تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

علت تنفس خیلی تند هنگام ترسیدن چیست

نفس کشیدن علاوه بر اینکه امری حیاتی برای بدن محسوب می‌شود و اکسیژن لازم را به سلول‌ها می‌رساند، بر روی حافظه هم تاثیر می‌گذارد و واکنش‌های ما را نسبت به ترس تنظیم می‌کند.

در تحقیقاتی که در مجله‌ی امریکایی عصب شناسی منتشر شده است، مشخص شده، نفس کشیدن فعالیت‌های مغز را هم زمان می‌کند و بر روی حافظه و واکنش‌های ترس بسته به دم یا یازدم، تاثیر می‌گذارد.

دکتر زلانو و همکارانش در تحقیقاتی که بر روی ۶۰ نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگان در زمان دم می‌توانند سریع‌تر چهره‌های ترسیده نسبت به زمان بازدم راشناسایی کنند.

لازم به ذکر است است این نتیجه فقط در زمان نفس کشیدن با بینی به دست آمد، و نفس کشیدن با دهان هیچ تاثیری بر روی نتیجه نداشت. پس وقتی ترسیده باشید، بیشتر نفس می‌کشید و بیشتر دم دارید تا بازدم تا مغز شما بتواند واکنش درستی را به شرایط بدهد.

نفس کشیدن از طریق بینی واکنش‌های ترس را سرعت می‌بخشد.

تکفارس آی آر

حافظه بهتر با تنفس بینی

از شرکت کنندگان در این آزمایش خواسته شد تصاویری را ببینند و سپس آن‌ها را به خاطر بیاورند. محققان دریافتند که در زمان دم افراد راحت تر تصاویر را به خاطر سپرده‌اند تا در زمان بازدم. در این رابطه وقتی فرد از طریق دهان نفس می‌کشید، تصاویر زودتر از خاطرش می‌رفت.

پس نفس کشیدن فقط برای غذای سلول‌ها نیست، نفس کشیدن بر روی فعالیت مغز و حتی رفتار فرد هم تاثیر می‌گذارد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر