تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مصرف سیر برای سلامتی چه فایده ای دارد

image مصرف سیر برای سلامتی چه فایده ای دارد

سیر برای رشد سریع موها

سیر می تواند پایانی برای ریزش مو باشد، چون حاوی میزان زیادی آلیسین است. این ترکیب گوگردی، مشابه همان ترکیبی است که در پیاز وجود دارد و برای درمان ریزش موها موثر عمل می کند.

برای مقابله با این مشکل می توانید سیر پوست کنده را روی پوست سرتان بمالید. بهتر است سیر را له کنید تا بیشتری خواص آن آزاد شود. همچنین می توانید سیر را در روغن نارگیل یا زیتون گرم کنید و پوست سر را با این روغن ماساژ دهید. البته حواستان باشد که برای درمان ریزش موی ارثی نمی توان روی سیر حساب کرد.سیر برای پاک کردن آکنه ها

بدون شک نمی توان به سیر به عنوان درمان کننده ی اصلی آکنه و جوش تکیه کرد. اما باید بدانید که در بین محصولات دیگری که به همین منظور استفاده می کنید می توانید به سیر نیز به عنوان یک درمان طبیعی و موثر برای کاهش جای آکنه ها نگاه کنید.

تکفارس آی آر

آنتی اکسیدان های موجود در این ماده ی غذایی ضدباکتری هستند، بنابراین مالیدن سیر روی جوش ها و آکنه می تواند درمان موضعی خوبی برای رفع آنها باشد.

سیر برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

آنتی اکسیدان های موجود در سیر جزو ترکیبات قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سرماخوردگی پیشگیری می کنند. بنابراین توصیه می شود که سیر را به برنامه ی غذایی روزانه تان اضافه کنید.

اگر سرماخورده اید دم کرده ی سیر بنوشید. برای اینکار کافیست که سیر را له یا خرد کنید و داخل آب گرم به مدت چند دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف کرده و بنوشید. می توانید کمی عسل و زنجبیل نیز به ترکیب اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.

سیر برای تسکین پسوریازیس

www.takfars.ir

سیر حاوی خواص ضدالتهابی است و به همین دلیل برای تسکین بیماری پسوریازیس مفید عمل می کند. بهتر است سیر را داخل روغن پایه ای مانند روغن زیتون بریزید و سپس مناطق درگیر را با این روغن ماساژ دهید. این کار باعث نرمی پوست و کاهش خارش آن می شود.سیر برای کنترل وزن

به عقیده ی متخصصان تغذیه سیر برای کنترل وزن مفید است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد موش هایی که تغذیه ی حاوی میزان زیادی سیر داشته اند، لاغرتر شده و ذخیره ی چربی آنها کمتر شده است. سعی کنید سیر را به برنامه ی غذایی تان اضافه کنید. غذاهای طبخ شده با سیر طعم بهتری به غذاها می دهند و به تناسب اندام شما نیز کمک می کنند.

سیر برای درمان مشکل پای ورزشکار

از آنجایی که سیر خواص ضدقارچی دارد برای رفع مشکل پای ورزشکار (عفونت قارچی انگشتان پا) و خارش ناشی از آن مفید است. برای این کار سیر له شده را داخل تشت آب ولرم بریزید و پاهایتان را داخل آن بگذارید.

سیر برای دفع پشه ها

هنوز مشخص نشده است دلیل نفرت پشه ها از سیر چیست، اما آنچه مشخص است اینکه پشه ها از سیر فرار می کنند. نتایج پژوهشی که در هند انجام شده است نشان می دهد افرادی که روی بازوها و پاهایشان مخلوطی از سیر و مواد دیگر زده اند، از حمله ی پشه ها در امان بوده اند. برای تهیه ی این ترکیب به روغن پایه ای مانند زیتون و سیر، وازلین و موم عسل نیاز دارید تا یک ماده ی ضدپشه ی طبیعی تهیه کنید؛ یا اینکه می توانید یک حبه سیر را کنارتان قرار دهید.

سیر برای تسکین تبخال

قرار دادن سیر له شده روی تبخال یک درمان طبیعی و خانگی معروف برای از بین بردن آن است. سیر خاصیت ضدالتهابی طبیعی دارد و می تواند باعث کاهش درد و التهاب تبخال شود. مصرف مکمل های سیر نیز بهبودی را سرعت می دهد.سیر برای مراقبت از گیاهان

سیر علاوه بر اینکه برای ارتقای سلامتی انسان موثر عمل می کند، اثرات مهم دیگری نیز دارد. اگر باغچه ای دارید و گل و گیاه پرورش می دهید نیز می توانید به سیر اعتماد کنید، چون حشره های موذی باغچه ها از سیر بیزار هستند. بنابراین می توانید به کمک این ماده ی غذایی یک آفت کش طبیعی تهیه کنید که به سلامت خودتان و محیط زیست کمک می کند. برای این کار به سیر، اندکی روغن، آب و مقداری صابون مایع نیاز دارید. تمام این مواد را داخل اسپری بریزید و روی گیاهان اسپری کنید تا حشرات دفع شوند.

سیر برای ماهیگیری

تک فارس

اگر اهل ماهیگیری هستید، بدانید که یک ماده ی غذایی مفید برای سلامتی مصرف می کنید. ماهی ها گرایش زیادی به بوی سیر دارند. به همین دلیل نیز در تهیه ی طعمه ها از موادی استفاده می شود که بوی سیر می دهند. البته خودتان نیز می توانید دست به کار شوید و با باقیمانده ی غذاها و چند حبه سیر، طعمه های خوبی برای ماهیگیری بیشتر تهیه کنید.

image مصرف سیر برای سلامتی چه فایده ای دارد

ارزش غذایی سیر

سیر حاوی کالری، چربی های اشباع و سدیم اندکی است. این ماده دارای چندین ماده معدنی مفید مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، زینک، کلسیم و آهن است و مواد معدنی کمیاب مانند ید، گوگرد و کلر را نیز شامل می شود. براساس بانک اطلاعات ملی مواد مغذی USDA، سیر منبع غنی ویتامین های گروه B. (فولات، تیامین، نیاسین و B-۶) و ویتامین های C. A؛ و K. است. سیر یکی از منابع نادر رژیم غذایی ترکیبات آلی است.

مزایای مصرف سیر خام

کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه

مقاله ای در سال ۲۰۱۴ که در بنیاد همیاری کاکرین پس از بررسی های سیستماتیک منتشر شده است، به مطالعه ای اشاره کرده که ۱۴۶ شرکت کننده را در طی سه ماه ارزیابی کرده اند تا تأثیر سیر بر بیماران مبتلا به سرماخوردگی و سرفه را ارزیابی کند. به عنوان بخشی از مطالعه، محققان تعداد شرکت کنندگان را به دو گروه مساوی تقسیم کردند. یک گروه دارو گرفتند و گروه دیگر سیر باید مصرف می کردند. در پایان مطالعه، محققان دریافتند افرادی که هر روز به مدت سه ماه به جای دارونما سیر مصرف می کنند، در مقایسه با گروه دارونما، سرماخوردگی کمتری را تجربه خواهند کرد.

کاهش فشار خون

طبق گزارش سال ۲۰۱۴ که در مجله کنترل فشار خون منتشر شد، نشان داد عصاره سیر توانایی کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا را دارد. با این وجود، مطالعات دیگری لازم است تا بررسی شود که آیا مصرف سیر می تواند یک روش درمانی جایگزین برای فشار خون بالا باشد.

کاهش سطح کلسترول

T A K F A R S

سیر خام، سرشار از ترکیب آلیسین، که از اکسیداسیون کلسترول LDL (بد) جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که میزان کلسترول و تری گلیسیرید در موش هایی که سیر خام مصرف می کنند، کاهش می یابد. با این حال، تحقیقات کافی برای اثبات قطعی این مزیت سلامت صورت نگرفته است.

سلامت قلب را تقویت می کند

سیر دارای ویژگی های محافظت کننده قلبی قابل توجهی است، که می تواند به جلوگیری از بیماری هایی مانند آترواسکلروز، هایپرلیپیدمی، ترومبوز، فشار خون بالا و … کمک کند. در حالی که بیشترین بررسی های انجام شده از همبستگی بین مصرف سیر و محافظت از قلب پشتیبانی می کند، در مطالعه ژورنال تغذیه، برای تصمیم گیری در مورد شکل و دوز مناسب برای مصرف روزانه، تحقیقات بیشتری لازم است. در صورت استفاده صحیح از این گیاه مغذی، در مقایسه با استفاده از دارو های مختلف، دوز، مدت و اثر متقابل آن، باید نتایج نزدیک به هم داشته باشند.

خواص محافظت کننده عصبی

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیر خام ممکن است به پیشگیری از بیماری های عصبی کمک کند.

جلوگیری از مسمومیت با فلزات سنگین

دوز های بالا سیر ممکن است از آسیب اندام ناشی از فلزات سنگین جلوگیری کند. ترکیبات گوگرد موجود در این گیاه به طور چشمگیری سطح سرب در خون را کاهش می دهد. آن ها همچنین از علائم سمی که با سر درد و افزایش فشار خون ظاهر می شوند، جلوگیری می کند و همچنین به جذب بهتر آهن و روی در خون کمک می کنند. گزارش سال ۲۰۱۲ منتشر شده در فارماکولوژی و سم شناسی پایه و بالینی نشان می دهد که سیر در کاهش غلظت سرب در بافت خون بسیار مؤثر است.

زخم ها را بهبود می بخشد

به عنوان یک گیاه درمانی موثر برای زخم های آلوده نیز موثر عمل می کند. ۲ حبه خرد شده را روی ناحیه آلوده قرار دهید تا تسکین فوری حاصل شود.

افزایش سلامت استخوان

تک فارس www.takfars.ir

گیاهانی مانند سیر و پیاز ممکن است بر میزان استروژن در زنان و یائسگی تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش دهد. آن ها همچنین ممکن است پوکی استخوان را به حداقل برسانند و سلامت کلی استخوان را در آقایان و خانم ها بهبود بخشند.

هضم را تقویت می کند

گنجاندن روزانه یک حبه سیر خام در رژیم غذایی به مشکلات گوارشی کمک می کند. حتی ممکن است التهاب یا سوزش کانال معده با استفاده از این گیاه را کاهش دهد. سیر به پاکسازی بیشتر مشکلات روده مانند دیسانتری، اسهال و کولیت کمک می کند. نقش آن در دفع مواد زایئد بسیار موثر است. این ماده روی باکتری های خوب روده تأثیر نمی گذارد بلکه انواع مضر را از بین می برد. این نه تنها هضم را بهبود می بخشد بلکه به تسکین گاز معده نیز کمک می کند.

قند خون را تنظیم می کند

براساس مطالعه ای که در ژورنال تغذیه منتشر شده است، خوردن یک سیر خام باعث کاهش قند خون می شود.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

سیر دارای مواد مغذی گیاهی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت ایمنی کمک می کند. این گیاه همچنین باعث کاهش خستگی و تقویت انرژی می شود. گزارشی در سال ۲۰۱۲ در مجله آفریقایی گیاهان دارویی سنتی، مکمل و جایگزین نشان داد که مطالعه ای روی موش ها انجام شده و در نهایت مشخص شد که سیر در تقویت عملکرد سیستم ایمنی نقش کمک کننده ای دارد یا خیر. بعد از اینکه عصاره های سیر (Allium sativum) به موش ها در غلظت های مختلف تزریق شدند، محققان دریافتند که عصاره ها، به ویژه در غلظت های بالاتر، به طور قابل توجهی تعداد سلول های سفید خون را افزایش داده و اثرات تحریک کننده ایمنی بیشتری از خود نشان می دهند.

مراقبت از چشم

سیر ها سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم، کوئرستین و ویتامین C. هستند که همگی برای سلامت چشم مفید هستند و از عفونت و التهاب چشم پیشگیری می کنند.

از آکنه جلوگیری می کند

تکفارس

سیر به همراه سایر خوراک هایی مانند عسل، خامه و زردچوبه به عنوان داروی خانگی برای زخم های آکنه و حتی جلوگیری از بروز آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه یک ماده پاک کننده موثر پوست و یک ماده آنتی بیوتیکی است که به برطرف کردن چندین بیماری پوستی از جمله بثورات پوستی، پسوریازیس، زخم های سرد (تبخال) و تاول کمک می کند. علاوه بر این، همچنین در سنتز سلول، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و تأخیر در پیری موثر است.

کاهش وزن

سال ها است که از سیر به عنوان درمانی برای کاهش وزن استفاده می شود. در نمونه های حیوانی، بیان ژن هایی که در چربی سوزی نقش دارند، کاهش می یابد، که منجر به تشکیل سلول های چربی می شود. این گیاه ترموژنز را افزایش می دهد، که به سوزاندن چربی و کاهش سطح کلسترول LDL (بد) کمک می کند. این تحقیق پیامد های مثبتی در کاهش چاقی در انسان دارد.

از کبد چرب جلوگیری می کند

طبق یک مطالعه حیوانی، سیر سرشار از سیستئین S-ally-mercapto cysteine (SAMC) و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به جلوگیری از کبد چرب کمک کند. این ترکیبات همچنین ممکن است خطر صدمات کبدی را کاهش دهد. برای تأیید این مزایا برای کبد، تحقیقات بیشتری لازم است.

از ریزش مو جلوگیری می کند

این گیاه ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو کمک کند. استفاده منظم از ژل سیر یا روغن نارگیل ترکیب شده با سیر ممکن است به شرایطی مانند آلوپسی کمک کند. با این حال، اطلاعات و تحقیقات محدود در مورد این مزیت وجود دارد، بنابراین مطالعات بیشتری برای تأیید انجمن علمی لازم است.

از زخم معده جلوگیری می کند

ترکیبات ضد باکتریایی موجود در این گیاه می تواند انگل معده را که سبب ایجاد زخم معده می شود را از بین ببرد.

درد گوش را تسکین می دهد

takfars.ir

به دلیل خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچ و آنتی بیوتیکی این گیاه، معمولاً برای تسکین درد های گوش و عفونت گوش استفاده می شود.

به طور عمومی، از سیر ها به عنوان داروی خانگی برای مقابله با لکه های سرسخت استفاده می شود. نصف یک گل سیر را بر روی برش شکاف دار قرار دهید، آن را با باند ببندید و ببینید که آیا شکاف و درد از بین می رود.

چگونه از سیر استفاده کنیم؟

ممکن است این گیاه به صورت خام مصرف شود، اما طعم آن به حدی تند است که اکثر افراد معمولاً پخته شده آن به همراه غذا یا غذا های مختلف را ترجیح می دهند.

سیر را می توانید خرد کنید، تکه کنید یا حتی عصاره آن را مصرف کنید. آنزیم آلییناز موجود در آن برای سلامتی بسیار مفید است.

سیر هنگامی که در روغن زیتون تفت داده می شود، رایحه ای معطر و خوشبو می دهد. این می تواند ماده ای غذایی پایه برای سوپ ها و خورش ها باشد. سیر یکی از اصلی ترین مواد موجود در سس ماکارونی است.

این گیاه همچنین به عنوان یک ماده اساسی در خمیر دندان و دهانشویه استفاده می شود، زیرا به جلوگیری از پوسیدگی دندان و رشد باکتری های دهان کمک می کند.

احتیاط: مصرف بیش از حد سیر ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند. همچنین، سیر می تواند باعث بوی بد دهان شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر