تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۱۹۶۲م:ساعت ۱۱ بعد از ظهر اول سپتامبر ۱۹۶۲ (دهم شهریور ۱۳۴۱) زمین لرزه شدیدی در منطقه بوئین زهرای قزوین روی داد که تهران را هم به لرزه درآورد. تلفات این زمین لرزه را ده تا بیست هزار کشته گزارش کرده اند. ۴۰ سال بعد بار دیگر زلزله سختی در همان محل روی داد که باز هم تلفات داشت، ولی به مراتب کمتر.

یکم سپتامبر ۱۹۲۳ (۳۹سال پیش از زلزله قزوین و در همان روز) یک زمین لرزه شدید ژاپن را تکان داده بود که بر اثر آن، تنها در مناطق توکیو و یوکوهاما بیش از یکصد هزار تن کشته شده بودند.

۱۹۵۲م:فرانسوا موریاک روزنامه نگار، نویسنده و شاعر شهیر فرانسوی و برنده جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۲ یکم سپتامبر سال ۱۹۷۰ در ۸۵ سالگی درگذشت. وی یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم اروپا بشمار آورده شده است. موریاک که از هواداران ناسیونالیسم دوگلی بود و بیوگرافی این سردار فرانسه را نوشت ۳۰ داستان، یک مجموعه شهر، چند نمایشنامه و تعدادی کتاب غیرداستانی از خود به یادگار باقی گذارده است. نخستین داستان او «دفترچه سیاه» عنوان داشت، سپس «بوسه ای برای لپر» و …. موریاک از مشوقان دادن استقلال به مستعمرات فرانسه و ایجاد جامعه فرانسه مرکب از آنها بود. موریاک تا آخرین روز حیات برای مطبوعات فرانسه مقاله می نوشت. وی بارها به مخاطبان روزنامه ها اندرز داده بود که روزنامه را به خاطر مطالب و محتوایش بخرند نه پرستیژ آن و وانمود کردن وابستگی فکری و یا سیاسی خود، از طریق قراردادن روزنامه در جیب و یا روی میز و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۷۰میلادی:اول سپتامبر سال ۷۰ میلادی نیروهای امپراتوری روم به فرماندهی تیتوس Titus پسر وسپاسیان Vespasian امپراتور وقت، شهر اورشلیم را پس از یک محاصره طولانی، جز برج جنوبی آن که هزار یهودی از آن دفاع می کردند متصرف شدند؛ ویران ساختند و قتل عام کردند. برج جنوبی هم هفتم سپتامبر سقوط کرد. در جریان تخریب اورشلیم، معابد یهود از بین رفت. مقاومت یهودیان در برابر سلطه رومیان چهار سال طول کشیده بود.

تکفارس آی آر

این شهر شش قرن و اندی پیش از آن نیز به دست بخت النصر امپراتور بابل ویران شده و باقیمانده ساکنانش به اسارت به بابل منتقل شده بودند که کوروش بزرگ بنیاد گذار ایران زمین پس از تصرف بابل آنان را به سال ۵۳۸ پیش از میلاد به زادگاه خود بازگردانید و به هزینه ایران شهرشان را از نو ساخت . کوروش به هزینه ایران بنادر فنیقی صیدا و صور( در لبنان امروز ) را که بابلی ها ویران ساخته بودند باز سازی کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۷۵م:کار نگارش جزئیات ویرانی دوم اورشلیم را «فلابیوس ژوزفوس» مورخ یهودی که در آغاز جنگ از اعضای مقاومت بود در سال ۷۵ میلادی به پایان رسانید که موجود است. جنگ هنگامی آغاز شده بود که وسپاسیان فرماندار متصرفات روم در شرق مدیترانه بود و با بلاش شاه اشکانی ایران مناسبات حسنه داشت، به گونه ای که در سال ۶۹ میلادی پس از درگذشت امپراتور روم هنگامی که جمعی از افسران رومی وی را به عنوان نامزد خود به سنای این کشور معرفی کردند وسپاسیان به بلاش پیغام فرستاد که چون در شهر «رم» شهرت چشمگیر ندارد ممکن است در صورت رای مثبت سنا، انتخاب او با مخالفت پاره ای از ژنرالها رو به رو شود و از او خواست که در این صورت به وی کمک کند که حقش را بگیرد و بلاش موضوع را به سنای ایران (مهستان) احاله کرد و سنای ایران تصویب کرد که در صورت درخواست وسپاسیان چهل هزار سوار کماندار که پیاده روم حریف آن نبود به کمک او برود، ولی وسپاسیان پس از رای سنای روم در جلسه مورخ ۲۱ دسامبر ۶۹ میلادی، با مقاومت رو به رو نشد که به کمک ایران نیاز پیدا کند. با وجود این، توسط پسر خود تیتوس نامه تشکر آمیز به مهستان فرستاد. تیتوس در ۱۹ سپتامبر سال ۸۱ میلادی از بیماری طاعون درگذشت.

۱۸۷۰م:ناپلئون سوم (لویی ناپلئون) پادشاه وقت فرانسه پس از این که نیروهایش در جنگ «سدان» از آلمانی ها شکست خوردند، اول سپتامبر ۱۸۷۰ میلادی تسلیم ویلهلم اول شاه پروس شد. ویلهلم که ارتش او بعدا تا پاریس پیش رفتند در «ورسای» خود را امپراتور همه آلمانی ها اعلام کرد و به این ترتیب، نقشه بیسمارک برای تامین وحدت آلمان با سه جنگ محدود عملی شد و رایش دوم پا به عرصه وجود گذارد.

در جنگ آلمان و فرانسه عده نیروهای فرانسه ۲۳۵ هزار و شمار نیروهای آلمان ۳۸۰ هزار بود و از استعداد رزمی بیشتری نیز برخوردار بودند. مردم شهر پاریس با وجود تسلیم شدن پادشاه فرانسه، دست به یک مقاومت جانانه زدند که خود تاریخ جالبی دارد و در زمان خود در این سایت آمده است.

www.takfars.ir

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۱۹۳۹م:جنگ جهانی دوم در یکم سپتامبر سال ۱۹۳۹(۶۹ سال پیش، روزی چون امروز) با حمله نظامی آلمان به لهستان آغاز شد. این جنگ تا یکمین هفته ماه مه سال ۱۹۴۵ در اروپا و تا نیمه آگوست همین سال در خاور دور ادامه یافت و مسکو و واشنگتن را دو آقای جهان کرد و ….

جنگ، ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه بامداد یکم سپتامبر آغاز شد و همان روز تا اواخر شب، نیروهای آلمان دانتزیک (گدانسک) را که طبق قراردادهای پایان جنگ جهانی اول، توسط فاتحان از آلمان جدا و به لهستان واگذار شده بود پس گرفتند. حمله نظامی آلمان به لهستان، یک هفته پس از انعقاد پیمان عدم تجاوز آلمان و شوروی آغاز شده بود که اگر آلمان سال بعد این پیمان را نقض نکرده بود، جهان در کنترل این دو قدرت (مسکو و برلین) قرار می گرفت. متعاقب این حمله، سوم سپتامبر انگلستان و دومینیونهایش (استرالیا، نیوزلاند و …) و سپس کانادا و افریقای جنوبی به آلمان اعلان جنگ دادند. فرانسه سوم سپتامبر و شش ساعت بعد از انگلستان به آلمان اعلان جنگ داد ولی جنگ دو کشور از ششم اکتبر آغاز شد. شوروی و اسلواکی نیز از هفدهم سپتامبر به لهستان حمله ور شدند و باقیمانده ارتش لهستان که از برابر آلمان عقب نشینی کرده بود مجبور به خروج از وطن شد و به رومانی و مجارستان پناه برد. لهستان ۳۶ روز پس از آغاز حمله به زانو درآمد و میان روسیه و آلمان قسمت شد. در جریان جنگ جهانی دوم، لهستان بیش از ۲۰ درصد نفوس خود را از دست داد. لهستان اسلاوتبار قبلا هم قرنها در کنترل روسیه بود و در سال ۱۹۴۴، بازهم این نظامیان روس بودند که آن را از دست آلمان خارج ساختند که تا اواخر دهه ۱۹۸۰ متحد روسیه بود و عضو بلوک شرق. چند سال پس از انحلال بلوک شرق که با غفلت گورباچف صورت گرفت، لهستان به عضویت اتحادیه نظامی غرب، «ناتو» درآمد و در آگوست ۲۰۰۸ (از فرصتی که مسئله گرجستان به دست داده بود استفاده کرد) به آمریکا اجازه داد که در خاک آن کشور پایگاه ضد موشکی و رهگیری مستقر سازد (که تردید نیست عملی برضد روسیه است، نه آنطور که عنوان شده با هدف جلوگیری از رسیدن موشکهای ایران به شرق آمریکا و نیز انگلستان). دولت لهستان با دادن این مجوز باردیگر خودرا در معرض حمله ارتش روسیه قرارداده است، ازنوع تعرض نظامی ژنرال پاسکویچ در نیمه اول قرن نوزدهم که بسیار خشونت آمیز بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۱۹۶۹م:دسته ای از افسران جوان لیبی به رهبری معمر قذافی یکم سپتامبر ۱۹۶۹ بر ضد ملک ادریس سنوسی پادشاه لیبی که در سفر خارج بود بپاخاستند و او را برکنار کردند. این گروه که تحت تاثیر افکار ناسیونالیستی جمال عبدالناصر قرار گرفته بودند بعدا بر شعارهای خود سوسیالیسم اسلامی، اختیارات تنها از آن مردم است و … را افزودند. قذافی که از آن زمان تاکنون عملا رهبری جماهیریه لیبی را برعهده دارد سمت رسمی نپذیرفته است.

لیبی پس از شکست ایتالیا در جنگ جهانی دوم، زیر نظر انگلستان بود که بعدا این دولت اختیاراتش را به ملک ادریس واگذار کرده بود. دولت آمریکا در آغاز کار به صورتی ناآشگار از انقلاب لیبی حمایت می کرد ولی از زمانی که قذافی نگاه خودرا به سوی مسکو برگردانید و پایگاه هوایی آمریکا را در آن کشور برچید با او درافتاد و از آن پس معارضه دو کشور آغاز شد. در دهه ۱۹۸۰ دولت آمریکا لیبی را متهم به تلاش برای تولید سلاحهای کشتار جمعی (شیمیایی و اتمی) کرد و با یافتن بهانه، به آن کشور حمله هوایی و دریایی برد. این معارضه تا همین اواخر ادامه داشت که اخیرا دو دولت به سازش هایی دست یافته اند و …. در سی و نهمین سالروز انقلاب لیبی (یکم سپتامبر ۲۰۰۸)، برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا که از روز پیش از آن در بنغازی (لیبی) بود در ملاقات با قذافی و امضای چند قرارداد حاضر شد که غرامت اشغال نظامی لیبی توسط ایتالیای موسولینی را بپردازد. این غرامت معادل پنج میلیارد دلار است که به اقساط ۲۵ ساله و به صورت سرمایه گذاری پرداخت خواهد شد. موسولینی که در اندیشه احیاء امپراتوری روم بود، پیش از جنگ جهانی دوم لیبی را متصرف شده بود. لیبی در طول امپراتوری باستانی رومیان «کارتاژ» نامیده می شد و بیشتر اوقات درکنترل روم بود. هانیبال از کارتاژ بپاخاست و روم را تسخیر کرد. یکی از پسران قذافی نام خود را به هانیبال تغییر داده است. پرداخت غرامت به لیبی، درعین حال راه را برای طرح دعاوی سایر کشورها که اشغال نظامی شده بودند بازکرده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۲۰۰۳م:غرق یک زیر دریایی اتمی دیگر روسیه در آخرین روز اوت ۲۰۰۳ که ضمن این رویداد ۹ تن جان باختند نشان داد که بی اعتنایی روسها در کارهای دولتی که از زمان فروپاشی شوروی آغاز شده بود تا آن روز ادامه داشت. زیر دریایی ۴۰ ساله «ک ـ ۱۵۱» که برای اوراق شدن با یدک کش از پایگاهش در منطقه «برینگ» خارج می شد به دلیل عدم رعایت اصول و قواعد یدک کشی دریایی و بی دقتی کارکنان مربوط غرق شد و از خدمه آن تنها یک نفر زنده ماند و خطر آلودگی محیط نیز وجود داشت. چندی پیش هم زیردریایی اتمی «کورسک» به سبب بی مبالاتی غرق شده بود. همان زمان گفته شده بود که اخراج فرماندهان و یا منع یدک کردن کشتی های نظامی از رده خارج شده، تا زمانی که روانشناسی کارکنان اصلاح نشود مانع ادامه این حوادث نخواهد شد. برخی از افسران بازنشسته روسیه گفته بودند: آیا مقامات میهن ما (روسیه) می دانند که در آمریکا هنوز کشتی های نظامی بازنشسته دوران جنگ جهانی دوم را برای روز مبادا نگهداری می کنند؟. این وسائلی که نام «قراضه» بر آنها نهاده اند و روزگاری مایه غرور مردم شوروی بودند از سرمایه های ملی روسها هستند که خود را از رفاه محروم ساختند تا این وسائل ساخته شود و به آنان غرور بخشد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۲۰۰۳م:در پی افزایش مرگ و میر از گرما در فرانسه که جمع تلفات آن در اوت ۲۰۰۳ به ۱۲ هزار تن رسید؛ از « ژان فرانسوا ماتی» وزیر بهداری وقت فرانسه خواسته شده بود که کناره گیری کند، زیرا که سرعت مقابله او با این وضعیت کافی نبود. در آن زمان«گزارش خلاف واقع دادن» هم بر اتهامات این وزیر اضافه شده است. وی در زمانی که عده مردگان از گرما از یازده هزار نفر تجاوز کرده بود گفته بود که تنها ۱۵۰۰ تا سه هزار نفر مرده اند!. او اول سپتامبر ۲۰۰۳ در حالی که بازهم گزارش از مرگ و میر از گرما می رسید گفت که کناره گیری نمی کند!.

تک فارس

۲۰۰۴م:یکم سپتامبر ۲۰۰۴ چند چچنی مسلح در شهر بسلان Beslan در Ossetia اوستیای شمالی (جنوب روسیه) وارد ساختمان یک مجتمع آموزشی شدند و دانش آموزان، معلمان و پدران و مادران دانش آموزان را در تالار مجتمع به گروگان گرفتند. اول سپتامبر روز گشایش مدارس (آغاز سال تحصیلی) در روسیه است و "روز دانش" نام دارد. به همین جهت پدر و مادر دانش آموز نیز با او به مدرسه می رود تا در مراسم نخستین روز سال تحصیلی شرکت کند.

این گروگانگیری به خشومت انجامید و با ورود پلیس روسیه به داخل تالار و انفجار و تیراندازی طرفین ۳۸۵ تن کشته و ۷۸۵ نفر دیگر مجروح شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ شهریور

۱۶۸۷: هنری مور Henry More فیلسوف انگلیسی که از فلاسفه نئو پلیتونیک (افلاتونی نوین) بود در ۷۳ سالگی درگذشت.

۱۷۱۵: لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه که ۷۲ سال سلطان این کشور بود درگذشت. دوران سلطنت او بیش از هرپادشاه دیگر اروپا طول کشیده بود. او موفق شد که به حکومت فئودالها (اشراف) در فرانسه پایان دهد و قدرت را در پایتخت متمرکز سازد. از وقایع دوران سلطنت او یکی هم امضای یک پیمان دوستی با ایران (دولت صفویه) بود.

۱۹۵۱: آمریکا، استرالیا و نیوزیلند یک پیمان دفاع مشترک امضا کردند که به آنزوس ANZUS معروف شده است.

۱۹۱۴: شهر سن پترزبورگ روسیه به پتروگراد تغییر نام داد. نام این شهر بعدا لنینگراد شد که پس از فروپاشی شوروی به نام نخست خود سن پترزبورگ بازگشت داده شده است. این شهر به دست پتر یکم، تزار روسیه ساخته شده است.

۱۹۸۳: نیروی هوایی شوروی یک هواپیمای مسافربر خطوط هوایی کره جنوبی را که در مسیر خود از آمریکا به کره وارد قلمرو شوروی شده بود سرنگون ساخت. در این رویداد ۲۶۹ تن سرنشینان این هواپیما (پرواز ۰۰۷) کشته شدند. لاورنس مک دونالد عضو کنگره آمریکا یکی از مسافران این هواپیما بود.

۱۹۹۱: ازبکستان از شوروی جدا شد و اعلام استقلال کرد. بنابراین، یکم سپتامبر روز ملی جمهوری ازبکستان است.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر