تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۰۹۲م:خواجه نظام الملک دولتمرد مشهور ایرانی، وزیر سلجوقیان، مولف کتاب سیاست نامه (در علم حکومت کردن) ، و موسس دانشکده های موسوم به نظامیه دوم نوامبر سال ۱۰۹۲ میلادی در نزدیکی کرمانشاه به دست عوامل حسن صباح (فدائیان) کشته شد. امروزه این نوع عملیات را «تروریستی» می خوانند.

قاتل او «ابو طاهر ارانی» جوانی دیلمی بود که در الموت به صف هواداران حسن صباح پیوسته بود و در آنجا مامور قتل خواجه شده بود. به نوشته پاره ای از مورخان، دشمنی حسن صباح با خواجه نظام الملک تنها به خاطر مخالفت خواجه با اسماعیلیه نبود؛ حسن از بسیاری از کارهای دیگر خواجه از جمله همکاری او با سلجوقیان راضی نبود. از نظر حسن صباح سلجوقیان اشغالگر و خارجی شمرده می شدند.

۱۳۱۷ش:محاکمه ۵۳ تن اعضای موسس حزب کمونیست توده از ۱۱ آبان سال ۱۳۱۷ (دوم نوامبرسال ۱۹۳۸ میلادی) در تهران آغاز شد. اتهام عمده آنان تلاش برای براندازی سلطنت و ملی کردن منابع تولید ایران اعلام شده بود.. در پایان این محاکمه، دستگیرشدگان به مجازات زندان محکوم شدند.

دکتر تقی ارانی فیزیکدان ایرانی تحصیلکرده آلمان که از او به عنوان پدر احزاب کمونیستی در ایران نام می برند یکی از این متهمان بود. وی به جرم ترویج مرام اشتراکی (مزدکیسم ـ مارکسیسم) و تبلیغ براندازی سلطنت به ده سال زندان محکوم شده بود. ارانی دهم بهمن ۱۳۱۸ هجری خورشیدی (۳۰ ژانویه ۱۹۴۰) در ۳۶ سالگی در زندان تهران درگذشت و اعلام شد که مرگ او از بیماری تیفوس بوده است. پس از اشغال نظامی ایران و ازمیان رفتن ترس مطبوعات از نوشتن هرگونه مطلب، برخی از روزنامه های تهران نوشتند که دکتر ارانی را در زندان کشته بودند.

محکومیت پدران جنبش کمونیستی ایران نتوانست به فعالیت آنان پایان دهد و حزب توده سه سال بعد اعلام موجودیت کرد که فعالیت علنی آن با تیراندازی به سوی شاه در دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ ممنوع شد و ….

تکفارس آی آر

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۹۷۴م:هنری کیسینجر وزیر امور خارجه وقت آمریکا که در رابطه با مسئله کردهای عراقی و مسائل دیگر پی در پی از تهران دیدن می کرد دوم نوامبر سال ۱۹۷۴ (۱۱ آبان ۱۳۵۳ ) بازهم وارد تهران شد. این بار به خاطر نفت و بازهم مسئله عراق.

شاه یک روز پس از ورود کیسینجر به تهران و نخستین دور مذاکرات با او اعلام داشت که بهای نفت نباید تا آن حد بالا رود که برای مصرف کننده قابل تحمل نباشد!. این اظهار شاه نشان داد که کیسینجر موفق شده بود اورا در پایین نگهداشتن بهای نفت خام با غرب همنظر سازد. دور بعدی مذاکرات درباره مسئله عراق و خطر ادامه نزدیکی آن به روسها بود که معمولا درباره اش اعلامیه منتشر نمی شد و تنها تحولات بعدی نشان می داد که نتایج تماس ازچه قرار بوده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۹۴۶م:دوم نوامبر زاد روز دو فیلسوف فرانسوی «ژرژ سورل» و «موریس بلاندل» و سالروز درگذشت نویسنده هوادار سوسیالیسم و اندیشمند نامدار جورج برنارد شاو (متولد ایرلند) است که در ۹۴ سالگی در ۱۹۴۶ فوت شد.

www.takfars.ir

سورل که در ۱۸۶۱ به دنیا آمده بود و ۷۵ سال عمر کرد مشوق فعالیتهای انقلابی بوده ولی تاکید دارد که انقلاب در زمان و مکان درست باید بعمل آید. وی از هواداران سندیکالیسم و ایجاد اتحادیه های حرفه ای (به طریقه دمکراتیک و بدون مداخله دولت) است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۲۰۰۳م:پروفسور «ریچارد نوستات» که کوشید با انتشار کتاب و ایراد سخنرانی، به مردم اهمیت یک رئیس کشور برای جامعه را بیآموزد و حصوصیات یک رئیس جمهور خوب را تشریح کند و به رای دهندگان گوشزد سازد که مهمترین خدمت آنان به خودشان و جامعه، همانا انتخاب یک رئیس جمهور شایسته است دوم نوامبر ۲۰۰۳ در ۸۴ سالگی درگذشت.

وی که یک استاد "تاریخ" بود و مدرسه آموزش علم حکومت را در هاروارد تاسیس و مدیریت کرده بود تاکید بر آن داشت که مردم باید چشم و گوش خود را باز کنند و با حواس جمع و مطالعه کامل رای پر بهای شان را برای انتخاب یک رئیس جمهور و مدیر دولت به صندوق اخذ آراء بدهند و احساس کنند که کوتاهی در این زمینه آسیب رسانی به همه جامعه است و متوجه مسئولیت خود باشند. شورا ها و مجالس گروه هستند، ولی رئیس جمهور یک فرد است که هنگام انتخاب او باید به نقش نابغه و فرد در پیشبرد جامعه توجه کرد، لذا باید «تاریخ عمومی» را به یاد داشت.

در میان تالیفات این استاد کتاب «سیاست ها و رهبری» در زمینه خصوصیات یک رئیس جمهور و هنر حکومت کردن و روش درست رای دادن جامع تر از سایر آثار اوست. روسای جمهوری آمریکا از حزب دمکرات ـ از ترومن و کندی تا کلینتون ـ از مشورت و اندرزهای دکتر نوستات برخوردار شده بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۲۰۰۴م:دوم نوامبر ۲۰۰۴ که روز انتخابات عمومی آمریکا بود این مطالب در رسانه های وقت مشاهده شد:

ــ جورج بوش در آخرین پیام انتخاباتی خود خطاب به آمریکاییان گفته بود که امنیت کشور و اقتدار و سربلندی آن را از یاد نبرند. رای اکثریت از آن فردی است که مردم به او اعتماد کنند. متوجه باشید که در عصر تروریسم زندگی می کنید.

ــ رقیب او "جان کری" در آخرین پیام چنین گفته بود: دوم نوامبر روز تصمیم شما مردم است. شما هستید که قدرت دارید و این قدرت و اختیار را به فردی که او را «بهتر» می پندارید تفویض می کنید. به کسی رای بدهید که بعدا از عمل خود پشیمان نشوید و اعتماد و امید را از دست ندهید. جهان دارد ما را می پاید. زیر ذره بین جهانیان هستیم. می خواهند ببینند که ما چکونه دمکراسی را تمرین می کنیم. می خواهند اسلوب و روش و علاقه مندی ما را به دمکراسی ببینند. آمریکا باید به مسیر درست بازگردانده شود و در چنین مسیری هدایت گردد. باید جهان را بار دیگر به کنار آمریکا آورد و احترام جهانیان را به آن باز گردانید. بار دیگر می گویم: روز انتخابات روز اعمال اراده رای دهندگان یعنی ملت است و روز تفویض قدرت و روزی بسیار مهم در تاریخ یک ملت است. رای خود را هدر ندهید.

ــ در روز انتخابات که تبلیغات انتخاباتی مستقیم ممنوع بود هواداران هر حزب برای جلب مردم به اقداماتی از رساندن رای دهندگان با اتومبیل خود به حوزه ها تا دادن پیراهن با تصویر نامزد مربوط و شیرینی و چرب زبانی دست زدند.

تک فارس

ــ در این روز هم مراجعه به منازل و تلفن به رای دهندگان و تشویق آنان به رای دادن ادامه داشت. برآورد شده بود که برای این منظور هشت میلیون مراجعه حضوری به منازل و ۲۳ میلیون تماس تلفنی صورت گرفته بود.

ــ دوم نوامبر ۲۰۰۴ شبکه های تلویزیونی آمریکا ضمن تشویق مردم به رای دادن خطاب به آنان می گفتند: یک رای هم موثر است. رای شما صدای شماست که شنیده خواهد شد.

ــ بسیاری از رای دهندگان ۳۲ ایالت که حق دادن رای «پیش افتاده» داشتند آراء خود را در روزهای قبل داده بودند ولی شمارش آنها تا دوم نوامبر (روز انتخابات آن دوره) ممنوع بود. برای مثال: تا روز پیش از رای گیری در ایالت فلوریدا که خاطره بدی از انتخابات سال ۲۰۰۰ دارد نزدیک به دو میلیون تن آراء خود را داده بودند.

ــ حزب دمکرات برای دوباره شماری آراء، ۲۳ میلیون دلار بودجه آماده کرده است. یک حزب در صورت اصرار به دوباره شماری آراء، باید هزینه این کار را از جیب خود بپردازد.

انتخابات نوامبر ۲۰۰۸: اعتراض هواداران جمهوریخواهان آمریکا به خروج رسانه های تصویری این کشور از جاده بی طرفی

یکم نوامبر ۲۰۰۸ و سه روز پیش از انجام انتخابات عمومی آمریکا (انتخابات ریاست جمهوری، اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم سناتورها)، هواداران حزب جمهوریخواه آمریکا صدای اعتراض خودرا به رسانه های صوت و تصویری این کشور بلند کردند که در پخش اخبار و اظهار نظرها، رعایت بی طرفی را که خصلت و تکلیف رسانه های عمومی باید باشد از دست داده و جانب یک نامزد (اوباما) را گرفته اند و با عمل خود، این شبکه های تلویزیونی هستند که رئیس جمهور انتخاب می کنند نه مردم. اعتراض کنندگان به طرز عمل شبکه های تلویزیونی گفته بودند که طبق آماری که گرفته اند؛ شبکه «سی بی اس» ۷۳ درصد، شبکه «ان بی سی» ۵۶ درصد و شبکه «ای بی سی» ۵۷ درصد جانب نامزد حزب دمکرات (باراک اوباما) را گرفته اند. این اعتراض کنندگان شاهد آورده بودند که علاوه بر تبلیغ و مطرح ساختن نامزد حزب دمکرات، شبکه ها جانبداری غیر مستقیم هم از او کرده بودند.

به اظهار اصحاب نظرف تاثیر تلویزیون در اذهان آمریکاییان زیاد بوده و مقایسه نتایج نظرسنجی ها در طول مسابقه های انتخاباتی باهم، نفوذ تلویزیونها را ثابت کرده است. نظر سنجی ها نشان می دهد بسیاری از آنان که یک هفته خواهان یک نامزد بودند هفته بعد تغییر نظر داده اند حال آنکه نباید چنین باشد زیرا که شخصیت و خصوصیات یک نامزد و هر انسان که ظرف یک هفته تغییر نمی کند؛ پس این نفوذ خبری تلویزیونها است و نتیجه اش به زیان جامعه تمام خواهد شد. «اعلان» جای خود دارد ولی خبر و نظر باید بی طرفانه، منصفانه و متعادل باشد.

۲۰۰۴م:یکم نوامبر ۲۰۰۴ اعلام شد که ارسال نرم افزار «سپای ور» به داخل رایانه هایی که در اینترنت به جستجوی خبر و اطلاعات می پردارند رو به افزایش است. این سافت ور بدون خواست صاحب رایانه وارد آن می شود و رایانه را به تدریج تا سطح سکون «کند و آهسته» می کند. با پیدایش یک ویندو (دریچه) مبهم روی مطالب منعکس در مانیتور کامپیوتر هنگام جستجو در اینترنت، «سپای ور» ورود خود را به رایانه اعلام می دارد. بنابراین رایانه هایی که از آنها صرفا برای تایپ و ارسال ای میل و یا قراردادن مطالب سایت اختصاصی استفاده می شود کمتر قربانی «سپای ور» می شوند. قبلا گفته شده بود که «ارت لینک» می تواند مسئله را حل کند ولی از آنجا که «سپای ور» ها متعدد هستند از این سیستم هم کار چندانی ساخته نبوده است.

۱۹۲۰م:نخستین ایستگاه رادیویی جهان به مفهوم امروز دوم نوامبر ۱۹۲۰ در شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا آغاز بکار کرد. صدای این ایستگاه که هنوز سرگرم کار است در همان نخستین روز در کانادا هم شنیده شد. این ایستگاه از همان نخستین روز برنامه منظم پخش اخبار، موزیک و گفتار داشت و هر ۱۵ دقیقه یک بار ساعت دقیق را اعلام می کرد. این ایستگاه که «ک. دی. ک. ا» نام دارد توسط کمپانی صنایع الکتریک وستینگهاوس از دکتر فرانک کنرادFrank conrad سازنده آن (که یک مهندس برق بود) خریداری و در پشت بام ساختمان شرکت بکار انداخته شده بود. دکتر کنراد قبلا این ایستگاه را در گاراژ خانه اش برقرار کرده و فقط ساعت دقیق را اعلام می داشت. نخستین خبری که از رادیو تازه اعلام شد وضعیت رای گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که همان روز (دوم نوامبر ۱۹۲۰) برگزار شده بود. اولین آگهی که از این ایستگاه پخش شد مربوط به فروش اسباب بازی بود. این رادیو که با موج متوسط شروع کرده بود بعدا موج کوتاه را هم اضافه کرد. کمپانی وستینگهاوس دو دهه پیش شبکه تلویزیونی سی بی اس را خریداری کرده و قدیمی ترین رادیو دنیا نیز وابسته به این شبکه شده است.

قبل از رادیو "ک. دی. ک. ا" هم فرستنده رادیویی ساخته شده بود ولی جنبه آزمایشی، موقت و نمایشی داشتند. برای مثال: یکم آگوست ۱۹۲۰ رادیو "دبلیو. دبلیو. وی" در شهر دیترویت آغاز بکار کرده بود ولی منحصرا خبر پخش می کرد و اختصاصی بود (اختصاص به پخش خبر داشت، نه برنامه دیگر از جمله اعلان). در همان سال رادیو مونترال کانادا نیز آغاز بکار کرده بود. در برخی از کتب تاریخ صنعت و تکنو لوزی از رادیو مونترآل به عنوان نخستین رادیو قاره آمریکا نام برده شده است.

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۹۶۴م:دوم نوامبر سال ۱۹۶۴ ملک سعود (سعود ابن عبدالعزیز) دومین پادشاه کشور سعودی در یک کودتای خانوادگی از مقام خود برکنار و به خارج تبعید شد. وی پس از پدرش که موسس کشوری سعودی بود یازده سال بر این کشور پادشاهی کرده بود. قرار بود که پس از او برادرانش به ترتیب به پادشاهی برسند ولی شنیده شده بود که ملک سعود می خواهد یکی از پسران ۳۰ گانه خود را ولیعهد کند. خاندان سعودی پسران او را جوان و بدون تجربه می دانستند و با این اقدام پادشاه (برادر بزرگتر) موافقت نداشتند. هنگامی که ملک سعود شروع به توزیع مقامات دولتی میان پسران خود کرد، خاندان سعودی سه اتهام داخلی، مذهبی و بین العربی به او وارد ساختند و برکنارش ساختند. این سه اتهام عبارت بود از: اسراف بیت المال، شرب خمر و مشارکت در توطئه مقدماتی ترور جمال عبدالناصر که در جهان عرب محبوبیتی ویژه داشت. با این اتهامات، برکناری او مورد حمایت اتباع سعودی، روحانیون و جهان عرب قرار گرفت. پس از او، فیصل (فیصل ابن عبدالعزیز) برادر ناتنی اش پادشاه سعودی شد که بعدا او نیز به دست برادرزاده اش کشته شد.

ملک سعود پنج سال پس از برکناری و تبعید درگذشت. پس از برکنار شدن، عبدالناصر از وی دعوت کرده بود که در قاهره اقامت کند. با برکناری ملک سعود، دیگر هیچیک از پادشاهان بعدی سعودی درصدد ولیعهد کردن فرزند خود بر نیامد و برادران، یکی پس از دیگری پادشاه شدند و ….

آغاز نخستین جنگ تریاک – انگلیسی ها با صدور تریاک هند کوشش داشتند چینیان را معتاد کنند

در این روز در سال ۱۸۳۹ میان انگلستان و چین جنگ آغاز شد که به جنگ اول تریاک معروف شده است. انگلیسی ها مدتها بود که تریاک محصول هند را که زیر نظر خودشان تولید می شد به چین صادر می کردند و چینیان بامصرف این تریاک معتاد می شدند. چینیان ساکن بنادر محل تخلیه کشتی های انگلیسی که متوجه خطر خانمان برانداز اعتیاد به تریاک و توطئه انگلیسی ها شده بودند بپاخاستند و صندوقهای تریاک را به دریا ریختند که بهانه جنگ قرار گرفت. این جنگ که دو سال طول کشید به پیروزی انگلیسی ها به دلیل داشتن اسلحه برتر انجامید.

جنگ با حمله دو "فری گیت" انگلیسی به کشتی های چینی و غرق کردن بسیاری از آنها آغاز شد. شکست چین در این جنگ سبب شد که انگلیسی ها امتیازات ارضی و نفوذی متعدد در چین به دست آورند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۸۴۱م:شجاع الملک امیر دست نشانده انگلستان در کابل دوم نوامبر سال ۱۸۴۱ میلادی به دست اکبرخان از مخالفان سلطه انگلیسی ها کشته شد و افغانها که برضد نیروهای اشغالگر انگلیسی بپاخاسته بودند «الکساندر برنز» نماینده تام الاختیار انگلستان در کابل و ۱۶ انگلیسی دیگر (طبق برخی نوشته ها ۲۳ انگلیسی) را هم کشتند و هزار و پانصد نظامی انگلیسی را مجبور به عقب نشینی به سوی هند (از طریق گذرگاه خیبر) کردند و سپس هنگام عقب نشینی به آنان شبیخون زدند و قتل عام کردند و باردیگر دوست محمد خان را برکرسی امیری کابل نشانیدند.

امیر کابل در آن زمان بر شرق و جنوب شرقی افغانستان (عمدتا پشتون نشین) حکومت داشت. با این رویداد، دور اول جنگ های انگلستان با افغانها آغاز شد.

رویداد یکم نوامبر سه دهه بعد تکرار شد و این قصه هنوز پایان نیافته و تا مداخله از خارج از منطقه و کشورهایی با فرهنگ و منش دیگر باشد، ادامه خواهد یافت؛ نمونه اش انفجار انتحاری سی ام اکتبر ۲۰۰۸ وزارت فرهنگ و اطلاعات (خبررسانی) دولت افغانستان در قلب کابل با تلفات و ویرانی سنگین و ….

تک فارس www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۹۱۷م:«آرتر بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلستان دوم نوامبر ۱۹۱۷ضمن صدور اعلامیه ای که در تاریخ به «اعلامیه بالفور» شهرت یافته از ایجاد یک کشور برای یهودیان در فلسطین حمایت کرد و به این ترتیب راه برای مهاجرت یهودیان و ایجاد اسرائیل بازشد. فلسطین قرنها از مستملکات امپراتوری عثمانی بود که در جریان جنگ جهانی اول (۱۹۱۴ ـ ۱۹۱۸) به دست انگلیسی افتاده بود.

بالفور که بسال ۱۸۴۸ در اسکاتلند به دنیا آمده بود یک سیاستمدار محافظه کار بود. وی که قبلا نماینده مجلس انگلستان بود در زمان نخست وزیری «لوید جورج» وزیر امورخارجه شده بود. بالفور تا پایان عمر (۱۹۳۰) به فعالیت سیاسی ادامه داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۹۳۷م:فرانتس پاپن آلمانی بلند آوازه (متولدسال ۱۸۷۹ و متوفا در سال ۱۹۶۹) دوم نوامبر سال ۱۹۳۷ در نطقی مطلبی را بیان کرد که به صورت یک اصل در آمده و به نام او باقی مانده است و آن از این قرار است:

هر لذت، غرور و سرفرازی موقتی است، جز عشق به میهن و خدمت به آن. وطندوستی خصلت مشترک همه انسانها است و من نشنیده ام که فردی را صرفا به خاطر میهندوستی سرزنش کرده باشند.

پاپن مدتی صدر اعظم آلمان بود و کمک کرد که حزب ناسیونال سوسیالیست (نازی) به قدرت برسد و هیتلر زمام امور آلمان را به دست گیرد. وی بعدا هم با هیتلر در زمینه تبادل نظر و پرسش و پاسخ همکاری کرد، اما در دادگاه فاتحان جنگ جهانی دوم محکوم نشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۹۶۵م:دوم نوامبر ۱۹۶۵ میلادی یک آمریکایی ۳۲ ساله به نام «نورمن موریسونNorman Morrison» که مخالف جنگ ویتنام بود و صدای اعتراضش موثر نمی افتاد در کنار ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون – در حاشیه جنوبی شهر واشنگتن) و زیر ساختمان دفتر مکنامارا وزیر دفاع وقت آمریکا خود را آتش زد و در میان شعله ها جان سپرد. وی پدر سه کودک بود که هنگام آتش زدن خود دختر یک ساله اش را در بغل داشت که پس از کشیدن کبریت اورا پایین گذارد. دو روز بود که در این محل تظاهرات ضد جنگ برگزار می شد و آمریکاییان به بیهودگی جنگ ویتنام و بکار بردن بمب ناپالم (اآتشزا) در آن اعتراض می کردند و این جنگ را غیر منصفانه می خواندند. موریسون یک کویکرمذهب (فرقه مسیحی معتقد به خلوص دین) متولد پنسیلوانیا و ساکن شهر بالتیمور ایالت مریلند بود. گفته شده است که موریسون دختر یک ساله اش "امیلی" را همراه برده بود تا به وی ظنین نشوند و بتواند خودرا به زیر دفتر مکنامارا برساند. وی با خود بک شیشه نفت هم به آنجا برده بود.

کار خود سوزی آمریکاییان معترض به جنگ ویتنام با مرگ نورمن موریسون پایان نیافت. نهم نوامبر (هفت روز بعد) یک آمریکایی ۲۷ ساله به نام«راجر لاپورت» که یک کاتولیک بود خودرا به نشانه مخالفت با ادامه جنگ ویتنام در مقر سازمان ملل (واقع در شهر نیویورک) آتش زد.

تکفارس

باید دانست که خود سوزی با هدف جلب توجه جهانیان به مخالفت با جنگ ویتنام، ازسال ۱۹۶۳ و شهر سایگون شروع شده بود. در ان سال یک روحانی بودایی در برابر چشم مردم و دوربین های فیلم و عکسبرداری خود را آتش زده و سوزانده بود.

سوم دسامبر سال ۱۹۶۵ شورای کلیساهای آمریکا به ادامه جنگ ویتنام اعتراض کرد و این اعتراضها به صورتهای مختلف ادامه یافت ازجمله در ۲۱ نوامبر سال ۱۹۶۵ در شهر نیویورک چهار جوان که به سربازی احضار شده بود اوراق احضاریه را در ملاء عام سوزاندند و به تدریج مخالف و تظاهرات به محوطه دانشگاههای آمریکا کشانده شد و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۱ آبان

۱۹۸۴م:دوم نوامبر سال ۱۹۸۴ بانو «ولما بارفیلدVelma barfield» ۵۲ ساله در زندان شهر رالی در ایالت کارولینای شمالی آمریکا به جرم چند قتل اعدام شد. این نخستین زنی بود که از سال ۱۹۶۲ تا آن زمان (ظرف ۲۲ سال) در آمریکا اعدام می شد.

ولما شوهر اول خود را با آتش زدن خانه کشته بود، ولی کسی به او ظنین نشده بود، دومین شوهرش را با خوراندن داروی تپش قلب نابود کرده بود، سومین شوهر را با قطع لوله ترمز اتومبیل از میان برده بود، بعدا پیرمرد ثروتمندی را که قرار بود با او که پرستارش شده بود ازدواج کند با افزودن داروی مرگ موش بر سوپ کشت و چون آخرین نامزد خود را هم با مرگ موش کشت، پزشک قانونی متوجه قضیه شد، و پلیس ولما را دستگیر و از او اعتراف گرفت.

ولما آخرین قربانی خود را با افزودن مرگ موش به چای شیرین کشته بود. ولما قبلا چندین نامه عاشقانه برای این مرد فرستاده بود که به دست پلیس افتاد. ممکن است که قربانیان ولما بیش از این چند باشند ولی چون او پس از هر قتل، ایالت محل سکونت خود را تغییر می داد، تحقیقات بیشتری صورت نگرفت. پیش از اجرای حکم اعدام، چند روانشناس با ولما مصاحبه کردند تا دلیل روانی کار او را به دست آورند ولی موفق به کشف انگیزه نشدند زیرا که ولما با آنان همکاری نمی کرد.

۲۰۰۸م:واژه «کوکتیل به معنای نوعی عصرانه» دوم نوامبر ۲۰۰۸ سیصد و ۳۲ساله شد. در این روز در سال ۱۷۷۶ مدیر یک رستوران شهر نیویورک که به او سفارش داده بودند رستوران را برای یک پذیرایی رسمی عصرانه آماده کند دست به ابتکار تازه ای زد و برای تزیین رستوران و ارضاء خاطر مهمانان از پرهای دم خروس استفاده کرد که به زبان انگلیسی «کاک تیل» گفته می شود و از آن روز این واژه بین المللی شده و جای واژه هایی را که مفهوم «مهمانی عصرانه» داشته گرفته است.

۲۰۰۳م:فیدل کاسترو رهبر وقت کوبا یکم نوامبر ۲۰۰۳ در دو اجتماع پی در پی در هاوانا تاکید کرد که به این نتیجه رسیده است که در زمینه اصلاحات اجتماعی هر کشور باید راه خودش را برود.

وی گفت که دنبال کردن مدل کشورهای دیگر ـ حتی مدل کوبا ـ ممکن است موفقیت آمیز نباشد، زیرا که هرکشور شرایط و تجربه ملی خاص خود را دارد و خودش راسا راهش را پیداکند.

یکی از دو اجتماعی که کاسترو این مطلب را در آن بیان داشت مربوط به کارشناسان علوم اجتماعی آمریکای لاتین بود.

takfars.ir

۲۰۰۳م:در جریان اشغال نظامی عراق، سربازان لشکر ۴ پیاده آمریکا سی و یکم اکتبر ۲۰۰۳ دهکده سه هزار و پانصد نفری زادگاه صدام حسین را با سیم خاردار و وسائل دیگر در حصار قرار داده بودند، زیرا گمان می کردند که از آنجا به حملات عراقی ها به نیروهای آمریکایی و عراقی های همدست آنان کمک می شود. این دهکده در ده کیلومتری جنوب تکریت قرار گرفته است.

۲۰۰۸م:دوم نوامبر ۲۰۰۸ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روزنامه های این کشور گزارش یکم نوامبر اسوشیتدپرس را نقل کرده بودند که بانو زیتونی اونیاگو عمه ۵۶ ساله باراک اوباما نامزد وقت حزب دمکرات به طور غیر قانونی در شهر بوستون آمریکا و در یک آپارتمان عمومی (دولتی) ویژه کم درآمدها زندگی می کند. اسوشیتدپرس نوشته بود: "عمه اوباما که چهار سال پیش (سال ۲۰۰۴) از کنیا به آمریکا آمده است برای ماندن در این کشور درخواست پناهندگی می کند ولی چون دلیل قانع کننده (که چرا نمی تواند در وطن خود زندگی کند) ارائه نمی دهد قاضی ویژه مهاجرت درخواست این بانوی کنیایی را رد می کند و به او مهلت می دهد که ظرف چند روز خاک آمریکا را ترک گوید که بانو زیتونی حکم قاضی را نادیده می گیرد، محل سکونت خودرا تغییر می دهد و در شهر بوستون به عنوان بیکار و نیازمند به دریافت کمک از شهرداری (اجاره خانه و …) می پردازد. گویا بانو زیتونی(دربرخی روزنامه ها: زیتون) به دعوت برادرزاده اش باراک اوباما (سناتور وقت ایلی نوی) وارد آمریکا شده است. «اوباما» گفته است که نمی دانسته «عمه زیتونی» به طور غیر قانونی در آمریکا زندگی می کند.".

در گزارش اسوشیتدپرس همچنین آمده بود که بانو زیتونی چند سال پیش در مهمانی سناتور شدن برادرزاده اش (اوباما) شرکت کرد و دو سال پیش (سال ۲۰۰۶) هم برای دیدن او به شیکاگو رفته بود.

شبکه های تلویزیونی (متعلق به کمپانی های بزرگ خارج از حرفه ژورنالیسم) جز شبکه فاکس نیوز که در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ (به دلایلی) از اوباما حمایت می کردند در شبانه روز اول مخابره خبر آنرا نقل نکردند، شاید برای این منظور که مبادا نظر برخی از رای دهندگان با دیدن عکس و خبر نسبت به اوباما تغییر کند.

پس از انتخاب اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، دیگر خبری درباره سرنوشت اقامت عمه زیتونی در این کشور انتشار نیافته است!. «اوباما» دارای هفت برادر و خواهر ناتنی در کنیا است.

۲۰۰۸م:یکم نوامبر ۲۰۰۸ یک دادیار فدرال در شهر بوستون خبر داد که بانو «دیان ویلکرسونDianne Wilkerson» سناتور ایالتی ماساچوست هنگام گرفتن رشوه نقدی در یک رستوران و پنهان کردن پولها در کرست (Bra) خود دستگیر شده است. از اظهارات این دادیار چنین بر می آید که درپی شایعه رشوه گیری این بانو سناتور، اف بی آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) مامور رسیدگی می شود و یکی از ماموران این سازمان در لباس یک ذینفع (بساز و بفروش ساختمان که ظاهرا در نظرداشت در اراضی دولتی خانه سازی کند) در رستوران محل ملاقات به بانو سناتور ویلکرسون که ۱۵ سال این مقام را داشت و تنها سناتور سیاهپوست سنای ایالتی ماساچوست بود رشوه می دهد و او این پول را در کرست (سینه بند) خود می گذارد که دستگیر و اسکناسها ضمیمه پرونده می شود. در یک مورد دیگر نیز یک مامور در لباس یک رستوراندار به این بانو سناتور رشوه نقدی می دهد تا اعمال نفوذ کند و برایش پروانه فروش مشروبات الکلی بگیرد. یک مامور اف بی آی از صحنه رشوه گیری با دوربینی که دیده نشود فیلمبرداری می کند.

به گفته دادیار، جمع رشوه های دریافتی (مشهود) این سناتور سیاهپوست بالع بر ۲۳ هزار دلار بود. این سناتور ایالتی که قبلا مشاور حقوقی و وکیل دادگستری بود همچنین متهم به تقلب در پرداخت مالیات شده بود. بانو ویلکرسون که خودرا برای یک دوره دیگر، نامزد سنای ایالت مشترک المنافع ماساچوست کرده بود پس از دستگیر شدن گفت که انصراف می دهد. وی تا زمان محاکمه با سپردن یک تامین ۵۰ هزاردلاری آزاد شد.

گفته شده بود که اگر شبکه های تلویزیونی سراسری آمریکا این خبر و فیلم اف بی آی را در پرایم تایم خود (مشروح اخبار شب) پخش کرده بودند ممکن بود که در ذهن هواداران «اوباما» سیاهپوست و نامزد وقت انتخابات ریاست جمهوری از حزب دمکرات تاثیر منفی می داشت.

۱۵۷۰: یک سونامی در دریای شمال امواجی به ارتفاع ۳۰ متر به وجود آورد و این امواج مناطق ساحلی هلند را ویران و هزار تا ۱۴۰۰ تن را در این منطقه کشتند و از آن پس کار دیوارکشی ساحلی این مناطق آغاز شد.

۱۷۸۳: پایان انقلاب استقلال آمریکا اعلام شد وارتش انقلاب و سازمانهای مربوط منحل شدند و قوه مقننه امریکا نظر به ایجاد یک ارتش با استخدام افراد داوطلب و نیز تاسیس دادگاههای عادی داد.

تک فارس آی آر

۱۹۱۴: روسیه به عثمانی اعلان جنگ داد. قسمتی از میدان جنگ دو کشور، ایران بود که قبلا هم اعلام بیطرفی کرده بود. عثمانی در جریان جنگ جهانی اول متحد آلمان بود که شکست خورد و از میان رفت و جمهوری ترکیه در اناتولی و گوشه ای از اروپا (منطقه استانبول) برجایش نشست.

۱۹۳۰: هایله سلاسیه امپراتور اتیوپی شد. وی که خودرا از نسل ملکه سبا (سبا = صبا مرکب از یمن، اریتره و اتیوپی) می دانست بعدا با کودتای کمونیستها برکنار و در ۱۹۷۵ درگذشت. او آخرین پادشاه کشور اتیوپی بود.

۱۹۶۴: شبکه تلویزیونی « سی بی اس » آمریکا تیم و باشگاه ورزشی « یانکیز » نیویورک را خریداری کرد . این نخستین بار بود که یک موسسه رسانه ای دارای تیم ورزشی حرفه ای ( دادن مسابقه به خاطر کسب درآمد ) می شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر