تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

غذاهای مفید برای آرام شدن پاهای بی قرار

image غذاهای مفید برای آرام شدن پاهای بی قرار

تغذیه‌ی مناسب در رفع این مشکل نیز تأثیر بسزایی دارد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که منیزیم یکی از عناصر تسکین‌دهنده‌ی سندرم پاهای بی‌قرار است. در این مطلب در مورد مواد غذایی مفید و مضر در این سندرم صحبت خواهیم کرد. لطفاً ما را همراهی کنید.

در سندرم پاهای بی‌قرار فرد مبتلا در پاها و البته گاهی در دست‌ها و سایر اعضای بدن احساس ناخوشایندی دارد و برای اینکه احساس راحتی کند نیاز شدیدی به تکان دادن پاها پیدا می‌کند.

این مشکل باعث بروز احساسات ناراحت‌کننده‌ای‌ مانند سوزن‌سوزن شدن، سوزش، خارش، کشیدگی و کوبیده شدن در پاها می‌شود. معمولاً این مشکلات با دراز کشیدن یا نشستن‌های طولانی مدت رخ می‌دهد و علائم مختلفی دارد.

با این مواد غذایی قرار را به پاهای بی‌قرار برگردانید

تکفارس آی آر

مواد غذایی سرشار از آهن

بدن انسان برای حمل اکسیژن نیاز به آهن دارد. کمبود این ماده‌ی معدنی در رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن اختلال ایجاد کرده و باعث خستگی و کسالت می‌شود.

زمانی که میزان آهن در بدن ناکافی باشد می‌تواند به سندرم پاهای بی‌قرار و یا تشدید علائم آن منجر شود.

اگر خدای نکرده به این بیماری دچار شده‌اید لازم است که برای تسکین علائم آن مواد غذایی سرشار از آهن مصرف کنید. بهترین منابع غذایی آهن در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی‌ها و گوشت پرندگان است. این مواد غذایی حاوی آهن هم هستند که به خوبی جذب بدن می‌شود. توجه داشته باشید که جگر مرغ، گوشت گاو و گوشت بوقلمون نیز سرشار از آهن هستند. از بین منابع غذایی گیاهی آهن می‌توان به لوبیاها، عدس، اسفناج و کشمش اشاره کرد.

باید بدانید که بدن فقط ۲ تا ۲۰ درصد آهن موجود در این مواد غذایی را جذب می‌کند. در واقع جذب آهن مواد غذایی غیر حیوانی به اندازه‌ی مواد غذایی حیوانی نیست.

www.takfars.ir

مواد غذایی سرشار از فولات

فولات را ویتامین B9 نیز می‌نامند. این ریزمغذی برای ساخت و حفظ سلول‌های جدید لازم و ضروری است. بدن ما برای ساخت گلبول‌های قرمز و پیشگیری از «آنمی» یا همان کم خونی نیاز به فولات دارد. افرادی که از کمبود ویتامین B9 رنج می‌برند بیشتر با علائم سندرم پاهای بی‌قرار مواجه می‌شوند. برای تسکین این علائم توصیه می‌کنیم مواد غذایی سرشار از فولات یا غنی‌شده با اسیدفولیک میل کنید.

سبزیجات برگ سبزدار مانند اسفناج به طور طبیعی سرشار از اسیدفولیک هستند.

همچنین باید بدانید که مرکبات، آب میوه‌ها و لوبیاها نیز حاوی این عنصر مغذی می‌باشند. توجه داشته باشید که برخی از غلات صبحانه، نان‌ها، برنج و همچنین پاستاها نیز به صورت غنی‌شده از فولات تولید می‌شوند. می‌توانید از این محصولات غذایی غنی‌شده نیز برای بالا بردن میزان اسیدفولیک بدنتان استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از منیزیم

منیزیم باعث تنظیم فشار و قند خون و همچنین تنظیم ضربان قلب می‌شود، استحکام استخوان‌ها را حفظ و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همچنین باعث بهبود عملکرد عضلات و عصب‌ها می‌شود.

کمبود منیزیم می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و خستگی شود که این‌ها نیز می‌توانند به سرگیجه، احساس سوزش در پاها و همچنین انقباض و کرامپ‌های عضلانی منجر شوند. اگر به میزان کافی از این ماده‌ی معدنی دریافت نکنید بیشتر در معرض کرامپ‌های عضلانی و بی‌خوابی قرار خواهید داشت. به عقیده‌ی متخصصان کمبود منیزیم می‌تواند بدن را در معرض سندرم پاهای بی‌قرار دهد. درحالی‌که افزایش میزان منیزیم بدن در افرادی که به این مشکل مبتلا هستند می‌تواند نیاز شدید به تکان دادن پاها در شب را کاهش دهد.

در واقع مصرف میزان کافی مواد غذایی حاوی منیزیم می‌تواند علائم این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد. توجه داشته باشید که علاوه بر افزایش میزان مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم باید از مصرف کافئین و الکل بپرهیزید و استرستان را کاهش دهید.

برای جذب منیزیم بیشتر می‌توانید به اسفناج، سیب‌زمینی، لوبیاها و نخود اعتماد کنید. غلات کامل، جوانه‌ها نیز به تامین منیزیم بدن کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که میزان نیاز روزانه‌ی ما به این ماده بین ۳۱۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم تخمین زده شده است.

برای قرار پاهای بی‌قرار از این‌ها بپرهیزید

تک فارس

همان طور که برخی از خوردنی می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند برخی دیگر نیز می‌تواند باعث تشدید علائم آن شود. توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های الکلی و کافئین می‌تواند باعث تشدید علائم بیماری‌تان شود.

توصیه می‌کنیم که قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید به خاطر اینکه خاصیت محرکی دارند و در خوابتان اختلال ایجاد خواهند کرد.

توجه داشته باشید که کافئین علاوه بر چای و قهوه به میزان زیادی در نوشیدنی‌های دیگری مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه‌ها و حتی شکلات‌ها نیز وجود دارد.

اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که حاوی کافئین هستند حتماً به پزشکتان اطلاع دهید. توجه داشته باشید که داروهای مسکن و ضد درد معمولاً حاوی کافئین هستند.

تأثیر اضافه‌وزن و چاقی در سندرم پاهای بی‌قرار

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی Neurology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که

اضافه‌وزن و چاقی می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم پاهای بی‌قرار شود.

محققان معتقدند که کاهش میزان دوپامین در مغز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود و از آنجایی که تعداد گیرنده‌های دوپامین در مغز افراد چاق معمولاً کم است بیشتر در معرض سندرم پاهای بی‌قرار هستند.

محققان بعد از بررسی‌های لازم مشاهده کردند که ۶.۴ درصد خانم‌ها و ۴.۱ درصد آقایانی که از این مشکل رنج می‌برند شاخص توده‌ی بدنی بالایی دارند.

البته محققان معتقدند که در این خصوص نیاز به بررسی‌های تکمیلی وجود دارد اما با این حال بر این عقیده هستند که داشتن وزن نرمال و همچنین خواب با کیفیت می‌تواند باعث ارتقای سلامت افراد شده و مشکلاتی مانند سندرم پاهای بی‌قرار را از آن‌ها دور کند.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر