تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

علت صداهای ناگهانی و ناهنجار در معده و شکم چیست و راه درمان

این صداها که زمان بندی مشخصی هم ندارند ممکن است برای شما بسیار آزار دهنده باشند. اما توضیحی کاملا منطقی وجود دارد که نشان می دهد چرا معده گاهی اوقات نیاز به توجه و شنیده شدن دارد.

صداهای ناهنجار معده که از معده و روده کوچک سرچشمه می گیرد می تواند با بررسی دقیق تر در نحوه عملکرد سیستم گوارش توضیح داده شود .در اصل ؛دستگاه گوارش لوله ای بلند است که از دهان آغاز شده و در مقعد به پایان می رسد . این لوله با ارگان ها و معابر مختلفی که نقش های مهمی در انجام فرآیند هضم ایفا میکنند در ارتباط است . یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد دستگاه گوارش بدانید نحوه هضم غذا توسط آن است . امواج انقباضات عضلانی ؛ محتویات وارد شده به سیستم گوارشی را با حرکات حلقوی شکل جا به جا میکند .علاوه بر حرکت وعده غذایی در طول مسیر سیستم گوارشی این انقباضات کمک میکنند تا آن ها بهتر این حرکت را انجام دهند .محتویات غذایی مایع و مایعات مختلف در سیستم گوارش با یکدیگر ترکیبی چسبنده را تشکیل می دهند.

این صداهای ناهنجار معده ناشی از انجام این فرآیند است .حرکت عناصر و اجزاء جامد و مایع همچنین گازها و هوای ایجاد شده این صداها را تولید میکنند . همانطور که همه این مواد تحت فشار قرار می گیرند و برای هضم بهتر به سمت پایین دستگاه گوارشی حرکت میکنند هوا و گازهای موجود نیز فشرده می شوند و صدایی را ایجاد میکنند که ما قادر به شنیدن آن ها هستیم.

صداهای ناهنجار معده میتوانند در تمامی اوقات رخ دهند و این امر فقط به زمانی که ما گرسنه هستیم منحصر نمی شود . اما اگر مواد غذایی در معده یا روده کوچک وجود داشته باشد این صداها آرام تر به گوش می رسند .این امر مانند حرکت یک جفت کفش ورزشی بر یک حوله است که حوله باعث می شود که صدای کفش آرام تر به گوش برسد.

اما ممکن است تعجب کنید که چرا زمانی که معده شما خالی است بازهم همان صداهایی را می شنوید که در زمان پری معده وجود داشتند .علت آن گرسنگی همراه با میل به غذا است .حدود دو ساعت بعد از اینکه معده شما از محتویات و غذاها خالی می شود ؛شروع به تولید هورمونهای تحریک کننده اعصاب می نماید تا پیغامی را به مغز برساند . مغز نیز سیگنال هایی را برای عضلات گوارشی ارسال میکند و حرکت حلقوی دستگاه گوارش مجددا شروع به فعالیت میکنند .که این حرکات دو نتیجه دارد :اولین نتیجه این است که انقباضات انجام می شوند تا محتویات باقی مانده نیز هضم شوند و دومین نتیجه حاکی از آن است که ارتعاشات معده خالی بازهم شما را گرسنه می سازد.

تکفارس آی آر

در حال حاضر که ما می دانیم چه چیزی باعث ایجاد صداهای ناهنجار معده می شود ، این سوال مطرح است که آیا راهی برای کنترل آن وجود دارد؟

راهی که می توان پیشنهاد کرد خوردن وعده های کوچک و کم حجم به جای خوردن وعده های غذایی سنگین و حجیم است .

در این صورت اگرخوراک و محتویات کم همیشه و به طور مداوم دردستگاه گوارش شما وجود داشته باشد معده و روده کوچک فرصت کمتری برای ایجاد صداهای ناهنجار دارند .همچنین، پرهیز از خوردن مواد غذایی که هوا و گاز در بدن ایجاد میکنند می تواند به کاهش صداهای ناهنجار معده کمک کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر