تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

غذاهایی که برای مبتلایان به دیابت مفید هستند

image غذاهایی که برای مبتلایان به دیابت مفید هستند

قبل از مصرف مواد غذایی بیان شده در این مقاله، با پزشک خود مشورت کنید.

اسفناج

اسفناج به عنوان یکی از منابع غذایی سرشار از آهن شناخته شده است. اما باید بدانید که این سبزی خوشمزه سرشار از اسید آلفا لیپوئیک نیز هست که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود و در سوزاندن قند خون موثر است. علاوه بر این اسفناج باعث تحریک احیای فیبرهای عصبی شده و از چشم ها و قلب محافظت میکند.

دارچین

تکفارس آی آر

دارچین یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در سطح جهان است. از این ادویه، استفاده زیادی در مصارف دارویی نیز می شود. دارچین یکی از درمان های طبیعی دیابت محسوب می شود چون می تواند میزان قند خون را کاهش داده و احساس گرسنگی را به تأخیر بیندازد.

همین مسئله نیز به مرور با مشکل افزایش ناگهانی قند خون بعد از مصرف غذا مقابله میکند. می توانید در آشپزی از این ادویه ی پرخاصیت به روش های متعددی استفاده کنید. دارچین برای معطر کردن انواع کیک ها و شیرینیجات و دسرها فوق العاده است. می توانید بعد از غذا از چای دارچینی استفاده کنید.

نخود فرنگی

این نخودهای سبز و تر و تازه فاقد قند هستند و مانع از این می شوند که قند خون با مصرف مواد غذایی دیگر افزایش پیدا کند. بهتر است این نخودها را به صورت تازه یا یخ زده مصرف کنید. می توانید نخودهای سبز و تازه را به صورت خام به سالادها و املت و غیره اضافه کنید. ترکیب این نخودها با سبزیجات دیگر بدنتان را سرشار از ویتامین ها و فیبرهای غذایی میکند. برخی از کارخانجات تولید مواد غذایی پودر نخودفرنگی را برای تهیه ی سوپ و اسموتی به بازار ارائه کرده اند. شما می توانید از این سبزیجات نقلی و پرخاصیت برای تنظیم و کنترل قند خونتان استفاده کنید.

مخمر آبجو

www.takfars.ir

مخمر آبجو یکی از مکمل های غذایی فوق العاده ای است که در سرتاسر جهان به طور گسترده مصرف می شود. این مخمر برای تنظیم قند خون نیز تأثیر زیادی دارد چون حاوی میزان زیادی کروم می باشد. مخمر آبجو همچنین برای بهبود وضعیت دستگاه عصبی مؤثر است.

اگر مایل به مصرف این مخمر باشید می توانید از پودر (در ترکیب با آب میوه ها یا ماست) یا قرص آن استفاده کنید. اگر طعم کمابیش تلخ آن را دوست نداشته باشید بهتر است از قرص آن استفاده کنید. مصرف این قرص ها در بین غذا باعث جذب بهتر مواد مغذی آن می شود. توصیه می کنیم قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک مشورت کنید به ویژه اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید.

استویا

استویا یک شیرین کننده طبیعی محسوب می شود. این گیاه خواص زیادی برای سلامتی دارد. در بین این خواص زیاد می توان به تنظیم قند خون نیز اشاره کرد. همین خاصیت از این گیاه یک درمان طبیعی و مؤثر برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ ساخته است.

نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهند که مصرف روزانه ۳ فنجان دمنوش این گیاه به حفظ و کنترل قند خون کمک زیادی میکند. در نتیجه افراد مبتلا به دیابت میتوانند با نظر پزشک خود به تدریج از این گیاه استفاده کرده و گام مؤثری در کنترل بیماری خود بردارند. از آنجایی که این گیاه قدرت شیرین کنندگی بالایی دارد برای مقابله با میل زیاد به مواد قندی بسیار مؤثر است.

امروزه این گیاه به صورت برگ های خشک یا عصاره ی آن در انجمن های دیابت اکثر کشورها از جمله کشور خودمان وجود دارد. علاوه بر دیابتی ها همه ی مردم نیز میتوانند برای شیرین کردن دمنوش ها، لیموناد و انواع نوشیدنی ها از این شیرین کننده ی طبیعی استفاده کنند و از عوارض منفی و آسیب رسان شیرین کننده های دیگر در امان بمانند.

آووکادو

خیلی از مردم به دلیل عدم آگاهی، قیمت بالا و یا تصور اینکه آووکادو پرکالری است از خیر مصرف این میوه مفید می گذرند. با این حال آووکادو حاوی ارزش غذایی فوق العاده ای است. این میوه سرشار از فیبرهای محلول در آب است به همین دلیل نیز یک میوه ضددیابت، ضدکلسترول و ضداشتها محسوب می شود. میزان تانین آنتی اکسیدانی این میوه نیز از قلبتان محافظت میکند.

گاهی اوقات افراد دیابتی به نسبت افراد عادی تمایل بیشتری به مواد غذایی شیرین پیدا میکنند و منع کردن آنان از مصرف شیرینی جات و مواد غذایی شیرین باعث می شود این احساس تمایل در آنان تا حدی تقویت شود که به صورت ناخواسته به سمت موادی که برایشان حکم سم را دارد کشیده شوند.

خوشبختانه شکرهای رژیمی و دیابتی در داروخانه ها موجود می باشند و افراد دیابتی در صورت تمایل به مصرف مواد غذایی شیرین میتوانند از این شکرها تهیه کنند و زمانی که نیاز شدید به مصرف مواد شیرین دارند از آن ها استفاده نمایند. البته توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف این قند و شکرهای رژیمی کاملاً بی خطر نیست و میتوانند مشکلات کبدی و کلیوی را به همراه داشته باشد.

تک فارس

جوی دو سر

جوی دوسر یکی از غلات فوق العاده مغذی و سرشار از فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی است. این ماده ی غذایی فوق العاده مفید قدرت زیادی در کنترل قند خون دارد. جوی دو سر در عین رساندن انرژی زیاد به بدن و کمک به سلامت دستگاه گوارش به بهبود وضعیت عصبی نیز کمک زیادی میکند. در واقع مصرف جوی دو سر یک تیر با چند نشان است.

شما می توانید از این ماده غذایی در هر ساعتی از روز استفاده کنید. مصرف آن به میزان کم برای عصر یا شب نیز انتخاب خوبی است. اکثر مردم عادت دارند که از جوی دو سر به صورت موسلی یا به صورت پخته شده یا به عنوان نوشیدنی برای صبحانه استفاده کنند. همچنین می توانید از جوی دو سر به جای آرد گندم در تهیه ی کیک ها و بیسکویت استفاده کنید.

کمپوت سیب و دارچین

سیب: به علت دارا بودن کوئرستین تا ۲۰ درصد احتمال مرگ و میر توسط دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. پکتین و فیبر فراوانی دارد و ضد دیابت می باشد.

دارچین: مطالعه مرکز تحقیقات تغذیه انسانی در مریلند نشان داد مصرف روزانه نیمی از قاشق چای خوری دارچین باعث افزایش حساسیت سلول ها به انسولین می شود. در نتیجه سلول ها میتوانند قند را از خون برداشت کنند و آن را به انرژی تبدیل نمایند.

۲۰ عدد سیب خرد شده

نصف قاشق چای خوری دارچین

یک قاشق چای خوری شکر دیابتی (در صورت تمایل شدید به شیرینی. در غیر این صورت می شود شکر دیابتی را حذف کنید و با همان دو ماده طبیعی کمپوت را تهیه کنید.)

سیب را با کمی آب و شکر رژیمی سر گاز بگذارید تا سیب ها کمی نرم شود. وقتی سیب ها به مقدار دلخواه نرم شد، و آب آن کمی غلیظ شد، پودر دارچین را به آن بیفزایید و بگذارید چند دقیقه حرارت ببیند. سپس حرارت را خاموش کنید و بعد از سرد شدن سرو نمایید.

T A K F A R S

مصرف کاهو و سکنجبین (با شکر رژیمی)

سرکه: دو قاشق غذاخوری از سرکه قبل از هر وعده غذایی می تواند قند خون شما را کنترل کند. در مطالعه ای که در دانشگاه ایالت آریزونا بر روی ۳ گروه افراد یعنی افراد سالم، افراد در مرحله پیش از دیابت و افراد دیابتی صورت گرفت؛ به افراد قبل از دو وعده غذایی اصلی ۲ قاشق غذاخوری سرکه داده شد. قند خون افراد را یک ساعت بعد از مصرف سرکه اندازه گیری کردند. قند خون در افراد دیابتی ۲۵ درصد و در افراد پیش از دیابت تا ۵۰ درصد کاهش یافته بود.

اسفناج، کاهو، کلم پیچ، سبزیجات برگ سبز: تمام سبزیجات برگ سبز منابع خوبی از لوتئین و کاروتنوئید هستند که برای چشم ها مناسب می باشند. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که افراد مبتلا به دیابت به عوارض چشمی هم مبتلا می شوند. این سبزیجات همچنین سرشار از فیبر، ویتامین B، آهن، کلسیم و ویتامین C هستند و به کاهش قند خون کمک میکنند.

یک قاشق غذاخوری سرکه

چند برگ نعناع تازه

چند پر کاهو تازه

یک قاشق مرباخوری شکر دیابتی

شکر را با یک استکان آب حرارت می دهید تا کمی قوام پیدا کند. نعناع تازه را به آن می افزایید و کمی هم می زنید. سرکه را اضافه نموده و حرارت را خاموش میکنید. مواد را از صافی رد می نمایید. این شربت را به همراه چند برگ کاهو مصرف میکنید.

جایگزین کردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید

به افراد دیابتی توصیه می شود تا فیبر مصرفی خود را افزایش دهند. افزایش مصرف فیبر از طریق افزایش مصرف سبزیجات، میوه ها، حبوبات، مغزهای غیر بوداده و تبدیل نان و برنج مصرفی به نان قهوه ای و برنج قهوه ای و سبوس دار امکان پذیر است. ۵۰-۲۴ گرم فیبر در طول روز برای کاهش قند خون در افراد دیابتی توصیه می شود.

تک فارس www.takfars.ir

روش صحیح پخت برنج قهوه ای بدین صورت است که پیش از پخت برنج قهوه ای ۳۰ دقیقه آن را در آب بخیسانید تا نرم شود. مطمئن شوید که برنج تازه است و مانده نمی باشد چون طعم برنج مانده تغییر میکند. یک پیمانه برنج قهوه ای را با ۲ پیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

سپس در ظرف را گذاشته و حرارت را خیلی کم کنید و بگذارید برای ۴۵ دقیقه روی حرارت کم بپزد. پس از ۴۵ دقیقه در ظرف را باز نکنید؛ فقط شعله را خاموش کنید. بگذارید قابلمه برنج به مدت ۱۰ دقیقه در همان شرایط قبلی باقی بماند. سپس برنج را سرو کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر