افراد مسلح مصون باشد. واحدهای نظامی آمریکا هنگامی که در صدد دستگیری سرکردگان قبایل برآمدند با مقاومت و درگیری رو به روشدند که شدیدترین صحنه آن چهارم اکتبر در پی سقوط یک هلی کوپتر روی داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۱۸۵۳م:«اشتراوس لی وای» که در ۱۸۵۳ از باویر آلمان به آمریکا مهاجرت و در سانفرانسیسکو اقامت کرده بود در سال ۱۸۷۳ تصمیم به تهیه نوعی پارچه و با این پارچه به اصطلاح چرک – تاب تولید «جلیقه ویژه کار» گرفت. او با کمک یک خیاط به نام "جیکوب دیویس" تصمیم خود را عملی ساخت و «جین لی وایز» پا به عرصه وجود گذارد. به زودی شلوار، کت و پیراهن آن هم به بازار آمد و از دایره لباس کار خارج و عمومی شد و به صورت یک سمبول زندگی آمریکایی درآمد و در نیمه دوم قرن ۲۰ در سراسر جهان رواج یافت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۲۰۰۳م:سوم اکتبر ۲۰۰۳ کمپانی لی وایز اعلام کرد که به دلیل گرانی دستمزد کارگر در آمریکا، کارخانه های خود را در زادگاه «جین» تعطیل و آنها را به کشورهای دیگر منتقل و محصولشان را به اندازه نیاز بازار به آمریکا وارد خواهد کرد.

در دو دهه آخر قرن ۲۰ به همین ترتیب بسیاری از صاحبان کارخانه های آمریکا وسائل تولید خود را به کشورهایی که کارگر ارزان و مشکلات اتحادیه های کارگری وجود ندارد منتقل کرده اند.

۲۰۰۵م:طبق یک آمار رسمی که سوم اکتبر ۲۰۰۵ انتشار یافته بود در آن سال دو هزار و دویست جوان آمریکایی در زندان های این کشور بسر می بردند که امیدی به آزاد شدنشان تا پایان عمر نیست و همه آنان در سنین پایین تر از ۱۸ سالگی مرتکب جرم سنگین و عمدتا قتل شده اند. از میان این عده، ۳۵۰ نفرشان هنگام ارتکاب جرم ۱۵ ساله و یا در سنین کمتری بودند. آنان محکوم به زندان ابد بدون حق استفاده از آزادی مشروط شده اند.

یکی از محکوم شدگان، ربکا فالکن R. falcon (عکس بالا) است. او گفته است: مادرم که می خواست تنها باشد مرا از کانزاس به فلوریدا نزد مادر بزرگم برد و به او تحویل داد. مادر بزرگ به علت کهولت حوصله کنترل کردن مرا نداشت و من در مدرسه و در محیط اطراف با افرادی که خوب نبودند آشنا، دوست و معاشر شدم. از این که شب ها دیر به خانه بروم بیم نداشتم زیرا کسی بازخواست نمی کرد. مادر بزرگ به گزارش مدرسه درباره نمرات و طرز رفتار من (ریپورت کارد) توجه نمی کرد. در ۱۵ سالگی حتی الکل مصرف می کردم و از مدرسه گریزان بودم. یک روز یکی از دوستان بد که پسر جوانی بود به من پیشنهاد کرد که از یک راننده تاکسی باج بگیریم. با هم سوار تاکسی شدیم و در گوشه ای خلوت از راننده خواستیم که پولش را بدهد و چون مقاومت کرد با چاقو کشته شد. چاقو را آن جوان زد ولی بازپرس ثابت کرد که من زده ام و هیات منصفه دادگاه هم پذیرفت و اینک چند سال است که در زندان هستم و کوچکترین امیدی هم به رهایی از اینجا تا پایان عمر ندارم.

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۲۰۰۵م:جوئل هینریشJoel H. Hinrich بیست و یک ساله در رشته مهندسی ماشین در دانشگاه دولتی اکلاهمای آمریکا تحصیل می کرد. وی از کلرادو به این دانشگاه رفته بود. همه معلمانش از دوران دبیرستان تا دانشگاه گفته اند که او فردی ساعی و درس خوان و سربزیر بود و امید داشت که مهندس صنایع فضایی شود. عصر شنبه اول اکتبر ۲۰۰۵ هنگامی که ۸۴ هزار تن در استادیوم دانشگاه اکلاهما سرگرم تماشای مسابقه فوتبال بودند، جوئل که جلیقه منفجره در زیر لباس پوشیده بود به سوی استادیوم به راه افتاد که در چند قدمی ورزشگاه، جلیقه منفجر شد و او را کشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۲۰۰۵م:این مردیک ثروتمند کارخانه دار آمریکایی به نام «گرگوری اولسنG. Olsen» است که هوس دیدار از فضا و مشاهده کره زمین را از فضا کرده بود. وی به سازمان فضاشناسی ملی روسیه ۲۰ میلیون دلار داد تا او را با یک موشک سایوز به ایستگاه فضایی که در مدار زمین قرار دارد برساند. این عمل اول اکتبر ۲۰۰۵انجام شد و "اولسن" به آرزوی خود رسید.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ مهر

۱۶۶۹: رامبراند نقاش بلند آوازه هلندی در ۶۳ سالگی درگذشت.

۱۶۷۵: نخستین ساعت مچی که توسط «کریستین هویجنز» ساخته و به معرض نمایش گذارده شد.

۱۸۲۴: نظام حکومتی مکزیک، جمهوری شد.

۱۸۶۴: نخستین روزنامه سیاهپوستان آمریکا به نام "The New Orleans Tribune" انتشار خود را آغاز کرد تا مدافع حقوق آنها باشد.

۱۹۱۰: پرتغال جمهوری شد و پادشاه سابق این کشور " مانوئل دوم" به انگلستان گریخت.

تکفارس

۱۹۹۳: یلتسین که با مخالفت پارلمان روسیه و تحصن نمایندگان مخالف از جمله رئیس دوما در ساختمان پارلمان رو به رو شده بود دستور داد که این ساختمان با تانک گلوله باران شود که چنین شد.

۲۰۰۵: تلفات جانی توفان کاترینا درشهر نیوارلئان آمریکا از ۹۶۴ تن تجاوز نکرده است که قبلا برآورد شده بود از ده هزار تن بیشتر خواهد بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر