تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

غذاهای بسیار مضر برای افراد با تیوئید کم کار

image غذاهای بسیار مضر برای افراد با تیوئید کم کار

سویا

دکتر استفان لی، دانشیار ارشد دکترای غدد درون ریز، تغذیه و دیابت در مرکز پزشکی بوستون و استادیار در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون می‌گوید: «هورمون استروژن می‌تواند در توانایی بدن شما برای استفاده از هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. سویا سرشار از فیتواستروژن گیاهی است و برخی محققان بر این باورند که مصرف بیش از حد سویا ممکن است خطر ابتلای فرد به کم کاری تیروئید را افزایش دهد.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مصرف سویای خود را تعدیل کنند. با این‌حال، به دلیل آنکه سویا به طور قطعی با کم کاری تیروئید مرتبط دانسته نشده است، هیچ دستورالعمل رژیمی‌خاصی وجود ندارد.

سبزیجات چلیپایی (خانواده کلم‌ها)

تکفارس آی آر

سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی و کلم می‌توانند در تولید هورمون تیروئید تداخل ایجاد کنند، به خصوص در افرادی که کمبود ید دارند. مصرف کردن این سبزیجات می‌تواند مانع توانایی تیروئید در جذب ید شود که برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مصرف بروکلی، جوانه‌های بروکسل، کلم، گل‌کلم، کلم‌پیچ، شلغم و بوک‌چوی را محدود کنند. پختن این سبزیجات می‌تواند اثر سبزیجات چلیپایی روی غده تیروئید را کاهش دهد. به نظر می‌رسد که محدود‌کردن مصرف‌تان به ۱۵۰ گرم در روز هیچ اثر سوئی بر عملکرد تیروئید نداشته باشد.

گلوتن

روت فرچمن، RDN و متخصص تغذیه در لس‌آنجلس و سخنگوی آکادمی‌تغذیه و رژیم‌های غذایی می‌گوید: «افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مصرف گلوتن شان را به حداقل برسانند. گلوتن پروتئین موجود در غذاهای فرآوری شده از گندم، جو، چاودار و غلات دیگر است. » گلوتن می‌تواند روده‌کوچک را تحریک کند و ممکن است مانع جذب داروی جایگزین هورمون تیروئید شود.

با این‌حال اگر تصمیم گرفتید گلوتن مصرف کنید مطمئن شوید که نان، ماکارونی و برنج از نوع غلات کامل را انتخاب می‌کنید زیرا آنها سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند و می‌توانند به بهبود بی‌نظمی‌روده کمک کنند. بی‌نظمی‌روده علامت شایع کم کاری تیروئید همچنین برای جلوگیری از تداخل مواد‌غذایی پر‌فیبر با جذب هورمون مصنوعی تیروئید شما، مطمئن شوید که داروی کم‌کاری تیروئیدتان را چند ساعت قبل یا بعد از خوردن این مواد‌غذایی مصرف می‌کنید.

غذاهای چرب

www.takfars.ir

دکتر لی می‌گوید مشخص شده که چربی‌ها در توانایی بدن برای جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد می‌کنند. چربی‌ها ممکن است در توانایی تیروئید برای تولید هورمون نیز اختلال ایجاد کنند. برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که شما تمام غذاهای سرخ‌شده را حذف کنید و مصرف چربی‌ها از منابعی مانند کره، مایونز، مارگارین و برش‌های چرب گوشت را کاهش دهید.

مواد غذایی شیرین

فرچمن می‌گوید: «کم کاری تیروئید می‌تواند باعث کند‌شدن سوخت‌و‌ساز بدن شود. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید، به آسانی افزایش وزن پیدا خواهید کرد. او می‌گوید: «شما باید از مواد غذایی حاوی قند بیش از حد، اجتناب کنید زیرا مقدار زیادی کالری دارند و فاقد مواد مغذی هستند. بهترین کار این است که میزان قندی که می‌خورید را کاهش دهید یا سعی کنید آن را بطور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

غذاهای فرآوری‌شده

فرچمن می‌گوید: «غذاهای فرآوری‌شده معمولا سدیم زیادی دارند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم اجتناب کنند. داشتن یک تیروئید کم‌کار، خطر ابتلای فرد به فشارخون بالا را افزایش می‌دهد و سدیم بیش از حد این ریسک را بیشتر افزایش خواهد داد. برای پیدا‌کردن گزینه‌هایی با پایین‌ترین مقدار سدیم برچسب حقایق تغذیه‌ای روی بسته‌بندی غذاهای فرآوری‌شده را بخوانید. با توجه به گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، افرادی که احتمال ابتلای آنها به فشارخون بالا بیشتر است باید مصرف سدیم‌شان را به ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

دریافت فیبر بیش از حد

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است اما دریافت فیبر بیش از حد می‌تواند درمان تیروئید شما را پیچیده تر کند. دستورالعمل‌ها در حال حاضر توصیه می‌کنند که افراد مسن‌تر ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز دریافت کنند. مقادیر فیبر غذایی دریافتی از غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و دانه‌ها که بالاتر از آن مقدار بروند، بر سیستم گوارشی شما تاثیر گذاشته و می‌تواند با جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید تداخل پیدا کند. اگر شما یک رژیم غذایی با فیبر بالا دارید از پزشکتان بپرسید که آیا به دوز بالاتری از داروی تیروئید نیاز دارید یا نه. اگر داروی کافی جذب نمی‌کنید، ممکن است لازم باشد دوز نگهدارنده شما افزایش یابد.

قهوه

لی می‌گوید: «مشخص شده که کافئین از جذب داروی جایگزین هورمون تیروئید جلوگیری می‌کند. او می‌گوید: «افرادی که داروی تیروئیدشان را با قهوه صبحگاهی‌شان مصرف می‌کردند، دارای سطح هورمون تیروئید غیر‌قابل‌کنترل بودند و ما نتوانستیم علت آن را بفهمیم. حالا من باید بسیار مراقب باشم که به افراد بگویم: دارویتان را تنها با آب مصرف کنید. »شما باید حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف دارویتان صبر کرده و سپس یک فنجان قهوه بنوشید.

الکل

تک فارس

مصرف الکل می‌تواند هم بر سطح هورمون تیروئید در بدن تاثیر منفی بگذارد و هم بر توانایی تیروئید برای تولید هورمون. به نظر می‌رسد که الکل اثری سمی‌ روی غده تیروئید دارد و توانایی بدن برای استفاده از هورمون تیروئید را سرکوب می‌کند. در حالت ایده‌آل، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مصرف الکل را کاملا قطع کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر