تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۸ خرداد

۵۸۵پیش ازمیلاد:طبق نوشته برخی از مورخان کارشناس تاریخ قرون قدیم، ۲۹ ماه مه سال ۵۸۵ پیش از میلاد روز وقوع خسوفی بود که طالس دانشمند یونانی آن یک ماه پیش از آن پیش بینی کرده بود. بیشتر مورخان وقوع این خورشیدگرفتگی را ۲۸ ماه مه آن سال نوشته اند که در عین حال یک مبدا تقویم قرار گرفته است.

۱۲۷۳م:روز درگذشت خواجه نصیرالدین طوسی حکیم، ریاضیدان، فضا شناس و ادیب ایرانی در شعری که در بالا آمد و به تقویم قمری است مشخص شده است. وی برای انتقال مابقی کتب و ابزارهای رصدکردن ستارگان به بغداد رفته بود که در آنجا در ۲۸ ماه مه سال ۱۲۷۳ میلادی (مطابق سال ۶۵۲ هجری خورشیدی) در ۷۶ سالگی درگذشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۸ خرداد

۱۹۰۵م:«میخائیل شولوخوف» از نویسندگان بزرگ روسیه و خالق دادستان حماسی «دن آرام» ۲۴ ماه مه سال ۱۹۰۵ به دنیاآمد. «شولوخوف» با داستان «دن آرام» احساسات وطندوستانه (ناسیونالیستی) روسها را برانگیخت. بلشویکهای قدیمی از احساسات ناسیونالیستی روس ها برای حفظ تمامیت قلمرو امپراتوری روسیه، پیشبرد سوسیالیسم و نیز ایستادگی در برابر تعرض خارجی بهره برداری شایان کردند که بوریس یلتسین در آخرین دهه قرن بیستم همه را دفعتا برباد داد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۸ خرداد

تکفارس آی آر

۱۴۵۳م:۲۹ مه، سالگرد ورود جهان به دوران تاریخی «عهد جدید» و پایان دوران تاریخی قرون وسطا است. در این روز در سال ۱۴۵۳ محمد دوم معروف به«فاتح» شهر قسطنطنیه را تصرف کرد، آن را به اسلامبول (استانبول) تغییر نام داد و به این ترتیب؛ دست غرب «موقتا!» از سلطه مستقیم بر شرق کوتاه شد و تاریخنگاران این روز را پایان قرون وسطا قرار داده اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۸ خرداد

۱۹۸۷م:۲۸ ماه مه سال ۱۹۸۷ یک جوان آلمانی به نام «ماتیاس رست» که خلبانی یک هواپیمای کوچک از نوع «سسنا ۱۷۲ـ بی» را به دست داشت پس از بنزین گیری در فرودگاه هلسینکی (کشور فنلاند) بدون این که سیستم دفاع ضد هوایی شوروی متوجه آن شود از مرز این اتحادیه گذشت و پس از صدها کیلومتر پرواز در آسمان شوروی در انتهای پل منتهی به میدان سرخ مسکو و نه چندان دور از دیوار کاخ کرملین فرود آمد. وی دستگیر و محاکمه شد ولی همین کار او ضعف های ابرقدرت شوروی را که نتوانست یک هواپیمای غیر مسلح را رهگیری کند آشگار و آسیب پذیری این کشور را که پیشگام تسخیر آسمانها و از پای درآورنده ماشین جنگی هیتلر بود عیان ساخت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۸ خرداد

۲۰۰۴م:اظهارات «ال گور» معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در دانشگاه نیویورک بر ضد حکومت جورج بوش(پسر) که صدای او هنگام ایراد نطق، از فرط خشم شبیه به نعره و شدیدالحن بود هشتم ماه مه ۲۰۰۴ در رسانه های آمریکا به همان گونه منعکس شده بود.

www.takfars.ir

ال گور که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۰۰ ، در مجموع، رای بیشتری آورده بود ولی جورج بوش با رای دیوان عالی آمریکا (اکثریت پنج بر چهار) برنده انتخابات اعلام شد در نطق خود گفت: حکومت بوش با سیاست خود در عراق، آمریکا را در انظار جهانیان شرمسار ساخته است، و خواست که شش تن از همکاران نزدیک بوش از جمله وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی او و نیز مدیر «سیا» برکنار شوند. وی در نطق یک ساعته اش گفت که سیاست بوش در قبال عراق کارایی ندارد و (با ناراضی تراشی در سطح جهان) خطر تروریسم را بر ضد آمریکا افزایش داده است.

گور گفت: بوش با ارائه اسناد ساختگی، (وجود اسلحه کشتار جمعی در عراق و ارتباط این دولت با القاعده) زمینه حمله نظامی به عراق را آماده ساخت. گور ضمن بیان این مطلب که سیاست دولت فعلی آمریکا یک فاجعه و مصیبت بوده است باردیگر خواست که سران سازمانهای امنیتی آمریکا و مشاوران بوش از میان کسانی انتخاب شوند که دست کم«کارایی مختصری!» را داشته باشند. وی گفت که صدها میلیون آمریکایی، از هر نسلی، با مشاهده تصاویر زننده عراقی ها در زندان ابوغریب از فرط خشم دارند به جوش آمدند و سادگی است اگر قبول کنیم که این شکنجه ها کار چند دژبان ردیف پایین بوده است، دستور از مافوق داشته اند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۸ خرداد

۱۸۶۷: پادشاه اتریش عنوان امپراتور اتریش ـ هنگری (مجارستان) به دست آورد زیرا که مجارستان به نوعی ضمیمه اتریش شده بود.

۱۸۸۰: اسوالد سپنگلر فیلسوف آلمانی که زوال غرب را پیش بینی کرده و تحت این عنوان کتابی نوشته است به دنیا آمد.

۱۹۴۰: در جریان جنگ جهانی دوم ،نیروهای آلمان تصرف بلژیک را تکمیل کردند و " لیل " را در فرانسه متصرف شدند.

۱۹۴۳: گوشت و پنیر در آمریکا( ایالات متحده ) جیره بندی شد.

۱۹۸۵: در جریان زد و خورد بر سر بازی فوتبال در استادیوم ورزشی هیزل در شهر بروکسل ۳۹ تن کشته و شمار زیادی مجروح شدند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر