تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای مراقبت از خانه در هوای خیلی سرد

image راهکارهای مراقبت از خانه در هوای خیلی سرد

لوله های آب خانه را در هوای سرد به خوبی بپوشانید

هنگامی که اجزای لوله کشی ساختمان روی دیوارهای خارجی نصب شده باشند، لازم است که آن ها را در زمستان کنترل کنید و مطمئن شوید که عایق دیوار مطابق با استانداردهای توصیه شده باشد. لوله هایی که در معرض یخبندان خواهند بود را با پشم شیشه و پشم سنگ بپوشانید. برای جلوگیری از یخ زدن وسایل لوله کشی در فضای باز، قبل از سرد شدن هوا، جریان آب شیرهای بیرونی را قطع کنید، لوله ها را تخلیه کنید و شیلنگ ها و سایر ابزار آبیاری را جدا کرده و در انباری نگهداری کنید.

سوراخ ها و ترک های ساختمان را آب بندی کنید

در مناطقی که زمستان های سخت و طولانی دارند، بررسی نمای بیرونی برای یافتن شکاف ها و ترک ها باید یک روال سالانه باشد. ترمیم و اصلاح هرگونه مشکل در ساختمان منجر به افزایش طول عمر آن خواهد شد. هر ترک و شکافی را که می یابید با مصالح مناسب آن قسمت مثل گچ یا سیمان ترمیم کنید.

تکفارس آی آر

حتی سوراخ های کوچکی را که محل ورود سیم های برق و تلفن به داخل خانه هستند بپوشانید. وجود چنین قسمت هایی باعث می شود گرمای ارزشمند داخل خانه به بیرون درز کند. برای رفع ترک های ریز در اطراف درها و پنجره های خود، می توانید از فوم عایق یا چسب های مخصوص درزبندی که به راحتی در دسترس هستند استفاده کنید.

دیوارها را هم عایق بندی کنید

اطمینان حاصل کنید که دیوارهای خانه وضعیت مناسبی دارد و گرما از طریق آن ها تلف نمی شود. در کنار این که از یخ زدن لوله ها جلوگیری می کنید و خانه ی خود را گرم نگه می دارید، عایق کاری دیوارهای بیرونی، فضاهای خالی از مبلمان، زیرزمین و اتاق زیرشیروانی را فراموش نکنید. عایق کاری نشدن این قسمت ها باعث هدر رفتن حجم زیادی از انرژی خواهد شد.

بعضی از شیر های آب خانه را در هوای سرد باز بگذارید

اگر شیرهای آب داخلی شما از لوله هایی تغذیه می شوند که بر روی دیوارهای خارجی قرار دارند و به اندازه کافی عایق بندی نشده اند، هر زمان که دما به زیر صفر رسید، شیرها را کمی باز بگذارید. جاری شدن آب در مسیر لوله ها از یخ زدن، انبساط و ترکیدن لوله ها جلوگیری خواهد کرد.

www.takfars.ir

برای حداکثر اثربخشی، مطمئن شوید که هر دو سیستم لوله کشی آب گرم و سرد در جریان هستند زیرا هر دوی آن ها در مقابل هوای سرد آسیب پذیر هستند. همچنین در نظر بگیرید که درهای کابینت را باز بگذارید تا لوله ها در مسیر رسیدن به شیرها از هوای اتاق گرم شوند.

البته این کار همیشه لازم نیست و تنها در زمان سرمای شدید و برای شیرآلات و لوله هایی که در معرض یخ زدن هستند توصیه می شود.

همیشه به شیرفلکه ی اصلی دسترسی داشته باشید

هر وسیله ای که مسیر رسیدن شما به شیرفلکه ی اصلی را مسدود می کند جابه جا کنید تا در شرایط اضطراری مانند ترکیدن لوله به راحتی در دسترس باشد. مطمئن شوید که همه ی اجزا در وضعیت خوبی هستند و با چرخاندن دسته، تمام جریان آب ورودی به خانه قطع می شود.

یک قدم فراتر بروید و مطمئن شوید که همه ی افراد خانه مطلع هستند که شیرفلکه در کجا قرار دارد و اگر لوله ی آب به هر دلیلی ترکید، چگونه باید جریان آب را قطع کنند.

لکه های خیس روی دیوارها و سقف و کف اتاق ها، افت فشار آب و به گوش رسیدن صداهای مشکوک می توانند از نشانه های ترکیدن لوله در ساختمان باشند. اگر با هرکدام از این نشانه ها روبرو شدید با احتیاط ابتدا شیرفلکه ی اصلی را ببندید. شیرها را باز کنید تا هیچ آبی درون لوله ها باقی نماند. از لوازم برقی استفاده نکنید و از کنتور برق فاصله بگیرید زیرا آب می تواند به راحتی رسانا ی جریان برق شود. سپس لوله ها را چک کنید و در صورت لزوم از یک لوله کش کمک بگیرید.

کنتور آب خانه خود را پیدا کنید

کنتور آب و شیرفلکه ی اصلی هر دو باید در جای مشخص و قابل دسترسی باشند. در بعضی مناطق از درپوش های فلزی و سنگین برای پوشاندن محفظه ی کنتور آب استفاده می کنند. اگر چنین شرایط در خانه ی شما هم وجود دارد کنترل کنید که آیا می توانید این درپوش به راحتی باز و بسته کنید یا خیر. اگر برای باز کردن آن نیاز به آچار یا هر وسیله ی دیگری دارید آن را نزدیک درپوش قرار دهید. زنگ زدن این درپوش های فلزی هم مشکل دیگری است که مانع از دسترسی سریع به کنتور آب در مواقع اضطراری می شود.

همواره شماره ی اضطراری اداره آب را در دسترس داشته باشید تا بتوانید به سرعت مشکلات را گزارش کنید.

درهای گاراژ را بسته نگه دارید

تک فارس

اگر گاراژ شما به ساختمان محل زندگی تان متصل است، زمان باز بودن درب گاراژ را به کمترین میزان برسانید. این کار کمک می کند تا هوای گرم از خانه خارج نشود.

از وسایل لوله کشی و لوله ها در دیوارهای مشترک بین خانه و گاراژ محافظت کنید.

ناودان ها را حتما تمیز کنید

اگر آب راهه ها در کف و ناودان ها روی ساختمان پر از برگ های خشک باشند، محلی برای آب گرفتگی و تشکیل یخ خواهند بود و این چیزی نیست که بخواهید با آن دست و پنجه نرم کنید. قبل از اینکه فصل یخبندان منطقه ی شما شروع شود، زمانی را به تمیز کردن ناودان ها اختصاص دهید. قراد دادن توری محافظ تا حد زیادی مانع گیر کردن برگ ها در مسیر آبراهه ها و ناودان ها خواهد شد.

دودکش بخاری را چک کنید

قبل از اینکه زمان استفاده از بخاری یا شومینه فرا برسد، دودکش ها را به دقت بررسی و تمیز کنید. دوده ها، برگ های خشک، لانه پرندگان و هر چیز دیگری که باعث انسداد دودکش شود می تواند منجر به آتش سوزی و برگشتن دود به داخل خانه شود. مطمئن شوید که درپوش دودکش تکان نخورده باشد و خود شومینه و محفظه دودکش همگی قبل از اولین بار استفاده، به خوبی کار کنند.

از ترموستات های هوشمند استفاده کنید

این روزها در بازار گزینه های زیادی برای انتخاب ترموستات وجود دارد و شما می توانید هنگامی که اعضای خانه در منزل هستند دما را کنترل کنید و زمانی که در منزل نیستید دما را پایین بیاورید. ترموستات های هوشمند می توانند تا ۲۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهند و این کار را از طریق بهینه کردن میزان مصرف و کارکرد دستگاه های سرمایشی و گرمایشی در طول روز انجام می دهند.

فراموش نکنید که باتری های یدکی ترموستات هوشمند خود را به طور مداوم شارژ کنید.

پنجره های دوجداره را جایگزین پنجره های قدیمی کنید

T A K F A R S

یکی از راه های جلوگیری از هدر رفتن انرژی، استفاده از در و پنجره های دوجداره است. در و پنجره های دوجداره در مقابل پوسیدگی، زنگ زدگی، فشار و ضربه مقاوم تر انواع قدیمی خود هستند و مانع ورود آلودگی و سر و صدا به داخل ساختمان می شوند. جالب است بدانید که طبق اعلام سازمان بهینه سازی مصرف انرژی حدود ۴۵ درصد اتلاف انرژی از طریق پنجره ها است، بنابراین با استفاده از پنجره های دوجداره میزان اتلاف انرژی به شکل چشمگیری کاهش پیدا می دهد.

تعویض پنجره های دوجداره با پنجره های قدیمی به سرعت انجام می شود کاری بسیار راحت است که هم باعث افزایش عمر مفید ساختمان و هم زیباتر شدن ظاهر خانه می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر