تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۲ خرداد

۱۳۳۱ش:۱۲ خرداد ۱۳۳۱ وزارت امور خارجه ایران (دولت دکتر مصدق) طی یادداشتی به دولتانگلستان تاکید کرد که امضای هرگونه قرارداد انگلستان با بحرین ایران را، نقض تعهدات و یک دو – رویی محض می داند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۲ خرداد

۱۸۸۲م:جویسپی گاریبالدی میهندوست بنام ایتالیا که در تامین وحدت وطن خود، پس از ۱۴ قرن از هم پاشیدگی، جانفشانی بسیار کرد دوم ژوئن ۱۸۸۲ در ۷۴ سالگی درگذشت. کاوور با زبان و قلم و گاریبالدی با تفنگ، وحدت ایتالیا را تامین کردند که کاری بس دشوار بود. گاریبالدی پس از بیرون آوردن مناطق متعدد ایتالیا از دست حکام مستقل، برای تحقق آرزوی دیرینش که شهر رم بار دیگر پایتخت ایتالیا شود ، با مردان خود دوبار به این شهر که در دست پاپ بود حمله برد که پادشاه کاتولیک فرانسه به کمک پاپ نیرو فرستاد و سربازان فرانسوی که از لحاظ شمار و تسلیحات بر مردان گاریبالدی برتری داشتند تا مدتی مانع الحاق رم به ایتالیای واحد شدند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۲ خرداد

۲۰۰۴م:در پی انتشار گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا در باره تقویت بنیه نظامی چین با شتاب زیاد، که برای اعضای قوه مقننه این کشور تهیه شده بود و نیز تحلیلهای کارشناسان نظامی آمریکا در رسانه های این کشور در زمینه سیاست تسلیحاتی چین و تغییر تاکتیک نظامی این کشور ، اول ژوئن ۲۰۰۴ خبر گزاری چین و رسانه های این کشور دست به عمل متقابل زدند که در محافل سیاسی جهان به تشدید معارضه لفظی دو ابر قدرت تعبیر شده است.

تکفارس آی آر

۲۰۰۴م: ۳۱ماه مه ۲۰۰۴ شبکه فاکس نیوز از قول عراقی هایی که با آنان مصاحبه کرده بود گفت: این عراقی ها گفته اند که آمریکا تا آخر ماه ژوئن می خواهد با نیروی نظامی عراق را دراختیار داشته باشد و از آن پس با دولتی که خود آن را منصوب می کند و اعضایش را بر می گزیند و به این ترتیب به اشغال عراق و ماندن در آن ادامه خواهد داد و ما این وضعیت را نمی خواهیم و تحمل نمی کنیم.

۲۰۰۴م:روزنامه «هلسینگین سانومات » دوم ژوئن ۲۰۰۴ در مقاله اساسی خود نوشته بود که عملیات مسلحانه جاری در کشور سعودی که آمریکا متکی به نفت آن است ثابت می کند که اشغال نظامی عراق و برکناری دولت حزب بعث اوضاع نفت جزیره العرب را بیش از گذشته متزلزل ساخته و افراد و دسته های ناراضی و مسلح دانسته اند که باید ضربه را از کجا شروع کنند: حکام عرب و کارشناسان خارجی عامل استخراج نفت.

این روزنامه فنلاندی اضافه کرده بود که لشکر کشی آمریکا به عراق اوضاع نا آرام وغیر ثابت خاور میانه را پیچیده تر و متزلزل کرده و آینده آن قابل پیش بینی نیست.

۱۴۹۱: هنری هشتم که ازدواجهای متعدد او و گردن زدن همسرانش به جای طلاق گفتن آنان و درگیری با پاپ بر سر طلاق و ازدواج مجدد و اعلام استقلال کلیسای انگلستان به ریاست خود صفحات تاریخ را پر کرده است متولد شد.

۱۷۶۳: پونتیاک رئیس قبایل متحده بومیان آمریکا (سرخپوستان) بزرگترین پادگان نظامی انگلستان در میشیگان را تصرف و شهر مکیناو را از چنگ اروپایی های مهاجر خارج ساخت.

www.takfars.ir

۱۷۷۴: دولت لندن اجرای قانون استقرار سربازان انگلیسی در خانه مهاجرنشین ها در آمریکا را صادر کرد که یک اشتباه بود و باعث خشم مهاجران شد که این قانون را «غیرقابل تحمل» اعلام کردند و گروه ـ گروه به انقلاب استقلال پیوستند.

۱۷۹۳: در پاریس ۲۹ تن به عنوان «ضد انقلاب» متهم به گردن زده شدن باگیوتین شدند و همین کار سبب رویگردان شدن مردم از انقلاب و سرآغاز شکست آن شد. این عده اتهام «ضد انقلاب» بودن را رد کرده بودند.

۱۸۴۸: کنگره اسلاو نژاد های اروپا با هدف ایجاد یک کنفدراسیون در پراگ کار خود را آغاز کرد که با توطئه اروپای غربی رو به رو شد و به نتیجه نرسید ولی این فکر مخصوصا در روسیه هنوز باقی و زنده است.

۱۸۹۶: مارکونی اختراع رادیو را به ثبت داد.

۱۹۲۱: کنگره آمریکا ( نمایندگان پارلمانی مهاجران آمده از کشورهای دیگر به آمریکا) به بومیان این سرزمین (اصطلاحا سرخپوستان ) که هزاران سال در این کشور بودند بالاخره تابعیت آمریکا اعطاء کرد!.

۱۹۴۹: کشور " ساخت انگلستان " ماوراء اردن به اردن تغییر نام داد.

۱۹۴۹: جمهوریت ایتالیا پس از روشن شدن نتیجه رفراندم اعلام شد. در این رفراندم از ایتالیایی ها خواسته شده بود که میان نظام پادشاهی و جمهوریت، یکی را انتخاب کنند که اکثریت رای به جمهوری شدن داده بود و امبرتو دوم پادشاه وقت ایتالیا این نتایج را پذیرفت و کنار رفت.

۱۹۶۷: (۱۳۴۶ هجری) در برلن برضد شاه سابق که به این شهر رفته بود تظاهرات دامنه داری صورت گرفت که ضمن آن یک نفر کشته شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر