تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عایق کردن دیوار اتاق بعد از ساخت خانه

image عایق کردن دیوار اتاق بعد از ساخت خانه

آپارتمان‌‌های امروزی با مصالحی ساخته می‌شوند که بیشترین صرفه‌‌جویی را برای سازندگان داشته باشند. دیوارهای نازک با آجرهای سفالی توخالی ساخته می‌شوند و به همین دلیل در آپارتمان‌‌های نوساز، صدای همسایه‌ها خیلی واضح شنیده می‌شود و این ماجرا به دردسر بزرگی برای زندگی‌های آپارتمان‌نشینی تبدیل شده است.

در آپارتمان‌‌های نوساز سال‌های اخیر بسیاری از همسایه‌ها می‌توانند به‌طور واضح صدای تلویزیون، موسیقی و حرف‌های دیگر همسایه‌ها را بشنوند. حتی گاهی سخنان همسایه‌ها در اتاق خواب نیز به‌راحتی در آپارتمان واحد مجاورشان شنیده می‌شود.

بهترین راه برای ایجاد عایق صوتی در دیوارها و سقف و کف، این است که از مواد عایق از نظر صدا در مرحله ساختن آپارتمان استفاده کنید.

امروزه عایق‌های بسیاری از حرارتی و صوتی گرفته تا عایق رطوبتی در بازار مصالح ساختمانی دیده می‌شود که می‌توان از آنها زیر روکاری دیوارها و در کف واحدها استفاده کرد. البته ممکن است در نظر اول با خود بگویید استفاده از عایق‌های صوتی باعث می‌شود، هزینه‌های ساختمان بالا برود اما رضایت ساکنان آپارتمان نشان می‌دهد این هزینه‌های اندک نسبت به کل هزینه ساخت (تنها ۲ درصد)، کاملا مقرون به صرفه است.

تکفارس آی آر

شکل بلوک‌های ساختمانی نیز باید طوری باشد که باعث تشدید، انعکاس و تفرق نامطلوب صوتی نشود.

اما اگر ساختمانی از لحاظ عایق بودن صوتی، درست ساخته نشده باشد، پس از ساخت باید با آن چه کرد؟

۳.یکی از راه‌حل‌هایی که می‌توانید ساختمان‌های آماده را عایق کنید، استفاده از مواد عایق صوتی در کف، دیوارها و سقف است.

برای عایق شدن صوتی باید هم از موادی استفاده کرد که انرژی صوتی صداهای بیرون را کاهش ‌دهد و هم از جنس‌هایی بهره برد که جذب‌کننده صوت هستند. پشم سنگ، کنف، عایق‌های سربی، کاشی‌های سلولزی، اندودهای آکوستیکی و اسفنج پلی‌استایرن از موادی هستند که هم جاذب صدا و هم کاهش‌دهنده انرژی صوتی است. این مواد برای استفاده در داخل دیوارها و کف استفاده می‌شوند اما ورقه‌هایی از برخی از آنها نیز در بازار وجود دارد که روی دیوارها نصب می‌شوند. برای مثال، کسانی که می‌خواهند در خانه تمرین موسیقی کنند، از این عایق‌ها روی دیوارهای اتاق خود استفاده می‌کنند.

استفاده از فضای سبز اطراف ساختمان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند آلودگی‌های صوتی خانه‌ها را کاهش دهد.

www.takfars.ir

طراحی محوطه‌سازی مجتمع‌ها و ساختمان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که از فضای سبز به عنوان مانعی در برابر صدا استفاده شود.

پنجره‌های ساختمان در عایق بودن صوتی آنها بسیار تاثیر دارد.

اگر پنجره‌ها دوجداره باشند، صداها بسیار کمتر از خیابان به خانه نفوذ می‌کنند، اما اگر حتی پنجره‌های دوجداره به صورت استاندارد نصب نشده باشند، ممکن است خاصیت عایق بودن خود را از دست بدهند. حتما از عایق بودن درست پنجره‌های خانه خود مطمئن شوید. درزگیری پنجره‌ها نیز در این زمینه بسیار مهم است.

استفاده از دیوارهای صوتی در اطراف ساختمان‌هایی که کنار بزرگراه‌ها قرار دارند نیز می‌تواند تا حدی ساختمان‌ها را از نظر صوتی عایق کند.

اما استفاده از همه این موارد، ممکن است از عهده صاحب یک واحد آپارتمانی برنیاید. برای عایق کردن داخل آپارتمان‌‌ها که خرج کمی هم داشته باشد، باید چه کرد؟

شاید تنها راهی که بتواند شما را از شنیدن صدای مزاحم همسایه‌هایتان تا حدی راحت کند، چیدمان مناسب کاربری‌های مختلف اتاق‌های خانه‌تان باشد.

باید ابتدا با چند روز سکونت در واحد جدید، تلاش کنید جاهایی را که بیشترین صداهای همسایه‌ها را به داخل می‌آورد، شناسایی کنید. سپس سعی کنید اتاقی را برای خواب در نظر بگیرید که کمترین آلودگی صوتی را دارد. اگر نمی‌توانید اتاقتان را تغییر دهید، تختخوابتان را کنار دیوارهایی که با همسایه‌ها مشترک است، نگذارید. با گذاشتن کمدها پشت دیوارهای مشترک، تلاش کنید موانعی برای صداهای مزاحم ایجاد کنید، اما باید بدانید با این کارها، نمی‌توانید صداهای مزاحم را حذف کنید؛ یا باید پول بیشتری خرج کنید و روی دیوارها عایق صوتی نصب کنید یا اینکه تحملتان را بالا ببرید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر