تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۳۱۴ش:رضا شاه دهم آذر ماه ۱۳۱۴ به گونه ای غیر منتظره ، محمدعلی فروغی را متهم به مساعدت و حمایت از بستگان کرد که شهرت سوء استفاده از مقام و منزلت او را داشتند و از نخست وزیری برکنار ساخت و یکی از آن افراد هم که متهم به چنین سوء استفاده ای شده بود چند روز بعد اعدام شد. پس از برکناری فروغی، رضا شاه تلاش برای دور ساختن تدریجی ایران از نفوذ انگلستان را آغاز کرد.

تاریخ وطن از آغاز دوران قاجارها سوژه های بسیار برای تحقیق دارد که روی آنها آن طور که باید کار نشده است. باز شدن هرکدام از این پرونده ها پر است از حقایق تلخ و آگاهی از آنها چشم و گوش را باز و مانع از تکرار خواهد شد و یکی از این سوژه ها دنبال کردن کارهای فروغی است که مردی سیاسی ـ فرهنگی بود.

فروغی که در کابینه مهدی قلی هدایت (مخبرالسلطنه) وزیر امور خارجه بود در سال ۱۳۱۲ پس از کناره گیری هدایت، نخست وزیر ایران شده بود. در زمان نخست وزیری هدایت بود که قانون تمدید قرارداد نفت با انگلستان تصویب شده بود . کناره گیری هدایت به خواست رضا شاه و سه ماه پس از تصویب تمدید قرارداد نفت صورت گرفته بود . تمدید قرارداد نفت موسوم به قانون سال ۱۹۳۳ از قوانین ننگین و خیانت آلود ایران بشمار می رود زیرا که به موجب آن ، مدت و منطقه مشمول قرارداد افزایش یافته بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۹۴۳م:سران آمریکا ، شوروی و انگلستان اول دسامبر سال ۱۹۴۳ به مذاکرات مهم چهار روزه خود در تهران پایان دادند . آنان ژنرال دوگل رهبر فرانسه آزاد را به این کنفرانس دعوت نکرده بودند زیراکه میان دوگل و چرچیل صمیمیت قلبی وجود نداشت. دوگل سال بعد ، در آذرماه ، به تنهایی از تهران و مسکو دیدن کرد .

تکفارس آی آر

در کنفرانس تهران ، رهبران آمریکا و انگلستان تسلیم نظر استالین شدند که در ماه مه آینده در غرب، یک جبهه زمینی مشترک بر ضد آلمان به وجود آورند تا از فشار آلمان در جبهه شرق ( شوروی )کاسته شود . اصرارچرچیل به تقسیم آلمان پس از جنگ و دادن قسمتی از آن به لهستان پذیرفته شد و با خواست استالین که اسلاوهای اروپا ( ازلهستان تا یوگوسلاوی ) در حیطه نفوذ شوروی قرار گیرند موافقت شد و استالین به روزولت قول داد که پس از پایان کار آلمان، در خاور دور برضد ژاپن وارد جنگ شود تا بارجنگی آمریکا در آن منطقه کاهش یابد.

« تاریخ » نشان داد که اجرای آن قسمت از تصمیمات کنفرانس تهران که مربوط به منطقه اسلاو نشین بود ، پس از جنگ با کارشکنی آمریکا و انگلستان رو به رو شد و چرچیل شوروی را کشور« پشت پرده آهنین» لقب داد و ترومن تصمیم به محاصره و در قفس انداختن آن گرفت ، یوگوسلاوی را تحریک به خروج از دائره نفود استالین کردند و به این سان جنگ سرد دوبلوک آغاز شد و بر ضد هم دست به تشکیل اتحادیه های نظامی زدند و جنگهای منطقه ای راه انداختند و این ماجرا ۴۵ سال طول کشید که سرانجام با کمک شواردنادزه وزیر امورخارجه دولت گورباچف به سود غرب پایان یافت و نه تنها بلوک شرق بلکه شوروی هم از میان رفت و اینک دولتهای «کشورهای سابق بلوک شرق و برخی ازاعضای شوروی منحله » در آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو هستند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۳۳۱ش:دهم آذر ۱۳۳۱ جلسه نهایی بررسی لایحه قانونی مطبوعات در خانه دکتر مصدق رئیس دولت وقت و با حضور او تشکیل شد، سه ساعت طول کشید و ایرادهای وارده برطرف گردید.

این ضابطه پس از براندازی ۲۸ مرداد ابطال و دو سال بعد از آن (سال ۱۳۳۴) یک قانون «محدود کننده» مطبوعات جایش را گرفت که این قانون هم در سال ۱۳۵۸ توسط شورای انقلاب لغو شد.

www.takfars.ir

طبق ضابطه آذر ماه ۱۳۳۱ جامعه مطبوعات ایران موظف شده بود که با تشکیل انجمن، خود بر کار نشریات از نظر خروج از دایره حرفه، نزاکت، اخلاقیات و عفت قلم نظارت کند، اخطار دهد و در صورت بی اعتنایی به اخطار، طرد کند. این لایحه قانونی ۴۷ ماده ای که با امضای دکتر مصدق (که اختیار اجرای موقت لوایح خود را داشت) از ۱۲ آذر به اجرا در آمده بود چون با توجه به اصول آزادی فکر و بیان تنظیم شده بود در تاریخ ژورنالیسم ایران به عنوان بهترین ضابطه مطبوعاتی توصیف شده است. در این لایحه قانونی رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی بدون حضور هیات منصفه منع، و «نشریه عمومی» تعریف شده بود و در آن، شرایط قبلی در مورد متقاضی پروانه، جز داشتن حداقل ۳۰ سال سن، سواد کافی (که به تفسیر کارشناسان معاصر، منظور: سواد روزنامه نگاری بود)، نداشتن محکومیت قطعی ارتکاب جرائم عمومی و داشتن بنیه مالی برای شش ماه انتشار نشریه حذف و امور مطبوعات از وزارت فرهنگ جدا و به وزارت کشور واگذار شده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۲۰۰۳م:در نوامبر ۲۰۰۳ دردانشگاه «نورث ایسترن» آمریکا سمیناری به منظور بررسی و چگونگی انجام و نتایج کودتای آگوست ۱۹۵۳ایران (۲۸ امرداد) و کودتای سال ۱۹۵۴ گواتمالا (۱۰ ماه پس از ۲۸ امرداد) برپا شده بود. ماحصل بحث های این سمینار این بود که دولت آمریکا مآلا به هدف خود که برقراری ثبات همراه با هواداری از این کشور باشد نرسید و با این که دولت وقت آمریکا با اعزام نیکسون به تهران به شاه گوشزد کرده بود که «ثبات» بدون رعایت حقوق آحاد مردم، اعتدال و حرکت به سوی دمکراسی به وجود نمی آید، وی به دیکتاتوری که زاینده ستمکاری و فساد اداری است ادامه داد. بااینکه دولتهای بعدی آمریکا به انتقال این اندرز ها ادامه دادند بازهم به گوش شاه فرو نرفت و بالاخره کارتر از او سلب امید کرد و ….

۱۹۵۹م:یکم دسامبر سال ۱۹۵۹ (دهم آذر ۱۳۳۸) ژنرال عبدالکریم قاسم رئیس دولت وقت عراق نسبت به یک منطقه مرزی ایران در خوزستان ادعای ارضی کرد. این نخستین بار بود که یک رئیس دولت عراق ـ در آن تاریخ یک کشور ۲۷ ساله ـ علنا چنین ادعایی کرده بود. وی در ژوئیه سال ۱۹۵۸ با یک کودتا ی نظامی خونین به نظام سلطنتی کوتاه مدت در عراق که ساخته و پرداخته انگلستان بود پایان داده بود. برخلاف تصوری که اوایل کودتا می رفت، قاسم یک نظامی مارکسیست بود نه ناصریست (ناسیونالیست عرب)، که سریعا هم به عضویت عراق در پیمان بغداد (بعدا: سنتو) پایان داد.

ادعای قاسم سبب شد که دولت وقت ایران به واحدهای لشکر خوزستان و تیپ زرهی قزوین آماده باش دهد و از پادگانهای دیگر به خوزستان نیروی تقویتی بفرستد و دولت عراق را متقابلا متهم به نقض قرارداد سال ۱۹۳۷ کند. همزمان، رادیو ایران اقدام به «ورق زدن تاریخ» کرد و نشان داد سرزمینی که اینک عراق نامیده می شود ۱۲ قرن جزیی از خاک ایران بود و واژه اراک (عراق) فارسی ساسانی به معنای جلگه کم ارتفاع (لو ـ لاند) است که به بین النهرین (اراضی میان فرات و دجله) اطلاق می شد و یک استان ایران بود ـ استانی که پایتخت (تیسفون ـ مدائن) را شامل می شد. بعدا هم در دوران اسلامی ـ از بوئیان تا زندیه ـ عراق عمدتا توسط ایران اداره می شد و …. مرزهای عراق با ایران را انگلیسی ها در طول حاکمیتشان بر عراق تعیین کرده اند و احتمالا با سوء نیّت، قواعد بین المللی رودهای مرزی و تالوگ (خط القعر) شط العرب را نادیده گرفته بودند و برای دو کشور مسئله ساخته بودند تا نه تنها مانع یک دوستی پایدار میان آنها شوند بلکه در جهت سیاستهای خود از آن استفاده های بعدی ببرند. توافق دو دولت در مذاکرات الجزایر در سال ۱۹۷۵ تا حدّی به این مسائل پایان داد که صدام حسین که خود طرف عراقی در این مذاکرات بود در سال ۱۹۸۰ آن را ابطال کرد و در سپتامبر همین سال با ایران وارد جنگ شد ولی کاری از پیش نبرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۲۰۰۸م:۶۳ سال! ـ دو نسل ـ پس از سقوط برلین، خودکشی هیتلر و اشغال نظامی آلمان، اواخر نوامبر ۲۰۰۸ در این کشور یک فیلم سینمایی روی اکران آمده بود که تجاوز به عنف نظامیان دولتهای متحد را به زنان آلمانی نشان می داد. تولید کننده این فیلم سینمایی از میان نظامیان چهار کشور فاتح آلمان، تنها دوربین را متوجه روسها کرده بود ـ تنها کشوری که نظامیانش خاک آلمان را ترک گفته اند. روسها یک چهارم آلمان را در کنترل داشتند و مردم این قسمت که بانو «آنگلا مرکل» صدر اعظم راستگرای آلمان هم از آنجا برخاسته است تاکنون سخنی از تجاوز به عنف نگفته بودند، حتی در ۱۹ سالی که از تامین وحدت آلمان گذشته بود. در این فیلم اشاره به تلفات ۲۷ میلیونی روسها از تعرض ارتش هیتلر به کشورشان و تجاوز به عنف نظامیان آلمانی به زنان ملل مغلوب نشده است و به این ترتیب «تبلیغات هالیوودی پس از جنگ جهانی دوم»، تازه به اتحادیه اروپا منتقل شده است!. این فیلم، یکبار دیگر خیانت سران وقت کرملین (از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۸) را عیان می سازد که چرا غفلت کردند و دستاوردخون ۲۷ میلیون اتباع شوروی را رها ساختند که ناتو و اتحادیه اروپا جایشان را پر کنند، برایشان انقلاب مخملی و فیلم تجاوز به عنف بسازند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۹۱۹م:یکم دسامبر سال ۱۹۱۹ روز انتشار اندیشه «نافرمانی مسالمت آمیز = مبارزه منفی» مهاتما گاندی (به صورت مکتوب) است که آن را به منظور رسیدن به هدف سیاسی ابتکار کرده است. وی این روش مبارزه را از ششم نوامبر سال ۱۹۱۳ به آزمایش گذارده بود و در این روز برپایه آن نخستین راهپیمایی گسترده را در افریقای جنوبی برگزار کرده بود.

گاندی که در اکتبر سال ۱۸۶۹ متولد و سی ام ژانویه سال ۱۹۴۸ مقتول شد و فارغ التحصیل رشته حقوق از انگلستان بود در مقدمه این نظریه خود نوشته است که تا مردم از یک جنبش حمایت صادقانه نکنند به پیروزی نخواهد رسید.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۲۰۰۸م:در نهمین روز از بحران انتخابات اوکراین (۳۰ نوامبر ۲۰۰۴ ) که سایر اخبار جهان را همچنان تحت الشعاع قرار داده بود از اشاره کوچما رئیس جمهور وقت آن کشور که روزهای آخر زمامداری را می گذراند سوء استفاده بسیار شده بود. وی در خلال مطلبی گفته بود که به خاطر حفظ تمامیت اوکراین و آرامش، تجدید انتخابات پیشنهاد بدی نیست. ما نباید بگذاریم که اوکراین به دو بخش تقسیم و تجزیه شود.

خبرگزاری هایی که منبع اخبار رسانه ها در اکناف جهان هستند این اظهار "کوچما" را بدون توجه به این که وی قبلا برنده شدن یانوکوویچ – نخست وزیر کشوررا در انتخابات رسما تایید کرده بود، به عنوان تصمیم رسمی و قطعی وی مخابره کرده و بسیاری از روزنامه ها به استناد گزارش این خبرگزاری ها تیتر زده بودند که کوچما با تجدید انتخابات موافقت کرد. این تحریف های رسانه ای نیز بخشی از برنامه "انقلاب مخملی = نارنجی رنگ" بلوک غرب در برخی از سرزمین های شوروی سابق بود.

۱۹۹۱م:در دسامبر ۱۹۹۱ به تصمیم سه نفر، بوریس یلتسین، لئونید کراوچوک ( از اوکراین ) و رئیس جمهور وقت بلاروس، اتحاد شوروی بدون انجام رفراندم و یا مصوبه پارلمان کل منحل شد و اوکراین هم در چارچوب جامعه مشترک المنافع استقلال کامل یافت، ولی اوکراینی ها ساکن جنوب و شرق رود دنیپر که این کشور را به دو قسمت کرده است همچنان متمایل به روسیه هستند و زبان و آداب روسی خود را حفظ کرده اند و اتحاد با روسیه را بر نزدیکی به غرب ترجیح می دهند. در اوکراین ۲۳۲ هزار مایل مربعی، قسمتهای شرقی و جنوبی صنعتی و ثروتمندترند. در عهد شوروی بسیاری از رهبران آن اتحادیه از جمله برژنف، اوکراینی بودند.

۱۸۱۴م:یک روزنامه لندن با استفاده از اختراع دو آلمانی به نام کونیگ و بائور از یکم دسامبر ۱۸۱۴ کار چاپ عادی و روزمره خودرا با ماشین خودکار و با استفاده از قوه بخار آغاز کرد که رویدادی بزرگ در تاریخ روزنامه نگاری بشمار می رود زیرا که از آن پس ظرفیت و سرعت چاپ افزایش، هزینه تولید روزنامه کاهش و مطبوعات با بهای ارزانتر عرضه شدند و عامه مردم استطاعت خرید آنها را به دست آوردند. این روزنامه چاپ لندن چهار روز پیش از آن ماشین خودکار ساخت کونیک و بائور را با چاپ چند نسخه نمونه آزمایش کرده بود. قبلا با نیروی کارگر ماشین های چاپ مورد استفاده بودند.

در سال ۲۰۰۷ و در سالروز خودکار شدن چاپ روزنامه دو گزارش رسمی نومید کننده انتشار یافته بود. یکی کاهش هفت درصدی آگهی های روزنامه ها بویزه آگهی های کوتاه کلاسه شده (معروف به نیازمندی ها) و دیگری پایین آمدن تیراژها به میزان ۳ و نیم درصد بود. کاهش آگهی ها به علت انتشار آنها در اینترنت، درحاشیه مطالب سرچ انجین ها و وبسایت ها و نیزگسترش وبسایت های معامله گری (ای ـ بی و …) اعلام شده بود. سبب کاهش تیراژها توجه مخاطبان اخبار مطلق (نه تفسیر، مقاله، فیچر و حاشیه) به سرچ انجین های فعال در اینترنت گزارش شده بود که سریعتر، آسانتر و رایگان اخبار را می یابند و می خوانند.

سی ام نوامبر ۲۰۰۹ و چند ساعت به ۱۹۵ ساله شدن بکارگیری ماشین چاپ خودکار، آژانس آمریکایی کنترل تیراژها اعلام کرد که در شش ماه منتهی به سی ام سپتامبر ۲۰۰۹، تیراژ روزنامه های آمریکا ده و شش دهم درصد نسبت مدت مشابه سال پیش (سال ۲۰۰۸) کاهش داشته زیرا که این روزنامه ها موفق نشده اند خودرا با شرایط عصر اینترنت کاملا تطبیق دهند، ارتباط دائمی خودرا با مخاطبان از طریق کسب نظر آنان برقرار و خواست مخاطبان را در تهیه و تنظیم مطالب مراعات کنند. به علاوه، ظرف دو سال گذشته وبسایت های خبری تا پنج و سه دهم برابر افزایش یافته اند.

۱۳۴۱ش:امروز زادروز داود صفایی است، روزنامه نگاری که تهیه خبر از مردم (به جای اطلاعیه های دولتی) را ترجیح می دهد. صفایی دهم آذر ماه ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمده و کار در حرفه روزنامه نگاری را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده و به موازات آن، از سال ۱۳۷۸ در دانشگاه هم تدریس می کند. تز دکترای داود صفایی نیز در زمینه تخصص خود اوست و «خشونت و مطبوعات» عنوان دارد. صفایی کوشیده است که در تز خود، تاثیر این دو پدیده را بر یکدیگر و اثر آن بر جامعه را به اثبات برساند.

صفایی روزنامه نگاری را از «هفته نامه حوادث» آغاز کرد و از سال ۱۳۷۳ در تحریریه روزنامه «ایران» بکار پرداخت. وی تهیه خبر از سازمانهای دولتی را که به او پیشنهاد شده بود نپذیرفت و در میز حوادث شهری بکار ادامه داد تا تماس او تنها با مردم و مشکلات روزمره آنان باشد. صفایی این ناهنجاری ها را به صورتی تنظیم و منعکس می کرد که آموزنده باشند و مردم از ضعف دیگران برای اصلاح خود پند بگیرند و دولت نیز متوجه دشواری های جامعه شود و راه حل بیابد.

صفایی در پوشش اخبار حوادث تهران، مطالب جنایی و جریان محاکمات قضایی به آن چنان مهارتی دست یافت که دبیر میز حوادث روزنامه ایران شد. وی که در طول کار حادثه نویسی و مطالب مربوط به درون جامعه، به اهمیت تصویر و نفوذ آن پی برده بود؛ به موازات تهیه اخبار برای چاپ، به تولید گزارشهای مصور (عکس ثابت و متحرک) که اصطلاحا «فیلم مستند» هم خوانده می شوند پرداخت و در این زمینه نیز پیشرفت چشمگیر کرد؛ به گونه ای که از او خواستند که در دانشگاه «خبرنگاری عکس» تدریس کند و به دانشجویان بیآموزد که چگونه با دوربین بنویسند و عکس خبری را طوری تهیه کنند که خود آن، داستان را بیان دارد. از میان کارهای مصور صفایی، فیلم مستند «لاله و لادن» دوقلوی های به هم چسبیده معروفتر است و این، تنها فیلم کامل مربوط به این دو خواهر است که چندی بعد در جریان عمل جراحی در سنگاپور فوت شدند.

T A K F A R S

صفایی در عین حال از مروجان روزنامه نگاری «Investigative» است و در زمینه تهیه گزارش های «In – Depth» نمونه های فراوان دارد ازجمله گزارش دختری که در طفولیت در جنوب تهران رها شده بود و یک خانواده سوئدی او را به فرزندی پذیرفته به آن کشور برده نام کریستین بر او نهاده و این دختر پس از ۴۰ سال به ایران آمد و پدرو مادر بیولوژیک خود را پیدا کرد و …. صفایی مدتی نیز با یک خبرگزاری داخلی همکاری داشت.

صفایی که همچنان به تدریس روزنامه نگاری در دانشگاه ادامه می دهد تصمیم دارد همانند همه حادثه نگاران، کار داستان نگاری را هم بر فعالیت های خود بیافزاید و به علاوه، ناشر کتاب شود زیرا بر این باوراست جامعه ای که در آن توجه بیشتری به نشر کتاب و کتاب خوانی باشد متمدن تر است و نشر کتاب شغلی است شریف.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۹۱۹م:لیدی نانسی آستور Lady Nansy Astor یکم دسامبر ۱۹۱۹ به عنوان نخستین عضو زن مجلس نمایندگان انگلستان سوگند یاد کرد. وی که در آمریکا به دنیا آمده و بعدا به دلیل ازدواج تابعیت انگلستان را پذیرفته بود تا سال ۱۹۴۵ کرسی خود را در مجلس انگلستان حفظ کرد. بانو آستور که زنی ثروتمندبود در سال ۱۹۶۴ در ۸۵ سالگی درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۹۴۱م:هیرو هیتو امپراتور ژاپن یکم دسامبر سال ۱۹۴۱ و سه روز پس از اینکه دولت آمریکا همه موافقتنامه های بازرگانی خودرا با ژاپن لغو کرد دستور صدور اعلان جنگ به آمریکا را امضاء کرد، اما تا هفتم دسامبر که ناوگان ژاپن به پایگاه نظامی آمریکا در پرل هابور (هاوایی) شبیخون زد محرمانه مانده بود و یک روز پس از این شبیخون به دولت آمریکا ابلاغ شد. در این شبیخون به پایگاه پرل هاربور شدیدا آسیب وارد آمد و آمریکا تلفات سنگین متحمل شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۹۴۳م:دولت درتبعید «آزادهند Azad Hind » به ریاست چاندرا بوز Subhas Chandra Bose (ملقب به Netaji به معنای رهبر) که ۲۱ اکتبر ۱۹۴۳ تصمیم به انتقال از سنگاپور گرفته بود از یکم دسامبر این سال در جزیره ادامان (Andaman and Nicobar) واقع در خلیج بنگال استقرار یافت. ریاست ستاد ارتش این دولت را «سرلشکر محمدزمان کیانی» برعهده داشت. آزادهند (عنوان دولت درتبعید به همین صورت ـ بدون فاصله میان دو کلمه ـ نوشته می شود که موسس این دولت واژه پارسی «آزاد» را بکار برده بود).

این دولت که از زمان ایجاد در سنگاپور به دولت انگلستان و متحدانش ازجمله آمریکا اعلان جنگ داده بود ارتش ۵۵ هزار نفری خود موسوم به «آزادهند فوج» را به جبهه برمه (میانمار) فرستاد تا از آنجا آزاد کردن هند از استعمار انگلستان را آغاز کنند و این ارتش با دریافت اسلحه و پول از ژاپنی ها شهر «مانی پور» هند واقع در شرق آسام را آزاد کرد و دولت درتبعید به آنجا انتقال یافت. افراد ارتش «آزادهند» همان نظامیان هندی سابق انگلستان بودند که در منطقه مالایا و نیز شمال افریقا به اسارت ژاپن و آلمان درآمده بودند و برخی از مردان مهاجر هندی در آسیای جنوب شرقی هم به آنان پیوسته بودند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

تک فارس www.takfars.ir

۱۹۵۵م:"زرا پارکز" بانوی سیاهپوست آمریکایی و در آن زمان ۴۲ ساله یکم دسامبر سال ۱۹۵۵ در شهر مونتگمری ایالت آلابامای آمریکا رسم تبعیض آمیز نشستن سیاهپوستان روی صندلی های عقب اتوبوسهای عمومی را که یک تحقیر طولانی بود شکست و پس از ورود به اتوبوس که مسافر چندانی نداشت در صندلی قسمت جلو (ویژه سپید پوستان) نشست و بعدا هم حاضر نشد جای خود به یک مرد سفید بدهد و باوجود تذکر پی در پی راننده به قسمت عقب برود. راننده که چنین دید اتوبوس را متوقف کرد و جریان را تلفنی به پلیس اطلاع داد. پلیس «زرا» را بازداشت کرد. در پی انتشار این گزارش همراه با تصویر «رزا» که در اتوبوس نشسته بود در روزنامه ها ،سیاهپوستان آمریکا به مدت یک سال سوار شدن براتوبوسهای عمومی (شهری) را تحریم کردند و تظاهرات خیابانی و مقاومت های دیگر آنان ادامه یافت که در دهه بعد به تصویب قانون «حقوق مدنی» و رفع تبعیض انجامید و ۵۴ سال بعد ایالات متحده دارای رئیس جمهور سیاهپوست شد، گرچه این رئیس جمهور از اعقاب بردگان سیاه نیست. رزا که در ۲۴ اکتبر سال ۲۰۰۵ در دیترویت فوت شد از کنگره آمریکا لقب "مادر جنبش حقوق مدنی" گرفت. پس از مرگ، جنازه رزا با تشریفات ویزه دفن شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۹۸۸م:بانو «بی نظیر بوتو» یکم دسامبر سال ۱۹۸۸ (دهم آذر ۲۱ سال پیش) نخست وزیر پاکستان شد. وی نخستین زنی بوده است که در یک کشور اسلامی چنین مقامی را به دست آورده است. ذوالفقارعلی بوتو پدر بی نظیر بنیادگذار و رئیس حزب مردم پاکستان قبلا همین مقام را داشت که دولت او در یک کودتای نظامی سرنگون و خودش هم بعدا اعدام شده بود. ذوالفقارعلی سی ام نوامبر ۱۹۶۷ حزب مردم پاکستان را که یک حزب سوسیال دمکرات (چپ میانه رو) است تاسیس کرد.

بی نظیر که دوبار نخست وزیر پاکستان بود بعدا در مظان اتهام قرارگرفت و از وطن خارج شد و سالها در خارج از پاکستان بسربرد. شوهر او "زرداری" نیز به اتهام سوء استفاده از مقام زنش در خریدهای دولتی مدتی زندانی بود. بی نظیر در سال ۲۰۰۷ پس از دریافت وعده هایی به پاکستان بازگشت و کار مبارزه سیاسی را از سرگرفت که در جریان یک سخنرانی و پس از ایراد نطق ترور شد. قتل او باعث ناآرامی بیشتری درپاکستان و مآلا به کناره گیری پرویز مشرف (ژنرال بازنشسته) از ریاست کشور منجر شد و در انتخابات بعدی، "زرداری" شوهر بی نظیر و پدر فرزندان او به ریاست جمهوری پاکستان برگزیده شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۱۹۸۹م:میخائیل گورباچف رئیس وقت شوروی (و بعدا عامل فروپاشی این اتحادیه که جای امپراتوری روسیه را گرفته بود) یکم دسامبر سال ۱۹۸۹ در واتیکان با پاپ وقت (پاپ لهستانی که شهرت ضدیت با کمونیسم را داشت) ملاقات کرد. این نخستین دیدار یک رهبر شوروی با پاپ بود. سیاست های گورباچف باعث انحلال بلوک شرق و شوروی شده است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۲۰۰۸م:با اینکه درپی رویداد ۲۶ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۰۸ مومبای (بمبئی)، دو مقام دولت هند و ازجمله «شیوراج پاتیل» وزیر داخله این فدراسیون کناره گیری خودرا اعلام داشتند، تظاهرات پراکنده و اعتراض به کوتاهی دولت هند، سی ام نوامبر و بویژه در آن شهر حادثه دیده به چشم می خورد. تظاهرکنندگان شعار می دادند: دیگر بس است، سیاستمدار حرف مفت می زند و بی گناه جان می بازد.

تظاهرکنندگان همچنین می گفتند که دولت؛ نه توانست از وقوع رویداد جلوگیری کند، و نه واکنش آن فوری بود.

روزنامه های هند ۳۰ نوامبر ۲۰۰۸ نوشته بودند که قبلا وقوع چنین رویدادی به دولت هند گوشزد شده بود. رسانه های دیگر به نقل از منابع آمریکایی نوشته بودند که سازمانهای اطلاعاتی آمریکا قبلا در این زمینه به مقامات هندی هشدار داده بودند!. در این میان، دولتهای دیگر هرکدام درجهت پیشبرد سیاست خود تلاش می کرد که از این نمد کلاهی بردوزد. جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا به طور غیر منتظره به «کاندولیزا رایس» وزیر امورخارجه کابینه خود که در اروپا بود دستورداده بود که فورا به هند برود و این سفر انجام شد. هدف از این سفر این بود که اقدامی از سوی هند برضد پاکستان (متحد آمریکا) صورت نگیرد. برخی از دولتها با استفاده از رسانه های خود کوشیده بودند که پای پاکستان را به میان بکشند و برخی دیگر، پاکستان را برکنار از کارهای «لشکر طیّبه» می داشتند که ده تن از اعضای آن (و همه آنان پاکستانی) ماجرای مومبای را با نزدیک به پانصد کشته و یا مجروح بوجود آوردند. خبر اعزام ماموران اف. بی. آی (پلیس امنیت داخلی آمریکا) به هند برای کمک به کشف قضیه، از سوی رسانه های برخی از ملل در برابر علامات سئوال و تعجب قرارداده شده بود، که چرا؟!.

تکفارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۱۰ آذر

۲۰۰۴م:۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ شبکه "سی بی اس" آمریکا گزارش داد که اف بی آی (پلیس فدرال و امنیت داخلی آمریکا) به خاطر اشارات نادرست و سر نخ دادن های غلط دچار زیان مالی فراوان و اتلاف وقت شده است.

این شبکه به نقل از یک گزارش رسمی گفت که در سالهای اخیر که ضعف اخلاقیات در جامعه بیشتر شده است، بسیاری از مردم با زیر پا گذاردن وجدان خود و اصول انسانیت برای به درد سر انداختن رقیب شغلی، همسایه بد اخم، مخالف و دشمن شخصی خود راه تازه ای یافته و به صورتی که شناخته نشوند به پلیس فدرال خبر می دهند که مثلا فلانی (رقیب و دشمنشان) درگیر مواد مخدر، جاسوسی و … است و حتی قتلها و سرقت های نامکشوف را به رقیب نسبت می دهند. پلیس فدرال با هزینه بسیار و صرف وقت

(گاهی ماهها) به تعقیب و مراقبت می پردازد و چیزی به دست نمی آورد. با این که پیشرفتهای الکترونیک به کشف این دروغگویان که عملشان جرم است کمک کرده ولی این فتنه انگیزی ها ادامه دارد.

۱۱۳۵: هنری اول ، نخستین پادشاه انگلستان که قادر به خواندن و نوشتن بود درگذشت.

۱۵۸۰: ادموند کمپیون ۴۲ ساله به دلیل ژزویت مذهب بودن به دار آویخته شد.

۱۶۴۰: پرتغال پس از شصت سال از اسپانیا جدا شد و اعلام استقلال کرد . اسپانیا پس از شکست در جنگ دریایی سال ۱۵۸۸ خود از انگلستان رو به ضعف گذارده بود .

۱۷۴۲: الیزابت پادشاه وقت روسیه دستور اخراج همه یهودیان از قلمرو آن کشور را صادر کرد.

۱۸۲۱: اسپانیا به مهاجر نشین قدیمی خود سانتو دو مینگو استقلال داد که جمهوری دومینیکن خوانده شد.

۱۸۷۸: کاخ ریاست جمهوری آمریکا دارای تلفن شد.

takfars.ir

۱۸۸۷: دولت چین چنان گرفتار سلطه زورمداران غرب شده بود که از عهده دولت کوچک پرتغال هم بر نیامد و پذیرفت که ماکائو ــ قسمتی از خاک اصلی چین ــ در اختیار پرتغال باقی بماند !!!

۱۹۰۶: نخستین سینمای جهان به نام « سینما پاته » در پاریس آغاز بکار کرد.

۱۹۱۸: نخستین دولت کشور پادشاهی یوگوسلاوی در بلگراد اغاز بکار کرد.

۱۹۳۳: استفاده از راه چالوس به تهران آغاز شد.

۱۹۳۷: سید حسن مدرس نماینده مجلس در چند دوره در جریان حبس و تبعید به قتل رسید.

۱۹۱۸: پارلمان دانمارک به ایسلند استقلال داد.

۱۹۴۸: کنگره اعراب ملک عبدالله پادشاه اردن را پادشاه فلسطین هم اعلام داشت.

۱۹۸۹: انحصار حکومت در دست حزب کمونیست آلمان شرقی از قانون اساسی این کشور حذف شد.

۱۹۶۰: نخستین عکسبرداری رنگی فضایی از کره زمین توسط یک ماهواره شوروی انجام گرفت.

۱۹۶۰: پاتریس لومومبا دستگیر شد.

تک فارس آی آر

۲۰۰۸: ایمن ظواهری که از او به عنوان معاون القاعده نام برده می شود در پیامی که در این روز، به نقل از سایت مربوط در رسانه ها انتشاریافته بود ضمن اشاره به تصویب توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق اعلام داشته بود که دستاورد آمریکا از این توافقنامه موقتی خواهد بود. شیعیان عراق سنی های این کشور را به خود راه نخواهند داد. وی در مورد افغانستان گفته بود که گزارشهای رسانه ای «ناتو» در زمینه پیشرفتهای نظامی؛ جعلی و ساختگی است، تلفات ناشی از عملیات «ناتو» در افغانستان به غیر نظامیان بی گناه وارد می شود. ظواهری در این پیام، باراک اوباما را متهم کرده بود که به آرمان سیاهان پشت کرده است.

۲۰۰۸: در یک انفجار انتحاری که هدف از آن تخریب سفارت آلمان در کابل بود و سی ام نوامبر ۲۰۰۸ روی داد سه نفر کشته و ۶ تن دیگر مجروح شدند و به چند خودرو آسیب وارد آمد. فردی که مواد منفجره را به بدن خود بسته بود موفق به ورود به داخل سفارت نشده بود و مقابل ساختمان خودرا منفجر کرده بود. دولت آلمان شماری از نیروهای خودرا به افغانستان فرستاده که درکنار سایر نظامیان «ناتو» در عملیات شرکت می کنند و متهم به قتل غیر نظامیان افغانی هم شده اند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر