تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

شربت دیفن هیدرامین کامپاند عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

image شربت دیفن هیدرامین کامپاند عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

این دارو برای تسکین سرفه و نشانه های احتقانی آن مصرف می شود، همچنین انقباض نایژه ها ناشی از هیستامین را نیز تخفیف می دهد.

مکانیسم اثر

این ترکیب دارای اثر ضد هیستامین و ضد کولینرژیک است و باعث تسکین سرفه می شود. به دلیل داشتن کلرور آمونیوم داری اثر خلط آور و به دلیل داشتن اثر آنتی کولینرژیک باعث کاهش ترشحات نایژه می شود.

تکفارس آی آر

در ضمن علائم احتقان را که اغلب با سرفه همراه است، از بین می برد و باعث کاهش احتقان بینی و نایژه می شود.

فارماکوکینتیک

اثر خوراکی این دارو پس از ۱۵-۶۰ دقیقه ظاهر می گردد. دفع آن کلیوی بوده و به صورت متابولیت است. کلرورآمونیم از راه دستگاه گوارش طی ۳-۶ ساعت جذب شده و در کبد متابولیزه و به اسید کلریدریک و اوره تبدیل و از کلیه دفع می شود.

موارد منع مصرف

این دارو درعیب شدید کار کبد و کلیه، در بیمارانی که مبتلا به اسیدوز اولیه تنفسی می باشند و در صورت وجود پوفیریا نباید مصرف شود.

www.takfars.ir

هشدارها

این فراورده در اختلال کار کلیه باید با احتیا ط تجویز گردد.

مصرف این دارو در صرع، هیپرتروفی پروستات، احتباس ادرار، گلو کوم و بیماری های کبد باید با احتیاط صورت گیرد.

عوارض جانبی

احتمال تحریک مخاط معده و ایجاد ناراحتی معده، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ با مصارف زیاد آن وجود دارد. در بیماران با اختلال کار کلیه ممکن است عوارض پوستی حساسیتی افزایش یابد. این دارو همچنین به دلیل داشتن دیفن هیدرامین می تواند عوارض ضد موسکارینی از خود نشان دهد.

تداخل دارویی

به دلیل وجود دیفن هیدرامین در این فراورده، استفاده همزمان با مضعف های CNS ممکن است اثرات مضعف این دارو را افزایش دهد. استفاده همزمان آن با دارو های انتی کولینرژیک اثرات جانبی این دارو را تشدید میکند.

مصرف همزمان داروهای سمی برای گوش مانند سالیسیلات و وانکومایسین با این دارو ممکن است علائم اثرات سمی آنها بر روی گوش (از جمله وزوز گوش و سر گیجه) را بپوشاند.

به دلیل وجود سیترات سدیم در فراورده احتمال تداخل با کینیدین، ضد اسید ها به خصوص بی کربنات سدیم، دارو های حاوی کلسیم دیگوکسین وجود دارد.

نکات قابل توصیه

تک فارس

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود.

به منظور تحریک گوارشی همراه غذا مصرف شود.

در صورت مصرف این دارو تشخیص آپاندیسیت و علائم سمی بر گوش ناشی از دارو مشکل می گردد.

مقدار مصرف

بزرگسالان: مقدار ۱۰-۵ میلی لیتر هر دو یا سه ساعت مصرف گردد.

کودکان: ۵-۱ سال مقدار ۲.۵ میلی لیتر هر سه یا چهار ساعت و در کودکان ۱۲-۶ سال مقدار ۵ میلی لیتر هر سه یا چهار ساعت مصرف می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر