تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکار های از بین بردن بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند دلایل داخل و یا خارج دهانی داشته باشد که علل خارج از دهان معمولا به دلیل بیماری های سیستمیک از جمله بیماری های گوش و حلق و بینی، بیماری دیابت، بیماری نقرس، بیماری های گوارشی و ریوی ایجاد می شود.
بوی نامناسب دهانی چندین عامل اصلی دارد که می توان به پوسیدگی های متعدد دندانی، گیر غذایی و باقی ماندن غذا در بین دندان ها و مشکلات لثه ای مانند جرم و پلاک دندانی و همچنین بیماری های بافت های نگهدارنده دندان اشاره کرد.
هر دو عامل داخلی و خارجی دهانی که موجب بوی نامناسب دهان می شوند معمولا به دلیل بهداشت ضعیف ایجاد می گردند اما در بعضی از موارد علیرغم رعایت بهداشت درست و صحیح از سوی فرد، ممکن است بوی بد دهانی ایجاد شود.
راه های رفع بوی بد دهان
در مرحله اول باید علت بوی نامناسب شناسایی شود و تشخیص داده شود که این نارسایی دلیل داخلی یا خارج از دهان دارد.در مراحل بعدی اگر بوی بد دهان به دلیل داخلی ایجاد شده باشد باید بیمار به جرمگیری و سایر درمان های پریودنتال و رفع پوسیدگی بپردازد و مناسب تر این است که این اقدامات به سرعت صورت بگیرد.
عفونت در بافت های نگه دارنده دندان علت اصلی بوی بد دهان در سالمندان است.در سالمندان پوسیدگی دندانی شیوع چندانی ندارد و بیشترین دلیلی که موجب بوی بد دهان می شود عفونت در بافت های نگه دارنده دندان و استخوان است.
افرادی که مبتلا به دیابت، نقرس، بیماری های ریوی و سایر بیماری های سیستمیک هستند نیز ممکن است بوی بد دهان داشته باشند مثلا در مبتلایان به دیابت بوی استون از دهان خارج می شود.
در ابتدای پوسیدگی و ایجاد جرم در دهان با کتری های هوازی رشد میکنند اما با پیشرفت بیماری باکتری های غیر هوازی فعال تر عمل میکنند و نقش اصلی در پیشرفت بیماری دارند.
بوی بد دهان به گونه ایست که معمولا خود فرد متوجه نمی شود و این مسئله در ارزیابی دیگران نسبت به فرد بسیار موثر است و البته میزان رعایت بهداشت در رفع آن نیز مهم است.
چای سبز که دارویی گیاهی محسوب می شود و سایر داروهای گیاهی در از بین بردن بوی بد دهان نقش اصلی ندارند و بهتر است در ابتدا علل ایجاد بوی بد دهان را از بین برد و با دندانپزشک و در مواردی که علت بوی بد، خارج دهانی بود با متخصص مربوطه مشورت نمود.
راه های درمانی که توسط دندانپزشک و یا پزشک معالج توصیه نشده هیچگاه نقش درمانی نداشته و تنها ممکن است نقش کمکی داشته باشد. استفاده از دهانشویه نیز باید با توصیه دندانپزشک و با منظور مشخصی صورت گیرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر