تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

ایروان

ایروان پایتخت ارمنستان است و بهترین مکان برای کشف ارمنستان است. میدان جمهوری ارمنستان در این شهر واقع شده است. از نقاط دیدنی آن می‌توان به بناهای دیدنی پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم اشاره کرد که ضمن دیدن آبشارهای زیبا قابل بازدید هستند. ایروان به شدت تاریخی است. اگر می‌خواهید با گذشته‌ی سخت ارمنی‌ها آشنا بشوید، حتما باید سری به بنای یادبود نسل‌کشی ارمنی‌ها بزنید. دیدن بازار محلی ورنیساژ نیز بسیار جذاب است. این بازار در آخرهفته‌ها فعالیت می‌کند. قدم‌زدن در امتداد پل هرازدان جورج نیز به شدت توصیه می‌شود. ایروان شهر کافه‌ها است و در طول روز با کافه‌های زیبای زیادی روبه‌رو خواهید شد.

مسجد آبی نیز تنها مسجد ارمنستان است که در شهر ایروان واقع شده است. دنیای زیرزمینی لوون نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان است که به شدت عجیب‌‌وغریب و اسرارآمیز به نظر می‌رسد.

پارک ملی شیکاهو

تکفارس آی آر

پارک ملی شیکاهو دومین جنگل بزرگ حفاظت‌شده در ارمنستان است. بخش‌های وسیعی از این جنگل بکر مانده، به‌طوری که هنوز به آن نقاط دسترسی ایجاد نشده است. حیواناتی نظیر: پلنگ، خرس، بز کوهی و افعی در این جنگل زندگی می‌کنند. گفته می‌شود که یک هزار و ۱۰۰ گونه‌ی گیاهی در پارک ملی شیکاهو وجود دارد. البته هنوز تمام گونه‌های گیاهی و جانوری این جنگل کشف و بررسی نشده است. در سال ۲۰۰۵ میلادی، طرح احداث بزرگراهی حیات این جنگل را به خطر انداخته بود که با مذاکرات مختلف این موضوع حل‌وفصل شد. آبشارهای بی‌نظیری نیز در این جنگل قرار دارند.

دریاچه‌ی سوان

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

دریاچه‌ی سوان در قلب ارمنستان واقع شده و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی این کشور محسوب می‌شود. اگر گذرتان به ارمنستان افتاد، حتما از سِوان دیدن کنید. صومعه‌های زیبایی در اطراف این دریاچه قرار گرفته‌اند که دیدنی‌ترین آنها صومعه سوان‌وانک (Sevanavank) است. بازدید از این منطقه باعث می‌شود تا تفریحی آرامش‌بخش را تحربه کنید. موج‌سواری از جمله تفریحات جالب در این دریاچه است. در ساحل این دریاچه، رستوران‌های خوبی نیز وجود دارد که غذاهای متنوع دریایی سرو می‌کنند. سواحل این دریاچه بسیار محبوب و زیبا هستند. اگر قصد دارید کمی آفتاب بگیرید، باید همین دریاچه‌ی سوان را انتخاب کنید؛ زیرا ارمنستان خط ساحلی ندارد. خلیج سوان و کوه‌های زیبای اطراف، منظره‌ای فوق‌العاده برای گردشگران ترتیب می‌دهند.

پارک ملی دلیجان

www.takfars.ir

ارمنستان ۴ پارک ملی دارد که زیباترین آنها پارک ملی دلیجان است. این پارک که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان به شمار می‌رود، در سال ۲۰۰۲ میلادی احداث شده و دارای چشمه‌های آب معدنی شفابخش و دیدنی‌های طبیعی است. بسیاری از مکان‌های فرهنگی مهم ارمنستان در حوالی این پارک قرار گرفته‌اند. ازجمله‌ی این مکان‌ها می‌توان به صومعه حجاریسین، گوشواناک، جوختاک‌وانک، موتاساوانک و کلیسای آخنابات اشاره کرد. رودخانه‌های آگستو و جتیک نیز در اطراف این پارک قرار دارند.

کوه آراگاتس

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

کوه آراگاتس نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان است. این کوه زیبا با آتش‌فشانی خاموش در شمال این کشور واقع شده است. آراگاتس بلندترین قله را در ارمنستان دارد و کنده‌کاری‌ها و آثار هنری زیبایی صخره‌ای در کوهپایه آن قرار دارند. از جمله این آثار هنری می‌توان به تصاویری شبیه انسان و حیوان روی صخره‌ها اشاره کرد. نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های مذکور قدمتی ۱۰۰ ساله دارند.

در تمام فصول سال، این قله پوشیده از برف است؛ اما امکان کوه‌نوردی تقریبا همیشه وجود دارد. جولای، آگوست و سپتامبر بهترین زمان برای کوه‌نوردی هستند. قله چهارم از سمت جنوب آراگاتس، آسان‌ترین قله برای فتح‌کردن است و قله‌ی شمالی با ارتفاعی در حدود ۴ هزار متر دشوارترین است.

دریاچه‌ی آرپی

دریاچه‌ی آرپی نسبت به دریاچه‌ی سوان آرامش بیشتری دارد. علت این است که در فصولی که گردشگران برای دیدن جاهای دیدنی ارمنستان به این کشور می‌آیند، بیشتر از دریاچه‌ی سوان دیدن می‌کنند. بنابراین، دریاچه‌ی زیبای آرپی خلوت‌تر می‌ماند. از آرپی برای آبیاری و تولید برق بهره گرفته می‌شود. این دریاچه منبع آبی رودخانه آخوریان نیز به حساب می‌آید. در سال ۲۰۰۹ میلادی، پارکی در حوالی این دریاچه احداث شد تا حفاظت از آن بهتر صورت بگیرد. بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان در این منطقه وجود دارند. گیاهان و جانوران گوناگونی در این منطقه زندگی می‌کنند؛ ازاین‌رو، یکی از مناطقی است که در کنوانسیون رامسر اعلام شده است. مرغ دریایی ارمنی نیز ساکن این دریاچه‌ی آبی است. اگر به دریاچه آرپی سری بزنید، امکان کمپ‌زدن نیز وجود دارد. پیاده‌روی در این منطقه زیبا نیز خالی از لطف نیست.

نوراوانک

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

صومعه‌های مختلف از جمله مشخصه‌های ارمنستان به شمار می‌روند. زیباترین و معروف‌ترینِ این صومعه‌ها، نوروانک است. این بنای آجر قرمز در قرن ۱۳ بنا شده است. شهرت این صومعه به خاطر کلیسای آستواتساتسین (کلیسای مادر مقدس) است. روایت است که صدها سال پیش، این کلیسا در هجوم مغول از سوی خداوند در امان مانده است. سالانه تعداد زیادی از افراد از این صومعه دیدن می‌کنند. اگر به دنبال بازدید از یک صومعه در ارمنستان هستید و نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید، قطعا باید به سراغ نوراوانک بروید.

تک فارس

گیومری

گیومری بعد از ایروان، بزرگ‌ترین شهر ارمنستان است. اگر بار اولی است که به ارمنستان می‌روید، حتما از گیومری هم دیدن کنید. یکی از دیدنی‌های این شهر، قلعه‌ی سیاه است که از روی تپه به شهر اشراف دارد. مجسمه‌ی مادر ارمنی نیز در حوالی آن قرار دارد. برخی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی ارمنستان در گیومری واقع هستند: موزه‌ی اجتماعی جیتوگتسیان (Dzitoghtsyan)، موزه‌ی اجتماعی و ملی معماری گیومری، موزه‌ی خواهران اسلامزیان، خانه/موزه سرگیی مرکوف و محله‌ی تاریخی کومایری (قدیمی‌ترین محله‌ی ارمنستان با بناهایی هزارساله).

وانادزور

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

سومین شهر مهم ارمنستان، وانادزور است که در شمال کشور قرار دارد. این شهر بهترین انتخاب برای بازدید از منطقه زیبای لوری است. باغ گیاه‌شناسی وانادزور مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. ضمنا دیدن موزه هنرهای زیبای این شهر را هم از دست ندهید. چشمه‌های آب‌معدنی طبیعی بسیاری در منطقه زیبای لوری قرار دارند. اگر به آنجا رفتید، از مراکز اسپا نیز استفاده کنید. علی‌رغم اینکه وانادزور یکی از شهرهای صنعتی ارمنستان است، مراکز فرهنگی مختلفی مانند: مجتمع تئاتر چامبر بوهِم و مجتمع پاپِت تئاتر دارد.

قلعه آمبِرد

قدمت این قلعه به قرن هفتم می‌رسد. قلعه‌ی آمبرد یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است. سابقا این قلعه، مکانی نظامی/دفاعی برای پادشاهی ارمنستان بوده است. فاصله‌ی این قلعه از شهر ایروان حدود یک ساعت است. البته در فصل زمستان به خاطر بارش برف، امکان بازدید از این قلعه وجود ندارد. بهترین زمان برای رفتن به این نقطه، اواخر ماه می (may) است.

خود بنا و منظره‌ی آن از نوک قلعه به شدت زیبا و بی‌نظیر است. این قلعه در نزدیکی روستای بیورکان قرار دارد. بیورکان نیز رصدخانه‌ای دارد که از جاهای دیدنی ارمنستان به شمار می‌رود.

تِساغکادزور

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

T A K F A R S

کوه‌های ارمنستان، مکانی فوق‌العاده برای ورزش‌های زمستانی مانند اسکی روی برف است. تساغکادزور نیز یکی از شهرهای زیبای ارمنستان است که با وجود کوهستان در آن، امکان اسکی با هزینه‌ای معقول وجود دارد. مجتمع کازینو رویالِ سناتور درقالب مجموعه‌ای تفریحی و مجلل به گردشگران خدمات مختلف ارائه می‌کند. ضمنا تعدادی از بهترین هتل‌های ارمنستان نیز در تساغکادزور واقع است. صومعه‌ی مهم کچاریس نیز با قدمتی که به قرن یازدهم بازمی‌گردد، در این شهر واقع شده است.

دره آپِرآزات

این دره با وجود صومعه‌ی گهارد در آن، یکی از باشکوه‌ترین میراث‌های کشور ارمنستان است. کلیسای اصلی صومعه در حدود ۸۰۰ سال پیش بنا شده، اما تاریخ صومعه خیلی قدیمی‌تر از این حرف‌ها است و به قرن چهارم می‌رسد و روشنگری مذهبی به نام گرِگوری آن را تأسیس کرده است. براساس افسانه‌ها، تادئوس یکی از حواریون حضرت عیسی علیه السلام بخشی از صلیبی که حضورت عیسیعلیه السلام بر آن قرار داد شده بود، را با خود به ارمنستان می‌آورد و با آن، بنای صومعه را شروع به ساختن می‌کند. به همین خاطر، این صومعه یکی از مکان‌های مقدس در میان ارمنی‌ها به شمار می‌رود. این دره جایگاه کلیسای مادر مقدس که در دل کوه کنده شده، نیز هست.

رصدخانه کاراهونج

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

این رصدخانه مشابه استون‌هِنج در بریتانیا است. رصدخانه کاراهونج یکی از جاهای دیدنی ارمنستان در مدت اقامت در این کشور است. رصدخانه کاراهونج در نزدیکی شهر سیسیان در استان سیونیک واقع است. این رصدخانه از ۲۰۰ سنگ مقبره‌ی بزرگ ساخته شده است و در اطراف محوطه‌ی اصلی آن، ۴۰ سنگ به شکل ایستاده و دایره‌ای قرار دارد. این منطقه به افتخار خدای بزرگ ارمنی‌ها با نام آری بنا گشته است. نام آری، از خورشید گرفته شده است. موزه‌ای کوچک نیز در سیسیان قرار دارد که دستاوردها و کشفیاتی را که در کاراهونج به‌دست آمده، در خود جای داده است. رصدخانه کاراهونج به عنوان قدیمی‌ترین رصدخانه‌ی دنیا شناخته می‌شود.

صومعه‌ی خور-ویراپ

کوه آرارات از تمام نقاط ارمنستان قابل مشاهده است، اما زیباترین منظره را می‌توانید ازطریق صومعه‌ی خور-ویراپ ببینید. البته تنها علت‌ رفتن به صومعه، استفاده از منظره‌ی کوه نیست؛ بلکه خود صومعه نیز ارزش دیدن دارد. این صومعه یکی از مکان‌های تاریخی مهم ارمنستان است. زیرا گریگوری کذایی به مدت ۱۴ سال در این نقطه زندانی شده بود. او بعد از اینکه شاه تردات سوم را درمان کرد، از این زندان آزاد شد. سپس شاه به دین ارمنی گروید و در رسمی‌شدن این دین در ارمنستان نقش مهمی ایفا کرد. از این مکان برای برگزاری مراسم ازدواج استفاده می‌شود و به‌طور کلی زیرزمین آن یعنی جایی که گرگوری اسیر شده بود، یکی از پربازدیدترین مکان‌های زیارتی ارمنستان است.

دی‌وین

image عکس و توضیحات تمام جاهای دیدنی کشور ارمنستان

تک فارس www.takfars.ir

آخرین مکانی که به عنوان جاهای دیدنی ارمنستان پیشنهاد می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ارمنستان، یعنی دی‌وین، است. این شهر در قرون وسطی، پایتخت ارمنستان بوده است. قلعه‌ی معروفی نیز در این شهر وجود دارد که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد می‌رسد. بنا به گزارش یونسکو، آثار باستانی زیادی در این خطه از ارمنستان وجود دارد. البته سازه‌های مدرنی مانند کلیسای سنت‌هاروتیان نیز در این شهر وجود دارد که در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. در گذشته کلیسای جامع سنت گریگور در این مکان واقع بوده و بقایای این بنا را باستان‌شناسان از زیر خاک بیرون کشیده‌اند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر