تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ بهمن

۵۲۳پیش ازمیلاد:به نوشته مورخان عهد باستان و محاسبات تقویمی قرن بیستم، در فوریه سال ۵۲۳ پیش از میلاد برجستگان مصر ـ کشوری که صدها سال استقلال کامل داشت پذیرفتند که از آن پس اتباع و سرزمین شان یک ساتراپی (ایالت) ایران باشد. دور اول حکومت ایران بر مصر (زمان هخامنشیان) ۱۲۱ سال طول کشید. پس از این مدت هم تا سالیان دراز، یهودیان مصری خود را از اتباع ایران معرفی می کردند. در زمان پادشاهی خسروپرویز نیز ارتش ایران شمال مصر را فتح کرد و در اسکندریه مستقر شد.

۹۹۹م:ترکان سلجوقی (غزها = آغوزها) که استقرار آنان در منطقه فرارود تکمیل شده بود در فوریه سال ۹۹۹ میلادی برای تصرف سایر نقاط ایران از آمودریا (جیحون) گذشتند. مهاجرت سلجوقیان در دسته های پیاپی به سرزمینهای ایرانی به دلیل از میان رفتن پادگانهای منطقه شمالشرقی بود که عنوان «مرزبان» داشتند و نیز قدرت یافتن بردگان ترک در دستگاه خلافت عباسیان. پادگانهای مرزبانی ایران در پی سقوط ساسانیان از میان رفته بودند. این دودمان همانند هخامنشیان شدیدا با اختلاط نژاد ایرانی مخالفت می کرد. سلجوقیان به پارسیان «تاجیک» می گفتند، به همان گونه که عربان ایرانیان را «عجم» می خواندند. با استقرار سلجوقیان در ایران که شمار زیادی هم نبودند، زبان ترکی (از گروه آلتائیک) نیز در برخی از نقاط وطن رواج یافت. سلجوقیان که بغداد را تصرف و تا اعماق آناتولی پیش رفته بودند موفق به تاسیس یک امپراتوری در خاورمیانه شده بودند که سالها دوام آورد.

۱۳۵۷ش:۱۲ بهمن ۱۳۵۷ (یکم فوریه ۱۹۷۹) آیه الله العظمی خمینی پس از ۱۴ سال و ۲۹ روز اقامت اجباری در خارج و عمدتا در عراق، از پاریس به ایران بازگشت و مورد استقبال میلیونی قرارگرفت. وی نزدیک به چهارماه در فرانسه اقامت داشت. با هواپیمای فرانسوی حامل او، یکصد و پنجاه روزنامه نگار نیز به تهران آمده بودند تا شاهد تحولات باشند. آیه الله خمینی از فرودگاه عازم گورستان بهشت زهرا محل دفن جان باختگان انقلاب شد و در آنجا ضمن سخنانی، مجلسین و دولت شاه را غیر قانونی اعلام و از ارتش خواست که با چنین افرادی (ازجمله شاپور بختیار نخست وزیر وقت) همکاری نکند. ده روز بعد، انقلاب پیروز شد و دولت موقت که قبلا از جانب آیه الله خمینی تعیین شده بود زمام امور کشور و شورای انقلاب کار تنظیم ضوابط و آیین نامه هارا به دست گرفتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ بهمن

۱۳۳۱ش:۱۲ بهمن ۱۳۳۱ دولت دکتر مصدق با هدف پایان دادن به شایعه احتمال تنزل نرخ برابری ریال (بالارفتن بهای پولهای خارجی و سکه طلا) که مردم را نگران ساخته و دارندگان پس انداز را به فکر خرید سکه و ارز انداخته بود اعلام داشت که برغم اعلامیه قبلی مبنی بر تثبیت بهای طلا، از امروز سکه یک تومان ارزانتر و به ۷۴ تومان عرضه خواهد شد که در طلافروشیها با احتساب دستمزد فروشنده ۷۴ تومان و ۵ قران خواهد بود. در اعلامیه دولت، گزارش روزنامه های تهران تکذیب شده بود که نوشته بودند دولت برای جبران کسر بودجه می خواهد نرخ سکه و ارز را با کاهش نرخ برابری ریال بالا ببرد و تاکید شده بود که این عمل مغایر منافع ملّی است و بودجه کشور تنها با اعمال سیاست های اقتصادی متناسب وضعیت کشور ازجمله افزایش مالیات بردرآمدهای بالا و تعرفه گمرکی برخی اقلام وارداتی لوکس و کاهش هزینه های دولت باید متوازن شود نه تغییر بهای سکه و ارز. نرخ سکه و ارز از آن روز تا سال ۱۳۵۷ به مدت ۲۶ سال تقریبا ثابت مانده بود. این تصمیم از همان روز (۱۲ بهمن) به اجرا درآمد.

تکفارس آی آر

سکه طلا (بهار آزادی طرح قدیم معادل سکه دوران نظام سابق) ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۸ حدود ۲۸۰ هزار تومان بود (۳۹۰ برابر بهای ۳۲ سال پیش) و دلار آمریکا که در همه کشورها تنزل یافته در ایران حدود ۹۵۰ تومان معامله می شود(۱۳۵ برابر ۳۰ سال قبل). در بهمن ماه ۱۳۳۱ درآمد ارزی ایران از محل صدور نفت تقریبا به صفر رسیده بود که اینک سالانه حدود ۷۰ میلیارد دلار است.

۲۰۰۹م:سناتور جمهوریخواه ایالت پنسیلوانیا، آرلن سپکترArlen Specter (ازجامعه یهودیان این کشور و در فوریه ۲۰۰۹ هفتاد و نه ساله) سی ام ژانویه ۲۰۰۴ تایید کرد که مقامات مربوط در وزارت امور خارجه آمریکا با دیدار تنی چند از کارمندان ستادی کنگره (نه سناتور ها و نمایندگان مجلس) از تهران مخالفتی ندارند و گفته اند که مبادله دیدار افراد میان ایران و آمریکا منعی نداشته است.

موضوع این دیدار در یک ضیافت شام با حضور محمد جواد ظریف (رئیس هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل) مطرح شده بود. در این ضیافت چند عضو کنگره آمریکا از حزب جمهوریخواه (در آن زمان حزب حاکم) از جمله «باب نیBob Ney (نماینده مجلس از اهایو)» که پیش از انقلاب، آموزشگر زبان انگیسی در ایران بود و سناتور سپکتر حضور داشتند.

از مطالب روزنامه های تهران چنین بر می آمد که جناحهای سیاسی ایران از این ضیافت بهره برداری منفی و مثبت کرده بودند و به همین لحاظ این ضیافت شام ـ شام سیاسی خوانده شده بود. وزارت امور خارجه ایران نسبت به مبادله مقام روی خوش نشان نداد و قضیه منتفی شد.

۲۰۰۴م:۳۰ ژانویه ۲۰۰۴ غلامحسن انوری، ایرانی ۵۰ ساله که در خواست پناهندگی او دوبار از سوی دفتر سازمام ملل ویژه آوارگان در کوالالامپور رد شده بود و به حالت اعتراض مقابل این دفتر و در برابر چشم دهها تن خود را آتش زد ه بود در بیمارستان درگذشت.

www.takfars.ir

غلامحسن که دو سال و چند ماه پیش از این از طریق مرز بلوچستان پاکستان از ایران خارج شده و خود را به فدراسیون مالزیا رسانده بود در شهر کوالالامپور از شعبه دفتر سازمان ملل ویژه آوارگان تقاضای پناهندگی کرده بود و این دفتر پس از رسیدگی بدوی و تجدید نظر، درخواست او را به این دلیل رد کرده بود که متقاضی مدارک کافی ارائه نداده بود تا ادعای او را که بازگشت به وطن برایش مخاطره آمیز است ثابت کند.

غلامحسن ۲۶ ژانویه ۲۰۰۴ یادداشتی در پنج صفحه نوشت و سپس به روزنامه های محل اطلاع داد که عکاس به مقابل دفتر آوارگان بفرستند و آنگاه با تاکسی خود را به مقابل این دفتر رسانید. وی پس از پیاده شدن از تاکسی یادداشت را به سوی خبرنگاران افکند،شیشه کوچک بنزین را روی لباسش ریخت و با فندک آتش زد. یک روزنامه محلی نوشته بود که غلامحسن ساعتی پیش از خودسوزی یادداشت پنج صفحه ای اش را به دفتر آن روزنامه فاکس کرده بود.

در پی خودسوزی غلامحسین، پلیس کوالالامپور گفته بود که این ایرانی به طور غیر قانونی در مالزیا زندگی می کرد و یک بار مدعی شده بود که یک مالزیایی سرش کلاه گذارده و پول او را بالا کشیده است و در نتیجه تا پایان رسیدگی و احقاق حق باید در مالزیا باقی بماند. پرونده اخراج غلامحسن از مالزیا در دست تکمیل بود که خود را آتش زد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ بهمن

۲۰۰۸م:یکم فوریه ۲۰۰۸ و در تالار دانشگاه کلمبیا (نیویورک) زلمی (زال) خلیلزاد نماینده افغان تبار و پارسی زبان وقت آمریکا در سازمان ملل گفته بود که ایران برنده مداخله نظامی آمریکا در عراق و افغانستان بوده است و …. حکومت عراق به دست شیعیان و دوستان ایران افتاده و مسائل افغانستان به قدری پیچیده و از هم گسیخته شده است که جز با کمک و مدیریت ایران حل شدنی نیست.

خلیلزاد قبلا سفیر آمریکا در کابل و سپس بغداد بود و پیش از روی کار آمدن دولت جورج بوش، در یک دانشگاه آمریکا به کار تدریس و پژوهش سرگرم بود.

سی ام ژانویه ۲۰۰۸ کاخ سفید واشنگتن از خلیلزاد که در یک نشست درکشور سویس درکنار منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نشسته بود و یک عکس متحرک (فیلم = ئودیو) آندو را در حال صحبت با یکدیگر نشان می داد انتقاد کرد زیرا که چنین در کنار هم نشستن و مکالمه باید با مجوز قبلی واشنگتن صورت می گرفت!.

۱۳۳۵م:در پاسخ به یک پیام که در آن درباره تاریخچه آموزش روزنامه نگاری در ایران سئوال شده است به اختصار می گوییم:

تا سال ۱۳۳۵ در ایران دوره آموزش روزنامه نگاری (به مفهوم آکادمیک) دایر نشده بود و روزنامه هایی که از خارج وارد می شد و یا این که ناشران در مسافرتهای خارجی خود می دیدند الگو قرار می گرفت که زیربنایی سست و نادرست بود. در یک تالیف دکتر حمید مولانا ( خبرنگار و سردبیر اسبق روزنامه کیهان،استاد امریکن یونیورسیتی در شهر واشنگتن و مقاله نگار) به زبان انگلیسی هم که تاریخ آموزش روزنامه نگاری در ایران را به دست می دهد اشاره ای به پیش از آن سال دیده نمی شود. در ۱۳۳۵ هجری خورشیدی (۱۹۵۶ میلادی) موسسه اطلاعات برای تکمیل کادر تحریری خود چنین دوره ای را دایر کرد که دانشجویانش توسط موسسه سنجش هوش و استعداد دانشگاه تهران از میان صدها متقاضی بر گزیده شده بودند. در دو سال متوالی بعدی دو استاد آمریکایی در دو دوره کوتاه مدت چند ماهه که در ساختمان دانشکده حقوق دانشگاه تهران برپا شده بود آن را دنبال کردند. این دو دوره ویژه بازآموزی روزنامه نگاران شاغل وقت بود. دوره های چهار ساله روزنامه نگاری (لیسانس) در دهه ۱۳۴۰ (۱۹۶۰ میلادی) در دانشگاه تهران و مدرسه آموزش عالی وابسته به موسسه کیهان دایر شدند که دانشگاه تهران پس از مدتی، آن را به دلیل نبود بازار کار برای روزنامه نگاران تازه تعطیل کرد و یک دوره فوق برنامه (گواهینامه) به مدیریت و استادی مسعود برزین (روزنامه نگار قدیمی، زبان دان، نخستین دبیر سندیکای روزنامه نگاران و آخرین مدیرعامل سازمان رادیو ـ تلویزیون نظام سابق) را جانشین آن ساخت که سالها ادامه یافت. در دوران طولانی ریاست نصرت الله معینیان روزنامه نگار و میهندوست بنام ایرانی بر سازمان انتشارات و رادیو و بعدا وزارت اطلاعات و جهانگردی (وزارت ارشاد فعلی) به ابتکار او چند دوره کوتاه مدت خبرنویسی برای خبرگزاری پارس (ایرنا) و رادیو – تلویزیون (در آن زمان تلویزیون غیر دولتی که موظف بود اخبار خود را از خبرگزاری پارس دریافت و پخش کند) دایر شد که انضباط سخت بر آنها حکمفرما بود. سپس دوره های روزنامه نگاری چهار ساله و بالاتر در بیشتر دانشگاهها دایر گردید که ادامه دارند ولی باید توجه داشت که روزنامه نگاری یک دیسپپلین آکادمیک نیست، باید استعداد این کار را داشت و تمرین و تجربه فراوان لازم دارد. به عبارت دیگر؛ به همان گونه که با رفتن به مدرسه شعر نمی توان شاعر شد با رفتن به مدرسه روزنامه نگاری هم نمی توان یک روزنامه نگار واقعی شد.

۱۹۵۵م:سنای روم در نخستین روز فوریه سال یکم پیش از میلاد با تصویب قطعنامه ای که متن آن موجود است اعلام کرد که اروپا تحت ریاست و رهبری روم (ایتالیا) به صورت واحد درآمده و از این پس قوانین روم باید در سراسر اروپا اجرا شود و استدلال کرده بود؛ وحدت قوانین که تکالیف و نظامات را به صورت واحد در می آورد بهترین عامل وحدت ملل اروپایی است. همین مصوبه که روح آن زنده مانده بود ۱۹۵۵ سال بعد باعث عقد پیمان تشکیل بازار مشترک اروپا در همان شهر «رم» شد که بعدا به صورت اتحادیه اروپا با پول واحد در آمده و تاکنون بسیاری از قوانین اعضای اتحادیه مخصوصا در زمینه امور اجتماعی، کار و اقتصاد یکسان شده، تشریفات مرزی از میان رفته و در مسیری قرارگرفته که وحدت سیاسی و احتمالا نظامی به دنبال خواهدداشت. این اتحادیه که دارد همه اروپا ـ اروپایی را که در قرن بیستم ملل آن دو بار یکدیگر را به آتش و خون کشیدند فرا می گیرد دارای ۲۵ عضو شده است. این وحدت این بار از راه مسالمت تحقق یافته است. پاپها، شارلمانی و ناپلئون هم در صدد تحقق این آرزو بر آمده بودند، ولی به طرق دیگر و برتری یک کشور بر سایر کشورها. ملل اروپایی که زبان و فرهنگ مختلف دارند در طول تاریخ اتحادیه های متعدد پشت سر گذارده اند و معلوم نیست که اتحادیه تازه تا چه زمان ادامه داشته باشد. از آنجا که این اتحادیه روسیه ـ بزرگترین کشور اسلاونژاد اروپا را برغم اسلاو بودن بسیاری از ملل اروپای جنوبی، شرقی و مرکزی کنار گذارده، روسیه ای که در «اوراسیا» واقع شده، از قدرت نظامی وسیع برخوردار بوده و در خاور دور از قلمرو آمریکا فاصله چندانی ندارد؛ دوام اتحادیه قابل پیش بینی نیست. به علاوه، بسیاری از اعضای این اتحادیه به نفت و گاز روسیه نیاز دارند. این اتحادیه به مواد خام وارداتی از سایر قاره ها و بازار فروش برای کالای ساخته شده خود محتاج است که چین، برزیل و هند دارند این مواد خام را جذب و بازارها را از محصولات خود پرمی کنند. از قرن پانزدهم و یافتن راههای دریایی، جنگها عمدتا برسر مواد خام، کارگر ارزان و بازار فروش مصنوعات بوده است.

تک فارس

۱۵۸۷م:الیزابت اول پادشاه انگلستان معروف به «ملکه باکره» در این روز در سال ۱۵۸۷ میلادی دستور اعدام ماری استیوارت پادشاه سابق اسکاتلند و مادر پادشاه وقت آن سرزمین را امضاء کرد و ماری یک هفته بعد، هشتم فوریه، گردن زده شد. ماری هنگام ازدواج با پادشاه فرانسه کاتولیک شده بود. وی پس از درگذشت شوهرش به اسکاتلند بازگشته بود، ولی حاضر نشده بود دوباره تغییر مذهب دهد و پروتستان شود. اسکاتلندی های پروتستان که پی بهانه می گشتند کشته شدن شوهر دومش را در یک انفجار در کاخ سلطنتی و قصد ماری به ازدواج سوم را دستاویز قرار دادند؛ او را برکنار و پسر خردسالش را برجایش نشاندند که ماری به انگلستان فرار کرد و به الیزابت اول پادشاه آنجا پناهنده شد. الیزابت که با کاتولیکها میانه خوبی نداشت او را تحت نظر قرار داد.

بعدا انگلیسی ها ماری را متهم کردند که با پادشاه کاتولیک مذهب اسپانیا تماس محرمانه گرفته و او را تحریک به لشکر کشی به انگلستان و تصرف این کشور کرده است. بنابراین، از الیزابت اول تقاضای موافقت با اعدام او را کردند و وی دستور اعدام را امضاء کرد. شاید این نخستین بار در تاریخ باشد که یک ملکه حکم به اعدام ملکه دیگررا داده باشد.

الیزابت اول دختر هنری هشتم است که این پادشاه دستور داده بود «آن بولین» همسر دوم خود و مادر الیزابت را گردن زده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ بهمن

۱۹۶۸م:چند ساعت پس از آغاز تعرض همه جانبه مبارزان راه وحدت و استقلال ویتنام (در گزارش رسانه های وقت؛ نیروهای کمونیست) به یکصد شهر در ویتنام جنوبی از جمله شهر سایگون و همزمان، حمله و محاصره مراکز استقرار نیروهای آمریکایی در این منطقه، یکم فوریه سال ۱۹۶۸ سران نظامی آمریکا متوجه شدند که غافلگیر شده اند و کمونیستها نیرومند تر از آنند که آنان تصور می کردند. قبلا گمان نمی رفت که نیروهای کمونیست بتوانند با این حجم از جنگل خارج شوند و همانند یک ارتش منظم و طبق نقشه دست به تعرض بزنند.

از آنجا که این تعرض نظامی در نوروز سال قمری آسیای جنوب شرقی موسوم به عید تت Tet روی داده بود در تاریخ به تعرض تت معروف شده است.

در همان نخستین روز تعرض، نیروهای کمونیست در شهر سایگون خودرا به ساختمان سفارت آمریکا و ایستگاه رادیو دولتی ویتنام جنوبی و چند مرکز دیگر رسانیده بودند. در حمله کمونیستها به ساختمان سفارت آمریکا در سایگون چهار تن از نگهبانان آمریکایی ساختمان کشته شدند. شهر هوئه Hue پایتخت قدیمی (پادشاه نشین) ویتنام کاملا به تصرف کمونیستها در آمد. پایگاه نظامی «خه سان» که در آن پنج هزار سرباز آمریکایی مستقر بودند به محاصره بیست هزار کمونبست درآمده بود و …. این تعرض تا اواخر فوریه ادامه داشت. گفته شده است که انصراف لیندن جانسون از نامزد شدن دوباره برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا به همین سبب بود. گسترش جنگ ویتنام برغم مخالفت مردم آمریکا و اعزام بیش از نیم میلیون نظامی آمریکایی برای شرکت در این جنگ در زمان حکومت جانسون صورت گرفته بود.

ژنرال جیاپ پس از پایان جنگ ویتنام و تامین وحدت این سرزمین در کتاب خاطراتش نوشته است که نقشه این تعرض (عملیات نظامی تت) را به این سبب طرح کرده بود که دولت آمریکا متوجه شود که پیروزی برایش میسر نیست و حاضر به مذاکره و سازش شود و نقشه را طوری کشیده بود که مبارزان پس از نشان دادن قدرت تعرضی خود با حد اقل تلفات به مراکز خویش باز گردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ بهمن

۱۹۶۸م:همزمان با تعرض «تت»، این عکس یکم فوریه ۱۹۶۸ در روزنامه ها انتشار یافت و خشم عمومی را در سراسرجهان بر ضد حاکمان ویتنام جنوبی برانگیخت و صدای اعتراض آمریکائیان را که چرا دولتشان از چنین مقامهایی حمایت می کند بلند کرد و تظاهرات ضد جنگ ویتنام شدت یافت. عکس، رئیس پلیس شهر سایگون را نشان می دهد که در میان خیابان مغز یک ویت کنگ دست بسته (مبارز راه وحدت ویتنام) را با تپانچه خود هدف قرار داده است. این فردرا که توسط ماموران دستگیر شده بود نزد رئیس پلیس که در خیابان بود برده بودند تا بگویند اعتراف نمی کند و کسب تکلیف کنند که رئیس پلیس که درجه سرهنگی داشت به این صورت او را کشت. این عکس تنها، چنان در افکار عمومی تاثیر گذارد که بعد از سقوط سایگون کسانی که عکس را دیده بودند شاد کرد. بنابراین عکسی است تاریخی که بیش از یک کتاب، حقایق را بیان می دارد.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ بهمن

۲۰۰۴م:دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا ۳۰ ژانویه ۲۰۰۴ تصمیم گرفت که شمار افراد نیروی زمینی این کشور را ۳۰ هزار تن افزایش دهد و به ۵۱۲ هزار نفر برساند. یک قانون مصوب کنگره آمریکا، این شمار را محدود به ۴۸۲ هزار تن کرده بود که رامسفلد با استفاده از مجوز جنگ عراق تصمیم به این افزایش سی هزار نفری گرفت. آمریکا دارای قانون وظیفه اجباری نیست و افراد ارتش استخدامی (اصطلاحا؛ پیمانی) هستند و به همین جهت مسئولیت دولت در قبال کشته شدن آنان در جنگ محدود است و گذاشتن عنوان داوطلب بر نیروهای مسلح آمریکا به همین دلیل بوده است یعنی که اجبار نبوده است داوطلب کار ارتش شوند که که خطر کشته شدن هم دارد. آمریکا در نقاط مختلف از جمله عراق، افغانستان، کره جنوبی … و آلمان نیرو مستقر ساخته است.

۲۰۰۴م:سی ام ژانویه ۲۰۰۴ یک دادگاه فرانسه " آلن ژوپهAlain Juppe " پنجاه و هشت ساله ساله نخست وزیر پیشین فرانسه را به جرم فساد اداری به ۱۸ ماه زندان و محرومیت ده ساله از اشتغال به مشاغل عمومی محکوم کرد. قبلا از آلن ژوپه به عنوان جانشین احتمالی شیراک رئیس جمهوری وقت فرانسه نام برده می شد. ژوپه رئیس حزب شیراک بود. جرم در زمانی صورت گرفته بود که شیراک شهردار پاریس بود و بنابراین، محکومیت ژوپه ضربه ای به شیراک به حساب آمده بود. روزگاری شیراک از ژوپه به عنوان یک مغز درخشان سخن به میان آورده بود. هنگام ابلاغ حکم، ژوپه گفته بود که قطعی شدن این حکم، نقطه پایان بر زندگی سیاسی او خواهد بود.

در سالهای دهه اول قرن ۲۱ بکرات دیده شده است که قضات جوان – صرف نظر از کدام کشور – در مورد آن دسته از سیاستمداران را که ادعای نخبگی می کنند و نمی خواهند صحنه را به دیگران بسپارند و عملا به صورت سلطنت عمل می کنند شدت عمل نشان داده و از صحنه برون رانده اند. این سختگیری این فایده را داشته است که سیاستمداران و دولتمردان همه سعی خودرا بکار گیرند تا گرفتار دادگاه و قاضی نشوند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۲ بهمن

۲۰۰۹م:فوروم سالانه اقتصاد جهان با شرکت سران دولتها و مقامات ارشد و کارشناسان اقتصادی جهان که از ۲۷ ژانویه ۲۰۰۹ در شهر داوس (آلپ سویس) برگزار شده بود با تظاهراتی از نوع اعتراضات آنارشیستی صد سال پیش اروپا و با همان شعارها و علائم رو به رو شده بوده که در غرب تولید نگرانی کرده بود زیرا مبارزه این بلوک در شرق با القاعده و سازمانهای مشابه آن ادامه دارد که آنارشیسم اروپایی هم دارد بر آن اضافه می شود. شعارهای تظاهرکنندگان در ۳۱ ژانویه از این قرار بود: "الیت هایی که در اینجا جمع شده اند واجد شرایط و دارای صلاحیت برای حل مسائل اقتصادی جهان نیستند زیرا که خودشان این بحران را به وجود آورده اند". "آنان که این بحران ضد توده ها را به وجود آورده اند باید در دادگاههای خلق محاکمه و مجازات شوند". "همین الیت ها سال گذشته در همینجا گفتند که اقتصاد جهان خوب است و در مخاطره نیست، بنابراین از گفتن دروغ شرم ندارند و فاقد صلاحیت اخلاقی اند". "پولپرستان با کمک مقامات دست نشانده همه چیز را بردند و حالا مردم عادی باید از شکم خود بزنند و جبران کنند". "روش انتخاب دولت از کنترل مردم خارج شده و به چنگ الیت های آزمند افتاده و تا سیستم انتخاب نماینده (دولت) بر همین روال باشد هیچ مسئله ای حل نخواهد شد". "اینان که این بحران ـ بحران مالی جهانی ـ را به وجود آورده اند از همین بحران هم برای بردن سود و پرکردن جیب استفاده میکنند". "این نمایندگان مجالس آمریکا چگونه آدم هایی هستند که به خود اجازه داده اند مردم این کشور را مجبور به جبران زیان آزمندی مشتی پولپرست کنند". "مردم خودشان باید دولت باشند؛ اینان نمایندگان مردم (توده ها) نیستند".

در جلسه ۲۷ ژانویه این فوروم ولادیمیر پوتین مرد نیرومند روسیه مقامات آمریکایی را مسئول بحران جهانی اقتصاد اعلام کرده و گفته بود که بحران مالی جاری، یک توفان واقعی است. ناپدید شدن برخی از خدایک های وال استریت (تایتان ها) از صحنه، ارتکاب اشتباهات متعدد از سوی مقامات مسئول آمریکا را ثابت میکند. «اینوستمنت بانک وال استریت» از میان رفت و هرچه را که در طول ۲۵ سال به دست آورده بود از دست داد. ما سال گذشته از وقوع این توفان خبر داده بودیم ولی کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه وقت آمریکا در همین نشست گفت که اقتصاد آمریکا امن و بی خطر است که اطمینانی نادرست بود و مانع از ایجاد سد در برابر توفان نشد.

در همین جلسه، ون جیابائو نخست وزیر چین نیز گفته بود: اشتهای آمریکاییان به بدهی داشتن و حرص سود و منفعت زدن ـ آن هم یک حرص کور ـ به این رکود منجر شد که از زمان رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ بی سابقه بوده است. این رکود بیش از ۲ هزار و پانصد کمپانی بزرگ آمریکایی را تکان داده و به مخاطره افکنده است. «ون» افزوده بود: مشکل دیگر آمریکاییان؛ افراط در مصرف و بی اعتنایی نسبت به پس انداز کردن است. همچنین نظم و قاعده نداشتن فعالیت موسسات مالی و بی ضابطه بودن بنگاههای و واسطه های سرمایه گذاری آنان و بی نظمی های متعدد در این امور و ضعف سیستم نظارت در آمریکا و احیانا نادرستی؛ از عوامل بحران جاری بوده است.

«ون» خواست که سریعا با انجام یک رفرم، سرمایه گذاری و سازمانهای مالی تحت نظم و قاعده درآیند و در این زمینه یک میثاق

جهانی تدوین شود و گرنه این بحران بالای سر همه ما باقی خواهد ماند.

تک فارس www.takfars.ir

۱۶۵۰: « رنه دکارت » فیلسوف بزرک فرانسوی درگذشت.

۱۶۶۲: چینیان هلندی ها را از تایوان بیرون راندند و دژی را که در آنجا ساخته بودند ویران ساختند.

۱۹۴۶: قانون اساسی یوگوسلاوی که برپایه آن این سرزمین به صورت یک کنفدراسیون سوسیالیستی اداره شود به اجرا در آمد. در دهه ۱۹۹۰ این کنفدراسیون تجزیه شد و در دهه یکم قرن ۲۱ از میان رفت. جدایی اعضای کنفدراسیون و کسب استقلال، خونین بود و بهانه مداخله و نفوذ بلوک غرب را به دست داد.

۱۹۵۷: (۱۳۳۵ خورشیدی ) کار نصب لوله نفت سراسری ایران که مراکز تولید نفت را به پالایشگاه شهر ری متصل می سازد به پایان رسید.

۱۹۵۸: مصر و سوریه اعلام کردند که به توافق رسیده اند در هم ادغام شوند و جمهوری متحد عرب را تشکیل دهند.

۱۹۵۹: در یک رفراندم که در سویس برگزار شد، مردان این کشور با دادن حق رای و شرکت در انتخابات به زنان مخالفت کردند.

۱۹۷۲: (۱۳۵۰ هجری) در چند زد و خورد میان ماموران امنیتی و مجاهدین خلق در تهران که دو مورد آن در خیانهای مخصوص و غفاری (منشعب از خیابان قزوین) روی داد تنی چند از مجاهدان کشته شدند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر