تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۱ خرداد

۱۹۸م:«لیو بانگ» که به نام «گائو زو» امپراتور چین شده بود در می سال ۱۹۸ پیش از میلاد ایران را به اتحاد با چین دعوت کرد. «گائو زو» در نامه خود که به اردوان سوم چهارمین شاه ایران از دودمان اشکانی تسلیم شد پیش بینی کرده بود که اگر هم دولت آنتیوکوس سوم در انتاکیه (از جانشینان اسکندر) از میان برود جایش را دولت دیگری از غرب (رومیان) خواهند گرفت و شرق را آسوده نخواهند گذارد مگر این که متحد شود. اردوان که سخت درگیر جنگ با آنتوکوس سوم بود به واقعیتی که گائو زو در نامه اش نوشته بود توجه نکرد و مناسبات ایران و چین در همان سطح سابق باقی ماند. در آن زمان آنتیوکوس سوم که مردی جاه طلب بود دست به جهانگشایی و توسعه قلمرو زده بود به گونه ای که دو دولت محلی واقع در آناتولی از رومیان استمداد کرده بودند که خود در صدد تصرف یونان و مقدونیه و همسایه شدن بی واسطه با ایران برآمده بودند و این استمداد بهانه خوبی به دست رومیان تازه به قدرت رسیده داد که متوجه شرق شوند. گائو زو موسس دودمان «هان» در چین که بر جای دودمان شین (چین) نشسته بود از سال ۲۰۲ تا سال ۱۹۵ پیش از میلاد امپراتور چین بود و یکم جون این سال (۲ هزار و ۲۰۱ سال پیش) درگذشت. «تاریخ» او را مردی با تدبیر و دوراندیش مورد قضاوت قرارداده است. اگر اردوان سوم به نامه گائو زو توجه کرده بود شاید درگیری ۸۰۰ ساله ایران و روم صورت نمی گرفت.

۲۴۳م:در پی پیروزی بر گوردیان سوم امپراتور روم، شاپور یکم شاه ساسانی ایران اول ژوئن سال ۲۴۳ میلادی شهر «انبار» واقع در ۶۰ کیلومتری غرب بغداد امروز را به شهر «پیروز شاپور» تغییر نام داد. چندی پس از آن شکست، گوردیان به دست افرادش کشته شد و فیلیپ را به امپراتوری روم برداشتند که با شاپور صلح کرد و امتیازات فراوان به او داد. در برخی نوشته ها آمده است که شاپور «انبار» را پس از عمران و آبادی و انتقال جمعیت بیشتر به مرکز شهرستان، «پیروز شاپور» نامیده بود. توافق بر سر صلح در همین محل حاصل آمده بود. به درستی دانسته نیست که از چه زمانی این منطقه که اینک ایالت الانبار (عراق) خوانده می شود به نام قدیمی خود بازگشت داده شده است.

۱۶۶۰م:یکم ژوئن سال ۱۶۶۰ به حکم یک دادگاه ایالت ماساچوست آمریکا بانو «ماری بارت دایرMary Barrette Dyer» به جرم نقض مکرر قانون ایالت که کویکر مذهب ها را از ورود به آنجا منع کرده بود به دار آویخته شد. قانون ایالت ماساچوست ورود کویکرها Quakerرا به این ایالت ممنوع ساخته بود. با این که شوهر ماری از دوستان فرماندار وقت بود، حکم اعدام درباره او اجرا شد. شوهر ماری کویکر مذهب نبود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۱ خرداد

۲۰۰۴م:برخی پزشکان متخصص بیماری سرطان یکم ژوئن ۲۰۰۴ نظر خود را درباره نتیجه یک پژوهش تازه که اواخر ماه مه همین سال انتشار یافته بود که در آن نسبت به دقت آزمایش «پی. اس . ا .P.S.A» ایجاد تردید شده بود روشن ساخته و گفته بودند که به اصالت این آزمایش تردید نیست. شک به سطح قابل قبول پی اس ا در خون است. تا کنون تا سطح ۴ نانوگرم در یک میلی لیتر خون نشانه مبتلا نبودن فرد به تومر پروستات ( سرطانی و یاغیر سرطانی ـ بزرگ شدن آن ) بود که اینک معلوم شده است این سطح را باید پایین آورد و به کمتر از ۳ رساند. در زمینه تعیین مجدد این سطح (له ول) باید منتظر بررسی آزمایشگاههای مربوط شد.

تکفارس آی آر

۱۹‌۲۸م:«مانوئل دا اولیورا لیما» تاریخدان برزیلی که تا یک قرن را آینده نگری کرده بود ۳۱ مه ۱۹۲۸ در ۶۰ سالگی فوت شد. وی گفته بود که پیش بینی و پیش گوئی، کار مورخ نیست ، ولی مورخ می تواند با قواعدی که از تجربه و تعقیب تاریخ به دست می آورد بگوید که چنین وضعیتی اگر به چه صورتی در آید منجر به چه نتایج و اوضاع تازه خواهد شد ؛ و این کار پیش گویی نیست، همان چشم انداز است به زبان و گونه ای علمی تر.

۱۹۸۰م:شبکه تلویزیون خبری کابلی آمریکا (اختصارا سی. ان. ان.CNN) از یکم ژوئن سال ۱۹۸۰ کار خود را آغاز کرد که به نظر می رسد پس از ادغام در کمپانی «تایم وارنر» بیش از گذشته در جهت سیاست های دولت متبوع گام برمی دارد و به گزارش گالوپ احتمالا به همین لحاظ بینندگان آن نسبت به گذشته کمتر شده اند. این شبکه خبری که رقیبی به نام فاکس نیوز (محافظه کار) پیدا کرده است توسط «تد ترنرTed Turner» در شهر اتلانتا تاسیس شده بود که بعدا به کمپانی تایم وارنر فروخته شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۱ خرداد

۴۵۵م:وندالها که موفق به تصرف شهر رم شده بودند از اول ژوئن سال ۴۵۵ میلادی غارت و تخریب این شهر را که قرنها بر اروپا و شمال افریقا تا شرق مدیترانه آقایی می کرد آغاز کردند که دوهفته طول کشید.

وندالها ۳۱ ماه مه سال ۴۵۵ میلادی، چهار ماه پس از قتل « والنتینیان سوم » امپراتور روم غربی( اروپا و مدیترانه غربی ) وارد شهر رم شده بودند. «پترونیوس ماکزیموس‍petronius maxisimus » که تنها ۱۱ هفته امپراتور بود هنگام فرار از شهر رم به دست مردم افتاد و آنان که انتظار نداشتند، امپراتور رهایشان سازد و برای نجات خود قصد فرار کند او راکشتند و جسدش را از درختی آویزان کردند. وی پس از قتل والنتینیان با کمک گارد امپراتور مقتول و پرداخت رشوه ، امپراتور شده بود و برای مشروعیت دادن به سمت خود، همسر والنتینیان را به اجبار به نکاح خود درآورده بود.

www.takfars.ir

۱۹۵۸م:فرانسویان که از ناامنی ها، خودسری ها، گرانی ها، بیکاری ها و … به جان آمده بودند سر انجام برای نجات خود، یک بار دیگر دست به سوی شارل دوگل دراز کردند و او را از بازنشستگی خارج و یکم ژوئن ۱۹۵۸ رئیس دولت فرانسه کردند تا به اوضاع سر و سامان دهد و او با این شرط که قانون اساسی (جمهوری چهارم) را اصلاح کند و شش ماه نیز کشور را به اراده خود و از طریق صدور بخشنامه (به جای مصوبه پارلمان) اداره کند با باز گشت به قدرت موافقت کرد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۱ خرداد

۲۰۰۱م:در سال ۲۰۰۱ دیپندرا Dipendra پسر پادشاه نپال که با مادر خود بر سر انتخاب همسر اختلاف پیدا کرده بود در یک مهمانی کاخ سلطنتی، «بیرندراBirendra» پدر خود و ده تن دیگر از افراد خانواده سلطنتی را به رگبار تفنگ خودکار بست و سپس دست به خودکشی زد. پس از این حادثه، پارلمان تنها برادر پادشاه را که در سفر خارج بود و در نتیجه زنده مانده بود به سلطنت دعوت کرد که دیدیم بعدا دست به استبداد زد و در ماههای آوریل و مه ۲۰۰۶ مردم نپال برضد او شوریدند و نود درصد اختیاراتش را از او گرفتند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم در ۱۱ خرداد

۲۰۰۴م:در بازی روزگار، بازنده روز، احمد چلبی است که پس از بازرسی تحقیر آمیز دفتر و خانه اش؛ ۳۱ ماه مه ۲۰۰۴ هم به او اخطار کردند که محل دفترش در بغداد متعلق به غیر است، تصرف عدوانی کرده و باید فورا تخلیه کند و گرنه به زور آن را تخلیه خواهند کرد. وی که تا چند هفته پیش از این مرد اول آمریکا در عراق بشمار می رفت، به کاخ سفید رفت و آمد داشت، در جلسه مشترک کنگره امریکا در کنار همسر جورج بوش نشست و نطق رئیس جمهوری آمریکا را شنید؛ اینک باید به چند اتهام هم پاسخ دهد و اگر وضع بر همین منوال باشد آینده ای مبهم خواهد داشت . تقریبا همه آنان که این روزها از سیاست جورج بوش در قبال عراق انتقاد کرده اند دستگاه حکومتی وی را متهم کرده اند که بدون دلیل گزارش های ساختگی چلبی را پذیرفته و به استناد آنها به عراق حمله نظامی کرده است و نیویورک تایمز در یک اقدام استثنایی از این که ادعای چلبی را بدون بررسی بیشتر منتشر ساخته بود خود را محکوم کرده است و ….

۳۱۲۰۰۴م: مه ۲۰۰۴ اسو شیتدپرس برخی از تحلیلهایی را که بر گزارش اخیر پنتاگون به کنگره آمریکا درباره آمادگی نظامی چین نوشته شده است نقل و مخابره کرده بود. به نظر این تحلیلگران؛ رفتن امریکا به عراق و تاکید آن دولت به ادامه مبارزه با تروریسم در هرجا، و به این بهانه استقرار در ازبکستان و سایر نقاط آسیای میانه، و از طرفی تقویت مناسبات با هند و تلاش برای بی نیاز ساختن پاکستان از کمک چین، تمرکز نیروی زیردریایی در اطراف چین و انتقال بمب افکنهای استراتژیک به جزیره گوام و … چین را وادار به تفکر مجدد درباره مسا ئل دفاعی خود کرده است. چینیان بدون توجه به ژستهای دوستانه آمریکا از جمله تلفن بوش به رئیس جمهوری چین و تاکید مجدد بر «سیاست وجود یک چین» ، نگران محاصره میهن خود از جانب امریکا به همان صورتی که شوروی از سال ۱۹۴۷ به بعد در آن قرار داشت شده اند. چینیان راه مقابله با آمریکا را فعلا استفاده از تاکتیک « اسسین میس ویپن » قرار داده اند یعنی تجهیز ارتش آزادیبخش خلق به ضد سلاحهایی که آمریکا در اختیار دارد ، زیرا سیاست چین بر حمله نظامی و تعرض به دیگران قرار ندارد. از سوی دیگر، تولید سلاحهایی که بتواند جنگ افزارهای تعرضی را پیش از رسیدن به هدف نابود کند ارزانتر و آسانتر تمام می شود. کارشناسان نظامی چین می دانند که هیچ کشوری توان و استعداد پیاده کردن نیرو در خاک آن کشور را به دلیل وسعت نیروی دفاعی ندارد و تنها نگرانی آنان این است که نمی خواهند در حمله احتمالی به صنایع و دستاوردهایشان آسیب برسد و به همین لحاظ همه سعی خود را می کنند تا بتوانند حمله را پیش از رسیدن به خاک چین خنثی سازند و سلاحهای حمله کننده را از کار بیاندازند.

۱۹۳: میلادی مارکوس دیدیوس امپراتور روم در شصت و ششمین روز زمامداریش در کاخ امپراتوری ترور شد.

۱۸۴۵: یک کبوتر نامه بر پس از ۵۵ روز پرواز و طی ۱۱ هزار کیلومتر مسافت خود را از آفریقای جنوب غربی ( نامیبیای امروز ) به لندن رسانید.

۱۸۶۹: توماس ادیسون ماشینی را که برای تسهیل امر رای گیری در انتخابات ساخته بود به ثبت داد. با این که از اختراع این ماشین ۱۳۶ سال گذشته است روشهای اخذ رای ماشینی (از مکانیکی تا الکترونیک) همواره مورد ایراد و اعتراض بوده اند و هنوز هیچ روشی در دقت، و دادگاه پسند بودن جای نوشتن ورقه رای با دست و انداختن آن به صندوق را نگرفته است. در برخی از کشور ها از هر دو روش به موازات هم استفاده می کنند که اگر به شمارش آراء که از طریق ماشین اخذ شده اعتراض شود، شمارش آرایی که با قلم نوشته و یا علامت گذاری شده و به داخل صندوقهای تماما شیشه ای انداخته شده ( که هرکس بتواند حجم اوراق رای را به چشم ببیند و از خالی بودن صندوق پیش از رای گیری مطمئن شود) آغاز شود که این دوباره شماری وقت گیر، اما معتبر است.

۱۹۴۹: نخستین مجله به صورت «مایکرو فیلم( یا مایکرو فرم )» انتشار یافت که ادامه این روش از زمان پیدایش اینترنت و مطالب « آن لاین » ضرورت نداشته است.

تک فارس

۱۹۵۸: مردم فرانسه که از خودسری ها، گرانی ها، بیکاری ها و … به جان آمده بودند شارل دوگل را از بازنشستگی خارج و رئیس دولت کردند تا به اوضاع سر و سامان دهد و او با این شرط که شش ماه کشور را با تصمیمات و بخشنامه های خود اداره کند با باز گشت به قدرت موافقت کرد.

۱۹۷۱: نظامیان سابق آمریکایی (وتران ها) که در جنگهای خاوردور شرکت کرده بودند جملگی از دولت این کشور خواستند که به جنگ غیر ضروری و بیهوده و پرهزینه ویتنام پایان دهد.

۱۹۷۹: در جریان استعمار زدایی، نام رودزیا به جمهوری زیمبابوه تغییر یافت.

۱۹۹۰: سران آمریکا و شوروی قرارداد دوجانبه منع تولید سلاحهای شیمیایی را امضاء کردند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر