تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

۱۰۰۲ش:زمستان سال ۱۰۰۲ خورشیدی (ژانویه۱۶۲۴ میلادی) را زمانی نوشته اند که برای نخستین بار پس از ساسانیان، یک دولت ایرانی برای رسیدن به هدفهای خود راه دیپلماتیک به مفهوم امروز آن در جهان را در پیش گرفت. شاه عباس اول در غرب ایران با مشکل عثمانی و در جنوب با دست اندازی اروپائیان به خلیج فارس رو به رو بود که عنصر تازه ای در دنیای مشرق زمینی ها بودند. شاه عباس همچنین از دیدار سیاحان و سفرنامه نگاران اروپایی از ایران استقبال کرد و سدی در برابر ورود میسیونهای مذهبی اروپایی نیز به وجود نیاورد. هدف شاه عباس از تشویق سفرنامه نگاران اروپایی به ایران این بود که دربازگشت ذهن اروپاییان را نسبت به دولت مذهبی ایران که در آن دیار شهرت سختگیری نسبت به مسیحیان یافته بود روشن سازند تا وی با فراهم شدن زمینه، برخی از دولتهای اروپایی را برضد پاره ای دیگر تحریک کند و با خود متحد سازد تا منطقه خلیج فارس از نظامیان اروپایی و ناوهای توپدار آنها پاک شود. به علاوه، شاه عباس تلاش داشت که به اروپاییان ثابت کند که عثمانی برای آنها خطر است، نه ایران که رسالتی جز گرد آوردن همه ایرانیان در زیر یک پرچم ندارد.

نقدعلی بیگ و موسی بیگ از جمله سفیران شاه عباس بودند که در سال ۱۶۲۴ به اروپا فرستاده شدند. سالها پیش از این، حسینعلی بیگ بیات از جانب شاه عباس به اروپا فرستاده شده بود.

دولتهای اسپانیا و پرتغال پس از شکست نظامی پرتغالی ها، چون یارای ایستادگی نظامی در برابر شاه عباس را در خود نمی دیدند در جریان مذاکره بافرستادگان شاه عیاس، فرصت را غنیمت شمرده و در برابر دریافت اجازه صید صدف در آبهای بحرین از همه دعاوی خود در خلیج فارس دست کشیدند، اما موسی بیگ موفق نشد که در سال ۱۶۲۵ میلادی پارلمان هلند را به قبول شرایط مشابهی راضی کند. دولت هلند پیشنهاد موسی بیگ را پذیرفته بود ولی اجرای آن را موکول به تصویب پارلمان کرده بود که پس از رد آن از سوی پارلمان، موسی بیگ آن را نوعی بازی و کلک اروپایی عنوان داد (ولی دولتهای دوران قاجارها از این تجربه موسی بیگ درس نگرفتند).

در لندن وقتی به نقدعلی اطلاع دادند که ایران سفیر دیگری به نام رابرت شرلی فرستاده است، وی سفارت شرلی را تکذیب کرد و پادشاه انگلستان «دورمرکوتون» را از سوی خود به ایران فرستاد تا کسب حقیقت کند که وی پس از ملاقات با شاه عباس در سال ۱۶۲۶ میلادی بر اثر سختی راه درگذشت. چند روز پیش از او هم رابرت شرلی که با برادرش انتونی و ۲۶ انگلیسی دیگر در اوایل سال ۱۵۹۸ میلادی به ایران آمده بودند مرده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

تکفارس آی آر

۲۰۰۳م:گزارشهای مصوّر مربوط به زمین لرزه جمعه ۲۶ دسامبر ۲۰۰۳ بم و تلفات بسیار سنگین آن، شش روز پس از وقوع همچنان خبر اول رسانه های سراسر جهان بود. از ۲۹ دسامبر به بعد این گزارشها همراه با تفسیر منتشر شده بود از جمله پاسخ به این پرسش مخاطبان که چرا زلزله ۲۳ دسامبر ۲۰۰۳ کالیفرنیا به شدت ۶ و ۶ دهم ریشتر تنها دو کشته تلفات داشت و زلزله ۲۶ دسامبر بم به شدت۶ و ۵ دهم ریشتر بیش از ۳۰ هزارتن. رسانه های کشورهای پیشرفته که با مخاطبان خود از طریق دبیر عمومی شان (پابلیک ادیتور) در تماس دائم هستند برای روشن ساختن آنان به انتشار نظر کارشناسان پرداخته بودند که ساختمانهای «خشت و گلی با سقف گنبدی» چگونه اند. طرز سئوالها نشان می داد که مخاطبان این رسانه ها متعجب بودند که در دنیای امروز، مردم با چه جراتی در خانه ای که خاک را تبدیل به گل کرده و با این گل خشک زده و پس از خشک شدن خشت با ملاط گل آن را ساخته اند زندگی می کنند، زیرا که می دانند چنین خانه ای در برابر تکان و لرزش مقاوم نیست و فرو می ریزد. این مخاطبان ابراز شگفتی کرده بودند که در یک قرن اخیر که ایران دارای درآمد قابل ملاحظه از نفت شده است چرا در تعویض این خانه ها اقدام نشده است و …. همین پرسشها سبب شده بود که هشدار دکتر بهرام عکاشه استاد ژئوفیزیک دانشگاه تهران که رسانه های آمریکا اورا مشاور دولت هم ذکر کرده بودند وسیعا انتشار یابد که اخطار کرده بود اگر تهران ۱۲ میلیونی که بر یک گسل تحت الارضی نشسته است دچار زلزله شود، با توجه به وضعیت غیرفنی بسیاری از ساختمانهای آن صدها هزار تن تلفات انسانی خواهد داشت.

لحن گزارش مطبوعات غرب درباره زلزله بم بگونه ای بود که نویسندگان این خبرها انتظار نداشتند یک زلزله شش و نیم ریشتری بیش از یک سوم جمعیت منطقه ای را نابود کند. این سئوال در بسیاری از رسانه های انگلیسی زبان عمومیت داشت: آیا ایران دارای ضوابط ساختن مسکن است؟ و اگر چنین ضوابطی وجود دارد چرا اجرا نشده اند. عکسهای رسانه ها از ویرانی های بم نشان می داد که ساختمانهای تازه ساز هم ویران شده اند، چرا؟. یک زلزله ۵ و ۹ دهم ریشتری که اول ژانویه ۲۰۰۴ ( هفت روز پس از زمین لرزه بم ) در جزیره تایوان روی داد تلفات نداشت و زیان وارد نساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

۱۸۶۲م:قانون جاری مالیات بردرآمد آمریکا از ژانویه ۱۸۶۲ به اجرا درآمد که به موجب آن میزان مالیاتها برحسب درآمد خانوار تصاعدی شده است. پیش از چند تغییر تعرفه، خانوارهایی که زیر ۶۰۰ دلار درآمد داشتند ۳ درصد، بالای ۶۰۰ دلار ۵ در صد، بالای هزار دلار ۷ در صد و … باید می پرداختند. تعرفه مالیات بر درآمدهای اتفاقی (باد آورده) و درآمد ناشی از سرمایه گذاری (کپیتال گین) مثلا معاملات مستغلات، سهام، طلا و ارز با درصدی بالاتر تعیین شد که تاکنون تغییر چشمگیر نکرده است و …. قرارشد که هزینه شهرها از محل عوارض دریافتی از اموال شخصی مثلا خانه (بعدا اتومبیل اضافه شد) و … تامین شود. در حال حاضر در آمریکا، عوارض (مالیات شهری) یک خانه ۱۷۰ هزار دلاری (۱۶۰ میلیون تومانی) در سال کمتر از ۱۷۰۰ دلار نیست و عوارض سالانه اتومبیل برحسب بهای اتومبیل تا ۴ درصد است. هزینه های ایالت از مالیات فروش تامین می شود که ۴ تا ۸ درصد است. به عبارت دیگر، خریدار یک جنس هنگام خرید از فروشگاه، علاوه بر بهای جنس باید همانجا و فی المجلس درصد مالیات ایالت را هم بپردازد. همین مالیات عامل قدرتمندی دولت فدرال و ثروتمندی شهرهای آمریکا شده است.

قانون مالیات، آمریکاییان را مکلّف کرده است که خودشان مراجعه کنند و پیش از نیمه آوریل هر سال مالیاتشان را محاسبه و بپردازند و سپس رسیدگی برای درست و نادرست بودن محاسبه آغاز خواهد شد. کسی که به موقع مالیات خود را نپردازد و یا گزارش دروغ بدهد و حسابسازی و تقلب کند شدیدا مجازات خواهد شد. در این زمینه بنجامین فرانکلین گفته است که از دو رویداد گریزی نیست؛ یکی مرگ و دیگری پرداخت مالیات. همین شهرت مالیاتی بود که دولت های پیشین ایران (قاجارها و پهلوی) برای حل مسئله هزینه های دولت و شهر از آمریکا مستشار مالیه استخدام می کردند که معروفترینشان مورگان شوستر و دکتر میلسپو بودند.

www.takfars.ir

جامعه شناسان دیر زمانی است که به این نتیجه رسیده اند که بزرگی یک کشور و تمدن آن نسبت مستقیم با قوانین مالیاتی و دقت در جمع آوری آن دارد و تاریخنگاران بر این باورند که میزان میهندوستی مردم بستگی مستقیم با وسواس ایشان به تادیه مالیات دارد که میهن را نیرومند و استوار نگهمیدارد. استادان علوم سیاسی گویند: مردمی که مالیات دهند و چرخهای کشور از این درآمد بکار افتد با تمام وجود مراقب سوء استفاده گران از اموال عمومی و معاملات دولتی خواهند بود. همین دانشمندان عقیده دارند دولتی که نتواند و یا نخواهد مالیاتها را دقیقا جمع کند از ملت خود هراس دارد . به نظر اقتصاددانان، دولتهایی که از فروش ثروتهای ملی مثلا نفت که کالایی تمام شدنی است پول به دست می آورند نباید این پول را صرف هزینه های جاری خود کنند بلکه این پول باید در تبدیل ثروت ملی بکار رود و صرف سرمایه گذاری های اساسی و جایگزین ثروت از دست رفته شود . در کشورهای اروپایی نظیر سوئد و آلمان و همچنین کانادا تعرفه مالیات بردرآمد بیش از آمریکاست.

۱۵۳پیش ازمیلاد:امروز اول ژانویه و آغاز سال میلادی تازه است. تقویم نویسهای اروپایی(مسیحی) در طول زمان برای خود پنج تقویم در نظر گرفتند. که در همه انها یکم ژانویه نخستین روز سال میلادی است .

یکی از این تقویمها، تقویم ژولیان است که مبدأ آن سال۱۵۳ پیش از میلاد است. دیگری تقویم سزار (اسپانیا) است با مبدأ ۳۸ پیش از میلاد. مبدأ تاریخ اکسیون سال ۳۰ پیش از میلاد و مبدأ تقویم پیسا سال یک پیش از میلاد است و نیز تقویم گریگوری، که همگی از دوقرن پیش به تدریج تقویم میلادی یونیورسال را که مبدأ آن آغاز سال یکم میلادی است پذیرفته اند و جهانی شده و نیز قرار بر این شده است که تاریخ عمومی با آن نوشته شود و سال انعقاد قراردادها و رویدادها به آن تبدیل گردد. ذکر تقویم ملی در کنار آن بلا مانع است.

شورای عالی مسیحیت در اجلاس خود در شهر رم که اول ژانویه سال ۱۶۲۲ برگزار شد، «اول ژانویه» را به عنوان نخستین روز سال نو اروپاییان تعیین و اعلام داشت. تا آن زمان ، مقر پاپ ۲۵ مارس (برحسب سال، چهارم و یا پنجم فروردین) آغاز فصل بهار را که از دیر گاه نوروز میترائیست های اروپایی به اقتباس از نوروز ایرانیان بود نخستین روز سال می دانست و برگزار می کرد. به عبارت دیگر پاپها از سال ۳۱۳ میلادی که امپراتوران رومی دست از آزار مسیحیان برداشتند تا سال ۱۶۲۲ به مدت بیش از ۱۳ قرن نوروز ایرانی را به عنوان آغاز سال نو خود بر گزار می کردند . نوروز ایرانی شامل هفت روز، نه یک روز( روز اول فصل بهار).

۱۹۵۹م:«باتیستا» که او را «دیکتاتور کوبا وعامل بیگانه» توصیف کرده اند در آخرین روز سال میلادی ۱۹۵۸ بر اثر فشار نیروهای انقلاب، به جمهوری دومینیکن گریخت و پناهنده این دولت شد و یکم ژانویه سال ۱۹۵۹ فیدل کاسترو رهبر انقلاب، پیروزی آن را اعلام داشت و زمام امور را به دست گرفت.

کاسترو در نطق یکم ژانویه سال ۱۹۵۹ خود گفت که علاقه مند به حکومت کردن بر کسی نیست؛ تنها به نام مردم کوبا و تا زمانی که احساس کند انقلاب، دیگر تهدید نمی شود زمام امور را به دست خواهد داشت. آرزو و هدف او تنها تامین رفاه برابر برای مردم کوبا و بازگرداندن احترام و حیثیت به آنان و اجرای برنامه های آموزش و پرورش و درمان یکنواخت و رایگان و تامین بازنشستگی همگانی و زدودن اندوه و نگرانی از بیکاری و تبعیض، و حذف نظام طبقاتی از فرهنگ کوباییان است.

کاسترو سه روز بعد در سخنرانی دیگری کینه توزی، فرصت طلبی، آزمندی و جاه طلبی را آفتهای یک جامعه خواند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

۲۰۰۹م:کاسترو در سومین نطق پس از پیروزی انقلاب گفت که از آن نگران است که انقلابیون واقعی و دلسوزان مردم و همرزمان او از صحنه کنار بروند و با کناررفتن آنان، فرصت طلبان جایشان را بگیرند و انقلاب را از هدفهایش دور سازند و منحرف و متلاشی کنند. وی از کوبائیان خواست که مانع خروج پدران انقلاب از صحنه شوند که تمامیت و حاکمیت کوبا از دست خواهد رفت. کاسترو گفت که اجازه نخواهد داد سیاستی از خارج بر کوبا تحمیل شود و مردم کوبا خودشان الگو و استاندارد برای نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شان تعیین خواهند کرد و معمار آینده بنای جامعه و نظام اجتماعی شان خواهند بود. وی تاکید کرد که هر ملتی حق دارد خط خودش را دنبال کند و در این راه استقلال کامل داشته باشد.

یکم ژانویه سال ۲۰۰۹ انقلاب کوبا ۵۰ ساله شد که با وجود ۵۷ سال تحت تحریم دولت واشنگتن بودن به راه خود (سوسیالیسم) ادامه می دهد، بی سواد ندارد و مردم آن هم دغدغه بیکاری و بازنشستگی ندارند و در سال ۲۰۰۸ چند توفان دریایی ویرانگر را تحمل کرده است. یکم ژانویه در عین سالروز پایان استعمار اسپانیا بر کوبا در سال ۱۸۹۹ بود. فیدل کاسترو در پی یک بیماری، از سال ۲۰۰۸ و در ۸۲ سالگی اختیارات حکومتی اش را با تصویب پارلمان کوبا به برادرش رائول که پنج سال از او کوچکتر است واگذار کرد و از آن پس به کار نوشتن مقاله و کتاب و دادن نظر پرداخته است. وی در دهه یکم قرن ۲۱ شاهد پیروزی خط خود در آمریکای لاتین و روی کارآمدن چپگرایان در این منطقه بوده است که در هر فرصتی به کوبا می روند و با او ملاقات و مشورت می کنند. در پاییز ۲۰۰۸ سران چین و روسیه در دیدار از کوبا با کاسترو ملاقاتهای طولانی داشتند و بعدا در گفتار خود از او تمجید کردند و نماد مقاومت و عشق به مردم خواندند. به مناسبت پنجاهمین سالروز پیروزی انقلاب کوبا، آژانس فرانس پرس یک جدول عکس و یادآوری رویدادهای انقلاب کوبا منتشر ساخته که در زیر از رسانه های مشترک این خبرگزاری کاپی شده است:

تک فارس

۱۹۵۶م:گی موله نخست وزیر پیشین فرانسه (۱۹۰۵ – ۱۹۷۵) در مراسم ژانویه سال ۱۹۵۶ رقابت تاریخی فرانسویان و انگلیسیان را کنار گذارد و گفت: (مگناکارتاـ منشور بزرگ که پانزدهم ژوئن سال ۱۲۱۵ باتهدید و زور به امضای پادشاه وقت انگلستان رسانده شد و پایه حکومت پارلمانی این کشور و حکومت های پارلمانی دیگر قرار گرفت) راز ترقی غرب است، زیرا که در آن جان و مال و آزادی مردم از تعرض خودسرانه مصونیت یافته است و از آن پس، دست مردمی که آن را پذیرا شده بودند (غرب) برای پیشرفت باز شد. گی موله که ۳۱ دسامبر سال ۱۹۰۵ به دنیا آمد و ۳۰ اکتبر سال ۱۹۷۵ درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

۱۹۸۹م:عراقی ها در ژانویه سال ۱۹۸۹ عنوانی «ایسم» داری به کشورهایی از جمله انگلستان، امریکا، کانادا، استرالیا و … دادند که ظاهرا باقی مانده و می رود که مصطلح شود و آن اطلاق «انگلوساکسونیسم» است. عراقی ها دلیل اختراع این عنوان را "رفتار و طرز تفکر مشابه" مردم این کشورها بیان داشته اند.

۲۰۰۳م:اعلامیه دولت جمهوری دمکراتیک خلق کره به مناسبت آغاز سال میلادی ۲۰۰۳ ، به عنوان منادی فرضیه سیاسی تازه ای در جهان تلقی شده است. این دولت در اعلامیه خود تاکید کرده بود که سیاستش را بر پایه قدرت نظامی و دادن اولویت به تقویت ارتش قرارداده است، زیرا وضعیت موجود جهان که باهمه ادوار تاریخی گذشته متفاوت است آن را ایجاب می کند. ما می خواهیم که از لحاظ نظامی نیرومند باشیم.

فرضیه های موجود بر پایه سیاست تقویت اقتصاد و … بوده است که تصمیم دولت خلق کره فرضیه تازه ای را به میان آورده است که به مصداق این شعار قدیمی ایرانیان است:

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

۲۰۰۵م:«اوو مورالس» سوسیالیست معروف آمریکای لاتین و رئیس جمهوری بولیوی همانند سایر رادیکالهای سوسیالیست که در آمریکای لاتین به قدرت رسیده اند پیش از به دست گرفتن زمام امور کشورش، سی ام دسامبر ۲۰۰۵ برای ملاقات با فیدل کاسترو رهبر کوبا (که هنوز بازنشسته نشده بود) به هاوانا رفته و مورد استقبال شایان قرار گرفته بود. فیدل کاسترو که هنوز بازنشسته نشده بود در مراسم استقبال از مورالس گفت که مردم بولیوی با انتخاب مورالس در جهان زلزله ایجاد کردند، زلزله ای که سلطه گران را تکانی شدید داده است. کاسترو در فرودگاه هاوانا مورالس را درآغوش کشید. مورالس با یک هواپیمای ساخت روسیه به هاوانا سفر کرده بود. وی همانند هوگو چاوس رهبر ونزوئلا، لباس معمولی و گاهی سرخرنگ برتن می کند. مورالس در سخنان خود در فرودگاه هاوانا خطاب به مردم کوبا و همه ستمدیدگان جهان قول داد که در کنار دولت های ضد امپریالیست مبارزه و جبهه آنها را تقویت خواهد کرد. مورالس به دلیل بومی بودن (سرخپوست) مورد احترام و علاقه خاص جهانیان است که شرح مصائب سرخپوستان را پس از مهاجرت اروپاییان به قاره آمریکا خوانده اند. این علاقه بویژه در چین، سراسر اروپا و هند به وضوح دیده می شود. مورالس دو روز پیش از چهل و هفتمین سالروز انقلاب کوبا وارد هاوانا شده بود. وی در سال ۲۰۰۹ باردیگر بریاست جمهوری بولیوی انتخاب شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

۲۰۰۵م:«کرگ موری» سفیر سابق انگلستان در ازبکستان به رغم مخالفت دولت متبوع، اواخر دسامبر ۲۰۰۵ یادداشت های رسمی (اسناد) درباره استفاده اینتلیجنس انگلستان (ام. آی ـ ۶) از اطلاعات به دست آمده از طریق شکنجه دستگیر شدگان و افراد مورد سوء ظن را همراه با مطالب حساس دیگر در "وبسایت" خود قرار داد و رسانه ها در سراسر جهان به نقل آنها پرداختند.

در پی اعتراض به این عمل که مغایر قوانین انگلستان بوده است، وی از مقام خود کناره گیری کرد.

T A K F A R S

کرگ موری گفته است: اینتلیجنس سرویس انگلستان برغم تذکر او، جهت استفاده بعدی و شناختن همکاران تروریست ها در خاک انگلستان اطلاعاتی را که دولت ازبکستان با شکنجه افراد، از آنان درباره تروریسم به دست آورده بود مورد استفاده قرارداد. در برابر اعتراض او که استفاده از این اطلاعات که معلوم نیست درست باشند مغایر قوانین انگلستان است، ویلیام مایکل وود (دارای لقب «سر» و مقام اطلاعاتی انگلستان) به من نوشت که قانون می گوید که مراجع قضایی نباید از اعترافاتی که براثر شکنجه و ارعاب به دست آمده است استفاده کنند، نه «ام. آی ـ ۶». این تفسیر «سر مایکل وود» از قانون هم عملی غیرقانونی بوده است. این اطلاعات غیر قانونی پس از تحلیل در اینتلیجنس انگلستان به «سیا» منتقل و برای بسیاری از مردم باعث دردسرساز شده است.

«موری» درباره مسائل دیگر گفته بود که تنها ۶۵ درصد مردم ازبکستان، ازبک هستند و تقسیمات جغرافیایی آسیای میانه مصنوعی است و ریشه مشکلات و درگیری های بسیار در آینده. ولی غرب به این مسئله توجه ندارد زیرا که آسیای میانه در دریایی از نفت شنا می کند. غرب می خواهد این نفت را از طریق افغانستان و پاکستان صادر کند، ولی این کار هم بدون درگیری با روسیه و احیانا چین امکان پذیر نیست. روسیه هنوز در آسیای مرکزی ستون پنجم و ایادی فراوان دارد و چین به آرامی و با گسترش مناسبات اقتصادی دارد در آسیای میانه نفوذ می کند. به این ترتیب وی ریشه عملیات نظامی در افغانستان را به دست داده است.

از اطلاعاتی که «موری» در وبسایت خود قرارداده بود چنین برمی آید که اظهارات گاه به گاه مقامات آمریکا مبنی بر لزوم گسترش دمکراسی در خاورمیانه، بهانه بسط نفوذ است. آمریکا قصد دارد در خاورمیانه حضور نظامی دائمی داشته باشد و نیروهای نظامی خود را به هر ترتیب و بهانه در عراق باقی بگذارد. مسئله دار بودن مرزهای عراق و وجود اختلافات نژادی و مذهبی در این کشور و امکان انتقال این مسائل به کشورهای همسایه کمک بسیار به برنامه های سیاسی آمریکا میکند و از این لحاظ منطقه ای منحصر به فرد در جهان است. استفاده آمریکا از حربه دمکراسی یک اهرم ترس برای سران دولتهای عربی حوزه خلیج فارس و دریای سرخ است. آمریکا نمی خواهد در پاکستان دولتی برسر کار باشد که ساز دیگری بزند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ دی

۲۰۰۶م:در آستانه نوروز میلادی و آغاز سال ۲۰۰۶ در بازار مسیحیان در ایالت «سولاوسی» اندونزی بمبی منفجر شد که بر اثر این انفجار هشت تن کشته و ۴۵ نفر دیگر مجروح شدند و فروش گوشت خوک در سایر بازارهای مسیحیان منطقه متوقف گردید. رسم بر این بوده است که مسیحیان اندونزی در شب سال نو خوراک تهیه شده از گوشت خوک هم در سفره خود گذارند که اسلام مصرف آن را حرام اعلام، و منع کرده است. در «سولاوسی» اندونزی شمار چشمگیری مسیحی زندگی می کنند که میراث تبلیغات دینی اروپائیان در طول استعمار هلند بر اندونزی بوده است. به علاوه، سکنه اروپایی «سلاوسی» در دوران استعمار زیادتر از نقاط دیگر اندونزی بود. مسیحیت در قرن پانزدهم با استعمار هلند، وارد سرزمین اندونزی (هند هلند) شد. جمعیت اندونزی از هر کشور اسلامی دیگر بیشتر است.

۱۵۵۷: ژاک کورتیه کاشف فرانسوی کانادا درگذشت.

۱۷۷۲: چک مسافرتی در انگلستان به جریان گذارده شد.

۱۷۸۵: روزنامه « دیلی یونیورسال رجیستر » نام خود را به تایمز لندن تغییر داد .

۱۷۸۸: تایمز لندن به تایمز تغییر نام داد که این نام تا به امروز حفظ کرده است.

۱۸۹۹: نیروهای آمریکایی پس از شکست دادن اسپانیا ، کوبا را که از مهاجر نشینهای قدیمی اسپانیا بود تصرف کردند و تا سال ۱۹۰۲ در آنجا ماندند.

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۰۱: کشور استرالیا مرکب از مهاجران انگلیسی و در نخستین سالها زندانیان آن کشور که با کشتار بیشتر بومیان بر جایشان قرار گرفته بودند به صورت جامعه مشترک المنافع استرالیا در آمد.

۱۹۱۴: نخستین شرکت مسافرت هوایی درجهان در فلوریدای آمریکا آغاز بکار کرد ، ولی مردم هنوز از مسافرت با هواپیما بیم داشتند.

۱۹۲۳: دولت وقت ایران ژنرال وستداهل سوئدی را از ریاست پلیس ایران برکنار کرد.

۱۹۲۵: شهر کریستیانا به اسلو ( پایتخت نروژ ) تغییر نام داد.

۱۹۵۱: باتری اتمی ساخته شد.

۱۹۳۵: کار ارسال عکس رادیویی به نام « رادیو فتو » آغاز شد.

۱۹۶۹: تهران به ده منطقه شهرداری تقسیم شد و برزنها عنوان شهرداری منطقه گرفت.

۱۹۷۰: آلنده رئیس جمهوری سوسیالیست شیلی معادن زغال سنگ این کشو را ملی کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر