تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

تفلیس Tbilisi

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

تفلیس پایتخت این کشور زیبا و یکی از بهترین جاهای دیدنی گرجستان برای سفر است. این شهر بر کرانه‌ی رودخانه‌ی متکواری (Mtkvari/ رود کر) و میان چند رشته‌کوه واقع شده است. تفلیس از قرن پنجم میلادی پایتخت گرجستان بوده و تنوع معماری آن بازتابی از تاریخ طولانی و پیچیده‌اش است. یکی از بهترین راه‌ها برای درک این مکان منحصر‌به‌فرد، قدم زدن در خیابان‌ها و به‌خصوص در قسمت قدیمی و رنگارنگ شهر است.

برای لذت بردن از یک منظره بی‌نظیر از سراسر شهر به قلعه ناریکالا (Narikala Fortress) سر بزنید. برای رسیدن به بالای این قلعه تله‌‌کابینی نیز تعبیه شده است.

متسختا Mtskheta

تکفارس آی آر

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

متسختا پایتخت مذهبی گرجستان است. این شهر قلب معنوی و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان به‌حساب می‌آید. تا پیش از نقل‌مکان پادشاه واختانگ گرگ یکم (King Gorgasali)، متسختا پایتخت گرجستان بود. همچنین این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان است که اثری ۴۰۰۰ ساله از اجتماع انسانی در آن یافت شده است. متسختا حدود ۳۰ دقیقه تا تفلیس فاصله دارد.

واردزیا Vardzia

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

واردزیا یک صومعه باشکوه در دل کوه در جنوب گرجستان است. این شهر شبیه یکی از صحنه‌های فیلم ارباب حلقه‌ها است، اگرچه برخلاف فیلم، محل زندگی کوتوله‌ها نبوده و راهبان ساکن آن بوده‌اند. این صومعه‌ی مخفی در قرن دوازدهم میلادی، در طول دوره حکومت پادشاه تامار، ساخته شده است. پادشاه تامار اولین زنی بود که به‌عنوان یک پادشاه (نه یک ملکه.) در تاریخ گرجستان تاج‌گذاری کرد. این مکان دیدنی تا پیش از وقوع چندین زلزله کاملا مخفی و دور از چشم بود.

www.takfars.ir

اوپلیستسیخه Uplistsikhe

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

اوپلیستسیخه یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که در شرق کشور و حدود ۱۰۰ کیلومتری تفلیس واقع شده است. قدمت این شهر به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد. این شهر غارمانند مساحتی حدود ۴۰ هزار مترمربع دارد و در گذشته دارای داروخانه، نانوایی، آمفی‌تئاتر و حتی زندان بوده است. تمام بناها توسط تونل‌ها به یکدیگر متصل هستند. در بالاترین نقطه این مجموعه یک کلیسا قرار دارد که در قرن نهم میلادی ساخته شده است. این ساختمان رنگارنگ در برابر غارهای خشک و خاکستری آنجا خودنمایی می‌کند.

چیاتورا Chiatura

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

زمانی میان دره‌های شیب‌دار و عمیق، یکی از شهرهای معدنی پررونق گرجستان به‌نام چیاتورا قرار داشته است. در دهه‌ی ۱۸۰۰ میلادی این شهر به‌عنوان کُلنی استخراج معدن تأسیس شد. در سال ۱۹۵۴ دولت استالین سیستم ماشین‌های کابلی (که به مسیر طنابی مشهور بود) را برای جابه‌جایی سریع‌تر کارگرها به معادن راه‌اندازی کرد. هر گوشه شهر به وسیله این ماشین‌های کابلی به معادن وصل می‌شد و چیاتورا به‌عنوان شهر کابلی شهرت یافت. چیاتورا یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که می‌توانید روح امپراتوری شوروی را در آن احساس کنید.

باتومی Batumi

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

باتومی شهری مدرن بر کرانه‌ی دریای سیاه است. این شهر دومین شهر بزرگ گرجستان محسوب می‌شود. وقتی در این شهر قدم می‌زنید احساس می‌کنید جایی خارج از گرجستان هستید. کمی بعد از شنیدن صدای ناقوس کلیسا، صدای مؤذن در کوچه‌ها می‌پیچد. معماری این شهر تلفیقی از سبک اروپایی و آسیایی است و برج‌ها، مجسمه‌ها و ساختمان‌هایی را که آثار معماران خوش‌فکر هستند، در خود جای داده است. ساختمان‌های اصلی شهر را می‌توان به‌وضوح در نورپردازی‌های شب‌ تماشا کرد. باتومی یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که یک شهر فریبنده برای جذب توریست به‌حساب می‌آید. اگر با قطار از تفلیس به مقصد باتومی راهی شوید، در مسیر ۵ ساعته می‌توانید از مناظر بسیار زیبا لذت ببرید.

اوشگولی و مجموعه روستاهای سوانتی Ushguli & other villages in Svaneti

تک فارس

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

این مقصد گردشگری در شمال غرب گرجستان در رشته کوه‌های قفقاز و در یک استان تاریخی مشهور واقع شده است. تنها راه رسیدن به این مقصد حرکت از زوگدیدی (Zugdidi) به سمت مستیا (Mestia) است. در این مسیر رودخانه‌های خروشان، تنگه‌های زیبا و کوه‌های پرعظمت دیدنی است.

سوانتی از چندیدن دهکده‌ی کوچک تشکیل شده است. قدم زدن در این روستاهای تماشایی و خوش‌منظره که تحت‌الشعاع خانه‌های قلعه‌مانند است به شما حس سفر به اروپای قرون وسطی را می‌دهد.

جاهای دیدنی گرجستان به پیشنهاد افراد محلی

سیغناغی Sighnagi

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

شهرهای بزرگ و جاذبه‌های توریستی به‌اندازه‌ی کافی در گرجستان وجود دارد. چیزی که این کشور را به‌طور ویژه‌ای متمایز می‌کند شهرهای کوچک آن است. سیغناغی یکی از جاهای دیدنی گرجستان است. در استان کاختی (Kakheti) می‌توانید بهترین‌ها را تجربه کنید: غذاها و نوشیدنی‌های فوق‌العاده، خیابان‌ها و خانه‌های کوچک زیبا با بالکونی‌های چوبی رنگارنگ، مناظر خیره‌کننده در جلگه‌های آلازانی (Alazani)، بوی خوش نانوایی‌ها و قلعه‌های فانتزی گوناگون. فاصله تفلیس تا سیغناغی با مینی‌بوس‌هایی که از ایستگاه مترو سامگوری (Samgori) حرکت می‌کنند حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

شاتیلی خوسورتی Shatili Khevsureti

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان شاتیلی خوسورتی است که روستایی قلعه‌ای به سبک قرون وسطی است. این روستا در محاصره کوه‌های سرسبز قرار دارد. تنوع مناظر بی‌نظیر این شهر کوچک هر مسافری را حیرت‌زده خواهد کرد. زندگی مدرن هنوز به این منطقه از گرجستان نفوذ نکرده است. مردم محلی تمام تلاش خود را می‌کنند تا مهمان‌هایشان اوقات خوبی داشته باشند. در زمان برگزاری جشن‌های مهم، مردم محلی لباس‌های مخصوص‌شان را می‌پوشند و به کلیسا می‌روند. در اینجا سنت‌های قدیمی غیرمسیحی با باورهای مسیحیت ترکیب شده و آیین‌های جالبی را شکل داده است.

T A K F A R S

شاتیلی خوسورتی در ۱۴۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد. به‌خاطر بارش برف و مسدود بودن جاده، این مکان دیدنی تنها بین ماه‌های مه تا اکتبر (اواسط بهار تا اواسط پاییز) دسترسی دارد.

کازبگی Kazbegi

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

حقیقتا کازبگی یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که با مناظر فوق‌العاده‌اش هر سلیقه‌ای را مجذوب خود می‌کند؛ چه آنهایی که عاشق سفرهای لوکس هستند و چه کسانی که هیچهایک می‌کنند، طبق سلیقه خود بهترین تجربه سفر را خواهند داشت. در این روستای زیبا مسیرهای پیاده‌روی زیادی وجود دارد که شما را به سمت کلیسا گرجتی ترینیتی (Gergeti Trinity Church) هدایت می‌کند. این کلیسا در ارتفاع ۲۱۷۰ متری واقع شده است.

گرجستان بهشت هیچهایکرها است. اولین ماشینی که به آن علامت هیچهایک را نشان دهید برای شما توقف خواهد کرد. این قانون برای رسیدن به کازبگی نیز رعایت می‌شود. از ایستگاه اتوبوس دیدوب (Didube) تفلیس نیز مینی‌بوس‌هایی به مقصد کازبگی حرکت می‌کنند.

دره‌های مارتویلی The Canyons of Martvili

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

این شهر در استان سامگرلو (Samegrelo) در غرب گرجستان واقع شده است. فاصله آن تا تفلیس ۲۸۰ کیلومتر است. دره‌ها، غارها و آبشارها در طول زمان و در کنار رودخانه آباشا (Abasha River) شکل گرفته‌اند. شما می‌توانید سوار بر قایق از چشم‌اندازهای فوق‌العاده دره‌های سرسبز آنجا لذت ببرید.

همه‌روزه از ایستگاه دیدوب، مینی‌بوس‌هایی به مقصد مارتویلی تفلیس را ترک می‌کنند.

باخمارو Bakhmaro

تک فارس www.takfars.ir

image عکس و توضیحات زیباترین مناطق گردشگری کشور گرجستان

باخمارو در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از دریا قرار دارد و به‌عنوان یکی از مرتفع‌ترین مناطق اقلیمی گرجستان شناخته می‌شود. بازدید از باخمارو گزینه‌های لذت‌بخش زیادی را به مسافرانش عرضه می‌کند. شما می‌توانید بالای ابرها چادر بزنید، از کهکشان راه شیری عکس بگیرید و طلوع و غروب خورشید را بر فراز دریای سیاه ببینید. همچنین می‌توانید توت و قارچ بچینید، از مناظر بدیع و صدای طبیعت لذت ببرید و حس واقعی زندگی روستایی در گرجستان را تجربه کنید.

فاصله‌ی باخمارو از تفلیس حدود ۵ ساعت است. از تفلیس و چوخاتوری (Chokhatauri) مینی‌بوس‌هایی به مقصد باخمارو حرکت می‌کنند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر