تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

در مورد وجه تسمیه این شهر زیبای شمالی به فومن، نظریات مختلفی وجود دارد، اما با توجه به آنکه کشت سیر در این منطقه از دیرباز مرسوم بوده و در وسعت زیادی صورت می پذیرفت، می توان علت شهرت این شهرستان به فومن را همین امر در نظر گرفت؛ چرا که در فرهنگ فارسی معین، واژه ی فوم به معنای سیر است و پسوند ن نیز به معنای جایگاه کشت است. هرچند در برخی نظریات، فومن به معنای پناهگاه اندیشمندان نیز معرفی شده است.و از ریشه واژه ی بهمن گرفته شده است.

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

شهرستان فومن علاوه بر زیبایی های طبیعی و دیدنی های تاریخی، از گذشته های دور تا به امروز، سرزمین ادبا، شاعران، فرهیختگان و عاشقان ایران بوده و بزرگان بسیاری در آن پرورش یافته اند. کیومرث صابری فومنی (گل آقا، بنیانگذار موسسه ی گل آقا) از طنز نویسان فومن، شیون فومنی از شاعران معروف فومن، آیت الله اریب، آیت الله فومنی حائری و آیت الله محمدتقی بهجت فومنی از علما، مراجع تقلید و عارفان معاصر، از جمله مشاهری و بزرگ مردان این سرزمین هستند.

قلعه رودخان فومن

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

تکفارس آی آر

در ۲۰ کیلومتری شهرستان فومن، بنایی تاریخی وجود دارد که گروهی از باستان شناسان، قدمت آن را در دوران حکومت ساسانیان تخمین زده اند. وجه تسمیه این اثر تاریخی، به علت قرارگیری و احداث آن در کنار رود است که در گذشته به دژ روگان شهرت داشته و با گذشت زمان به قلعه ی رودخان تغییر نام داده است. این عمارت کهن در بین مردم به نام های دیگری مانند دژ روخان، قلعه ی حسامی، قله رخون، قلعه ی هزارپله و دژ روگان نیز شناخته می شود.

ویژگی منحصربه فرد قلعه رودخان، عدم نفوذ، فتح و دسترسی به آن توسط دشمن، در طول تاریخ است

این دژ قدیمی از بخش های مختلفی از جمله دو ارگ و قورخانه، تشکیل شده است. ارگ محل سکونت حاکم وقت و خانواده ی وی احداث شده و قورخانه نیز برای سکونت و انجام کارهای نظامی سربازان مورد استفاده قرار می گرفت. از دیگر قسمت های قلعه می توان به تعدادی ورودی، زندان، سردخانه، حمام، حوض، آبریزگاه، آب انبار، برج دیده بانی، چندین اتاق دیده بانی، تعدادی واحد مسکونی، برج و بارو و … اشاره کرد. از ویژگی های منحصربه فرد و جالب در مورد قلعه، سیستم دفاعی و امنیت بی نظیر آن است؛ چرا که در طول تاریخ و در مدت زمان پویایی آن، هیچ دشمنی موفق به فتح آن نشده است.

پارک فومن

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

www.takfars.ir

یکی از زیباترین و محبو ب ترین تفرجگاه ها در فومن، پارک فومن این شهرستان است که به دیل حضور انواع مجسمه ها از جمله مجسمه های چهار دختران، در بین گردشگران مشهور و محبوب است. مجسمه هایی که نمایانگر سعی، کوشش و زحمت بی دریغ زنان و دختران روستاها و دهکده های فومن است که به کشاورزی مشغول بوده و سرزندگی و تلاش را به نمایش میگذارد.

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

همچنین حضور مجسمه های کودکان با چهره هایی شاد و خندان که در محوطه ی پارک قرار دارد، نشاط مردم و بازی های محلی آن ها را به نمایش گذاشته است. دستگاه های بازی نیز در کنار این مجسمه ها، این مکان را به یکی از تفریح گاه های محبوب فومن، تبدیل کرده است.

روستای فوشه

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

یکی از مناطق دیدنی در شهرستان فومن، روستای فوشه در فاصله ی ۲۲ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان است که در نزدیکی قلعه ی رودخان قرار دارد. محصور شدن این روستای زیبا از غرب، جنوب و جنوب غربی به مناطق کوهستانی، ارتفاعات و جنگل های زیبا با چشم اندازهای فوق العاده و قرارگیری آن در دامن کوه و جنگل، از ویژگی های ناب و دوست داشتنی این منطقه از شمال کشور برای بازدید و مسافرت محسوب می شود که سالانه میزبان علاقه مندان بسیاری به طبیعت و ایرانگردی است. همچنین پوشش گیاهی متنوع و حضور درختانی همچون توسکا، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش طبیعتی زیبا با آرامش و سرسبزی منحصربه فردی را برای ساکنین و بازدیدکنندگان از این منطقه، به ارمغان آورده است.

غار خون فوشه

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

در فاصله ی ۱۵ کیلومتری از روستای فوشه و در نزدیکی قلعه ی رودخان شهرستان فومن، غاری کهن با قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال قرار دارد که می توان از آن به عنوان یکی از دیدنی ها و جاذبه های ارزشمند این منطقه از استان گیلان یاد کرد. این غار در منطقه ای جنگلی قرار دارد و به دلیل قدمت تاریخی و زیست محیطی از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است. گردشگران در مسیر دسترسی به غار با جاذبه های بکر طبیعی و زیبایی های خارق العاده ای روبه رو می شوند که سختی راه و پیمودن شیب تند مسیر را به فراموشی خواهند سپرد.

ییلاق زودل سر فومن

تک فارس

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

در مسیر قله ی تراشوم در نزدیکی روستای خانوانه ی شهرستان فومن، ییلاقی زیبا با چشم اندازی بی نظیر و آب وهوایی مطلوب قرار دارد که به زودل شهرت یافته است. علت نامگذاری این مکان زیبا به زودل، به دلیل حضور روستای زودل در مسیر رسیدن به این ییلاق است. درواقع ییلاق بالاتر از روستا قرار گرفته و با بهره گیری از اسم روستا و قرارگیری ییلاق بالاتر از روستا (سر به معنای بالاتر است)، به ییلاق زودل سر نامگذاری شده است. این مکان طبیعی، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان فومن در استان گیلان است که سالانه جمع زیادی از توریست ها و مسافران داخلی برای بازدید از آن، به فومن سفر میکنند.

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در استان گیلان و شهرستان فومن، منطقه ی حفاظت شده ی گشت رودخان و سیاه مزگی است که با بهره مندی از اقلیمی مرطوب و معتدل، پوشش گیاهی بومی و جنگل های کم نظیر هیرکانی، مراتع ییلاقی، جلگه ، رودهای متعدد خروشان و باغ های زیبای چای به ناحیه ای مناسب و مطلوب برای گردشگران و مسافران سراسر کشور تبدیل شده است. این منطقه در سال ۱۳۷۸۸ عنوان منطقه ای حفاظت شده را به خود اختصاص داد. در این بخش از استان گیلان، زیستگاه گونه های مختلفی از جانوران از جمله قرقاول، آبیا، تشی، گورکن، سیاه گوش، روباه، گربه ی جنگلی، گراز، خرس قهوه ای، مرال شوکا، شغال و پلنگ، است. از ویژگی های گردشگری در این منطقه ، حضور دره های عمیق، رودهای بسیار و آبشارهای خروشان است که طبیعتی بکر و فوق العاده را بوجود آورده است.

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

چشمه ی علی زاخونی، یکی از پدیده های زیبا و ارزشمند طبیعی است که نوشیدن آب آن به دلیل بهره مندی از بیکربنات، برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی، مفید است. چشمه ی زمزمه نیز از دیگر موهبت های الهی واقع در منطقه ی ماسوله از توابع شهرستان فومن است که به رنگ نارنجی است. جالب است بدانید که این چشمه به دلیل نزدیکی با معدن آهن، دارای طعم تلخ و نامطلوبی است، اما ساکنین محلی به دلیل فواید درمانی آب این چشمه، آن را با مقداری شکر مخلوط کرده و برای بهبود بیماری های ریوی و گوارشی از آن استفاده میکنند.

image عکس جاهای دیدنی شهرستان فومن با توضیحات

شهرستان فومن، منطقه ای تاریخی و سرشار از زیبایی های بکر و منحصر به فرد طبیعی است که معرفی تمامی آن ها در یک مقاله، امکان پذیر نیست. از دیگر مکان های دیدنی در این شهر زیبا می توان به جاده ی سراوان-فومن، رودخانه ی پلنگ ور، مناطق کوهستانی فومن، ییلاق آندره، سراگوراب و کهنه گوراب، تالاب خطیب، روستای سرسبز گسکره، امامزاده ولی علیه السلام روستای مردخ، امامزاده سیدابراهیم علیه السلام ابرود و آبشار دوقلو اشاره کرد.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر